Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 19:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Spil aldrig med låget på (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 19 Juli 2016 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

spil aldrig med låget på, hverken åben og slet ikke lukket. Det virker som en microfon der opsamler
lyden fra dine højttalere og sender det ned i plinten

Hvor meget sandhed er der i det?

Har prøvet og musikken lyder som det plejer


Med eller uden pladestrammere?

Bruger du nogen pladestrammere, hvis ja hvilken?

Hvis jeg har lidt penge tilovers kan i anbefale nogen til få 100kr til min Rega RP1 Queen Limited Edition

Hvad er bedst, dem som er som en tung puck kun med hul i midten eller den man strammer,skruer på?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 19 Juli 2016 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej Gasolin

Der er al mulig grund til ikke, at bruge en pladestrammer.

1: Den forøger sliddet på lejet

2: Den forøger massen lige omkring centerlejet og sender ressonanser ned i både leje og plade.

3: Den er ubrugelig til, det der oprindeligt var hensigte, nemlig at rette buler ud.

Med andre ord, det der var en opfindelse til, at rette bulede plader ud, blev pludselig en dims alle skulle have for, at forbedre lyden, for den rettede
jo ikke bulerne ud. Som med så mange andre Hi Fi dingenoter, så forringer den gengivelsen og pladespillerens levetid

__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 19 Juli 2016 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Den man spænder på, kan som regel være bedst, da man her kan docere trykket ned mod pladen, alt efter hvor skålformet pladen er.

 Det kommer jo også lidt an på, hvor højt der spilles, om det generer pladespilleren med låg nede/på eller ej. Det er i bas og området op til 500 Hz, lyden vil have størst farvning, når låget er på pladespilleren. På min Thorens TD321 sidder hængslerne på bundpladen, ikke på selve kabinettet. Her kunne man godt spore lidt mindre præcision i bas og nedre mellemtone med låg på ved god volumen. Men da jeg på et tidspunkt klæbede bitumen indvendigt i dette bundkar, blev denne godt dæmpet og det blev stort set ikke hørbart med låg på, spiller dog aldrig med det lukket, da jeg har sugebælg til vakuum stående under afspilning. Men jeg vil mene, at det lidt afhængig af konstruktionen, om man kan hører om der er låg på eller ej.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 19 Juli 2016 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Man kan få plader der vejer 180 gram og plademåtter omkring 150-175gram
som jo er en del i forhold til en alm plade og en let filt plademåtte.
Min analogis mat six vejer kun 90 gram og har kun nogen få 180gram plader

Det ikke tunge pladestrammere som PROJECT RECORD PUCK der skulle veje 750gram
jeg tænker på, for selv om motoren på min pladespiller er en opgraderet 24 volt version
vil jeg ikke belaste den med så meget vægt at det påviker hastigehden (hvor jævnt den køre)

Men mere noget der vejer som de lidt tungere plader altså f.eks 180gram
og fylder det mest af etiketten som jeg tænker på, noget ala den her, der dog vejer
370 gram og kan købes i england til 15£, til plader der buler lidt

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 19 Juli 2016 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Om det lyder bedre eller dårligere med en pladestrammer kan diskuteres. Det kommer an på så meget. Pladetallerken, måtte, base m.v.

1. 300-500 gram ekstra på min 22 kg pladetallerken slider ikke meget mere på lejet. På en fornuftigt dimensioneret pladespiller bør det bestemt ikke være et problem. Flydende ophæng kan give problemer.

2. JA .... det er lige det som er formålet. Resonanser SKAL transporteres væk ned gennem pladetallerken og leje til plinten, hvor de meget gerne skulle bliver til varme. Resonanser skal ikke blive i pladen, hvor de reflekteres til pickuppen. Kontakt mellem plade og underlag bør optimeres, så energien kan slippe væk og ned i basen.

3. Enig - det er de ikke særligt gode til. Men hvem har buler i sine LP'er?


Medlyd skrev:
Hej Gasolin

Der er al mulig grund til ikke, at bruge en pladestrammer.

1: Den forøger sliddet på lejet

2: Den forøger massen lige omkring centerlejet og sender ressonanser ned i både leje og plade.

3: Den er ubrugelig til, det der oprindeligt var hensigte, nemlig at rette buler ud.

Med andre ord, det der var en opfindelse til, at rette bulede plader ud, blev pludselig en dims alle skulle have for, at forbedre lyden, for den rettede
jo ikke bulerne ud. Som med så mange andre Hi Fi dingenoter, så forringer den gengivelsen og pladespillerens levetid


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 19 Juli 2016 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

I gamle dage, da jeg brugte pladespiller, skete der det om vinteren, når jeg havde lukket låget på min Micro pladespiller, at der kom så meget statisk
elektricitet at pickuppen ikke sporede mere. Nogle gange blev armen ligefrem løftet af pladen når låget blev løftet.
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 19 Juli 2016 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Den skal vel egentlig bare sørge for at pladen ligge mere stabilt så det hele
køre mere jævnt,fladt så tonearmen ikke skal bevæge sig så meget
så pickuppen bedre kan aflæse pladen (hvis ellers pladen ikke er beskidt).



Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 19 Juli 2016 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er stort set enig med Jan Nielsen, men punkt 3 kan nu altså diskuteres. Det er korrekt, at en pladestrammer ikke er specielt velegnet til at rette buler ud, hvis underlaget er plant. Men hvis man benytter en tallerken eller måtte som er konkav, så kan der altså rettes ganske meget ud, hvis man blot benytter en såkaldt reflex strammer. På min nr. 1 pladespiller, benytter jeg en konkav acrylmåtte (Record interface mat), med en SME pladestrammer. Ud af de ca. 1000 plader jeg har, er der helt præcist 1 som stadig har synlige buler når den spilles på den pladespiller. Fordelen er naturligvis, at når pladen har god kontakt til underlaget, aftaster nålen modulationen i rillen, i stedet for alle mulige tilfældige resonanser i pladen.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller altid med låget lukket og benytter aldrig pladestrammer.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

1. 300-500 gram ekstra på min 22 kg pladetallerken slider ikke meget mere på lejet. På en fornuftigt dimensioneret pladespiller bør det bestemt ikke være et problem. Flydende ophæng kan give problemer.

Pladespillerens samlede vægt og om den er "fornuftigt" dimensioneret" har ikke så meget at sige her. En Queen pladespiller, som gasolin ha, er udstyret med en pladetallerken der vejer lige under 600 gram, centerlejet er dimensioneret til, at køre med en vægt på de 600 gra og dertil de plader man lægger på. Skulle man lægge en "strammer" på der vejer 500 gram, så stiger slidet på lejer med ca 80% Skulle kan have en tallerken på 3 kg, så ville lejeslidet være ca. 15% større. Det her er uanset om man har et kampvognsdimensioneret leje, sliddet vil være større, ligesom støjen vil forøges.

2. JA .... det er lige det som er formålet. Resonanser SKAL transporteres væk ned gennem pladetallerken og leje til plinten, hvor de meget gerne skulle bliver til varme. Resonanser skal ikke blive i pladen, hvor de reflekteres til pickuppen. Kontakt mellem plade og underlag bør optimeres, så energien kan slippe væk og ned i basen.

De energier der er i en plade er få og små. Pick uppen aflæser rillen, bevæges og skaber dermed spænding, selve pladen vil ikke ligge og blafre efter et rilleudsving. Jeg ved godt, at nogen hævder, at det er sådan, men det er det ikke. Problemet med en pladestrammer, hvis den er god til, at transportere energi og hvis der fandtes de ressonanser i pladen, som du beskriver er jo, at så vil den sende de ressonanser tilbage i pladen, som den jo har en fastere forbindelse til end resten af pladespilleren. Den vil så dertil, opsamle lejestøjen og sende den op i pladen.

3. Enig - det er de ikke særligt gode til. Men hvem har buler i sine LP'er?

Rigtigt, få har bulede plader og de bulede plader der findes, er endog meget svære, at rette ud, hvorfor formålet med en pladestrammer, som nævnt, ikke er tilstede.

__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Synes mange med dyre pladespiller har pladestrammere
så noget må det da gi på den ene eller anden måde
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Synes mange med dyre pladespiller har pladestrammere
så noget må det da gi på den ene eller anden måde

Mange er gadgetfreaks og jo flere gadgets, jo bedre.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej Gasolin

Ja, man kunne umiddelbart synes, at der måtte være en sammenhæng mellem pris og "udstyr", men ofte er det en, fra producentes, frygt for ikke
at have "det hele med" eller de ved ikke hvad de laver . For at slå det fast, så var det oprindelige formål med en pladestrammer, at den skulle
udjævne bulede plader, det gjorde den ikke så godt og så måtte man jo finde en ny begrundelse for produktet og det blev så "lydkvaliteten" . Som
jeg har beskrevet, så er der intet i en pladestrammer der forbedrer gengivelsen, snarere tværtimod, men det kan virke betryggende, at man sådan
kan stramme pladen fast, det har bare ikke noget med lydforbedring at gøre, beklager.



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Synes da det kan gi en forskel på hvor faldt den ligger, men hvis en flad roterende plade ikke gir
noget......

https://www.youtube.com/watch?v=cT_4oSL4VgQ

https://www.dropbox.com/s/piur017m7izqxvr/MOV_0040.mp4?dl=0
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej Gasolin

Ja, man kunne umiddelbart synes, at der måtte være en sammenhæng mellem pris og "udstyr", men ofte er det en, fra producentes, frygt for ikke
at have "det hele med" eller de ved ikke hvad de laver . For at slå det fast, så var det oprindelige formål med en pladestrammer, at den skulle
udjævne bulede plader, det gjorde den ikke så godt og så måtte man jo finde en ny begrundelse for produktet og det blev så "lydkvaliteten" . Som
jeg har beskrevet, så er der intet i en pladestrammer der forbedrer gengivelsen, snarere tværtimod, men det kan virke betryggende, at man sådan
kan stramme pladen fast, det har bare ikke noget med lydforbedring at gøre, beklager.

Når vi taler vakuum sug, så er det en helt anden sag. Det kan fint høres.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger sådan en lille gummidims som Revolver lavede for mange år siden, der blev kaldt "The Pig". Den lover ikke at gøre andet end at holde pladen
fast, og lover heller ingen lydforbedringer. Jeg kan heller ikke høre det, men jeg har det godt med den på en filtmåtte der ikke griber fat i pladen


Hvis man vælger at have låget monteret, tror jeg det er at foretrække at lukke det. Vælger man ikke at lukke det, tror jeg det er bedst at fjerne det helt.
Da jeg ikke kan lukke det på grund af ovennævne svin, så har jeg fjernet det under afspilning.

Iøvrigt en pudsighed fra Rega manualen. Der fortælles at man ikke behøver at støve pladen af, da pickuppen selv skubber det til side. Helt ok, men
længere nede anbefales det at spille med lukket låg, for at undgå støv på pladen
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Uden den store faglige viden, men ved lyt foretrækker jeg uden
pladestrammer. Det ser flot ud meget af det producenterne laver,
men jeg oplever det upraktisk og uden positiv effekt, kun wau
effekt. Jeg er pt helt vild med Rega Queen pladespilleren. Ville
have den i mit nr.2 setup men nu står den i stuen og spiller
lystigt. Den burde faktisk ikke lyde så godt til den pris. Den spiller
sammen med Rega RS7, Perreaux 250i, Moon 310-320s riaa.
Altså den burde være det svære led. Men jeg kan ikke stoppe
musikken😃
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

sjovt fænomen jeg lige har oplevet

Har den nye med volbeat som på lp er 2 lper og med den er der også en cd,
for evigt med johan olsen på cden afspilleren, marantz cd5005 med supra optisk kabel
(supra laver kun 1 model) til min T C Electronic bmc 2 og igen supra, xlr til rca ca 800kr,
synes lyden var lidt tynd og lys, rega RP1 Queen LE med rega carbon og analogis mat six (læder) plademåtte,
der blev jeg godt nok overrasket, god fyldig bas og mindre lys top, en varm og fyldigere lyd

Sådan en rega carbon er også en fornuftig budget pickup

Prøvede at læse inde på vinylengine om pladestrammere,en puck med høj vægt til en RP1 og
kunne ikke komme til noget resultat om hvor meget vægt den kan tåle før det påvirker holdbarheden og
hvor jævnt hastigheden er
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej Jan 1. 300-500 gram ekstra på min 22 kg pladetallerken slider ikke meget mere på lejet. På en fornuftigt dimensioneret pladespiller bør det bestemt ikke være et problem. Flydende ophæng kan give problemer. Pladespillerens samlede vægt og om den er "fornuftigt" dimensioneret" har ikke så meget at sige her. En Queen pladespiller, som gasolin ha, er udstyret med en pladetallerken der vejer lige under 600 gram, centerlejet er dimensioneret til, at køre med en vægt på de 600 gra og dertil de plader man lægger på. Skulle man lægge en "strammer" på der vejer 500 gram, så stiger slidet på lejer med ca 80% Skulle kan have en tallerken på 3 kg, så ville lejeslidet være ca. 15% større. Det her er uanset om man har et kampvognsdimensioneret leje, sliddet vil være større, ligesom støjen vil forøges. 2. JA .... det er lige det som er formålet. Resonanser SKAL transporteres væk ned gennem pladetallerken og leje til plinten, hvor de meget gerne skulle bliver til varme. Resonanser skal ikke blive i pladen, hvor de reflekteres til pickuppen. Kontakt mellem plade og underlag bør optimeres, så energien kan slippe væk og ned i basen. De energier der er i en plade er få og små. Pick uppen aflæser rillen, bevæges og skaber dermed spænding, selve pladen vil ikke ligge og blafre efter et rilleudsving. Jeg ved godt, at nogen hævder, at det er sådan, men det er det ikke. Problemet med en pladestrammer, hvis den er god til, at transportere energi og hvis der fandtes de ressonanser i pladen, som du beskriver er jo, at så vil den sende de ressonanser tilbage i pladen, som den jo har en fastere forbindelse til end resten af pladespilleren. Den vil så dertil, opsamle lejestøjen og sende den op i pladen. 3. Enig - det er de ikke særligt gode til. Men hvem har buler i sine LP'er? Rigtigt, få har bulede plader og de bulede plader der findes, er endog meget svære, at rette ud, hvorfor formålet med en pladestrammer, som nævnt, ikke er tilstede.


Det er da herligt at få bekræftet fra en REGA-forhandler at produkterne er dimensioneret så de kun lige akkurat kan fungere. Og så heller ikke mere. Man vidste det vel egentlig godt, men det er nu alligevel lettere chokerende...



NL
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Nilau, tror du, at det kunne have noget med prisen, at gøre? Hvis du gerne vil have en pladespiller, der er dimensioneret kraftigere, så må du jo bare betale noget mere, ikke!

En Rega RP1 Queen koster kun 3000,- med det hele, inkl. 600 til staten. Og så skal forhandler, importør og fabrik også lige tjene lidt, så de kan betale løn og husleje mm. Og så er der ikke meget tilbage til, at tilfredsstille dit behov for overdimensionering, vel?

Så det virker bare lidt som brok, for brokkeriets skyld. Sæt lige tingene i kontekst...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes