Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 22:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 300B Diy (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 27 September 2014 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg sgu langt om længe færdig med mit 300B projekt.

Det startede egentlig med en kineser-ting (Bowei 300B) som blev sønder tweaket - og jeg endte med at holde så meget af lyden, at jeg ville bygge
den i en smukkere kasse.

Uheldigvis er jeg en kegle til træ-arbejde - så 90% af tiden er gået med den mekaniske forarbejdning. F.eks er toppladen bejdset og slebet ned 3
gange (brug aldrig bejdse med indbygget lak, uanset hvad farvehandleren siger). Efter en gang mahogni spritbejdse til 30 kroner blev det dog fint.

Herefter et uendeligt antal klarlak-forsøg - løbere, fnuller, penselstrøg, hunden der lige smuttede ud på badeværelset (der var omdannet til fnugfri
malerkabine) og glad og fro daskede halen i den nylakerede plade.

Sider er aluprofiler beklædt med sort læder, og hjørner/ben er en 40mm rundstok med noget vinrødt(agtigt) læder. Det gik overraskende nemt!?!

Loddefesten gik også fint. Eneste anke var massivt brum, da jeg første gang sluttede skidtet til. Efter en del frustrationer, viste det sig at stel på den
ene af indgangene rørte ved alupladen den sad i - der er koblet til jord i stikkontakten. Det gav tilsyneladende basis for en velsignelse af brum

Bortset fra det, så er det en helt almindelig 6SN7-300B konstruktion - rør må godt lyde af rør ! - lavet med nogenlunde gode sager. Eneste
usædvanligheder er justerbar katode-bias, og at jeg har valgt at lade det ene 6SN7 være indgang, og det andet driver. Så slipper man for at købe
matchede par, og desuden synes jeg ikke nødvendigvis de samme rør brillierer både som indgang og driver.

Jeg har desuden valgt at gøre mains-trafoen ekstern. Dels for at få den lidt på afstand - og dels for at forstærkeren ikke skulle blive for monumental
tung og stor (Mains står omme bagved på gulvet). Midter-trafoen dækker over en 10H choke. Havde jeg kendt til Tentlabs elektroniske chokes på et
tidligere tidspunkt, var det nok blevet sådan een - så ku det hele være blevet lidt kompakt'ere.

Anyways - herligt at være i mål, og have 300B lyd igen. En dejlig lang vinter med musik og rødvin står for døren

Bortset fra det. De ellers så fine ibenholt knapper, jeg har fået lavet, virker lidt mørke og falder i med læderet. Nogen gode forslag til andre træsorter?
Jeg synes mahogniknapper bliver for stereotypt. Måske man sku finde en elefant, og save lidt af dens stødtand mens den sover ?? Gode ideer
modtages





Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 27 September 2014 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hvad med et par ganske ordinære drejeknapper i messing eller måske kobber (som dog er mere hysterisk at dreje i end messing)? Jeg tror især, at messing farvemæssigt kunne matche resten ganske godt, da det vil give lidt kontrast til det sorte læder og mahognien.

Hvis jeg skal være lidt kritisk, så er jeg nok ikke så begejstret for (læder-) farven på benene. Dine fotos kan selvfølgelig snyde med farvenuancerne, men jeg synes ikke, det passer til mahognien. Men smag og behag osv. ...

Ellers et fint projekt, der designmæssigt minder en del om Yamamotos produkter

http://www2.117.ne.jp/~y-s/amp-e.html
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Læderet ser godtnok noget skrigende ud på billedet - men er det heldigvis ikke i virkeligheden. Det må være noget blitz noget.

... og så må jeg da indrømme at jeg lod mig inspirere af Hr Yamamoto, da jeg gik og funderede over hvordan skidtet skulle se ud.
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej KOFS..

Ser meget fint ud. Den burde kunne stå i alle stuer i Danmark...

Er det ISO-Tango eller James du bruger som output transformer, eller
noget helt andet, og hvilken model ???

/Michael
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Det er flot arbejde Du har vist hænderne skruet rigtigt på
Jeg synes træ passer godt til rørforstærkere

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Output trafoerne er Monolith Magnetics - Summit series. Et forholdsvist lille belgisk firma.
http://www.monolithmagnetics.com/

MHT om hænderne er skruet rigtigt på .... så ja, mht lodning, teknik, og den slags. Træ og lak: NEJ - men gør man det om nok gange, vil det vel
statistisk set lykkes på et tidspunkt

... har i øvrigt lige fået et par russiske Melz 1578 hole plate rør (6SN7'ere) - ikke ringe - slet ikke ringe faktisk
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:
Output trafoerne er Monolith Magnetics - Summit series. Et forholdsvist lille belgisk firma.
http://www.monolithmagnetics.com/

MHT om hænderne er skruet rigtigt på .... så ja, mht lodning, teknik, og den slags. Træ og lak: NEJ - men gør man det om nok
gange, vil det vel
statistisk set lykkes på et tidspunkt

... har i øvrigt lige fået et par russiske Melz 1578 hole plate rør (6SN7'ere) - ikke ringe - slet ikke ringe faktisk


Hej.

Er det Monolith Magnetics S-9 som du bruger.

Hvis det er tilfældet, hvor meget vejer disse ca, kan ikke
se det på deres datablad.

Har læst meget godt om Monolith Magnetics.

/Michael
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Super flot arbejde KOFS !
Respekt her fra !
NB. nogle flotte messing knapper eller andet der gir lidt modspil ville måske være flot !
Men synes at den er flot som den er !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jep, det er S-9'ere. De vejer omkring 5.2 kg stykket. Jeg er fint tilfreds med dem - men har på den anden side kun
sammenlignet dem med nogle kinesere ...

Mht til knapper, er jeg nærmest kommet til at holde af den, som den er - Jeg er bange for messing bliver lige lovlig Bling efter
min smag
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:
Jep, det er S-9'ere. De vejer omkring 5.2 kg stykket. Jeg er fint tilfreds med dem - men har på den anden side
kun
sammenlignet dem med nogle kinesere ...



Og der var pænt stor forskel ???

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Interessant med disse trafoer. Gad vide hvordan de præsterer i forhold til eksempelvis Lars Lundahl og Tamura. Må man være så fri at spørge hvad du
gav for S9 hvilket jo også er en afgørende faktor.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:

Og der var pænt stor forskel ???


Åh jo - det var der. Nu tror jeg ikke Bowei-trafoerne er de ringeste i verden - de var på glimrende vi i stand til at formidle 300B
magien - men især bas og detaljer er noget ganske andet med Monolitterne.

Da jeg skiftede trafoer, var Bowei'en stadig forholdsvis original, så forskellen vil sikkert være noget mere markant for
nyværende. Jeg synes selv at forstærkeren oveni 300B lyden, er pænt detaljeret, og bassen er decideret glimrende.

Jeg mener jeg gav 5600 kr incl porto for de to trafoer.
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Knapper i crom måske. Eller sågar noget over i den grønne, f.eks oliven grøn.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Knapper i crom måske. Eller sågar noget over i den grønne, f.eks oliven grøn.


Hmm - grøn - hmmm - måske ikke helt dumt. Det vil jeg lige gå og spekulere lidt over - takker for forslag   
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Godmorgen på tråden

Spændende forstærker du har kreeret må jeg sige, det er fedt når der bliver lagt et personligt præg på tingene

Emnet omkring dreje knapperne er i min interesse for jeg har selv lavet nogle kobber "bullet" knapper til min forforstærker..

Altså mit arbejde drejede dem for mig, jeg designede dem kun for metal arbejde er ikke min spids kompetence - Jeg er tømrersvend haha
Nå hvor om alting er kan du måske finde inspiration i denne her tråd: ombygningen af
min forforstærker


Med venlig hilsen
Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 04 November 2014 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Vingborg skrev:
Godmorgen på tråden

Spændende forstærker du har kreeret må jeg sige, det er fedt når der bliver lagt et personligt præg på tingene

Emnet omkring dreje knapperne er i min interesse for jeg har selv lavet nogle kobber "bullet" knapper til min forforstærker..

Altså mit arbejde drejede dem for mig, jeg designede dem kun for metal arbejde er ikke min spids kompetence - Jeg er
tømrersvend haha
Nå hvor om alting er kan du måske finde inspiration i denne her tråd: TID=95666">ombygningen af
min forforstærker


Med venlig hilsen
Henrik



Så fik jeg set den - Hvor FED!!. Bullet faconen er jo genial - hvorfor er der ikke andre, der er kommet på den tanke?.
Bestemmer jeg mig for et knap-skifte, tror jeg det skal være noget lignende - måske stadig i træ, men din kobberversion ser
nu også vildt godt ud
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 07 November 2014 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Godmorgen
Mange tak.. Bullet formen har jeg altid været glad for, da jeg var lille havde min morfar nogle gamle granater stående til pynt og jeg elskede den
runde, spidse form
Mit "profil" billede her er også bullet fasepluggen på mine mellemtoner og jeg ville gerne have dele af mit anlæg til at matche dette, og så elsker jeg
kobber!!
Jeg er i gang med at bygge en hovedtelefon forstærker som også får sådan en kobber bullet volume knap - Dog lidt mindre end volumen på min pre
som vejer 650 gram.. Der kommer heller ikke lys i da det er meget besværligt at lave det.

Bullet formen kan jo drejes i hvad som helst, alu er både nemmere og billigere og kan med en polering blive ganske pæn

Mange hilsner og god weekend
Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 30 Maj 2015 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:
michaelvv skrev:

Og der var pænt stor forskel ???


Åh jo - det var der. Nu tror jeg ikke Bowei-trafoerne er de ringeste i verden - de var på glimrende vi i stand til at formidle 300B
magien - men især bas og detaljer er noget ganske andet med Monolitterne.

Da jeg skiftede trafoer, var Bowei'en stadig forholdsvis original, så forskellen vil sikkert være noget mere markant for
nyværende. Jeg synes selv at forstærkeren oveni 300B lyden, er pænt detaljeret, og bassen er decideret glimrende.

Jeg mener jeg gav 5600 kr incl porto for de to trafoer.


Stadig ligeså glad for din fine forstærker. Kunne virkeligt godt tænke mig at prøve dine trafo'er
på min 2a3, selv om det kommer til at knibe med pladsen.



Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes