Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 10:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy 18" subs worklog (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Dette vil være min worklog for mine kommende subs som jeg blev inspireret til at lave selv fra en af mine tidligere tråde her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132325&PN=1&ti tle=sub-til-44-m2-stue-mske-svs-sb13-ultra

Det vil være delt op i 2 dele, da der skal være til både min stue og en dedikeret hjemmebio(mikro(11kvm)) jeg er gået i gang med at lave fra bunden i et af mine værelser.
De andre 9 DIY højtalere til systemet kommer der en anden tråd for i det nye år når delene kommer hjem. Det bliver et 7.1.2 system i Bio:

Stuen:
2x "Mach5 UXL-18"
1x Behringer Inuke nu6000dsp
Her skal der gøres en del ud af udsenet, da de skal stå som en del af mit tv bord med receiver/effekt/blu-ray imellem.

Hjemmebio:
x2 "Mach5 UXL-18" bag AT lærred.
x4 "SI HT-18 D4" som skal stå bag hver af de 4 sidepladser for ekstra god følelse af vibrationerne.
2x Behringer Inuke nu6000dsp
Her skal der intet gøres ud af udsenet, da ingen af dem vil kunne ses.

Dette vil være et projekt der kører over måske 1 år, så der kan godt gå langt imellem posts, men så har jeg da fået startet tråden med lidt info.
De første 6 subs forventer jeg at få hjem i starten af næste måned. Jeg har allerede 1 af effekterne og de 2 sidste kommer også i starten af næste måned.

Selvom det er en worklog/buildthread, så er alle kommentarer/forslag selvfølgelig velkommen.

Ps. hvis der er 6 subs, hedder det så stadig 7.1.2, eller ændres det til 7.6.2? receiveren(Denon AVR-X5200W) har 2 sub out, så måske enda 7.2.2, men kan faktisk ikke huske om den kan kalibrere dem individuelt
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Ja som det nok allerede kan ses så kører jeg tråden på 2 forums, og fik da sat det forkerte link på dette.
Blev selvfølgelig inspireret fra denne tråd her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=99793
:)
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Signalet er stadig 7.1.2 da der "kun" er et LFE lydspor. Men med AVR-X5200 så kalibrerer den de to sub-preouts individuelt og summer derefter resultatet.

I opsætningen på Denon'en skal du dog vælge om du kører med en eller to subs, da den skal vide om den kalibrere en eller to når du kører Audyssey.

Held og lykke med projektet
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Her mener jeg at du skal vælge om du skal bruge sub-preout 1 eller sub-preout 1 OG 2. Du kan ikke vælge at du har 6 subs.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ah ja, det giver rigtig god mening. Regner med at bruge begge outputs. 1 til de 2 front og 1 til de 4 bag. Burde passe meget godt med delay osv.
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Når audyssey er færdig, så bliv ikke overrasket over den afstand den har beregnet til subwooferne. Den vil typisk være meget længere end den fysiske afstand. Dette skal du ikke rette på i opsætningen.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Under alle omstændigheder, så kører jeg REW sweaps får at bekræfte at den sætter det optimalt, og der er helt sikkert også lidt rettelser jeg skal
bruge Inuke's DSP til at rette i de lave toner.
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 01 November 2015 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Så er de første 6 enheder ankommet.
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 November 2015 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Så er der power

Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 05 November 2015 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Gargazol skrev:
Hjemmebio:
x2 "Mach5 UXL-18" bag AT lærred.
x4 "SI HT-18 D4" som skal stå bag hver af de 4 sidepladser for ekstra god følelse af vibrationerne.
2x Behringer Inuke nu6000dsp


Fedt med masser af sub-areal, men... Hvad er pointen i at bruge to forskellige subwoofere i det samme setup? Jeg ville ALTID lave identiske subs (både enhed og kabinet) når de skal bruges i samme rum, for at de enkelte subwooferes frekvens og fasekarakteristik matcher.

Gargazol skrev:

Ps. hvis der er 6 subs, hedder det så stadig 7.1.2, eller ændres det til 7.6.2? receiveren(Denon AVR-X5200W) har 2 sub out, så måske enda 7.2.2, men kan faktisk ikke huske om den kan kalibrere dem individuelt


Audyssey kan kalibrere delay og niveau for hver sub-kanal, og i min optik fungerer det ikke. Problemet ligger i at Audyssey forsøger at matche output niveauet fra hver sub-kanal, og det har jeg meget svært ved at se fornuften i. Hos mig blev en midlertidig løsning at bruge ét sub-output fra processeren og så en minidsp imellem processor og sub-amps, så jeg selv kunne styre integrationen mellem subwooferne før Audyssey korrigerede.


__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 November 2015 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Fedt med masser af sub-areal, men... Hvad er pointen i at bruge to forskellige subwoofere i det samme setup? Jeg ville ALTID lave identiske subs (både enhed og kabinet) når de
skal bruges i samme rum, for at de enkelte subwooferes frekvens og fasekarakteristik matcher.


Grunden til forskellige subs er primært prisen. Det ville være ALT for dyrt at købe 4 UXL-18 til 2.5x/stk mere (400$ vs 169$ stykket), og jeg havde allerede de 2 UXL-18 på vej.
En anden årsag til UXL-18 forest er at jeg vil være 3 meter fra dem, mod 10cm fra HT-18, så de skal spille højere, hvilket de netop også kan.
Så længe man ikke mixer ported/sealed, så ser jeg ikke fase/frekvensgang som et problem
HT-18 enhederne har en svagere moter, og kræver derfor også større kabinet, derfor vil der også være en væsentlig forskel her.
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 05 November 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Skal ikke blande meg, men disse Behringer forsterkerne er omdiskutert hva oppgitte effekter angår. Ikke fra hi-fi men PA miljøer, som jeg vet har erfart dette.

Tror generelt at japansk produserte PA forsterkere er noe mer edruelige i sine effektangivelser, enn de billigste produsert i Østen.

Derimot er de jo så billige at man ikke lenger trenger å bekymre seg om holdbarhet for merket Behringer, er jo nærmest bare å kjøpe en ny en om den dør...


Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 November 2015 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

NorgesBjørn skrev:
Skal ikke blande meg, men disse Behringer forsterkerne er omdiskutert hva oppgitte effekter angår. Ikke fra hi-fi men PA miljøer, som jeg vet har
erfart dette.

Tror generelt at japansk produserte PA forsterkere er noe mer edruelige i sine effektangivelser, enn de billigste produsert i Østen.

Derimot er de jo så billige at man ikke lenger trenger å bekymre seg om holdbarhet for merket Behringer, er jo nærmest bare å kjøpe en ny en om den dør...


Helt enig! man kan ikke bruge de opgivne W til noget som helst, og jeg ville ikke stole nok på den i et PA miljø.
I en hjemmebio er det og noget helt andet. Er den defekt kan den stille og rolig skiftes, hvoren hvis man er på et DJ job med dem, ville det være katastrofalt.
De er opgivet til 3000W x 2, men er testet til 1800W x 2, hvilken er hvad jeg har planlagt ud fra. HT-18 er opgivet til 600W RMS, og jeg planlægger at køre 2 per kanal, og give
dem 50% mere end RMS, dvs. 900W stykket. UXL-18 er opgivet til 1200W RMS, og jeg vil også give dem 50% mere, dvs. 1800W.
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 05 November 2015 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Gargazol skrev:
[QUOTE=JJAZ]
Fedt med masser af sub-areal, men... Hvad er pointen i at bruge to forskellige subwoofere i det samme setup? Jeg ville ALTID lave identiske subs (både enhed og kabinet) når de
skal bruges i samme rum, for at de enkelte subwooferes frekvens og fasekarakteristik matcher.


Grunden til forskellige subs er primært prisen. Det ville være ALT for dyrt at købe 4 UXL-18 til 2.5x/stk mere (400$ vs 169$ stykket), og jeg havde allerede de 2 UXL-18 på vej.
En anden årsag til UXL-18 forest er at jeg vil være 3 meter fra dem, mod 10cm fra HT-18, så de skal spille højere, hvilket de netop også kan.
Så længe man ikke mixer ported/sealed, så ser jeg ikke fase/frekvensgang som et problem
HT-18 enhederne har en svagere moter, og kræver derfor også større kabinet, derfor vil der også være en væsentlig forskel her.[/QUOTE

Så havde jeg valgt at "nøjes" med 4 stk. UXL-18 istedet for "6 blandede" enheder.

Selvom de alle sidder i lukkede kabinetter vil de stadig have forskellige faseforløb, det kan sikkert komme til at lyde fint nok, men det er ikke en god design filosofi at have forskellige afstemninger til at dække samme frekvensområde.

Din bio er 11kvm, og du har valgt 6 stk. 18" med lang slaglængde og adskillige tusinde watt... Jeg ELSKER overkill, men 4 stk. ens 18" subwoofere havde da været mere end rigeligt til at spille så få kubikmeter op.



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 November 2015 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu heller ikke bange for ikke at kunne spille det op. De 4 bag stolene er primært for at alle 4 pladser får lige mange vibrationer direkte ind i
sæddet, og så for at kunne spille reference niveou ned til nær 5Hz
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 04 December 2015 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg designet nearfield sub'en.
Bestiller træet senere i dag udskåret i Bauhaus, så håber jeg bare de saver præcist nok. Det blever ca. 7,5kvm 22mm MDF
Det blev til 509Liter inden intern forstærkning og enheder



Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 04 December 2015 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hvor fandt du SI HT18 enhederne. Jeg har været på udkig efter dem, men de står til discontinued på deres hjemmeside
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 04 December 2015 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg nåede at købe dem ugen inden de stoppede produktionen.
Hvis du virkelig vil have lige netop den enhed, så er der en del der sælger dem de har købt for meget på avsforum.com
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 07 December 2015 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Tak for info - den så blot ret lækker ud ift prisen. Høj Vas men også en lidt tung membran. Jeg søger en enhed til et åben baffle projekt. Men, jeg har en anden i tankerne også som jeg nok prøver (Thornton LA-1804-12 )
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 08 December 2015 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Så skete der lidt. Udskæringen fra Bauhaus var heldigvis ok. De værste varierede 1mm, men de fleste kun ½mm.

2 ting jeg er lidt i tvivl om:
Er fladerne forstærket godt nok? Der er 27cm mellem forstærkningerne, og de er 7cm dybe. Når kabinettet er samlet, så vil jeg forbinde hver forstærkning med den modsatte side. Da meningen med disse subs er at få bas følelsen ind i stolen, så er jeg lidt i tvivl om hvor jeg skal save ud til enhederne. Jeg skal skiftesvis have 3 og 4 stole foran, nok mest 3 for at kunne have en stol midt i når kun jeg selv ser film. Skal jeg save ud så de er spredt ens som vist på billedet, hvilket giver en lige bag hver stol når der er 4, og de så er mellem stolene når der kun er 3 stole, eller skal jeg save så de 2 i midten sider helt inde ved kanten så midter stolen får halvdelen fra hver af de 2 subs? Er lidt bange for at der måske så bliver for meget forskel på bassen mellem de forskellige stole. Håber det giver mening. Syntes det er lidt svært at beskrive.


Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes