Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hypex ucd700hg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Jeg har overvejet et bygselv forstærkersæt bestående af 2 monoblokke med hypex ucd700HG moduler og en tilhørende SMPS-700 strømforsyning i hver blok. Jeg tænker at slutte det til min vincent integreret forstærker hvor jeg benytter mig af pre-out til modulerne, i første omgang. Jeg vil prøve det af da jeg gerne vil høre om der kan opnås mere kontrol i bassen og hele lydbilledet ved høj volume, nu hvor mine højttalere er ret sultne efter power (dynaudio contour s3.4).

Jeg er dog ikke meget for at købe HI-FI før jeg har hørt det, og det er ikke nemt at låne af en forhandler nu hvor det skal samles først. Så jeg ville høre om der er nogen i nærheden af københavn, der har sådan et sæt effektforstærkere liggende, som jeg kan prøve af? Jeg giver gerne et symbolsk beløb for det hvis det er :-).

m.v.h.
Nicolai
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

hvorfor lige den forstærker.?? der findes da så meget andet. jeg har lytter til en del forskellige hypex forstærker, mange af dem gør det fint i bas og den lave del af mellemtonen. hvor den øver del af mellemtone og diskanten, kan bliver lidt for hård at lytte på i længden. men igen det er jo hver sin smag.Jeg kan godt forstå at du gerne vil lytte til det inden køb...

men du prøve at kontakte Danske Ground sound. Robert er en meget venlig mand. han har nogle h amp som virkelig kan give strøm fra sig

 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har bare fundet et helt byggesæt hos frequence.dk og jeg kan se at hypex modulerne får rigtig god omtale og så er det billigt i forhold til hvor meget kraft det leverer! Det skulle eftersigende spille meget rent og "ufarvet" som muligt, så jeg tænker at rør-forforstærkeren i min vincent forstærker nok skal sørge for at lyden ikke bliver for skarp. Ellers var tanken bare at jeg skal have så meget klasse D power som muligt, jeg har dog også overvejet hypex ncore og ucd400hg, så dem er jeg også åben for.

Men tak for tippet med Danske Ground sound, jeg tjekker det lige ud   
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 10 Juli 2017 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Har testet min H-amp fra ground sound på et sæt B&W 800. Og ja den korte historie er - at manden der havde B&W'erne meget hurtigt selv ville have en H-amp - hvilket han så også har nu
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 12 Juli 2017 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se at der er masser af kræfter i de klasse H forstærkere hos Dansk Ground Sound, men jeg kan også se at de primært er velegnet til PA
anlæg og der kan være støj når de "skifter". Jeg tror at jeg holder mig til klasse D i første omgang, Dynaudio bruger jo også klasse D forstærkere i deres
aktive højttalere, så jeg tænker at deres enheder sikkert drives godt af denne forstærker type.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 12 Juli 2017 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hvis Hypex-modulerne har en hård diskant, kan du ikke bare kompensere det med en rørforstærker med blød diskant.
Resultatet bliver bare en sovs af blødhed, oven på det hårde.

Fejl skal rettes, hvor fejlene findes.....blot min ydmyg holdning 😉

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 Juli 2017 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Nicolai88 skrev:
Jeg kan godt se at der er masser af kræfter i de klasse H forstærkere hos Dansk Ground Sound, men jeg kan også se at de primært er velegnet til PA
anlæg og der kan være støj når de "skifter". Jeg tror at jeg holder mig til klasse D i første omgang, Dynaudio bruger jo også klasse D forstærkere i deres
aktive højttalere, så jeg tænker at deres enheder sikkert drives godt af denne forstærker type.


Overhovet ikke. For det første ville H-amp'en ikke "skifte" med dine højttalere, den vil simpelthen ikke blive presset nok til at komme ud i spidserne. Dernæst har groundsound glimrende styr på "skiftet", så du hører intet til det.

Pointen med groundsound - er netop at tage nogle af de teoretiske fakta fra PA og forfine dem til HIFI. Så du har hverken støj, sus, brum, forvrængning eller andet, som du måske kan opleve med PA udstyr - hvor rå ydelse netop er i højsæddet. Jeg har været med til at teste forstærkere flere gange på ganske dyrt udstyr. Og groundsound mangler ikke noget i forhold til alle de dyrere forstærkere - nærmest tvært imod.

Dynaudio bruger blot klasse D, fordi det er billigt og nemt at implementere i deres nye små aktive højttalere. Det er en færdig texas instrument chip og lige som så meget andet, handler det mere om at gøre det fornuftigt end om hvorvidt det er klasse dit eller dat.

Dynaudio har fuldstændig samme type klassiske enheder, som næsten alle andre producenter. De drives hverken værre eller bedre af den ene type forstærker end en anden. Dynaudio har tilgengæld en glimrende produktions stolthed, som giver en følelse af kvalitet og god ydelse. Desuden har de generelt styr på deres filtre og levere et godt færdigt produkt. Men det skyldes godt håndværk og dygtige folk, der kan kombinere tingene ordenligt. Ikke fordi de har hverken super meget bedre enheder, kabler, eller filter komponenter end andre.

Men dine højttalere har ganske lav følsomhed og er en 4 ohms konstruktion, som mange forstærkere ikke ville være verdens bedste venner med. Groundsound er stabil ned i 2ohm og derfor ville jeg stadig anbefale at du prøver en sådan forstærker på dine Contour.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 12 Juli 2017 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Dichael, det har du nok ret i :-). Der er ikke andet for at prøve det af.

Digital_Thor, du virker meget overbevisende omkring det, specielt hvis du også har flere erfaringer. Jeg må prøve at kontakte ground sound og høre om der er mulighed for en demo på mine højttalere :-). Tak for tippet.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg mulighed for at låne en ground sound forstærker af robert. Jeg har
lånt et ægte monster, en H-Amp-XXXV-dual, 1200w ved 4 ohm, den vejer
45kg. Jeg prøver den af over den næste uges tid :-).
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Fedt!  Det er vejen frem at prøve det af - hands on experience 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 22 Juli 2017 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt en Hypex UCD400, bygget efter alle kunstens forskrifter.
Kæmpe strømforsyning med gode og dyre komponenter.
Den havde givetvis masser af power. Men det er nok den mest
gumpetunge forstærker jeg nogensinde har oplevet.

På papiret ser den dog OK ud, men det er bare ikke nødvendigvis nok.
Hvad har du af forstærker nu, siden du mangler kontrol??
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 22 Juli 2017 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med gumpetung?

Lige nu har jeg en integreret forstærker, en vincent sv-226 mkii
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at den var kedelig og virkede som om den ikke rigtig gad. bassen virkede slasket. Nogle ville sikkert synes at det var fedt med masser af
bulder, men det virkede mest som om den ikke havde ordentlig kontrol. Resten virkede egentlig bare kedeligt.

Tør slet ikke forestille mig hvordan den kan lyde, med en knap så ambitiøs strømforsyning.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 Juli 2017 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Det er ellers lige det modsatte af hvad jeg hører andre har oplevet? Hvilke højttalere drev den? Der er jo også en nc500 model med betydelig flere
kræfter. Hypex egen 1200 watt switching strømforsyning skulle eftersigende være rigeligt
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 25 Juli 2017 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Du skal selvfølgelig have lov at gøre dine egne erfaringer, men mit råd er at prøve en først. Der må være nogen der har en Hypex UCD du kan høre.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 25 Juli 2017 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Nicolai88 skrev:
Så fik jeg mulighed for at låne en ground sound forstærker af robert. Jeg har
lånt et ægte monster, en H-Amp-XXXV-dual, 1200w ved 4 ohm, den vejer
45kg. Jeg prøver den af over den næste uges tid :-).


har du fået lytte til den


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Juli 2017 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Det kan du tro! :-) Den leverer fanme varen virkelig fed forstærker!

Jeg har tilsluttet den min DAC, der også har et digitalt forforstærker trin (Arcam irDAC 2), så lyden er så neutral og ufarvet som muligt (i modsætningen til min vincent med rør i forforstærkeren). Det kan godt høres at højtalerne spiller mere skarpt af den grund, men på den gode måde, da de allerede har en lækker blød lyd i forvejen med de soft dome diskanter der sidder i.

Med ground sound forstærkeren kan man også høre at min vincent forstærker forvrænger for meget ved høj volume, ground sound forstærkeren spiller rent hele vejen op til der hvor højttalerne ikke kan spille højere, det er super fedt. Bassen er i bedre kontrol, men også resten af hele lydbilledet.

Jeg har overvejet flere gange bare at købe den forstærker. Den er dog lidt overkill (1200 watt ved 4 ohm og 45 kg tung, til mine 2 vejs højttalere der er anbefalet 270 watt), men den ser også bare lidt brutal ud på en fed måde :-). Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at høre en god klasse D forstærker til sammenligning, helst en hypex ncore, så jeg evt. kan undgå et scenarie hvor ærgrer mig over at den så viste sig at spille bedre. Jeg har svært ved at forestille mig at det kan blive meget bedre, men jeg er blevet overrasket før.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Juli 2017 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
Du skal selvfølgelig have lov at gøre dine egne erfaringer, men mit råd er at prøve en først. Der må være nogen der har en Hypex UCD du kan høre.


Lige præcis CubeLTD, derfor er denne tråd opstået :-). Måske er overskriften lidt for specifik og jeg har også opdaget, i mellemtiden, at det er hypex ncore nc400 eller nc500 jeg bør høre, hvis det endeligt er. NAD M22 har et ncore modul og der findes også en forhandler i England der har tilbudt mig at prøve en af hans Nord forstærkere. Jeg kan prøve nad M22 her hjemme ved at låne en af hi-fi klubben hvis jeg ligger 22.000, det har jeg bare ikke nu. Problemet med at prøve en Nord forstærker er at jeg selv skal betale fragten fra England og tilbage, så hvis jeg sender den tilbage, har jeg brugt ca 800 kr på at lytte til den, det er dog mit bedste alternativ lige nu.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 25 Juli 2017 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Nicolai88 skrev:
Det kan du tro! :-) Den leverer fanme varen virkelig fed forstærker!

Jeg har tilsluttet den min DAC, der også har et digitalt forforstærker trin (Arcam irDAC 2), så lyden er så neutral og ufarvet som muligt (i modsætningen til min vincent med rør i forforstærkeren). Det kan godt høres at højtalerne spiller mere skarpt af den grund, men på den gode måde, da de allerede har en lækker blød lyd i forvejen med de soft dome diskanter der sidder i.

Med ground sound forstærkeren kan man også høre at min vincent forstærker forvrænger for meget ved høj volume, ground sound forstærkeren spiller rent hele vejen op til der hvor højttalerne ikke kan spille højere, det er super fedt. Bassen er i bedre kontrol, men også resten af hele lydbilledet.

Jeg har overvejet flere gange bare at købe den forstærker. Den er dog lidt overkill (1200 watt ved 4 ohm og 45 kg tung, til mine 2 vejs højttalere der er anbefalet 270 watt), men den ser også bare lidt brutal ud på en fed måde :-). Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at høre en god klasse D forstærker til sammenligning, helst en hypex ncore, så jeg evt. kan undgå et scenarie hvor ærgrer mig over at den så viste sig at spille bedre. Jeg har svært ved at forestille mig at det kan blive meget bedre, men jeg er blevet overrasket før.

Den er jo også primært bygget til at levere POWER til større bassystemer Men at den har masser af effekt skal du sådan set ikke være bange for. Det er jo kun noget den har potentialle til at levere og ikke noget du behøver at udnytte. Så hvis udseende og vægten er noget du kan leve med, så behold bæstet Dine højttalere kan jo selvfølgelig ikke tåle at du lade den strække "benene" helt ud, men pointen er jo også at du netop har det overskud, som mange normale hifi-forstærkere bare ikke magter. Den lægger jo ca 700, 1200 og 2.000W ud i hhv 8, 4 og 2 ohm - hvilket jo ville brænde de fleste højttalere af på ganske kort tid. Men heldigvis er der forskel på en ren sinustone og så musik. Det, som mange forstærkere typisk ikke kan lide, er lave impedanser - hvor hele korthuset vælter, hvilket typisk resulteter i tam bas og forvrængning. Klasse D kan sagtens være godt, men du skal lige finde den rigtige først.... og hvilken det skal være - PAS!
Selv en billig behringer kan jo levere masser af power, men så kommer der bare sus og andet snask ind over - plus jeg er i tvivl om hvor godt den spiller i toppen. Jeg nåede heldigvis at bygge min H-amp, mens man stadig kunne købe løse moduler og det har jeg aldrig fortrudt Husk også på at nu du har power, så er det rummet der bestemmer meget af historien. Så jeg håber du også leger lidt med at flytte lidt rundt på højttalerne og ser hvad det giver. Der er nemlig meget at hente på det totale lydbilleder, når du får styr på balancen imellem højttalerens ydelse i forhold til hvad rummet lægger til og trækker fra i det totale lydbillede, grundet akustikken.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Juli 2017 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Troede lige at du var ved at slutte af med at skrive: "Husk: with great power comes great responsibility" . Men ja jeg har allerede lejet meget med placering, både af højttalere og lytteposition, endda også med bass traps og dæmpning. Mine elskede Dynaudioer er meget kræsne med placeringen, og det kan høres på min nuværende opsætning. De spiller langt bedre når de spiller på langs af min rektangulære stue, hvor man sider ca 1/3 væk fra forvæggen, det passer desværre bare ikke med resten af indretningen, så jeg må leve med den bulderbass der nu kommer ud af det, det lyder heldigvis stadig godt ved størstedelen af det musik jeg hører. Det bliver et sjovt projekt når kæresten og jeg flytter i hus :-).

Det at forstærkeren skulle være bygget til at levere power til store bass systemer lyder ikke så fedt, når de skal trække mine gulvhøjtalere der leverer hele spektret. Robert skriver dog på hans hjemmeside at den er lavet til at drive guldhøjtalere som B&W 800D, B&W 801D, Wilson Audio Alexandria, Dynaudio Consequence og det tror jeg gerne.

Hvor ville det være fedt at få hørt en hypex forstærker så jeg kan tage den endelige beslutning før jeg bare går efter den ground sound forstærker :-). Den ser ret interessant ud denne her Hypex forstærker: https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/nord-one-up-nc5 00dmst Jeg kan godt lide tanken om en input buffer, der kan skiftes ud og ændre lyden, ligesom min vincent forstærker med rørene.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes