Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 18:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Festival anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Joggefriis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Juni 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 12 Juli 2014 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige kommet hjem fra dette års roskilde festival, hvor vi har haft et rigtig velspillende anlæg med. Da jeg er forholdsvis
ny inden for det med hvordan højtalere vs forstærker skal sættes sammen for at give den bedst mulige kvalitet og musik,
håber jeg at deres hjælp herinde kan hjælpe mig frem til det rigtige svar, da jeg har hørt mange forskellige ting fra forskellige
kloge hoveder.

Anlægget er udstyret med 2 af disse højtalerehttp://www.disconetto.dk/shop/img-stage-line-24714p .html hvor denne
forstærker er tilkoblet:http://www.thansen.dk/product.asp?c=9501430379&pn= -576469469

Denne forstærker har jeg valgt grundet en mekaniker der sagde at den ville kunne få rigtig meget lyd ud af disse højtalere,
samtidig skal det jo også være forholdsvis strøm besparende da det skulle spille på 4 marine batteri med hver 115 ah.

Dog synes jeg ikke det spillede så højt som jeg regnede med, og har også på en fornemmelse at der kan komme langt mere
lyd ud af disse højtalere, er det rigtig forstået? - Samtidig snakkede jeg med en gut på roskilde der sagde at bil forstærkere var
rigtig dårlige til festivals anlæg da de kræver rigtig meget strøm - Nogle der har viden omkring?

Alt i alt er mit spørgsmål, hvilke forstærker ville kunne spille disse højtalere op og samtidig ikke koster alt for meget strøm?
Udover har jeg et spørgsmål omkring, at en anden gut på roskilde festivalen sagde at sikringer er noget dumt noget at bruge
da det giver for meget modstand og hvis du bare indstiller din forstærker rigtig behøver du ikke være bange for noget af det
brænder sammen også kan du få langt højere musik igennem din anlæg? - Er det noget nogle herinde kan bekræfte?

Grunden til jeg kommer og spørger om dette efter anlægget har været benyttet på festival, er at jeg skal ha bygget det om
herovre sommeren så vi kan bruge det til sommerfester, og vil egentlig gerne gøre det grundigt og med det rigtige udstyr en
gang for alle og også få mest mulige ud af de højtalere der, som der har været stor ros omkring!
Til top Vis Joggefriis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joggefriis
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 12 Juli 2014 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hvad med at udbygge den men en ekstra højtaler plus en eller to sub basser

Drive at en eller flere ICE forstærker af en art (en til hver højtale), de må kunne drive af bil eller motorcyklet batteri (eller marine batteri).
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Willdau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 13 Juli 2014 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Laaaaaang smøre... Der så endte sig med at være irrelevant.
Til top Vis Willdau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willdau
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 13 Juli 2014 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Willdau skrev:
Laaaaaang smøre... Der så endte sig med at være irrelevant.


Det irrelevante stod du vist kun selv for :)

Til OP

Joggefriis skrev:
...Dog synes jeg ikke det spillede så højt som jeg regnede med, og har også på en fornemmelse
at der kan komme langt mere lyd ud af disse højtalere, er det rigtig forstået? - Samtidig snakkede
jeg med en gut på roskilde der sagde at bil forstærkere var rigtig dårlige til festivals anlæg da de
kræver rigtig meget strøm - Nogle der har viden omkring? "


Nogen auto forstærkere bruger vel meget strøm, blandt andet fordi den er der .... de er ikke
optimeret på det punkt.

nyere digitale forstærkere er meget bedre på den konto, men du skal skrive bag øret at en fordobling
af lydstyrken kræver en 10dobling af effekten - og det kan man nok ikke på batterier, med mindre
man bliver ganske snedig - Du kan konvertere 12volt til 48 - og det giver muligheder, men koster
batteri levetid.

Joggefriis skrev:
....Udover har jeg et spørgsmål omkring, at en anden gut på roskilde festivalen sagde at sikringer er
noget dumt noget at bruge da det giver for meget modstand og hvis du bare indstiller din forstærker
rigtig behøver du ikke være bange for noget af det brænder sammen også kan du få langt højere
musik igennem din anlæg? - Er det noget nogle herinde kan bekræfte? "


Jeg kan kun bekræfte at han har røget for meget fnisegræs !

Joggefriis skrev:
....jeg skal ha bygget det om herovre sommeren så vi kan bruge det til sommerfester, og vil egentlig
gerne gøre det grundigt og med det rigtige udstyr en gang for alle og også få mest mulige ud af de
højtalere der, som der har været stor ros omkring! "


Det lyder jo rigtigt fornuftigt - måske skal du tænke på at få lavet kabinetterne
mere effektive ???







__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 13 Juli 2014 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Bilforstærkere har altid været kendt for at være opgivet med helt arbitrære effektangivelser. Der står ikke W(RMS) nogle steder, hvilket er hvad den virkelige verden anvender til effektangivelser. Den er muligvis langt mindre hvis den bliver opgivet efter konventionerne.
Når det er sagt, så kan din forstærker givetvis sagtens spille meget højere end den gør nu. Den forstærker bare signalet et fast antal gange, og hvis signalet i første omgang ikke er kraftigt nok, så kan den ikke spille fuld styrke.

Prøv at sætte gain i vejret på forstærkeren. Det vil sige at du skal skrue potentiometret væk fra normal og hen imod 0.2V, men gradvist. Det kan også være den anden vej. Deres overskrift Gain hænger ikke sammen med spænding (V), så jeg antager at ingeniøren har ment "sensitivity" og så er der kommet en eller anden ind over designet. En af vejene virker.
Find en indstilling, der passer til udgangsspændingen af kilden uden at det forvrænger. Mange batteridrevne transportable kilder har en temmelig lav maksimal udgangsspænding i forhold til hifi-verdenen.

Din forstærker er en klasse D konstruktion, som er langt mere effektiv end klasse AB, så prøv at få helt styr på gainstrukturen, før du forsøger at finde en anden.

jan_stevns skrev:
nyere digitale forstærkere er meget bedre på den konto, men du skal skrive bag øret at en fordobling
af lydstyrken kræver en 10dobling af effekten - og det kan man nok ikke på batterier, med mindre
man bliver ganske snedig - Du kan konvertere 12volt til 48 - og det giver muligheder, men koster
batteri levetid.


Forstærkeren har indbygget SMPS-forsyning, der konverterer 12V til en passende symmetrisk spænding til forstærkerdelen. Fandt et billede af indmaden.
Tommelfingerreglen med tidobling af effekten for at fordoble lydstyrken gælder udelukkende vores opfattelse af denne. Det kræver fire gange så meget effekt at fordoble lydstyrken i fysikkens verden.

Ellers er jeg helt enig med Jan Stevns. Følsomme højttalere er altid vejen frem til batteridrift. Og du er blevet mødt af del vrøvl på den festival.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes