Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 21:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Maling af diy tv bord (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gutschi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 16 Oktober 2016 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har bygget et tv bord i mdf. Det er grundet to gange og malet med lak maling 4-5 gange bagefter. Resultatet er blevet udmærket. Jeg har sat tv'er direkte på bordet, men de gummidutter som sidder under tvet har allerede lavet mærker i malingen.

Det virker som om at alting klistrer på malingen efter de har stået lidt. Er malingen ikke "tør" nok? Den stod og tørrede i et par dage før den blev taget i brug.

Håber i kan hjælpe

Mvh
Henrik
Til top Vis Gutschi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gutschi
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 16 Oktober 2016 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvilken maling du har brugt, men det er ikke unormalt at der går væsentlig længere tid end et par dage før malingen er helt gennemtør. Den maling jeg har brugt til mit tv møbel tog på papiret 3 uger.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 16 Oktober 2016 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Tja.... Tålmodighed er en dyd... De fleste malinger er overflade tørre omkring en 4 timer, altså du kan sætte finger på uden afsmitning, men husk, det er individuelt... Men selve hærdningen kan tage fra 4 dage op til en måned, igen forskelle i hvilke malingtype... Det betyder også, at maler du f.eks. Anden gang dagen efter første strygning, så er den underliggende maling ikke færdig hærdet... Og den skal derfor bruge ekstra tid på dette... Og når du så forcerer processen, og efter et par dage Tørretiden begynder at bruge emnet med et forholdsvis tungt? Tv med små dutter som skal optage den samlede belastning... Så kan det kun gå en vej, nemlig afsætning af mærker... Surt

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Gutschi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 16 Oktober 2016 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt denne maling: http://www.beckers.dk/produkter/indendoers/lakmaling/elegant -lakmaling-hoegblank-v

Der står ikke noget over 16 timer, hvor den igen er overmalbar. Men det lyder mere rigtig hvis den skal hærde noget længere

Mvh
Henrik
Til top Vis Gutschi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gutschi
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 16 Oktober 2016 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Har lige været inde og læse om den pågældende, og her er det korrekt at den er overhaler efter 16 timer, og mon ikke temperaturen skal være 20 grader konstant... Men intet nævnt om hærdetiden...? Nå men hvad gør man så... Mit umiddelbare råd er at male den igen, evt ekstra der hvor mærkerne er før sidste strygning... Herefter lad den tørre... Imens kunne du overveje at få en glarmester til at tildanne et stykke glas i størrelsen af pladen, ingen skarpe kanter, og så læg den på... Evt en hærdet plade... Det er kun en ide, og en dyr læsning, men det ser faktisk hamrende godt ud de steder jeg har set det blive benyttet... Ellers giv den et par uger hærdetid... Men ingen garanti på dette råd

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Gutschi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 17 Oktober 2016 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Sikke nogle dyre lærepenge 😎😊

Jeg lader den tørre noget længere inden den kommer mere i brug.

Til top Vis Gutschi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gutschi
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 17 Oktober 2016 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Istedet for en glasplade til hele bordet, kan du også nøjes med en der ligger under fjernsynet, men stadig enten hærdet eller lidt billigere, plexiglas...
Plejer at kunne købe sådan en i bauhaus, og der kan du også få den tilskåret. God arbejdslyst.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 17 Oktober 2016 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

For mig, lyder det som om, der er kommet mange lag maling på. Jo tykkere lag maling jo længere tid for at gennemhærde. Nu har jeg ikke set, hvad det er for en mailing du bruger, men den sidste jeg bruge var en uge om gennemhærdning, så selv om det føles tørt, så er det ikke nødvendigvis gennemhærdet.

Spørgsmålet er, om du flytter på de ting der skal stå på bordet, ellers er det vel lige meget? Ellers ville jeg, hvis jeg var dig, sætte tingene på plads på bordet igen og lade det stå i en månedes tid - hvis du så syntes, så kunne du tage bordet ud, finslibe og give en tyndt dæklag - lad det tørre i en uge og på plads igen.

I øvrigt, jeg er også vild med højglans, støv ses bare så tydeligt... Men, hvis jeg skal have rigtigt højglans, så sprøjter jeg til sidst med to komponent klarlak til biler. Mega stærkt - mega blankt - tørrer helt op lyn hurtigt :-)
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 17 Oktober 2016 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Gummi har det med at smitte af på mange ting, de trykkes ned i mod. Plast/acryl malinger, er de værste til at klæbe længe efter bemaling. Nordsjö malingen, har en vindues maling, som slet ikke klæber efter en dags tørring. Denne er derfor rigtig god til falds og kant på døre og vinduer, så disse kan lukkes tidligt, hvilket er ønskeligt ved udvendige vinduer og hoveddøre ind til lejligheder, så folk ikke skal lade disse stå åbent så længe. Denne maling kan anbefales til dit projekt. Gummi dubberne under tv kan du evt erstatte med de klare gummi dubber til møbler.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes