Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Loft i lytterummet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Dette er en ny tråd, som egentlig er en forsættelse af denne tråd http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=104532&PN=1, der er blevet lukket.

Som man kan se på billederne i den gamle tråd, sluttede rummet i den en ende af med en væg, som blot var en spånplade. Formålet var at skjule en varmeveksler og en vandtank. Dette skal skiftes ud i løbet af den kommende uger med noget nyt og moderne, der kun fylder som et køleskab. Derfor vil spånpladen blive fjernet og lytterummet blive forlænget med 90 cm.
Som man kan se på billerne i den oprindelige tråd, så var loftet forsinket med kraftige fyrretræsplanker og loftshøjden er ca. 2,15m. Det forsinkede loft fortsatte ikke bag spånpladen, så jeg skal i gang med at lave et nyt loft.



Billedet viser overgangen mellem det forsinkede loft og det pudsede loft. Som jeg ser det, har jeg to muligheder, når jeg skal lave det nyt loft. Enten forsænke resten af loftet eller alternativt fjerne det forsænkede loft over det hele. Loftshøjden vil i givet fald blive øget til ca. 2,30 m.

Spørgsmålet er, hvad skal jeg foretrække ud fra en akustikmæssig betragtning. Håber på fortsat god support.

Mvh. Torben


Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Nu er mit råd sikkert ikke det bedste ret akustisk Men, hvis det var mig - så ville jeg fjerne det nedsænkede loft, og sætte 10cm
rockwool + gips på loftet (tror Pierre gjorde noget af det samme). Grunden til, at jeg ville gøre det på denne måde - er simpelthen, at
bevarer så meget lofthøjde som muligt. Jeg er ikke selv 2m+ høj men, jeg bryder mig ikke om, at være i rum med en lav lofts højde - så,
det er primært derfor jeg personligt ville lave et kompromis her. I min bog er et godt lytterum - også et rum, som er rart at være i
En anden ting, som du kunne gøre er, at benytte dit eksisterende træloft - og så opsætte dette mellem beton bjælkerne

Har der ellers være nogle akustiske, som har været mindre gode i rummet ?
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Tak for input Weezer. Jeg hælder også selv mest til at fjerne det nedsænkede loft af ud fra visuelle årsager. Bare lige for at korrigere noget du ikke kan se ud af billedet, så er bjælkerne ikke beton, men af pudset træ. I det andet værelse, at træet blotlagt og det godt ud, så det min umiddelbare ambition.
Du spørger til, om jeg har haft akustiske problemer. Svaret er lidt buldrede bas, som stammer fra hjørnet bag nok især venstre højtaler. Jeg har besluttet ikke at gøre noget ved det, da jeg rummet rumfang øges med ca. 25% og jeg får lidt flere placeringsmuligheder. De skal afprøves for jeg evt. bygger en bastrap eller lign.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Enig med Weezer.
Men jeg ville montere de nuværende brædder på højkant med en indbyrdes afstand på 5-10cm, imellem forsænkningerne.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Det var faktisk slet ik så dum en ide Rockwool - sort fibertex under, brædderne på højkat og indirekte belysning - det kunne nu også se ret fedt ud
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Inden du begynder arbejdet, bør du nok lige orientere dig i bygningsreglementet i forhold til, hvad der stilles af (brand-) tekniske krav til lofter i kælderrum. Du kan selvfølgelig også vælge at være lige glad

Jeg er ikke selv ajour med de seneste regler, men som jeg husker det, så stilles der primært af brandsikkerhedsmæssige årsager forskellige krav til loftskonstruktionen alt efter rum- og boligtype.

Jeg skal selv i gang med at indrette dedikeret lytterum i min kælder, så jeg skal også selv have tjekket op på reglerne i forbindelse med etableringen af nyt loft, når det gamle pudsede loft er pillet ned.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

@Analogueman. Hvis du finder et link til bygningsreglementet må du gerne dele det.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Prøv hjemmesiden www.bygningsreglementet.dk  
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 13 Juni 2017 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  




Forsættelse af tråden http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=104532&PN=1 (Mikkel, hvorfor lukkes tråde?)

Nu har jeg endelig fået med mit lytterum tilbage, efter der er installeret en ny varmeveksler. En konsekvens af dette var, at jeg rummet blev forlænget med 90 cm. Det har haft den fordel at jeg har været i stand til at rykke højtalerne lidt til højre og lidt længere frem. Den lidt buldrende bas, som specielt den venstre højtaler skabte, fordi den stod for tæt på hjørnet er helt væk. Mikkel - du havde fuldstændig ret i det du har skrevet i den tidligere tråd om dette - det er bare først nu jeg har haft muligheden for at følge rådet.


Ombygningen betød, at jeg måtte lave nyt loft. Det er blev til troldtekt under 9,5 cm Rockwool A-bats. Som I kan se, har jeg en voldsomt stor ramme til dæmpning bag sofaen. Det ligner en madras, men er 9,5 cm rockwool. Jeg har brug for det, da diskkanten eller opleves for skarp. Jeg leder forslag til en erstatning af rammen. Primært at visuelle årsager. Er der andre stedet, jeg bør overveje at dæmpe på vægen.?
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 13 Juni 2017 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

torbenan skrev:


(Mikkel, hvorfor lukkes tråde?)

Fordi de har været inaktive i længere tid!  

Hvis du ønsker en tråd, som du selv har startet, åbnet igen, så send mig blot en PB.

(Dette var ikke en opfordring til andre om yderligere debat af retningslinjerne eller lign.!!)



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1414
Sendt: 14 Juni 2017 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Kære Torben,
Ud fra dine billeder ser dit lytterum meget "hårdt" ud. Jeg ser klinker på gulvet, murstensvægge og nu et betondæk som loft. Alle disse flader er hårde og vil reflektere lyden. Du skal nu ud den del af HIFI, hvor akustikken kommer ind Du kan så lave ganske mange ting - både elektronisk og fysisk i lytterummet. Spørgsmålet er "bare" hvordan du griber det an?

Jeg ville anbefale dig, at måle lidt på rummet - prøv med HOLM http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php  Det er gratis - dog kan en god mikrofon koste en del og HOLM sælge ikke deres mere.

Når du har lidt målinger, så kan du begynde at gøre noget ved rummet. Du kan dæmpe eller du kan sprede lyden. Du dæmper f.eks vha. De bass-trapps du taler om til hjørnerne. Du spreder vha. Diffusorer - det kan faktisk bare være en reol med bøger der står lidt rodet :-)

Målet du går efter kan være:
Ret frekvensgang - det kan man måle på
Efterklangstid - det kan også måles

Det kan også være vandfaldskurver og andre varianter. Fælles for dem aller er, at du aldrig får en 100% ret kurve - og du skal vide lidt om målingerne før de hjælper dig :-) Så kommer der en masse holdninger til løsninger - de fleste er gode, men passer de til dig?

Akkustikloft - ville nok være en god ide hos dig? De kan lave på mange måder.....
Tæpper på gulvet - jeg ville gætte på, at de ville gøre en stor forskel specielt mellem ht og dig - evt. Lodret mellem ht.
Basstraps - virker jo, men ved du hvad du skal dæmpe?
Diffusorer - virker også - og hvis du f.eks bruger spejmetoden får du nok gode resultater hos dig.

Husk: Hvis du dæmper for meget, så fjerner du energi, så det skal gøres med omhu, vedr diffusering, så kan det vist næste ikke gøres for meget, men igen: nøjes med det der virker hos dig. Til sidst: Elektronisk kompensering virker, men kan ikke ændre på naturlovene - f.eks kan du ikke fjerne "dips" og "peaks" - også kaldet stående bølger. De kan være meget drilske at få væk elektronisk - mange vil sige umuligte - men hvis du arbejder med rummet, så burde du kunne få dem væk fra lyttepositionen.

Håber at denne lange smøre hjalp lidt?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 14 Juni 2017 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Til sidst: Elektronisk kompensering virker, men kan ikke ændre på naturlovene - f.eks kan du ikke fjerne "dips" og "peaks" - også kaldet stående bølger. De kan være meget drilske at få væk elektronisk - mange vil sige umuligte - men hvis du arbejder med rummet, så burde du kunne få dem væk fra lyttepositionen.


@Thomas(Meier)
Det kan man faktisk godt. Naturloven kan man naturligvis ikke bryde, men man kan omgås den, ved at sende et modsignal til det som giver problemet til at begynde med. Dvs har du en basenhed, der laver problem i dit lytterum. Så gælder det om at have en enhed der er mindst lige så stor til at modarbejde/samarbejde problemet. Så tilgår man et akustisk problem, med en modsat rettet akustisk løsning. På den måde kan man specifikt gå ind og have en subwoofer der jævner de pågældende "dips" og "peaks" ud. Hele princippet er beskrevet i detaljer af Earl Geddes i følgende foredrag:
https://www.youtube.com/watch?v=SCWL-zusyqw
Det kræver lidt måling, opsætning og ekstra udstyr. Men resultatet er fænomenalt og kan give meget nær linær bas i det meste af rummet. Men i mit tilfælde kræver det 4 subs. 3 stk i fase og en i 180 grader modfase. Den i modfase har jeg placeret i mit bagerste venstre hjørne, i forhold til lyttepositionen. Resten står i hver deres eget hjørne.... ca. Det gælder nemlig om at få subwooferne til at arbejde i samarbejde med rummet og hinanden. På denne måde får man roommodes, roomgain og alle dips og peaks til at gå op med hinanden. Man skal også huske at et "room mode" er en summation af flere reflektioner. Så når man går ind og bruger en DSP til at skrue ned eller op i kun én subwoofer. Så flytter man rundt på problemet og ender op med at forsøge at redde et akustisk problem med en elektrisk løsning - hvilket ikke virker særlig godt. Derimod er en elektrisk styret akustisk modfase(subwoofer med DSP) - glimrende til at "redde" et akustisk problem.
Det skal dog nævnes at jeg faktisk ikke har nogen korrektioner(EQ(DSP)) i mine subs. Jeg benytter udelukkende DSP'en til have en god deling/flankestejlhed op imod mine fronthøjttalere. Men man kan faktisk også godt lade fronterne spille så langt ned, som de kan og samtidig lade subwooferne gå ind over. Grunden til at jeg dele imellem subwoofer og fronterne - er for at bibeholde relativ høj SPL, da fronterne fritages for de dybe toner.
@Torbenan
Du kan med stor sansynelighed få vildt fed bas, ved at tilføje en række subwoofere til dit system - måske endda uden DSP. De skal placeres strategisk og selvfølgelig justeres så de kun tilføje et dybere niveau til dit eksisterende system - men uden at overdrive. På den måde bibeholder du balancen i lyden og eliminere enhver room mode og alle dips og peaks. Grunden til at mange ikke gør det - er nok mest grundet investeringen, indretningen og justeringen for at opnå det givne resultat. Og husk endelig - det er blot et forslag

Oh - husk endelig på at du aldrig får dæmpet bas med de fleste dæmpeplader. De virker typisk kun over 4-600hz. Hvis du skal dæmpe bas. Så skal der bygges en større konstruktion - eftersom at dæmpningskonstruktionen er nødt til at modsvare den mængde energi der er i bas. Større mængde bas = større dæmpning. Derfor er det i min verden nemmere med 3-4 subwoofere
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 14 Juni 2017 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

En anden grund til at forslå at fronterne skal spille helt ned i det dybe - dvs ingen deling til sub. Er at mange ikke kan lide at indkoble en DSP i deres system. Ved at sætte en splitter på udgangen af en forforstærkeren - eller måske har man 2 sæt udgange. Så bibeholdes det fulde signal til fronterne og alle er glade.Det kan også anskues sådan, at fronterne tilføje 2 ekstra kilder af lyd. Dvs at bassen fra fronterne supplere bassen fra subwooferne. På den måde kunne man muligvis nøjes med at have 2 subwoofere i hvert hjørne bagerst i lyttepositionen og udelukkende kocentrere sig om - fase, volumen og delefrekvens. Dvs at man burde kunne nøjes med 2 relativt billige og simple subwoofere i et normalt stereo setup. Det har jeg så ikke prøvet. Men hvis f.eks trådsstarter lånte 2 små subs hjem, samt en gut der gad måle det efter - så kunne han jo prøve at se om ikke det løste de fleste problemer.
Igen blot et forslag

PS: Smider lige et link til Bass traps:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bass_trap
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1414
Sendt: 15 Juni 2017 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Meier skrev:
Til sidst: Elektronisk kompensering virker, men kan ikke ændre på naturlovene - f.eks kan du ikke fjerne "dips" og "peaks" - også kaldet stående bølger. De kan være meget drilske at få væk elektronisk - mange vil sige umuligte - men hvis du arbejder med rummet, så burde du kunne få dem væk fra lyttepositionen.

@Thomas(Meier)Det kan man faktisk godt. Naturloven kan man naturligvis ikke bryde, men man kan omgås den, ved at sende et modsignal til det som giver problemet til at begynde med. Dvs har du en basenhed, der laver problem i dit lytterum. Så gælder det om at have en enhed der er mindst lige så stor til at modarbejde/samarbejde problemet. Så tilgår man et akustisk problem, med en modsat rettet akustisk løsning. På den måde kan man specifikt gå ind og have en subwoofer der jævner de pågældende "dips" og "peaks" ud.

Det lyder jo spændende - og flere subs er altid en god ide - men:
Har du nogen målinger (ikke at jeg tvivler, men jeg vil da gerne se lidt data )

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 Juni 2017 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig - jeg skal lige have min måle pc frem og se om ikke jeg har nogle gamle målinger liggende, ellers må jeg lige tage nogle nye, hvor jeg en efter en, kobler subwooferne til  Men ellers er det meget tæt på det samme du ser på de målinger Earl Geddes viser, hvor man kan se forskellen imellem 1, 2, 3 og 4 subs - samt når de alle er "tunet" ind i forhold til hinanden. Jeg får ca +/-5dB. Jeg mener Earl Geddes skriver at han nemt opnår +/- 1-2dB.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 15 Juni 2017 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Tak for alt jeres input. Det lyder som om første skridt er at foretage nogle målinger. Jeg har et par mikrofoner, der måske kan bruges, så det vil jeg give et forsøg i løbet af weekenden.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 15 Juni 2017 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Det er sku godt nok kommet til at se godt ud

Jeg tror du skal fortage nogle målinger, inden du begynder, at dæmpe dit rum mere - og mål gerne efterklangstiden, med et sweep, når du er igang Personligt, så kan jeg bedst lide, at sofa'en ikke står direkte op af en væg - da dette ofte giver nogle ret trælse refleksioner. Så her ved mig - der spiller jeg på langs, med de fordele og ulemper det bringer med Som alternativ til din rock'n wool løsning - der har Thormann nogle skumplader du kan bruge - og jeg har tidligere set nogle billeder, af nogle andre fabrikater - som ser lidt mere stue venlige ud men, jeg ved ikke hvem forhandleren er
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 16 Juni 2017 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

@Weezer. Enig i at det hjælper at rykke sofa frem. Lyden er klart bedre, hvis jeg læner mig frem i sofaen. Hvordan måler jeg efterklangstiden. Hvad er målsætningerne for efterklangstiden?
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1414
Sendt: 20 Juni 2017 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

0,2-0,3s er vel meget passende - Holm burde kunne gøre det?
Se evt her for eks: Bio
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes