Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 10:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Priser? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 14 December 2016 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Jeg sad og kiggede på pladespillere fra et par af de store hifi butikker og blev langsomt mere og mere forarget. Kan det virkeligt passe at de skal være så dyre, hvis man bare kommer lidt højere op end entrymodellerne? Det er jo bare mekanik og det er ikke ligefrem fordi de indeholder nogle revolutionerende teknologiske landvindinger.

Jeg ved godt at det er blevet moderne igen, hvilket jeg også kan se på brugtpriserne af eksempelvis Luxman, som er steget ret meget de seneste par år. Prisen er vel fastsat at udbud og efterspørgsel, men det må godt nok sidde nogle forhandlere og grine i skægget.

Er det mig der tager helt fejl, eller er en pladespiller virkeligt så dyr at bygge?
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 14 December 2016 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Ja og nej

Nu drejer og fræser jeg selv en række dimser til pladespillere, og der går en del tid med at dreje/fræse emner. Og tid er som bekendt penge. Der kan
selvfølgelig spares en del tid ved at benytte CNC-drejebænke/fræsere, men de er dyre i anskaffelse og skal forrentes.

Hvis der benyttes støbeforme i forbindelse med produktionen, så er de også dyre at få fremstillet og skal ligeledes forrentes.

Det meste skal ligeledes samles og justeres i hånden, hvilket også er tidskrævende.

Så nej, det undrer mig ikke, at visse pladespillere er dyre, men enkelte er naturligvis også for dyre.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 14 December 2016 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Præcision koster!

Og præcision på en pladespiller/tonearm/pickup giver flere tekniske detaljer i musikken... præcise placeringer, dybde i lydbilledet osv. Men bevares, er man ligeglad med det, så kan man sagtens købe en entry-model. Den kan sagtens levere den lækre vinylklang, hvilket er typisk for pladespillere... her får man den musikalske klang med fra de helt billige modeller.

Lige omvendt er det med de digitale medier... her koster det (meget), hvis man skal have musikaliteten med. Men ofte er selv ret billige modeller ret gode til de tekniske sider af musikken.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 14 December 2016 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men det er godt nok årets mest mærkværdige "opkast"!

Hvordan kan du seriøst mene at entry-modeller som typisk koster 2500-3000,- (f.eks. Rega, Pro-Ject m.fl.) er dyre? Det var for pokker det samme som som de kostede for 25, 30 og 40 år siden! Og prisindex'et/købekraften er steget mange gange siden...

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 14 December 2016 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Kurt P...

Prøv lige at læs en gang til

"Hvis man kommer bare lidt højere op end entry-modellerne"

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 14 December 2016 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Kurt

Læs mit indlæg igen. Det er ikke entrymodellerne jeg kaster op efter.

Til de andre. Jeps præcksion koster og tager tid, men det koster ikke så meget i kina, hvorfra man vel nemt kanfå leveret løsdelene eller få
produceret hele molevitten.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 14 December 2016 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jeg holder meget af kina


men præcision er fame ikke en af deres spids-kompetencer.  pris og hastighed derimod ;).

Og hvis man kan leve med en 20 år gammel plov så kommer man da rimeligt langt for 4-5000



Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 December 2016 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer med kinesisk præcisionsarbejde og kvalitetskontrol er generelt ikke så gode. Det er mine personlige erfaringer baseret på
forretningsrejser til Kina og besøg på produktionssteder.

Og så koster maskiner (fx CNC-styrede drejebænke/fræsere) til præcisionsfremstilling af emner altså mindst det samme i Kina som i resten af verden.
Forrentningen heraf er ikke meget anderledes end herhjemme. Hertil kommer så fx større udgifter til transport pga. den længere afstand til
produktionsstedet.

Så nej, det kan ikke altid betale sig at få produceret i Kina.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 15 December 2016 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

På mit arbejde fik vi den første robot for 9 år siden.
Den gjorde vi kunne matche priser fra østen og dermed overleve den kommende krise i 2008-2009.
I dag har vi 3 og den næste er i støbeskeen :-)
Samtidig vil jeg mane en skrøne til jorden. Hver gang vi har købt en robot, skal vi samtidig ansætte 2 personer til at tage sig af de emner der kommer ud af det, så en robot er ikke ensbetydende med arbejdsløshed. I vores tilfælde, tvært imod.
I dag kan vi se mange kunder trække produktioner hjem fra østen. Både pga. pris, men bestemt også pga. kvaliteten og så logistikken.
Skal man have indført en ændring på et emne, tager det måneder før den slår igennem. Laver de fejl, smider de ikke bare alt og skynder sig at lave nye emner. Man kommer bag i køen.
Samtidig vil man også i østen have del i de penge der er, og det medfører højere lønninger, som så igen "hjælper" os her i Europa.


Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 15 December 2016 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

det kan godt være jeg undervurderer omkostningerne lidt set fra min vinkel så er en pladespiller stadig ret simpel. pladetallerken, motor, pick-
up... Selvfølgelig er det billigere at få produceret i Kina, men der jeg havde ikke tænkt på at det er et nichemarked hvor der kun bliver
produceret små varepariter ad gangen. Jeg tror også at mange foretrækker brugt, da der er ren del nostalgi over at generhverve sig en plov.
Derfor vil folk gerne gå full retro i stedet for at købe en ny. Høje brugtpriser, er nok med til at presse priserne på nye afspillere op.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 December 2016 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke dit budget eller din vurdering af, hvornår der er tale om høje brugtpriser.

Min egen vurdering er, at jeg med meget jævne mellemrum ser pæne brugtpladespillere fra Rega, Pro-Ject, Thorens m.fl. til 2.000-4.000 kr. inkl. tonearm. Hvis man så monterer en "fornuftigt" prissat pick up, så kan man altså få ganske meget vellyd for - i min optik - rimelige penge.

Hvis man har lidt fingersnilde kam man af og til finde nogle virkelige perler. Jeg er fx i gang med at renovere en Roksan Xerxes inkl. Artemiz tonearm, som er fuldt funktionel, men trænger til en kærlig kosmetisk hånd. Roksanen fandt jeg til 350,- kr. inkl. en lille stak plader

Sådan nogle fund gør man selvfølgelig ikke hver dag, men holder man øjnene åbne, så er det faktisk muligt.

Jeg har også lige købt en Voyd Valdi, som også efter min bedste vurdering leverer en glimrende (lyd-) kvalitet til brugtprisen (som jeg gav).

Du har helt ret i, at princippet/konceptet pladespiller er simpelt - det er masser af mekaniske løsninger - men som altid kan eksekveringen og detaljerne koste.

En stol er også et ganske enkelt koncept, men de færreste vil vel hævde, at der ikke er en oplevet (og forhåbentlig også reel) kvalitetsforskel mellem fx en Wegners "The Chair" og den seneste spånpladekonstruktion fra IKEA.

En af de gode ting ved denne tids analog- og vinyl-revival er heldigvis, at udbuddet er så stort, at der næsten er noget for en hver smag og en hver pengepung ... er det ikke fantastisk
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 15 December 2016 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Analougeman.

Det jeg mener er at brugtpriserne er blevet mere end fordoblet de sidste 5 år. Jeg ved ikke om det for alle, men de ældre Luxman og de ældre dyre
Denon er virkeligt steget i pris.

De andre mærker har jeg ikke fulgt, men jeg går udfra at det er en generel tendens.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 15 December 2016 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Jeg sad og kiggede på pladespillere fra et par af de store hifi butikker og blev langsomt mere og mere forarget. Kan det virkeligt passe at de skal være så dyre, hvis man bare kommer lidt højere op end entrymodellerne? Det er jo bare mekanik og det er ikke ligefrem fordi de indeholder nogle revolutionerende teknologiske landvindinger.

Jeg ved godt at det er blevet moderne igen, hvilket jeg også kan se på brugtpriserne af eksempelvis Luxman, som er steget ret meget de seneste par år. Prisen er vel fastsat at udbud og efterspørgsel, men det må godt nok sidde nogle forhandlere og grine i skægget.

Er det mig der tager helt fejl, eller er en pladespiller virkeligt så dyr at bygge?


Ja nej. Ved produktion af elektronik er der høje udviklingsomkostninger og store fordele ved stordriftsproduktion. Dvs. jo større efterspørgsel jo billigere vil produktet blive, i det udviklingsomkostningerne blive spredt ud på flere enheder.

Pladespillere er blevet billigere i løbet af tiden, men hvis efterspørgslen havde været som i start 80erne, ville de have været betydeligt billigere i dag.

Forklaringen på pladespiller kræver stor præcision at lave, og derfor er dyr, holder ingen steder. Præcision og teknologi er betydeligt højere i en almindelig smartphone i forhold til en pladespiller, og de koster ikke 30.000 kr. ude i butikkerne.      
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 15 December 2016 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Forklaringen på pladespiller kræver stor præcision at lave, og derfor er dyr, holder ingen steder. Præcision og teknologi er betydeligt højere i en almindelig smartphone i forhold til en pladespiller, og de koster ikke 30.000 kr. ude i butikkerne.      


Du modsiger dig selv her. Der er jo netop rigtig mange smartphones på markedet. Også hvis man bare udvælger en tilfældig model.
Og omkring præcision er jeg ret sikker på der er større krav til en pladespiller end der er til en telefon :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 15 December 2016 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Jeg hyler med i kortet om at det handler om udbud og efterspørgsel.

Selvom efterspørgslen på plader og pladespillere er mangedoblet, så er den stadig utrolig lav, sammenlignet med anden - og mere
kompliceret - elektronik. Der produceres eventyrligt mange flere smartphones (og andre mere moderne gadgets) end pladespillere,
derfor er pladespillerne forholdsvis dyre, set i forhold til den relativt simple mekanik.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 15 December 2016 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Bemærkelsesværdigt at så mange her inde forsvarer priserne som trådstarter stiller spørgsmålstegn ved.
Men måske ikke alligevel, da mange jo selv har interesser der kan påvirke forholdet til prisen...

Mange, rigtig mange faktisk, pladespillere koster i dag brugt, mere end de kostede nye.
Det samme gælder brugte tonearme, der også er steget enormt i pris.

Jeg er ikke forarget, men forstår bare ikke at folk vil være med til at presse priserne der op ?


Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 15 December 2016 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Det handler om kvalitet! At pladespillere som er både 30 og 40 år gamle stadig kører perfekt, fortæller netop hvorfor de koster. Der er brugt tid og kvalitet i forbindelse med fremstilling og materialer.
Prøv engang at tjekke den youtube video der er, om udviklingen af den nye Technics SL-1200, så forstår man lidt om hvad prisen går til...

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 15 December 2016 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

En gammel Mercedes S-klasse koster også mere, end en gammel Toyota Corolla... í forhold til nypris.

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 15 December 2016 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Bemærkelsesværdigt at så mange her inde forsvarer priserne som trådstarter stiller spørgsmålstegn ved.
Men måske ikke alligevel, da mange jo selv har interesser der kan påvirke forholdet til prisen...

Mange, rigtig mange faktisk, pladespillere koster i dag brugt, mere end de kostede nye.
Det samme gælder brugte tonearme, der også er steget enormt i pris.

Jeg er ikke forarget, men forstår bare ikke at folk vil være med til at presse priserne der op ?


Lige præcis. Men det er jo altid den sidste person, der sælger, der lige vil have prisen lidt op for at tjene på det og så kommer den næste.......og næste......

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 15 December 2016 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

svendborg skrev:
sunmusic skrev:
Forklaringen på pladespiller kræver stor præcision at lave, og derfor er dyr, holder ingen steder.
Præcision og teknologi er betydeligt højere i en almindelig smartphone i forhold til en pladespiller, og de koster ikke 30.000 kr. ude i butikkerne.  
   
Du modsiger dig selv her. Der er jo netop rigtig mange smartphones på markedet. Også hvis man bare udvælger en tilfældig model.
Og omkring præcision er jeg ret sikker på der er større krav til en pladespiller end der er til en telefon :-)


Arhj hold nu op.

Det var Jukuluff der skrev det, som du på en eller anden måde har citeret mig for!
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes