Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 12:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Rumkorrektion eller akustikplader? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 14 December 2014 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har så godt som intet gjort ved akustikken i mit hjem, på nær et par små persiske gulvtæpper, og jeg er klar over, at det skal der gøres noget ved. Jeg er dog ikke hobbymand og gider ærligt talt ikke at skære i plader, bore i væggen, flå loftet i stykker osv., hvis jeg kan undgå det.

Så mit spørgsmål er: Kan jeg opnå mere eller mindre det samme resultat ved at bruge digital rumkorrektion som ved at sætte akustikplader op?

Jeg vil selvfølgelig gerne have det bedst mulige resultat, men da jeg er så ny på området, betyder det praktiske også en del. Jeg har ingen erfaring med målinger, og det er et område, som jeg helst ikke vil bevæge mig for meget ud i, da det trætter mig at rode med den slags (især nu jeg ikke fatter så meget af det) - jeg vil hellere bruge tiden på at lytte til noget musik.

Trods det er jeg dog klar over, at akustikken skal forbedres. Jeg bor dog i en lejelejlighed, og vi skal flytte til maj (og sikker også igen senere), så jeg vil helst have en løsning, jeg kan tage med. En ekspedient i en hi-fi-butik anbefalede mig en DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core til 7.300 kr., og de solgte både apparatet og akustikpaneler. Han sagde, at han selv hadede gulvtæpper, og at han havde sat et enkelt panel med absorbenter op på væggen og ellers brugte rumkorrektion. For mig virker det som en let løsning, og prisen kan jeg sagtens være med på. Ærlig talt vil jeg hellere bruge de 7.300 kr. på det apparat end at skulle lege hobbymand hver weekend i det næste år. Det har været debatteret herinde før, men det er ti år siden, og dengang så det ud til, at man kun kunne få en Tact til 40.000 kr.
Hvad synes I?
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
second
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 14 December 2014 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hej Board
Man får ikke samme resultat med rumkorrektion kontra akustikplader.

Hvis du har et virkeligt horibelt akustisk miljø og ikke vil lave hele rummet om - så er den combo løsning du selv er inde på sikkert
det rigtige for dig. Dog vil jeg sige at mange akustikpaneler er alt for dyre... prøv at kigge på Troldtekt eller Rockfon plader.
Mvh ;)
Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 14 December 2014 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Vent med at gøre noget, til du flytter. Så kan du bedre se om det skal være rumkorrektion eller plader/diffusere, du skal bruge. Så må man da håbe, du ikke skal flytte sådan lige med det samme, men det kan da afmonteres igen.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 14 December 2014 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Som tommelfingerregel kan man sige at DRC kan fjerne dyk ( altså steder hvor rummet overdæmper), men ikke toppe i lyd spektret. Og DRC dur kun under 500hz eller deromkring.

Så det kommer MEGE an på dit rum. Jeg har læst at folk har haft megen held med det, selv har jeg aldrig fået noget ordentligt ud af det.





Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 14 December 2014 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke ændre på efterklangs tiden elektronisk, der er kun en vej frem det er absorbere / Diffusere der hvor den elektroniske korrektion kan være god er ved kraftig dyk eller hæv i bunden under 3-400 Hz i det område skal absorberen være endog meget store før de virker, så det er sjældent ret praktisk at løse den del analogt. Men jeg ville bruge pengene på at få et af akustik firmaerne ud og måle det ud og komme med et tilbud på akustik forbedringen da der som ofte faktisk ikke skal ret meget til hvis det bliver placeret korrekt i rummet.

__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 14 December 2014 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

og så lidt til inspiration til den lidt handy mand.

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=41404


__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 15 December 2014 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Tak for linket. Det var faktisk meget brugbart.
Har nogen erfaring med, at rockuld drysser? Jeg fik at vide i Silvan af en ekspedient, som havde været med til at bygge DR's koncerthus, at rockuld ville drysse mikropartikler, så selvom man satte stof over, ville man indånde partiklerne, da det kom ud gennem porerne i stoffet.

Så for at jeg er helt med på, hvad det betyder:
Mit problem er, at hele rummet spiller med, og at musikken nemt kan blive lidt skinger. Vil en digital rumkorrektion ikke kunne ændre på det? Med andre ord: Rumkorrektion vil kun hjælpe på bulderbas?
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 15 December 2014 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  



Disse diffusere fra Svanø Akustik kan du tage med! De er fremragende.

Det er helt forkert som mange fylder deres lytterum op med absorbenter. Slip dog musikken fri og nyd i stedet for den fulde musik.

__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 15 December 2014 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Dette er et godt alternativ til rockwool

http://futureware.dk/product.asp?menuIDX=4004&parentFkey=396 5&cmd=product


__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 15 December 2014 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Rockwool kan man evt spraye med hårlak. Så drysser det ikke og så evt stof ud over.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 19 December 2014 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Spidser i frekvensgangen kan dæmpes og praktisk taget udrettes med DSP. Med et ordentligt værktøj giver det i mange tilfælde en god effekt og
få lydmæssige problemer.

Lave punkter i frekvensgangen som følge af rummet vil jeg derimod ikke anbefale at rette med DSP. Resultatet vil være en forvrænget lyd, fordi
rummets refleksioner udslukker lydniveauet i disse "nuller". Når man efterfølgende booster lydniveauet med DSP skal der anvendes meget kraftig
DSP, og herved forstærkes alle skævhederne omkring nullet, ligesom fasen oftest påvirkes meget af DSP'en.

Ved brug af DSP påvirkes frekvensgangen til et ønskeligt niveau ét sted (lyttepositionen), men samtidig påvirkes frekvensgangen andre steder i
rummet, og det vil måske være i negativ retning. Ved brug af diffusorer, som dem Svend viste billede af skabes en mere ens frekvensgang
overalt i rummet med virkning ned til 150-200Hz. Samtidig dæmper diffusorer lidt, men de har ikke en så skæv dæmpningskarakteristik som
typiske aborbere.

Diffusorer giver et stereobillede, som er bredere og mere fast, hvis de placeres på de første reflektionspunkter på sidevæggene. I sammenligning
giver absorbere et mindre stereobillede og en mere død (=kedelig) lyd.

Hvis rummet har en alt for lang efterklangstid kan det dog være relevant at opsætte absorbere, som målrettet går mod det frekvensspektrum,
hvor efterklangstiden er for lang. For mellemtone og diskant kan det gøres med forholdsvis tynde enheder, mens basabsorption kræver volumen,
typisk af køleskabsstørrelse.

De mange forskellige virkemidler kan alt efter situationen kombineres til den ønskede effekt, så huset stadig er beboeligt

Jeg vil ikke anbefale værktøjer som DSPeaker med automatiske korrektionsmekanismer, da disse ikke giver en gennemtænkt løsning. Hvis du
bruger computer til afspilning kan der i mange tilfælde fås DSP-plugins gratis eller mod betaling. Et program som JRiver har en meget avanceret
DSP indbygget.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 22 December 2014 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Som tommelfingerregel kan man sige at DRC kan fjerne dyk ( altså steder hvor rummet overdæmper), men ikke
toppe i lyd spektret. Og DRC dur kun under 500hz eller deromkring.Så det kommer MEGE an på dit rum. Jeg har læst at folk har haft
megen held med det, selv har jeg aldrig fået noget ordentligt ud af det.


Flot, 100% vrøvl.

Kraftige dyk i frekvenskurven har (i normale lytterum) intet med dæmpning af gøre. Det er rummets beskaffenhed som i kombination
med lyttepositionen skaber dyk og hæv. Flyt lyttepositionen en meter i vilkårlig retning og det hele ændrer sig. Mindre dyk kan nemt
rettes, hvilket kaldes frekvenskorrektion. Større dyk (nulls) kan ikke fikses med DRC - det er en fysisk umulighed: Uanset hvor meget
energi du kaster efter en særlig frekvens vil rummet beskaffenhed skabe tilsvarende modreaktion.

Hæv (toppe) er derimod trivielle at korrrigere med rumkorrektion.

Og DRC kan fungere i hele frekvensspektret, men det kan du selvfølgelig ikke udtale dig om, når du aldrig har fået noget ordentligt ud
af det.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 22 December 2014 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:
Du kan ikke ændre på efterklangs tiden elektronisk


Frekvens, tid og fase kan korrigeres - herunder efterklang.

Dermed ikke sagt at man får perfekt resultat uanset hvilket software man benytter og da slet ikke ved første forsøg. Der kan nemt gå et
par år med at lære konceptet.

Jeg skrev en guide for nogle år siden.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 22 December 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er stort set enig med indholdet af sshd's indlæg, omend jeg gerne udtrykker mig lidt mere diplomatisk. Hver sin smag.

Efterklangstiden i et rum kan dog ikke korrigeres med DSP, da efterklangstiden er et udtryk for rummets beskaffenhed - ikke den lyd, der
udsendes i rummet.

Efterklangstiden er et mål for hvor lang tid en lyd i en given frekvens er om at falde 60 dB i niveau. Dæmpningen i rummet er specifik for hvert
enkelt rum afhængig af rummets dimensioner, materiale i vægge, loft, gulv og møblering.

Når et rum påvirker frekvensgangen, så den bliver ulineær, er det faktisk fordi efterklangstiden er forskellig for de forskellige frekvenser.
Frekvenser med lang efterklangstid bliver forstærket relativt i forhold til frekvenser med kort efterklangstid. Denne ulinearitet i rummet kan
korrigeres med DSP ved at reducere lydniveauet for frekvenser med lang efterklangstid.

Selve efterklangstiden kan altså ikke korrigeres med DSP, men konsekvenserne af varierende efterklangstid kan langt hen ad vejen korrigeres.
Går ud fra, at dette er hvad sshd ville udtrykke i en kort form
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 22 December 2014 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

@sshd: Jeg har lige læst din guide, som du linker til. Den er god og meget grundig. Bruger du stadig Audiolense?
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
ducifisk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2012
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 23 December 2014 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Køb en Lynddorff RP1 det virker 100% .... hvis interesse har jeg en til salg..
jens
Til top Vis ducifisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ducifisk
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 23 December 2014 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu skrev:
@sshd: Jeg har lige læst din guide, som du linker til. Den er god og meget grundig. Bruger du stadig Audiolense?


Ja men har udvidet til XO, så jeg har korrektion og crossover i samme software.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 23 December 2014 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu skrev:

Selve efterklangstiden kan altså ikke korrigeres med DSP, men konsekvenserne af varierende efterklangstid kan langt hen ad vejen
korrigeres.
Går ud fra, at dette er hvad sshd ville udtrykke i en kort form


Mange går rundt og tror at DRC bare er en avanceret equalizer, som hæver og sænker niveauet på visse frekvenser og dermed skaber
en mere lineær frekvensgang. Det er en forkert opfattelse, da DRC kan meget mere.

Jeg bliver nødt til at forklare en smule akustik for begyndere, nemlig hvordan lyd udbreder sig og hvordan vores hjerne opfatter den:

- Når lyd skabes i et rum vil lyden reflekteres mange gange rundt i rummet på hårde overflader. Energien i lydbølgerne falder med
tilbagelagt afstand og hver gang der reflekteres.

- Når vi hører en lyd hører vi den først den direkte lyd fra kilden og få millisekunder senere reflektioner fra gulv, loft og vægge. Vi
fortsætter faktisk med at høre reflektionerne indtil lydbølgerne har mistet alt deres energi. Eller rettere vores ører registrerer lyden på
den måde og sender signaler til hjernen.

- Hjernen kan på snedig vis sortere i de mange reflektioner og skabe et fornuftigt lydbillede. Den direkte lyd og de første hurtige
reflektioner benyttes til at bestemme hvor lyden kommer fra, mens summen af de senere refelektioner bruges til at vurdere hvor høj
lyden er. Hvis lyden ikke uddør tilstrækkeligt i tide vil hjernen opfatte de sene reflektioner som en ny lyd - et ekko.

God DRC fungerer på frekvens over tid. Det hørbare frekvensområde inddeles ind i en masse små dele, hvor lydniveauet styres over tid.
Tiden der korrigeres er typisk lang ved de lave frekvenser og kort ved de høje.

- Er efterklangen for kort skabes et kunstigt ekko - en kopi af den oprindelige lyd men i lavere niveau. Ekkoet udsendes nogle
millisekunder senere og måske flere gange for at opnå ønsket effekt.

- Er efterklangen for lang skabes et kunstigt mod-ekko - en kopi af den oprindelige lyd i modfase og med lavere niveau. Lyden i modfase
vil slå den uønskede efterklang ihjel. Mod-ekkoet vil imidlertid også have for lang efterklang, så der skal udsendes et mod-mod-ekko lidt
senrere igen. Dette gøres indtil niveauet er så lavt at hjernen vil ignorere det.

Der findes sikkert masser af dårligt DRC software, som kun korrigerer frekvens.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 23 December 2014 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Vincent. skrev:
Du kan ikke ændre på efterklangs tiden elektronisk


Frekvens, tid og fase kan korrigeres - herunder efterklang.

Dermed ikke sagt at man får perfekt resultat uanset hvilket software man benytter og da slet ikke ved første forsøg. Der kan nemt gå et
par år med at lære konceptet.

Jeg skrev en guide for nogle år siden.


Jeg må henlede din opmærksomhed på at DSP løsninger kun er en lappe løsning, om endog ofte en rimelig løsning, men det bliver aldrig optimalt. Netop derfor bliver der lagt mange kræfter i at designe studier, koncert sale osv. Til specifikke behov. Der er lavet enkelt løsninger til at opnå denne løsning med højttalere, en sådan løsning har meyer, men den kræver utroligt mange lyd giver for at kunne arbejde med modfase og klang / ekko.
Så på godt dansk er det altid det mest optimale at korrigere akustikken i rummet med bass tarps og difuser for at opnå den bedst mulige lyd gengivelse, vi kan relativt nemt tage peaks med en dsp, men snakken er en helt anden når vi kommer til null i frekvens kurven, rummet bliver ved med at modarbejde det elektriske signal så længe der ikke bliver ændret på den fysiske beskaffenhed af rummet.




__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 23 December 2014 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Her kan man se flere forskellige muligheder i forhold til traps og diffusers, der mange andre udbyder på markedet så dette er blot et eksempel blandt mange         & nbsp;  GIK

__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes