Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 22:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Effekttrin opstartsfejl! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Min ene effektforstærker fejlede ved opstart i går... Ved ikke hvorfor. 5amp sikring sprang .. og ensretter død samt 100w 50ohm effektmodstans.. troede modstanden   var rigeligt stor. Har 24x6800uf 63v i lytter..

Har Ikke fundet fejlen.. nogen bud

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Bare et bud. Kan det være et brud på en printbane/lodning som gav kortslutning?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Bare et bud. Kan det være et brud på en printbane/lodning som gav kortslutning?

Er dit bud ikke netop det modsatte af en kortslutning?
Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Et gæt, men alligevel:

Hen over 50 ohm / 100 watt modstanden sidder der (nok) et relæ, som slår over efter et sekund eller to. Hvis det ikke gør det, så bliver der ved med at løbe strøm igennem modstanden - noget , den ikke kan holde til i længden (kun et kort stykke tid alt efter størrelsen af hvilestrømmen selvfølgelig). Og så brænder modstanden af, og så kommer der en strøm, som sikringen ikke er dimensioneret til, så den går også.

Men det kræver indsigt i elektronik for at finde fejlen. Har du det?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Et gæt, men alligevel:

Hen over 50 ohm / 100 watt modstanden sidder der (nok) et relæ, som slår over efter et sekund eller to. Hvis det ikke gør det, så bliver der ved med at løbe strøm igennem modstanden - noget , den ikke kan holde til i længden (kun et kort stykke tid alt efter størrelsen af hvilestrømmen selvfølgelig). Og så brænder modstanden af, og så kommer der en strøm, som sikringen ikke er dimensioneret til, så den går også.

Men det kræver indsigt i elektronik for at finde fejlen. Har du det?


 hej hvis du spøger om jeg er uddannet inden for elektronik så nej, det er kun for sjov..  den ser sådan her ud.

Effekttrin brummer?
 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2779
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Nu er det svært at lave fejlsøgning pr. korrespondance. Men skulle jeg komme med et bud på hændelsesforløbet vil det være følgende.

Et eller flere forstærkerkredsløb er kortsluttet. Det betyder at spændingen over elektrolytterne forbliver at være lig med eller tæt på nul og spændingsfaldet over modstanden afsætter så stor effekt at den brænder af. Relæet, som formodentlig er tidsstyret, frem for spændingsstyret af spændingen over elektrolytterne. Den slutter få sekunder efter kontakterne selv om spændingen over elektrolytterne fortsat er tæt på nul. På et splitsekund tilføres transformatoren den fulde spænding, svarende til at sætte fuld spænding på uden softstart funktionen til beskyttelse mod for høj startstrøm. Ensretteren kortslutter og sikringen springer.

Er det et tænkeligt scenarie? Du skal i gang med at måle dig frem til den rigtige forklaring.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Først brummede din forstærker og nu er den gået i stykker. Måske du skulle købe noget færdigt
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
Først brummede din forstærker og nu er den gået i stykker. Måske du skulle købe noget færdigt


ja det har også være i mine tanker, men det er SÅ kedeligt


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2779
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Ja, det skulle vel ikke være sådan at din forstærker lider af samme eller lignende skavank som LYNX'en jeg havde under kærlig behandling? Den sprang sikringer blot man kiggede på den. Selv en 16A træg.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Nu er det svært at lave fejlsøgning pr. korrespondance. Men skulle jeg komme med et bud på hændelsesforløbet vil det være følgende.

Et eller flere forstærkerkredsløb er kortsluttet. Det betyder at spændingen over elektrolytterne forbliver at være lig med eller tæt på nul og spændingsfaldet over modstanden afsætter så stor effekt at den brænder af. Relæet, som formodentlig er tidsstyret, frem for spændingsstyret af spændingen over elektrolytterne. Den slutter få sekunder efter kontakterne selv om spændingen over elektrolytterne fortsat er tæt på nul. På et splitsekund tilføres transformatoren den fulde spænding, svarende til at sætte fuld spænding på uden softstart funktionen til beskyttelse mod for høj startstrøm. Ensretteren kortslutter og sikringen springer.

Er det et tænkeligt scenarie? Du skal i gang med at måle dig frem til den rigtige forklaring.


soft starten delen er ændret, til at måle spændingen op den ene del af lytterne med ,, det kan være den anden del har være tæt på nul..


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2779
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Har du ikke et præcist diagram jeg må se over den komplette strømforsyning og softstart?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Det kan være ensretteren som er kortsluttet pga. stor startstrøm.
Startstrøm kan være for stor pga. deff. softstart.

Jeg ser nu at Kaj har svaret omtrent det samme.

Båndsei
Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Har du ikke et præcist diagram jeg må se over den komplette strømforsyning og softstart?


softstarten er denne .. http://www.groundsound.com/ampc.php  hvor jeg har byttet de 3 små 5w modstande ud med en 100w  50 ohm ...   og ensretteren er bare sat på som den skal, med små x kondensator over...  fejlen kom nok i, at jeg slukkede for forstærkeren og kom til at tænde den igen inden at kondensatoren var afladt ..   muligvis var relæet stadig aktiv, da det først slår fra, når den er på 60 volt ca.

 om det er de 60 volt , den skal lade op fra 60 til 123v  at den ikke kunne klare ved jeg ikke .. softstarten kobler først ind ved 80 v  ca 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hvis relæ'et stadig var trukket, da du tændte forstærkeren ville modstanden jo ikke kunde brænde af. Relæ'et kobler jo modstanden ud af kredsløbet.

Så medmindre relæ'et også er brændt af, vil modstanden ikke kunne brænde af så længe relæ'et er trukket. Så måske relæ'et er defekt, hvorved modstanden skal levere al strømmen. Hvis modstanden er en trådviklet modstand, og trådene smelter sammen i stedet for at brænde over, således at de er kortsluttede, så kan du i teorien godt få en startstrøm stor nok til at brænde ensretterbroen af. Men det kræver dog at flere ting falder uheldigt i en bestemt rækkefølge, men det er ikke umuligt.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2779
Sendt: 14 Februar 2016 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Dit softstart kredsløb i en så heftig strømforsyning skal konstrueres så relæet afbryder straks 230V forsyningen bortfalder.
Kredsløbet skal derefter starte helt forfra med såvel ny start på indstillet tidsinterval såvel som aktivering via spændingreference på elektrolytterne.
Modstanden på 50 ohm indgår i en tidskonstant sammen med transformatoren og elektrolytterne.
Er denne tidskonstant langsommere end den der sidder i softstartkredsløbet fungerer det ikke efter hensigten.

Du er nødt til at bruge "Worst Case Scenariet" som udgangspunkt for dit projekt og det er dit kredsløb ikke tilstrækkelig avanceret til at klare.
Det skal fungere så forstærkeren modstår den mest klumrede betjening den på noget tidspunkt kan komme ud for.
Det uanset hvem der betjener den.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 Februar 2016 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

ja har tænkt lidt over, hvad jeg lige kan gøre, og er kommet frem til, at jeg har tids relæer til at ligge fra den første softsstart, den har jeg tænkt på at sætte ind,og sætte tiden til 10 sekunder inde det anden kredsløb kobles ind  så vil hele opstarten tage 15 sekunder .. det vil nok gøre at alle kan bruge det uden at der sker noget..

 hvad siger du til det..??? tror du på at det vil gøre at problemet ikke sker igen...???

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2779
Sendt: 14 Februar 2016 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Elektrolytterne skal kunne lades op på 2-3 sekunder. Er seriemodstandens værdi for stor tager det unødvendigt lang tid og der afsættes af samme årsag unødig stor varmeenergi i den. Af hensyn til ensretterne bør du have en 50 Ampere eller større ensretter foran hver af kondensatorbankene. Du er nødt til at offentliggøre diagrammerne. Uden disse har jeg og andre ikke en chance for at vurdere din beskrivelse. Linket til det nuværende softstart kredsløb indeholdt intet diagram.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 Februar 2016 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

diagrammerne, tja der er ikke noget . og tegne et som bare giver nogen mening, er ikke sådan lige til. jeg har aldrig brugt symbolerne på noget tidspunkt, det med at de bliver opladt op de 2-4 sekunder passer endelig meget godt.    

jeg fik bare tændt for hurtigt efter jeg slukkede for den, og det var den ikke glad for. det var derfor jeg tænkte på at sætte et relæ på, for at forsænke tiden, inden det kobles ind.    har sat modstande over kondensatoren, til at aflade dem ved nedlukning.

og har fundet min fejl. tror det er den.. da jeg fik kigget lidt mere på det, så jeg den ene af de modstande som er sat over kondensatorerne, var knækket på det ene ben .. så det er kun den ene side af kondensation, som var blevet afladt. desværre den side som softstarten ikke målte på.  så da jeg tænder igen .. har relæet varet aktiv.. så den har bare kørt fuldt effekt på den siden, som var afladt.. uden om softstarten.. ( voldsomt strømtræk med det samme ) desværre havde jeg ikke fået skiftet sikringen til den lille som den plejer at køre med . (1,8 amp. sikring mere end nok selv om jeg spiller højt)




__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 Februar 2016 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

så fik jeg teste forstærker modulerne, det ene modul har desværre taget skade.. så må jeg se og jeg lige selv kan finde fejlen eller og den lige skal et smut over til robert ved gs.  Tror muligvis det er en transistor som er smuttet.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2779
Sendt: 15 Februar 2016 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Med din seneste iagttagelse er du på vej til at bekræfte scenariet i mit første og efterfølgende indlæg i tråden. Forstærkeren kortslutter uvist af hvilken årsag i sammenhæng med betjeningen og så ruller lavinen.

Inden du fortsætter vil jeg anbefale dig at skifte relæet, hvis kontakter ikke kan have det godt efter turen. Idet mindste kontroller om kontakterne hænger (er punktsvejset sammen som følge af behandlingen).

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes