Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 08:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Stuen runger ukontrolleret! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gruinken
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 04 September 2014 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej hej alle sammen, jeg er efterhånden tilpas træt af dårlig akustik, og har besluttet mig for at der skal gøres noget ved problemet. Som så mange andre tråde før mig, er det specielt bassen der driller - Nok det der sker med gulvhøjtalere mast ind i en lille stue.

http://peecee.dk/upload/view/442050
http://peecee.dk/upload/view/442051
http://peecee.dk/upload/view/442052

Skråvæggen, og væggen bagtv'et er en gips-konstruktion, væggen er af to gange dobbeltlag på metalskellet, Mens væggen bag sofaen er en tyk væg ud til trappeopgangen.

De flotte lyn er der hvor problemet er størst, resten af stuen fungere nogenlunde!

De orange streger langs vægene er mit bud på hvor jeg kunne montere en eller anden form for akustikplader.

Ved ikke om det kun er opad væggen bag sofaen det er nødvendigt, eller om en kombination af rockwoolbats og hullede gipsplader bag højtalerne og tv'et ville højne lyden også?

Jeg har adgang til en del forskellige materialer gratis, og vil såvidt muligt gerne bruge dem, men lidt kyndig vejledning med hvad der er godt og hvad der er skidt ville være kanont. troltex, ved ikke om de er værd at bruge, de er meget grimme imo, og ikke så berøringsfaste. Akustik gips, med huller der kan monteres på skinner eller bare skrues fast. Rockwool akustikplader.

Så, vise mænd og kvinder - kan i hjælpe? :)
Til top Vis Gruinken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gruinken
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 04 September 2014 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Du har mast højttalerne ind i et hjørne. Bastonerne forstærkes kraftigt ved at hjørnet er afgrænset af skråvæggen. Basgengivelsen er i den opstilling
forstærket betydeligt og placeringen af højttalerne er alene årsag til dine problemer. Ryk hele opstillingen bort fra hjørnet. Kun derved får du
forbedret gengivelsen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 September 2014 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

"Kaj."-løsningen lyder jo charmerende enkel, men det er slet ikke sikkert, at du overhovedet kan få dine højttalere til at spille
sammen med din stue uanset hvor, du placerer højttalerne. Dit basoutput er muligvis for stort til din stue. Du "overloader"
muligvis rummet med basfrekvenser og får stående bølger. Så kan du flytte rundt på højttalerne ind til dommedag (eller en
tilsvarende træls dag), og det vil stadigvæk ikke lyde godt.

Forskellige akustikløsninger (absorbenter/diffusorer) er muligvis vejen frem - eller måske nogle mindre baskraftige højttalere,
der er beregnet til en placering tæt på bag- og hjørnevæg. Det vil måske give dig bedre lyd. Men selvfølgelig, hvis det ikke er
en overvejelse, så må kombinationen af anderledes placering og akustikforbedringer på banen. Med sidstnævnte må du prøve
dig lidt frem. Der findes masser af tommelfingerregler, men ingen håndfaste løsninger.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 04 September 2014 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Tænk hvis du kunne flytte højttalere og tv til vinduesvæggen. Tv kunne måske stå foran vindue og ht'erne ved siden af som de gør nu. Kan du ikke spille på denne led? Prøv det evt af og hør din musik og se (hør) hvad der så sker.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 04 September 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Men i det rum er det umuligt at placere de store højttalere. Sådan
ligger landet. Du får mest ud af andre højttalere som er bedre til at
stå tæt på væggen. Der er da mulighed for oven i købet at få bedre
lyd OG god bas.
Hvad akustisk regulering overvejer du?

__________________
I am always right, unless I´m wrong.
Til top Vis jack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jack
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 04 September 2014 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Bas-problemet opstår pga. højttalerne er tæt på bagvæg og skråvæg - de skal have mere luft til siden og bagved. Hvis du sætter højttalerne hvor
sofaen er, og længere væk fra skråvæggen, har du et godt udgangspunkt.
Ellers stop en SOK i basporten - der jo mange måder at høre musik på, og et skæv/presset lydbillede kan man måske vænne sig til.

Du kan måske bas-absorbere & diffusere du ud af problemet, men det vil kræve mange forsøg.... og en del held!

__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 04 September 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Surt.
Mere luft mellem højttalerne, flyt dem længere væk fra væggen, måske bytte placeringen sofa kontra tv og anlæg.
Ellers, hvis dette skal være din bolig i flere år endnu? Et par gode standerhøjttalere, evt med basport i front og måske en sub.
Men først, prøv at indrette lidt anderledes.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 04 September 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Måske du kan finde en der har noget måleudstyr så du kan finde ud af hvor i basområdet problemet ligger. Derefter kan
man måske så løst beregne sig til tykkelsen af det rockwool e.l. du vil prøve at løse problemet med. Det har noget at gøre
med bølgelængder og tykkelse+type af absorbent, som andre kloge hoveder herinde kan være behjælpelige med.

Selv havde jeg måske kigget mig omkring efter noget DSP+måleudstyrs-løsning, men det er typsik en anelse bekosteligt. En
anden mulighed var noget lyngdorf med roomperfect eller en harman kardon hk990 der vist nok også har noget DSP af en
art indbygget?

Hvis du har fri adgang til alle mulige slags materiale der måske kan bruges til dæmpning, er dette selvfølgelig stedet at
starte. Evt. må du låne nogle forskellige materialer hjem evt i forskellige tykkelse og prøve dig frem :) Brug så spejle. Der
hvor du i spejlet kan se højttalerne i din lytteposition, er der det nok er mest interessant at sætte dæmpning op, samt bag
højttalerne.

Akustisk.... Det er noget værre noget! :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 05 September 2014 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke helt aflure hvad din lydkilde er. Vil bare fortælle dig at jeg også er udfordret i min stue - en højttaler står i et hjørne og den anden ud til en åbning til den anden stue. Dermed får jeg for det første 3 dB forskel på outputtet fra højttalerne (især i basområdet). Jeg bruger en bærbar PC + DAC som afspiller og netop dette giver mulighed for at anvende DIRAC rumkorrektion - læs en test her:

her

Programmet kan downloades og afprøves gratis i 14 dage!!! Herefter koster det 389 euro

En af mine venner har afprøvet programmet og han er meget tilfreds - især programmets evne til at korrigere for udfasninger er guld værd for lyden . Han har et godt anlæg som udgangspunkt, men når der spilles gennem Dirac løftes lyden til det bedste jeg har hørt i et almindeligt hjem! Jeg skal helt sikkert også prøve det, når malerne er færdige med stuerne
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 05 September 2014 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Du har med orange streger fint angivet hvor du har mulighed for at placere dæmpematerialer. Problemet er bare at du ikke
har brug for at absorbere/diffusere de høje toner, det er de dybe toner du vil dæmpe, og det kræver først og fremmest plads.
Her er flade paneler ikke godt nok, der skal lidt mere til.

Et par eksempler, jeg kan dog ikke helt gennemskue hvor store de rent faktisk er, men det er nok noget af det mindste du
kan få:

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=19358
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=19359

Ellers kan du prøve selv at binde an med at konstruere noget lignende, søg på "helmholz", der dog typisk rammer et bestemt
frekvensområde men til gengæld så også effektivt, eller "bass trap".
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 05 September 2014 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej.

som en anden tidligere skrev, vil det nok være bedst at få målt lidt på hvad problemet er. Som en gratis start kan du også prøve at spille rene toner,
og se om du kan lytte dig frem til hvilke frekvenser der er problematiske for dig. Du kan sikkert finde diverse tonegeneratorer som mobil apps.

Akustik er heldigvis bare fysik :) Som altid er det svært at gøre så meget ved lave frekvenser, da bølgelængden er stor, medmindre du ønsker at
ændre på væggenes placeringer og lign. Rummets egenfrekvenser er defineret ud fra geometrien. Med den lange gang som du har i forbindelse med
dit lytterum, vil du helt sikkert få nogle problemer langt ned i frekvens. Da der ikke er mål på tegningen, er det svært at sige præcist, men det er nok
fra ca 20Hz og så igen ved ~40Hz og en del frekvenser op til ca 60Hz, inden der begynder at være egenfrekvenser der også relaterer til lofthøjden
(lidt afhængig af hvor højt du har til loftet). Din placering af højttalerne i hjørnet gør, som andre skriver, at du får et boost i de lave frekvenser, men
samtidig gør placeringen også at du faktisk også vil eksitere de fleste af rummets egenfrekvenser, som er længere tid om at "ringe ud".

Hvis det er muligt, så prøv evt at lukke af ud til gangen - det burde fjerne en del af de stående bølger ved de laveste frekvenser. (inden du gør det
permanent kan du jo prøve at stille en tyk dobbeltmadras eller lign op, og prøv at høre om det hjælper).

Mvh Jonas
Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen
 
Gruinken
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 10 September 2014 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen allesammen, mange tak for de mange gode og grundige svar!

Jeg er godt klar over at nogle standerhøjtalere nok ville være bedre for stuen, men pengene er ikke til udskiftning af udstyr, medmindre jeg er villig til
at gå ned i kvalitet desværre.

#Dalgas Mit anlæg består af 3x vincent - forstærker, dac og højtalere, afspillet af pc'en der bor i trækassen. Det lyder meget spændende, men de
400euro er saftsusme mange penge jeg slet ikke har desværre!


Ommøblering, ville have været lækkert hvis det kunne lade sig gøre, men så går det grelt ud over funktionaliteten af stuen og resten af lejligheden, så
selvom lyden måske blev bedre, så er det alt andet mere vigtigt at det fungere når vi skal leve der :)


Umiddelbart lyder det som jeg skal ud i en omgang trial-n-error med lidt basstraps og deslige, heldigvis er jeg glad for at bygge ting, og det plejer at
ende ok :)

Hvad med et tykt gulvtæppe, er der mulighed for at det giver en mærkbar forbedring?

Igen, mange tak for alle svarene - De er blevet læst mange gange, og tror jeres visdom er sivet en anelse dybere ind
Til top Vis Gruinken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gruinken
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 10 September 2014 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Vil anbefale Lyngdorf roomperfect. Ikke den billigste løsning men effektiv. Jeg havde selv problemer I min stue p.g.a en glaskarnap, men det har min Tact effektivt rettet op på, og nu lyder det bare fremragende :)

Der er sådan en her I ksb

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=277048



__________________
Callesoroe
Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 
Gruinken
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 10 September 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Det vil tage mig cirka 100 år på lærlingeløn at få råd til sådan en fætter, desværre overhovedetsletikkenogensindemuligt!
Til top Vis Gruinken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gruinken
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes