Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Thorens TD 320 vs Rega P8 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 15 Juli 2019 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg har indtil nu været Thorens-fan og har tre Thorens pladespillere; 2 stk TD 2001 og 1 stk. TD 320 MK. III.
TD 320’eren er modificeret med RCA-terminaler, bitumen i bundpladen og bitumen i pladetallerkenen.
Denne pladespiller er klart den bedstlydenden af de tre pladespillere.

Mine tre pladespillere er alle +25 år og får efterhånden nogle småskavanker.

Jeg overvejer derfor at investere i en Rega P8. Er det en god ide? - og vinder jeg noget her lydmæssigt?

Min pickup er Ortofon Quintet Bronze, den nuværende arm er Thorens TP90, min RIAA er Project Tube Box DS2,
min forstærker er Rega Elicit R og mine højttalere er Dali Rubicon 2.

Alle meninger er velkomne, også forslag til andre pladespillere, pickupper m.v.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 15 Juli 2019 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Der kommer helt sikkert mange forslag til dette her. Mit input skal tages ud fra, at jeg ikke har hørt pågældende Rega-pladespiller. Jeg kender til gengæld Thorens TD 320 rigtig godt. Hvis du overvejer at bruge omkring 16000kr. på P8 vil jeg godt nok overveje andre muligheder. Sælg de to 2001 og køb en bedre riaa eller endnu bedre pickup. Her (tror jeg) du vil hente mere lydmæssigt og spare penge oveni. Det er en mulighed.

Du kunne også skifte alle 3 pladespillere og købe en Thorens TD 321 med endnu bedre arm end TP 90. Rega P8 får godt nok fine test og spiller sikkert godt. Når jeg ser den på billeder vil jeg aldrig nogensinde give 16000kr for den. Måske 4000kr. Rega er for hypet for mig, men igen, det er jo religion fordi der sidder mange, som ikke kunne drømme om andet end en Rega. Du må ud og høre den Rega og tage din Thorens med evt.



__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 15 Juli 2019 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Acoustic Signature laver rigtig fine pladespillere. Jeg har selv en og er rigtig godt tilfreds, glæder mig til mit kommende RIAA køb

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 16 Juli 2019 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da gerne give mit besyv med her. Du har jo selv hørt den TD320 jeg havde. Den blev udskiftet med en VPI Scout og det var et kæmpe løft op ad. Jeg har altid haft den holdning at pladespillere udviklet og bygget i en tid hvor vinyl var på højden, måtte være lige det helt rigtige, men meget tid er gået og udviklingen har ikke stået stille. Jeg ser mig aldrig tilbage igen. Bruger en Benz Wood sl og det er en, i mine øre, en super kombi :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 16 Juli 2019 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Thorens 320/321 har aldrig været mine favoritter. Jeg er overrasket over 2001'erne ikke klarer det bedre. Jeg havde engang en Phonosophie 2001 og det dummeste jeg gjorde var at sælge den.
En Planar8 er langt langt bedre end en td320 skulle jeg tro. Men den koster også langt mere.

Andre interessante velanmeldte kunne være Marantz TT15S1 (Clearaudio) og den seneste Technics 1200Gr. Begge billigere end P8. Måske du skulle overveje din riaa også alt efter hvilken pu du vælger.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 16 Juli 2019 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

http://www.klassik-lust.de/thorens-td-2001/
Her er lidt læsning, som understøtter min positive holdning til Thorens TD2001.

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 28 Juli 2019 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Er der ingen, der vil anbefale Rega P8? Er der slet ingen REGA-fans?

@Snejbjerg 67:
Hvilken pickup vil du anbefale til Thorens TD 320 med TP90 arm?
Min RIAA Project Tube Box DS2 mener jeg er rimelig god. Den har alle mulige indstillingsmuligheder. Den kostede i underkanten
af 6.000 kr. Hvilken anden RIAA vil du anbefale?
(Jeg kommer nok aldrig til at sælge nogle af mine elskede Thorens modeller )

@JackD:
Hvilken model har du fra Acoustic Signature? Og hvilken prisklasse ligger den i?

@svendborg:
Tillykke med din lækre VPI pladespiller.
Når vi kommer lidt længere hen mod efteråret, kunne det være interessant, hvis jeg måtte tage min modificerede Thorens TD
320 med hen til dig, så vi kunne høre forskellen på den og din VPI Scout.

@Morfar123:
Hvorfor har Thorens TD 320/321 aldrig været dine favoritter?
Jeg vil give dig ret i, at Thorens TD 2001 er en rigtig god pladespiller. Den har dog (efter min mening) er par fejl: 1) Bundpladen
er alt for tynd og giver resonanser, 2) Der sidder to bladfjedre i lige linie overfor hinanden, hvilket gør at ophænget (inderplinten)
gynder meget frem og tilbage, 3) bladfjedrene er for bløde, hvilket gør at ophænget vugger meget, 4) pladetallerkenen bør
dæmpes, så den ikke “ringer” så meget og 5) det samme gælder for pladeindertallerkenen. Jeg har rettet alle disse (efter min
mening) fejl på min ene Thorens TD2001 og fået den til at spille væsentlig bedre, men dog ikke på samme niveau som min
modificerede Thorens TD 320 MK III.
Jeg har overvejet Technics 1210GR. Min RIAA mener jeg er rimelig god, og den har alle indstillingsmuligheder. Hvilken RIAA vil
du foreslå?

@Struktøren:
Ja Thorens TD 2001 er en god pladespiller, men den har stadig (efter min mening) de fejl, som jeg har beskrevet ovenfor.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 28 Juli 2019 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ville til hver en tid vælge en Rega RP8 fremfor en ældre Thorens TP320.
Rega RP8 har et godt aftryk i lyden, på grund af strukturen og den cnc fremstillede aluminiums subplatter med glastallerken.
Her er Thorens TP320 med bladfjedre, der kan give sig i forhold til motoren, dette giver et lidt mere sløvt aftryk i lyden.
Rega RP8 har en rigtig god arm RB880 som yder nærmest alle PU'er optimale arbejdsbetingelser.
Thorens TP90 er også en ok arm, men er ikke nær så universel, og i mine ører ikke nær så vellydende som RB880 armen.
Så er der motorstyringen på RP8, den leveres standard med NEO PSU'en, og det er altså godt.
Her må Thorens nøjes med en 24 polet motor, med en forholdsvis simpel motorstyring, hvis du lægger fingeren på vil du kunne mærke de ryk motoren
kører i.

Jeg har hørt begge to, dog ikke samtidigt og under samme forhold, men vil til en hver tid vælge RP8.
Bruger dog selv nogle helt andre pladespillere, men jeg bruger også Rega tonearme.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 28 Juli 2019 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Hej!

Pickup kan jeg hurtigt svare på: Audio Technica VM 750 shibata. Den spiller fremragende og passer fint i TP 90 armen. Den er svær ikke at holde af,
men igen er det dine ører. Angående riaa er det sværere. Det afhænger selvfølgelig også af smag. Ville nok kigge på Trigon Vanguard. Du får så
formentlig en lidt anden lyd. Lidt mere stram lyd om du vil, men fylden i pickuppen vil passe perfekt hertil. Trigon spiller fantastisk velopløst. Bare
lige til inspiration...Jeg har også en helt anden og billigere løsning, men den er nok ikke hifi-rigtig nok herinde, så der må du PB mig hvis du vil høre
om den.

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 28 Juli 2019 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

@Miav:
Tak for din uddybende sammenligning af TD 320 og RP8. Din opfattelse af forskellene mellem de to pladespillere stemmer
nogenlunde overens med min opfattelse. Nu er det dog P8 som jeg tænker at investere i, men den skulle jo være væsentligt
bedre end RP8, så det er jo kun godt.
Hvilken pladespiller(e) bruger du? Og hvilken arme og pickupper?

@Snejbjerg 67:
Jeg har faktisk købt en Audio Technica VM 750 for et par måneder siden, men har ikke fået den monteret endnu pga.
husprojekter - håber snart af få tid til at montere og afprøve den.
Trigon Vanguard kender jeg ikke så meget til - men den ligger da i en nogenlunde overkommelig prisklasse.
Jeg sender også lige en PB til dig.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 28 Juli 2019 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

@Vinylfan

De 3 jeg bruger mest og som er tilsluttet er følgende listet efter favorit:

1. Pladespiller Transrotor Le Rouge, med en SME M2-10 tonearm med VdH D-502 Hybrid kabel, og en Audio-Technica ART-9 pickup.
2. DIY pladespiller med hjemmelavet leje og 60mm. alu-tallerken, Audiomods Classic II tonearm, og en Benz-Micro ACE SL pickup.
3. Acoustic Solid Classic Wood, med en Rega RP700 tonearm, og en Audio-Technica AT33EV.

Så har jeg også lidt andre der er standby, må jo ikke gå ned på udstyr..
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 03 August 2019 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

@Miav:
Lækre pladespillere du har. Jeg kunne se to af dem under tråden “Vis jeres pladespiller setup”. Super opsætninger.

Acoustic Solid Classic Wood kunne være et emne for mig. Men hvilken tonearm skal jeg så vælge? Kunne Rega RB 880 være en
god mulighed?
Jeg overvejer stadig også Rega Planar 8 med Rega Apheta 2 MC-pickuppen.
En tredje mulighed kunne være at købe en brugt Thorens TD 320 MK. II (og IKKE MK. III) med TP 90 arm og så
opgradere/modificere den max. Jeg mener selv at MK. II’eren er en af de bedste Thorens pladespillere, dog ikke på højde med
TD 124 m.fl.

Hvilken mulighed vil alle I trådlæsere vælge - og er der andre forslag?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 03 August 2019 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv til tunge værker...jeg har bl.a en Nottingham Analogue hyperspace og en Mocro seiki RX-1500. Jeg har aldrig hørt den solid wood, men den ser spændende ud. Du ville sikkert få et godt match med en god Jelco tonearm.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 03 August 2019 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Har en Acoustic Solid Wood med en Jelco 750 tonearm. Bruger en Zyx Ultimate 100 mc pick-up. Det spiller fremragende.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 03 August 2019 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jelco 750 er en rigtig dejlig arm, jeg har forsynet den med en mikrometerskrue, så den er utrolig nem at justere i højden, hvilket jeg har stor glæde af, da jeg til tider, faktisk ret ofte, skifter pu, og især min Clearaudio Maestro kræver meget præcis justering i højden.

Udskifteligt pickuphus er efter min mening en genial detalje. Jeg har nu brugt det siden jeg i midten af 70'erne lagde min B&O bag mig. Jeg har i øvrigt en Thorens TD321 med mulighed for at skifte arm. Der sidder p. t. en Mørch UP4, som jeg nok har en fornemmelse af, at der kommer til at sidde en Jelco arm på.

Er ikke så begejstret for etpunktsophængte arme.

Foreløbig har 321'eren fået en ny rem og skal lige renses og monteres med en Grado Red. Den har stået stille et par år.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 03 August 2019 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Det er nu nok ikke Mørch'en, der kommer til at sidde en Jelco på!!!

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 04 August 2019 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

@Vinylfan
Acoustic Solid Classic Wood pladespilleren er i samme liga som Rega P8, så er det jo bare hvad du bedst kan lide..
Acoustic Solid Classic Wood er en universel pladespiller der kan sættes mange forskellige arm på alt efter smag.
Der er Rega P8 kun født til primært Rega arme, disse er dog også gode.
Hvis du vælger Acoustic Solid Classic Wood vil Rega RB880 armen være et godt valg, jeg er godt tilfreds med kombien medmRB700 armen.
Men Acoustic Solid Classic Wood er let at stille tilfreds, har både prøvet en SME arm og en Jelco arm på denne med godt resultat.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 August 2019 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Acoustic Signature Ecco med en Jelco SA 250 med Micro Benz Gold pick up. Omkring de 25 kilo for det hele.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 04 August 2019 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Tja... Måske søge efter en Thorens TD 3001, og opgradere den med bedre bund, bedre arm... Men ja, det kan være svært at
finde sådan en, ikke så tit de er på markedet... Men jeg vil mene at en TD 3001 er meget bedre end alle TD 320 og 321...

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 05 August 2019 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Men jeg vil mene at en TD 3001 er meget bedre end alle TD 320 og 321...


Hvad er det der specific gør at du mener det?

morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes