Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 16:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Olie til kabinet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andersreimer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt JBL L100T, som jeg er utroligt glad for, men de lider desværre af "bikini-tan", altså at kabinettet er mørkere, hvor frontstoffet har
siddet og dækket for solen, end på resten af højttaleren.
Er der noget specielt olie, man kan bruge for at ensarte farven på hele højttaleren, eller er det bare den helt billige træolie fra Ikea, man skal have
fat i?

Tak på forhånd!
Til top Vis andersreimer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersreimer
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Medmindre du køber olie med farve i så bliver de ikke ens hvis du giver dem olie. Hvis du er glad for dem og gider så er den rigtige
løsning at slibe dem med meget fint sandpapir og så give dem olie.

Hvis dine "sol skader" er meget slemme så er det heller ikke sikkert at det bliver helt ens når du sliber dem, den finér der er brugt er
rimelig tynd så den kan godt være "sol skadet" hele vejen igennem.

PS: du skal huske at læse manualen, der står at de ikke må udsættes for direkte sollys :-)





Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Og det er vigtigt at følge rådet om at bruge fint sandpapir! Jeg kan anbefale brugen af vådslibepapir, hvor kornstørrelsen ikke bliver mindre end korn 500.

Jeg kender ikke finertykkelsen på JBL højttalere, men standarden er omkring 0,6 mm, så der skal ikke lægges mange kræfter i med en grovere kornstørrelse, for du ryger igennem fineren.

Jeg har selv i mange år benyttet Junckers Rustikolie til behandling og istandsættelse af møbler af ædel-/hårdtræ, hvad enten de er massive eller finerede. Du kan evt. supplere behandlingen med olie med et lag bivoks. Det kan blive ganske nydeligt.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Ja, burde nok have angivet kornstørrelse , men helt enig i korn 500, og selvom det hedder vådslibepapir når det bliver så fint, så ville jeg ikke
selv bruge vand . Det kan godt betale sig at fjerne enhederne, hvis det er for besværligt så skal de dækkes godt af så du ikke kører sandpapir hen
over.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
andersreimer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 04 Maj 2017 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hej Analgoueman og Dk11706.

Mange tak for svarene. Det er desværre forrige ejer, der sandsynligvis har haft dem stående i solen - jeg har selv kun haft dem i en måneds tid.
Jeg kigger på det med sandpapir. Om ikke andet, er der nok hjælp at hente hos min far. Han plejer at have styr på sådan noget :)
Jeg er blevet svært glad for de her højttalere, de lyder meget bedre, end jeg tænkte de ville!
Til top Vis andersreimer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersreimer
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes