Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 02:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Afstand og dæmpningsplade? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 28 April 2017 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Overskriften siger sig selv. Jeg har fået nye højtalere og de lyder fantastisk!
Specielt når de står ca. 1 meter fra bagvæggen, problemet er bare at
højttalerne står meget uheldigt der. Så er der mulighed for at opnå samme
effekt med akustik plader bag højttalerne?

Jeg har allerede prøvet med en prop i basporten.

Mvh
Nicolai
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 28 April 2017 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke dæmpe dig ud af bas med plader på væggen. Der skal absorbenter til, og de fylder ret meget, hvis de skal være effektive. Og er ikke pæne at se på!

Står dine højtalere tæt på sidevæggene? Hvis afstand til sidevæg og bagvæg er cirka den samme, så får du et ret voldsomt løft i bassen (6dB). Men hvis du har god afstand til sidevæg, så er løftet kun 3dB.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 28 April 2017 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Men ja den ene højttaler står tæt på en sidevæg med samme afstand til bagvæggen. Det må jeg lige prøve at eksperimentere med.

Det er ikke kun bassen jeg prøver på at dæmpe, lyden er generelt bare mere ren og veldefineret når de står 1 meter fra væggen. Kan almindelige evt. pæne dæmpere hjælpe på det?

Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 29 April 2017 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Så skal du evt. få tjekket dit rums efterklang, og dæmpe det med absorbent-paneler. De findes i alle mulige afskygninger.

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 29 April 2017 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Nicolai88 skrev:
Hej folkens

Overskriften siger sig selv. Jeg har fået nye højtalere og de lyder fantastisk!
Specielt når de står ca. 1 meter fra bagvæggen, problemet er bare at
højttalerne står meget uheldigt der. Så er der mulighed for at opnå samme
effekt med akustik plader bag højttalerne?

Jeg har allerede prøvet med en prop i basporten.

Mvh
Nicolai


Der findes et produkt som ikke fylder meget og som kan anvendes bag højttalerne.
Auralex Studio6 Bass Trap model A - mål ca 60 x 120 x 15cm (dybde).
De har bredbåndet dæmpning fra 40Hz og op.

Model J er til hjørne montering.

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 29 April 2017 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Det gælder om at at omsætte en energiform til en anden. I dette tilfælde akustisk til varme. Det gør man ved at benytte sig af helt nede på jorden "aktion er lige reaktion". Så jo større bølgelængde(lavere frekvens) man ønsker at dæmpe = større, tykkere og tungere dæmpemateriale.

Så det nemmeste er faktisk at "bekæmpe" en roomnote, som selvfølgelig ændre sig i forhold til hvor dine højttalere er placeret - med en aktiv subwoofer løsning. Princippet går i sin enkelthed ud på at placere og indstille en subwoofere, så den spiller i modfase af det "problem" som dine fronthøjttalere skaber. Grunden til at det virker, er at du simpelthen får den bedste løsning ved at bekæmpe et akustisk problem, med en modsatrettet akustisk løsning. Og da mange passive akustiske løsninger for en del er for grimme eller for store - så er en aktiv løsning ofte et godt alternativ.

En passiv løsning kan sådan set godt være relativ flad, men blot stor. Hvis man benytter typen, hvor man har en tung membran foran dæmpematerialet i en ramme, som f.eks denne her:
http://silentsource.com/acoustic-soundproofing-products/prim acoustics/primacoustic-gotrap-studio-gobo-and-bass-trap/

Hvor mange penge vil du bruge på det og hvilket anlæg har du?

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 29 April 2017 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se du bor i København.
Jeg har både hjørnebastraps og baffeltraps. Dem er du velkommen til at låne som en "proof of concept" til din ide.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jeg beklager det sene svar, jeg troede faktisk at indlægget allerede var dødt. Men super fedt med noget hjælp!

Mikkel G skrev:
Så skal du evt. få tjekket dit rums efterklang, og dæmpe det med absorbent-paneler. De findes i alle mulige afskygninger.


Jeg har prøvet, dog med en billig mikrofon, og resultatet viser at der er store peaks i ved ca 40 Hz, 100 Hz og ca 150 Hz. Det er dog med en ikke egnet mikrofon, så det giver kun et hint om stuens såkaldte "Room modes".

Digital_Thor skrev:
Det gælder om at at omsætte en energiform til en anden. I dette tilfælde akustisk til varme. Det gør man ved at benytte sig af helt nede på jorden "aktion er lige reaktion". Så jo større bølgelængde(lavere frekvens) man ønsker at dæmpe = større, tykkere og tungere dæmpemateriale.

Så det nemmeste er faktisk at "bekæmpe" en roomnote, som selvfølgelig ændre sig i forhold til hvor dine højttalere er placeret - med en aktiv subwoofer løsning. Princippet går i sin enkelthed ud på at placere og indstille en subwoofere, så den spiller i modfase af det "problem" som dine fronthøjttalere skaber. Grunden til at det virker, er at du simpelthen får den bedste løsning ved at bekæmpe et akustisk problem, med en modsatrettet akustisk løsning. Og da mange passive akustiske løsninger for en del er for grimme eller for store - så er en aktiv løsning ofte et godt alternativ.

En passiv løsning kan sådan set godt være relativ flad, men blot stor. Hvis man benytter typen, hvor man har en tung membran foran dæmpematerialet i en ramme, som f.eks denne her:

gotrap-studio-gobo-and-bass-trap/ ">http://silentsource.com/acoustic-soundproofing-products /pr im acoustics/primacoustic-gotrap-studio-gobo-
and-bass-trap/


Hvor mange penge vil du bruge på det og hvilket anlæg har du?

Jeg har faktisk en aktiv subwoofer stående fra mit gamle setup, som jeg kan rode lidt med, tak for hjælpen!

Når det kommer til dæmpning, er det ikke kun et spørgsmål om hvor meget jeg vil bruge, men også stuens udseende. Jeg synes at min kæreste her hjemme allerede har givet sig meget i forhold til mine nye højttalere (Dynaudio controur S 3.4), så jeg vil ikke presse den for meget :-), jeg vil i øvrigt heller ikke have et alt for musikstudielignende hjem. Men alt efter hvad jeg kan se, koster de dæmpere typisk 3000 kr for noget der kan hænges op bag højttalerne, og det vil jeg helst ikke gå over.

Mit setup er:
Højtalere: Dynaudio contour S3.4
Forstærker: Vincent SV-226 mk2 (med Mullard new reissue rør)
DAC: Arcam irDAC 2

Mercury skrev:
Jeg kan se du bor i København. Jeg har både hjørnebastraps og baffeltraps. Dem er du velkommen til at låne som en "proof of concept" til din ide.

mvh. Asger


Fedt! Det er faktisk lige det jeg søger! Jeg har nemlig ikke lyst til at bruge tusinder af kroner på noget jeg ikke engang ved hvad jeg kan forvente af. Jeg sender lige en PM, tusind tak!

Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Jeg kan se du bor i København.
Jeg har både hjørnebastraps og baffeltraps. Dem er du velkommen til at låne som en "proof of concept" til din ide.

mvh. Asger


Se det er når et HiFi-forum er bedst:
Super tilbud Asger..... godt gået.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne ikke være mere enig!
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 04 Maj 2017 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

@Nicolai88

Mange gange kan man være heldig at man kan camouflere en subwoofer et sted, hvor den samtidig kan gøre sin nytte. Så det gælder blot om at være kreativ
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 04 Maj 2017 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Holfi lavede i sin tid - uofficielt - en lignende løsning til dæmpning af roomgain eller for meget bas.

Princippet var baseret på en passiv lukket subwoofer, hvor enhedens spole var kortsluttet med en kondensator i parallel og et potentiometer i serie. Kondensatoren satte frekvensområdet der dæmpedes og potentiometeret styrken der dæmpedes med. Samtidig var membranen gjort tungere a la en slavebas, så princippet faktisk virkede. 

Jeg havde en prototype til låns på et tidspunkt for flere år siden, og det virkede faktisk! Jeg havde helt glemt det, indtil Digital_Thor nævnte muligheden med en aktiv sub i modfase...

Fordelen med Holfis princip er, at man kan indsnævre det "aktive" område mere præcist, end en aktiv sub, hvor man kun kan styre den øvre frekvens der dæmpes.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 04 Maj 2017 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Der er også et firma, som laver aktive bass traps: http://bagend.com/products/series/active-bass-trap/  

De skulle efter sigende virke ret fint Bas er tit en issue - enten er der for lidt, eller for meget. Nogle studie kontrolrum har ca en tilsvarende højde over kontrolrummet som bass trap
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Holfi lavede i sin tid - uofficielt - en lignende løsning til dæmpning af roomgain eller for meget bas.

Princippet var baseret på en passiv lukket subwoofer, hvor enhedens spole var kortsluttet med en kondensator i parallel og et potentiometer i serie. Kondensatoren satte frekvensområdet der dæmpedes og potentiometeret styrken der dæmpedes med. Samtidig var membranen gjort tungere a la en slavebas, så princippet faktisk virkede. 

Jeg havde en prototype til låns på et tidspunkt for flere år siden, og det virkede faktisk! Jeg havde helt glemt det, indtil Digital_Thor nævnte muligheden med en aktiv sub i modfase...

Fordelen med Holfis princip er, at man kan indsnævre det "aktive" område mere præcist, end en aktiv sub, hvor man kun kan styre den øvre frekvens der dæmpes.



Weezer skrev:
Der er også et firma, som laver aktive bass traps: trap/">http://bagend.com/products/series/active-bass-trap /  De skulle efter sigende virke ret fint. Bas er tit en issue - enten er der for lidt, eller for meget. Nogle studie kontrolrum har ca en tilsvarende højde over kontrolrummet som bass trap 


Det lyder ret interessant, jeg ved dog ikke om det er et projekt jeg har mod på at kaste mig ud i . Jeg prøvede at eksperimentere med min aktive subwoofer som den var, og det lykkedes mig at dæmpe 50 Hz området, men ikke på nogen særlig god måde. Subwooferen (XTZ W10.16)
spiller ikke godt nok til at dæmpe lyden uden at tilføje noget ved siden af, det lød ikke særlig godt. Ud over det, skulle man også side et meget bestemt område for at opnå effekten. Så jeg skal nok ud og invistere i mindst 2 subwoofere af en kvalitet på niveau med mine dynaudioer, før jeg kan få et godt resultat ud af det, og det har jeg ikke lyst til , så vil jeg hellere prøve at starte med at eksperimentere med dæmpningsplader. Men tak for de gode tips! Der lærte jeg også lige noget nyt.

Jeg har lige nu sat mine højtalere midlertidigt op så de spiller på langs af stuen og lyttepositionen er ca 1/3 fra forvæggen, og så er der også lige nogle gardiner bag højttalerne. Hold nu op det lyder godt! Det er en skam at det bare ikke passer ind på nogen måder med resten af indretningen.

Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hvis du har et godt stereo set up uden korrektion, kan en mini DSP korrigere din bas. Du kan også få en der både, gør det på dine front højttalere og to subwoofer

Mini DSP Link

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Så idéen er at jeg skal bruge den som equalizer/rumkorrektion? Jeg har faktisk allerede tænkt over en equalizer, men jeg ville helst have at det bliver gjort digitalt, så kvaliteten af lydsignalet ikke bliver forringet. Jeg må se om jeg kan finde en DSP med en digital udgang, det lader i hvert fald til at være et godt alternativ, tak!
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg burde måske også lige for en god ordens skyld nævne. At jeg jo har et fuldt aktivt system med DSP på alt. Så jeg kan gå helt specifikt ind og "pille" meget præcist hvor jeg ønsker. Men igen har det faktisk ikke været nødvendigt i mit setup, da jeg har 4 subwoofer - en i hvert hjørne. Det gør at jeg har en ret god udjævning akustisk uden brug af nogen form for korrektion i DSP'en fra 100hz og hele vejen ned.
Og jeg har heller ikke påstået at det var nemt 
Tog mig selv et godt stykke tid at få lækker bas, uanset om vi snakker moderne elektronisk bas af den meget dybe og kraftige slags, til den fine og elegante frembringning af de dybere toner fra orgler, store strygerinstrumenter og stort slagtøj.
Men man kommer langt med hårdt arbejde og stædighed
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Du er af de heldige, hvor det kan lade sige gøre    JBL har lavet et rumkorrektions system, hvor stående bølger hæves, op under loftet. Kan være det kan give, en endnu mere nuanceret bas. Men de fleste har ikke, optimale vilkår, hvis de ikke har decideret lytte rum, desværre. Hvilke DSP højttalere er der tale om?

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 09 Maj 2017 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Jeg burde måske også lige for en god ordens skyld nævne. At jeg jo har et fuldt aktivt system med DSP på alt. Så jeg kan gå
helt specifikt ind og "pille" meget præcist hvor jeg ønsker. Men igen har det faktisk ikke været nødvendigt i mit setup, da jeg har 4 subwoofer - en i
hvert hjørne. Det gør at jeg har en ret god udjævning akustisk uden brug af nogen form for korrektion i DSP'en fra 100hz og hele vejen ned. Og jeg
har heller ikke påstået at det var nemt Tog mig selv et godt stykke tid at få lækker bas, uanset om vi snakker moderne elektronisk bas af den
meget dybe og kraftige slags, til den fine og elegante frembringning af de dybere toner fra orgler, store strygerinstrumenter og stort slagtøj. Men
man kommer langt med hårdt arbejde og stædighed



Hold da op 4 subwoofere får jeg aldrig plads til i vores københavnerlejlighed! Men det ville ikke være dårligt med hus og rum til
hjemmebiograf, så man kan slå sig løs.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 Maj 2017 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Du er af de heldige, hvor det kan lade sige gøre    JBL har lavet et rumkorrektions system, hvor stående bølger hæves, op under loftet. Kan være det kan give, en endnu mere nuanceret bas. Men de fleste har ikke, optimale vilkår, hvis de ikke har decideret lytte rum, desværre. Hvilke DSP højttalere er der tale om?


Jeg har en DCN28 fra groundsound og hjemmebyggede højttalere i 30mm ren finsk birkefiner(60mm til fronten)- med Seas Excel Magnum diskant, 5" C82-T8 accuton mellemtone, 3x18W-8545 mellembas og 4x12" 830952 XXLS subs fordelt omkring min lyttposition.
Rumkorrektionen fra 80hz og nedefter, foregår udelukkende ved hjælp af den akustiske udligning fra de 4 subs. Og diskant/mellemtone sektionen er målt og delt uden korrektioner i forhold til rummet og med god spredning og minimal beaming.
Der er 1 korrektion ved omkring 280hz i min mellembassektion. Vi snakker -2dB med et Q på omkring 8, som lige fjerner en betoning, der gør stemmerne en anelse for fyldige.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes