Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 10:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladetallerken materiale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 21 December 2019 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Roder lidt med noget DIY og så skal der vælges pladetallerken og der findes jo snart ikke det materiale di fabrikeres i

Tænker mest talerken i fgl. matrialer (aluminium-akryl-delerin-vinyl-glas)

Nogen der har erfaringer med hvilke lyd forskel der er mellem dem og hvad der er - / + ved dem.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 21 December 2019 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Meget groft set, så giver et hårdere materiel også en "hårdere" og mere direkte lyd, og et blødere materiale giver en "blødere" og naturlig lyd...

Derfor ser man også ofte at aluminium dæmpes med elastomer eller en gummimåtte, så man får fordelen ved metal uden at det "ringer". Metal giver høj enerti uden at fylde meget. Af samme årsag er vinyl/delrin tallerkener ofte meget høje

Glas er i mine ører nok det dårligste materiale lydmæssigt, men det er billigt og tungt, og giver dermed høj enerti/gangstabilitet til få penge...

Det optimale ville være en sandwich af aluminium og akryl. Min egen Gyrodec har en Delrin tallerken (akryl/sort vinyl) med messingloder under, og det fungerer rigtig godt. Naturlig lyd og høj enerti...!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 22 December 2019 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har på min tidligere arbejdsplads arbejdet med bearbejdning af (stort set) alle typer af plastik.
Og efter at have arbejdet med det, især omkring limnings, kan jeg ikke rigtig forstå hvordan eksempelvis Akryl kan være gode materialer til pladetallerkener?
Akryl opbygger vanvittige mængder af statisk elektricitet bare man løfter en plade fra et bord til et andet.
Jeg ved ikke så meget om Pladespilleres opbygning, men er der en eller anden afladnings mekanisme som kan råde bod på dette? eller er det ikke et problem med en pladespiller?


__________________
Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
Til top Vis Peelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peelo
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 22 December 2019 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Kom til at til at tænke på om man ikke kunne bruge al den statiske elektricitet til noget i større skala. 
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 22 December 2019 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Er Delerin også en støv magnet ?

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 22 December 2019 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Peelo skrev:
Jeg har på min tidligere arbejdsplads arbejdet med bearbejdning af (stort set) alle typer af plastik. Og efter at have arbejdet med det, især omkring limnings, kan jeg ikke rigtig forstå hvordan eksempelvis Akryl kan være gode materialer til pladetallerkener?
Akryl opbygger vanvittige mængder af statisk elektricitet bare man løfter en plade fra et bord til et andet.
Jeg ved ikke så meget om Pladespilleres opbygning, men er der en eller anden afladnings mekanisme som kan råde bod på dette? eller er det ikke et problem med en pladespiller?
 
Mange pladespillere har en stelledning på centerlejet, som samler f.eks. statisk elektricitet op fra pladetallerkenen. Aluminium kan også lide af dette, og centerlejets friktion lige så!
 
Delrin er ikke en voldsom støvmagnet... Men delrin indeholder, lige som sort vinyl, kulstof som både giver den sorte farve, men også en let elektrisk ledende evne, som modvirker statisk elektricitet. Dog kan man stadig opleve at en plade er statisk, men det ville være værre uden...


__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 22 December 2019 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Interessant tråd. Jeg har en Rega P5 med glaspladetallerken, som jeg har lagt en filtmåtte ovenpå i stedet for en af gummi. Jeg ved faktisk ikke, om det er godt eller skidt, men har tænkt, at det nok var godt nok. Jeg ved, at man kan få akryl-pladetallerkener hos groovetracer, og de hævder selvfølgelig, at det er bedre.

Har nogen her på site't en mening, om der er noget, der er bedre end filt på glas?

Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 22 December 2019 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Er enig med dem der hører glas som skidt.
Glas spiller for meget ind med egenlyd, også med måtte på.
De gamle dyder som neutral, og ikke spille ind med særlige kendetegn, holder stadig.
Bevares, i et opsæt udelukkende baseret på økonomi, kan hvad som helst fungere.

jeg er heller ikke til akryl eller beslægtet materiale.
På akrylens overflade bevæger sig højfrekvente svingninger, hvilke kan påvirke resultatet fra nålen.
Men kan da alligevel lyde godt i specifik kombination.
Lyden af Akrylen kan indkranses, høres, i det samlede resultat. Men kan alligevel, for den enkelte lytter, falde ud med
noget der kan opfattes godt.

Generelle "regler" som "helst ingen egenlyd", stor masse (især indlagt i periferien af pladetallerkenen), er evig gyldige.
Men også her bliver det noget med indbyrdes pasform.
For en motor kan kæmpe en brav kamp for at holde tallerkenen kørende i stabil hastighed, kan evt korrigere hastigheden
begge veje (op/ned i hastighed), og jo tungere tallerkenen er, des vanskeligere bliver denne korrektion skønt
udgangspunktet er, jo tungere tallerkenen er des mere stabilt roterer tallerkenen i sig selv.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 22 December 2019 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Nils valla men skulle jo netop tro at jo tunger tallerkenen er des letter er det for motoren at holde en konstant hastighed.

Men man behøver nok heller ikke gå helt bersærk som fks Micro Seki RX5000 med sin 16kg tunge tallerken men fet ser det da ud   
https://www.youtube.com/watch?v=MOPU119N1PM
https://www.vinylengine.com/library/micro-seiki/rx-5000.shtm l

Nu findes "plastik" jo i mange forskellige afskygninger og skulle mene de fleste er enige om at Delerin (POM) er det bedst lydende af de materialer.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 22 December 2019 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

@ Søren Andersen.

Hvis 16kg i sig selv var garanti for stabil hastighed, ville ingen benytte 20kg eller mere.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 22 December 2019 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Nu er vægten jo ikke alt, der er vel også forskel på motor og styringen af disse, tror nole gange det er mere bling end lyd og så måske at man lige skal overgå konkurrenten.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 22 December 2019 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg husker en sarkastisk kommentar vedrørende pladespillerdesign i en eller anden anmeldelse. (citeret fra hukommelsen)

"When you run out of ideas add more mass"




__________________
Gestern liebt'ich
Heute leid' ich
Morgen sterb' ich
Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 22 December 2019 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Så købte jeg en 26mm Delerin pladetallerken på auktion til 845,55kr det er vel ikke så ringe endda

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 22 December 2019 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg se de forskellige typer plast blandes i et væld, og de har ikke samme egenskaber. POM er ikke bare POM

Delrin (POM)(Polyoxymethylene)
Dette materiale er ikke ledende, og indeholder ikke kulstof(carbon)som nævnt. Jeg har brugt POM til mange forskellige opgaver,
hvor det var vigtigt dette var ikke ledende. Kan faktisk godt blive statisk.
Fordele ved POM
- Høj træthedsmodstand
- Høj krybemodstand (isolationsmodstand)
- Høj sejhed
- Høj trækstyrke og stivhed
- Gør det muligt at lave tyndere og lettere design

ESD POM-C
ANTISTATISK OG STATISK AFLEDENDE PLAST
- Elektrisk statisk afvisende
- høj sejhed
- termiske anvendelser op til 100°C
- carbon fri

Ledende POM-C
ELEKTRISK LEDENDE PLAST
Modificeret acetal copolymer (POM-C) materiale med tilsætning af specielt ledende kønrøg (kulstof) fremstilles af Ensinger under varemærket
TECAFORM AH ELS sort. (Tilsat Carbon)
Tilsætningen af kønrøg (kulstof) giver en utrolig god ledningsevne i materialet.
- optimal kemikaliebestandighed
- høj styrke og hårdhed
- høj slibebestandighed
- god UV- og vejrbestandighed
- termiske anvendelser op til 150°C
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 22 December 2019 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Den delrin-type som Michell benytter indeholder kulstof. Men super med en uddybning

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 23 December 2019 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Nem man kan vel udlede at valget af materiale til pladetallerken er lidt en smagssag og hvad der passet til det bestående anlæg og den der lytter bortset fra glas som der er nogle der mener er yt.

Læser man rundt om på diverse fora så er der mange der fortrækker delerin men delerin er jo så ikke bare delerin og så er man vel reelt lige vidt   

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 23 December 2019 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Det delrin de fleste kender til i hifi-produkter, er sort... og det skyldes kulstoffet, der er blandet i.

Så er din delrin tallerken sort, så er det kulstof i, og den er dermed elektrisk ledende, hvilket fører statisk elektricitet væk... ned i lejet og chassiset, hvis det er af metal. Ellers kan en stelledning gøre det. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 23 December 2019 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Nope, Delrin er ikke med kulstof bare fordi det er sort, det er en stor misforståelse.
Delrin findes i natur, sort, samt mange andre farver, og disse er altså kun farvet med farvestof i POM materialet.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 23 December 2019 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Nå, men så er den type delrin som Michell benytter med kulstof, og det er det der gør deres pladetallerkener sorte... jeg har det fra hesten mund!

Og en tilføjelse... delrin som er blandet med kulstof/kønrøg/carbon vil antage en mørkere (sort!) farve! Men bevares, det kan også være farvestof?!?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 23 December 2019 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Har fået min leje hjem fra Tango spinner og en messing pully hvor der er plads til 2 remme på (ved også de findes med plads til 3) hvad skulle det hjælpe på ? tænker at jo flere remme jo mere støj kan der vel overføres.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes