Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 21:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Mega peak på 40Hz - hjælp ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 17 April 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Min stue har de uregerlige mål: 4,6 X 4,8 meter - og så 3 meter til loft. Desuden har den en uheldig karnap, men lad os se bort fra den i første omgang.... Gulv er plankegulv, og bagvæg samt den ene sidevæg er af sten - de to øvrige er oppudset strå Møblering er okay (lidt tæppe, sofa, reoler osv.) og placeret strategisk.

Jeg har ikke måleudstyr, men har lavet beregninger på hunecke.de og har afspillet lydfiler med diverse frekvenser, og det er tydeligt at jeg har et gevaldigt peak på 40Hz, samt et mindre i 60Hz regionen (50Hz dykker til gengæld vildt)

Jeg har højttalerne stående 1.25 fra sidevæggen, samt 1.10 fra bagvæg - lytteposition er omkring 3.75 fra højttaler.

Mit spørgsmål går på om jeg får noget udbytte af at købe basstraps til hjørnerne bag højttalerne, samt et par plader (244´erne) til bagvæggen (bag højttalerne)????

Produkterne jeg ønsker at købe er her fra: http://www.gikacoustics.co.uk

Mvh.

Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Mr. MBG

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 17 April 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Lyder noget lig det samme jeg har... og jeg har prøvet med noget æggebakke skumplader som man også bruger til dæmpning af studio... dem har jeg næsten haft dækket alle vægge med og rykket rundt så damen var ved gå ud af sit gode skin. pluds rykket rundt på mine møbler og system. og det er minimalt hvad det har hjulpet!

Men det der hjalp mest var sku skifte højttaler! havde nogen Dali Evidence 470 som bare fik det hele til runge... de røg ud til fordel for nogen Jamo Concert 8 og der forsvant 75-80% af rungen... bas stærke højttaler kan bare ikke bruges hos mig.

Min. stue:

 



__________________
Der Ud Af,-
Til top Vis Batman86's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman86
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 17 April 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Basstraps er en mulighed, men det er ikke i alle tilfælde de virker. Ellers så kig på en basfrekvens boks, ala Velodyne SMS1, SVS AS EQ1. Det virker 100% sikkert i alle tilfælde, og så har du ikke bare løst dine problemer ved 40/60 hz, men du får en korrekt liniær frekvenskurve i hele frekvensområdet fra 20-200 hz. Jeg bruger selv Velodyne´n, og bassen er blevet perfekt efter den blev sat op. Jeg havde et voldsomt peak ved 25-40 hz, og det er væk nu
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Mr. MBG

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 17 April 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Lyder spænde med sådan en Velodyne SMS1... men hvad koster sådan en sag???

__________________
Der Ud Af,-
Til top Vis Batman86's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman86
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 17 April 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Altså SMS1 koster 6k. Så helt billig er den ik, men basstraps er jo også halvdyrt, hvis man skal sætte det op så det ser pænt ud, fra gulv til loft osv. Og pænt bliver det jo aldrig, og 100% i orden bliver det nok heller aldrig. Sådan en boks er diskret og nem at bruge, i hvertfald hvis du kører en automatisk opsætning. Boksen går simpelthen ind og tager fat i alle frekvensområder fra 20-200 hz, og skruer op eller ned, alt efter rummet.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 17 April 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Det skal så lige nævnes, at den boks er beregnet til subwoofere
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Mr. MBG

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 17 April 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

hvorn sætter man det så sammen... køre man så højttalerne i subwooferen og så styre den det hele eller..?



__________________
Der Ud Af,-
Til top Vis Batman86's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman86
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 17 April 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Læs mit sidste indlæg  Hvis du ikke har en sub kan du ikke bruge boksen.
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Mr. MBG

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 17 April 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Ja og vis man har det hvorn for Man så skåert bassen væk fra de andre højttaler? Så alt under 200hz gå i subwooferen

__________________
Der Ud Af,-
Til top Vis Batman86's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman86
 
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 17 April 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men jeg synes at I får drejet min tråd væk fra hvad jeg spurgte om - så smut lige et andet sted hen 

Kan problemet afhjælpes med Basstraps, eller skal jeg bare leve med det ? Jeg ved at der er nogen der ved noget om rums egenresonans osv, og det er det jeg har brug for hjælp til!

Mvh.
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 17 April 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Undskyld, men jeg synes at I får drejet min tråd væk fra hvad jeg spurgte om - så smut lige et andet sted hen 

Kan problemet afhjælpes med Basstraps, eller skal jeg bare leve med det ? Jeg ved at der er nogen der ved noget om rums egenresonans osv, og det er det jeg har brug for hjælp til!

Mvh.

Har haft det samme problem, min peak var ved 43 hz og på +12 db. Købte cornerbasstraps fra Ghost, de virker ved helmholzresonatorprincippet og fylder ikke alverden.

Du må gerne låne dem til forsøg.

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 17 April 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

De ser meget seriøse ud - lidt for seriøse til min stue Men jeg ser at målingerne ligner dem på GIK´s basstrap, så hvis du synes at de virker - ja så hopper jeg sgu nok på et sæt. De ser meget neutrale ud og koster ikke alverden.

Det er sgu lidt irriterende med alt det bas! Jeg skulle bare have holdt fast i mine gamle Quad 63, der var sgu ikke nogen problemer i den retning
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 17 April 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
De ser meget seriøse ud - lidt for seriøse til min stue Men jeg ser at målingerne ligner dem på GIK´s basstrap, så hvis du synes at de virker - ja så hopper jeg sgu nok på et sæt. De ser meget neutrale ud og koster ikke alverden.

Det er sgu lidt irriterende med alt det bas! Jeg skulle bare have holdt fast i mine gamle Quad 63, der var sgu ikke nogen problemer i den retning

Du skal nok bruge 3-4 gange så meget skum materiale, så hvis du kan leve med så meget ja så kan det vel nok have effekt.

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 22 April 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Jeg ved at der er nogen der ved noget om rums egenresonans osv, og det er det jeg har brug for hjælp
til.


Lydens hastighed = 343 meter/sekund / rummets længde/bredde/højde

Det giver i dit tilfælde

4.8 meter ~ 71 Hz
4.6 meter ~ 75 Hz
3.0 meter ~ 114 Hz

Du kan så multiplicere de tre bølgelængder med 2, 3, 4 for halve, trediedele og kvarte bølgelængder, som i også kan give
peaks.

De 40 Hz og 60 Hz er altså ikke rummets egenfrekvens.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Er den beregning rigtig? Jeg ville umiddelbart tro, at man for en lydkilde placeret nær en væg skulle regne afstanden for turen frem og tilbage. Dvs. 343 / (4.8*2) ~ 36 Hz. Men det er ikke noget, jeg har forstand på.
Til top Vis Allan O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan O
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Batman86 skrev:
og jeg har prøvet med noget æggebakke skumplader som man også bruger til dæmpning af studio... dem har jeg næsten haft dækket alle vægge med og rykket rundt så damen var ved gå ud af sit gode skin. pluds rykket rundt på mine møbler og system. og det er minimalt hvad det har hjulpet!

Det er fordi æggebakker ikke er i stand til at dæmpe bas - de kan dæmpe i diskantområdet, og diffusere lyden, men de kan overhovedet ikke dæmpe bas. Hertil kræves enten masse (f.eks. en tung sofa) eller deciderede bass traps, som efterlyst.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Batman86 skrev:
og jeg har prøvet med noget æggebakke skumplader som man også bruger til dæmpning af studio... dem har jeg næsten haft dækket alle vægge med og rykket rundt så damen var ved gå ud af sit gode skin. pluds rykket rundt på mine møbler og system. og det er minimalt hvad det har hjulpet!

Det er fordi æggebakker ikke er i stand til at dæmpe bas - de kan dæmpe i diskantområdet, og diffusere lyden, men de kan overhovedet ikke dæmpe bas. Hertil kræves enten masse (f.eks. en tung sofa) eller deciderede bass traps, som efterlyst.

Nu skrev jeg kun æggebakker, men jeg mente nu de skumplader - de er ikke tykke nok til at dæmpe bas.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Min stue har de uregerlige mål: 4,6 X 4,8 meter - og så 3 meter til loft. Desuden har den en uheldig karnap, men lad os se bort fra den i første omgang.... Gulv er plankegulv, og bagvæg samt den ene sidevæg er af sten - de to øvrige er oppudset strå Møblering er okay (lidt tæppe, sofa, reoler osv.) og placeret strategisk.

Jeg har ikke måleudstyr, men har lavet beregninger på hunecke.de og har afspillet lydfiler med diverse frekvenser, og det er tydeligt at jeg har et gevaldigt peak på 40Hz, samt et mindre i 60Hz regionen (50Hz dykker til gengæld vildt)

Jeg har højttalerne stående 1.25 fra sidevæggen, samt 1.10 fra bagvæg - lytteposition er omkring 3.75 fra højttaler.

Har du prøvet (har du mulighed for) at rykke rundt på højttalerne og din egen lytteposition? Prøv eventuelt at kigge på http://www.audioasylum.com/cgi/d.mpl?audio/faq.html -> Speaker Positioning Resources. WASP går mere på at flytte og lytte, mens Audio Physics er en mere "beregnende" måde at gøre det på - måske den kan hjælpe.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Pingel skrev:
Jeg ved at der er nogen der ved noget om rums egenresonans osv, og det er det jeg har
brug for hjælp
til.


Lydens hastighed = 343 meter/sekund / rummets længde/bredde/højde

Det giver i dit tilfælde

4.8 meter ~ 71 Hz
4.6 meter ~ 75 Hz
3.0 meter ~ 114 Hz

Du kan så multiplicere de tre bølgelængder med 2, 3, 4 for halve, trediedele og kvarte bølgelængder, som i også kan give
peaks.

De 40 Hz og 60 Hz er altså ikke rummets egenfrekvens.


Det du har udregnet er for hele bølgelængde. Sådan hænger det ikke sammen. Som en anden også skriver er det c/(2xL)
dvs rummets dimension gange 2 op i lydens hastighed. Det er grundtonen og burde være den kraftigste. Derefter ganger du
et helt tal på din grundfrekvens (i de 3 dimensioner i stuen) som så giver dine "harmoniske" derop ad. Typisk indtil et par
hundrede Hz. Her vil de harmoniske stå så tæt (og iøvrigt mistet energi samtidig) at det lyder mere jævnt.

Det uheldige ved rumresonanser er at luftens akustiske "modstand" stiger og matcher netop det en højttalermembran gerne
vil se, nemlig en høj modstand at afsætte sin effekt i. Små enheder har ikke det problem, da deres akustiske "modstand" er
meget lav. Store membraner har en højere akustisk "modstand" (impedans), den er nemlig membran afhængig, og spiller
derfor også kraftigere i forhold til en lille membran ved samme frekvens.

Rammer du så din rumresonans med et par store membraner har du balladen med meget kraftige peaks (super tilpasning
mellem membran og luftens akustiske impedans = effektiv kobling af akustisk energi).

Du skal finde noget der yder en "kortslutning" ved rumresonanser (hulrum etc..) eller også bide i det sure æble og smække
en digital EQ ind, hvor du kan "prikke" disse resonanser ud.

Selv bruger jeg et digitalt delefilter med EQ og det har virkelig fået mit rum under "kontrol"

Hilsen Flemming

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

EQ er langt den nemmeste og hurtigste vej til bedre bas og et must for subwoofer brug efter min mening.

Husk på, at godtnok kan du fjerne peaks, men du vil stadig have problemer med stående bølger og lang efterklangstid i de frekvenser selvom du sænker niveauet i de problematiske områder.

Når jeg laver et "waterall" af min EQ'd basslyd kan jeg tydeligt se at frekvensgangen er korrekt og flad i 0-10ms området men fx ved 300ms er der stadig en del energi i de problematiske områder, omend lavere i volumen.

Jeg vil anbefale begge dele, altså EQ + basstraps.

Jeg tror dog der skal en DEL til for at afhjælpe et 40hz peak!

 

 



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes