Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 22:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Justering af pickup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 10 Februar 2016 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Da jeg har haft et par sygedage, har jeg haft god tid til at lytte på HI-FI'en. Gamle plader, sjove, nye (Zappa,Pink Floyd, Gilmour, Bowie, Østjysk
Musikforsyning...)

Der var en tråd om pick-up justering for en tid siden, jeg håber at denne trådstarter kikker med her, da jeg har iagttaget et grundlæggende
"problem" hjemme på grammofonen: P-lyde fra vokal står fint i midten, men S-lyde kryber noget til venstre, med en lille udtværing, ikke
voldsomt, men når først man får øre på det, sååeøhh... Grrrr..!

vinylfræseren er en hjemmebygget plinth på 35Kg, arm er en Helius Scorpio, PU. er Ortofon mc3-turbo. (problemet iagttages også med andre
PU'er.)
Det ser rigtigt ud med protractor.
Er det zenit eller armhøjden...?

exrumpyt
Mener det var meget fint beskrevet altsammen, kan bare ikke finde tråden.

exrumpyt

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 10 Februar 2016 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Det er garanteret en tråd/beskrivelse af Nils Valla - han plejer at gøre en del ud af at beskrive sine oplevelser omkring pu-justering.

Når du skriver "zenit" (eller zenith), mener du så azimuth?

Zenith beskriver sædvanligvis det imaginære punkt, hvor himmelkuglen skæres af en linje fra Jordens centrum (eller hvilken planet/måne iagttageren står på) gennem iagttagerens position på jordoverfladen og videre ud i verdensrummet.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 10 Februar 2016 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Det er garanteret en tråd/beskrivelse af Nils Valla - han plejer at gøre en del ud af at beskrive sine oplevelser omkring
pu-justering.

Når du skriver "zenit" (eller zenith), mener du så azimuth?

Zenith beskriver sædvanligvis det imaginære punkt, hvor himmelkuglen skæres af en linje fra Jordens centrum (eller hvilken planet/måne
iagttageren står på) gennem iagttagerens position på jordoverfladen og videre ud i verdensrummet.


Zenith er også et udtryk der bruges i tekniske sammenhæng. (ved grundjustering af tonehoved opstilling på båndoptagere bl.a.)
Azimuth havde nok i sammenhæng med grammofoner været det korrekte begreb, da det lader til at forvirre i denne sammenhæng, at der er
kommet et par planeter ind fra sidelinjen..... (ikke zenith linjen)

Nå- spøg til side.

Det var Niels Valla's tråd. Tak for tippet.

exrumpyt

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 10 Februar 2016 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  



Ja, zenith er jo først og fremmest et geometrisk begreb, så det undrer mig ikke, at det benyttes i forbindelse med justering af tonehoveder.

Jeg var bare ikke stødt på det i forbindelse med justering af pu'er.

Jeg tænkte i øvrigt på, om din oplevelse med S-lyde kan skyldes optagelsen/optageudstyret? Så kan du jo justere herfra og i en uendelighed uden at mindske oplevelsen/problemet.

Nå, tid til at spille Holsts "Planeterne"
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 10 Februar 2016 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

hej Exrumpyt.

Alle de forskellige justerings-parametre, har deres kendetegn.

Men efter min erfaring, er det yderst sjældent, en justerings-fejl står alene. Der vil som regel være flere.
Derfor starter man et sted, justerer lidt, går videre til næste, justerer lidt og videre, indtil samtlige justerings-parametre er gennemført.
For hver justering, for hver justerings-omgang, kommer man nærmere målet.
Så tag gerne en hel justerings-omgang mere og yderligere en mere.
Efterhånden som præcisionen stiger, er det nemlig muligt, at indstille endnu mere præcist.

Hvis ellers niveauet på dine diskanthøjttalere (og resten af udstyret) er ok, lydder din beskrivelse som en smule azimuthfejl (pu står ikke
lodret ned i pladerillen) samt måske også lidt fejl på den horisontale sporingsvinkel (off-set), den er næsten obligatorisk.

Når pu ikke står lodret ned i rillen (set forfra), vil nålen miste kontakten til den ene rille-side, og det medfører forvrængning.
Prøv at drej pu en lille-bitte anelse mod uret ( i første omgang,højst hvad der svarer til et par min på et ur). Hvad sker så? (lyden)

Hvis nålefanen ikke peger den helt rigtige vej fra pu og ned mod rillen (horisontale sporingsvinkel, offset), kommer der en
tidsforskydning af højre/venstre og det kan give rigtig grimme sssér og dreje hele den musikalske scene, så lyden i den ene side, står
længere inde/tilbage i billedet.
Brug lidt tid på fintuning af denne indstilling.

Og vær opmærksom på at holde det rigtige overhang. (tjek det efter for hver justering).

Altså ( ), i første omgang skal du kort og godt justere azimutten. Måske er det nok.

ps.
Du skriver det sker med flere forskellige pu.
Så det giver god mening, at regne med din Helius-arm ikke har helt korrekt justeret azimuth-vinkel.

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 10 Februar 2016 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Ak-ja.. tingene er ikke helt som i den ideelle verden. Min ekstra PU. Goldring er "kolapset" i nålefane ophæng, således at den stiller sig meget skævt
på pladen. Ortofon MC3 har det heller ikke godt. Når den iagttages gennem mikroskop kan man se at "maskinrummet" er bogstavelig talt fyldt op
med micro små nullermænd.... Nå jeg kom da ned på knæ, med kraftig lygte, spejl, protractor und alles.

Men det passer så at det har udviklet sig over tid, og lige pludseligt er det bare for meget...

Tak til Analougeman og Niels Valla

exrumpyt

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 10 Februar 2016 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

exrumpyt skrev:
Zenith beskriver sædvanligvis det imaginære punkt, hvor himmelkuglen skæres af en linje fra Jordens centrum (eller hvilken planet/måne


Gad vide om ikke Zenith på tonehoveder bedst kan sammenlignes med VTA på en nålefane ?????

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 10 Februar 2016 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Mon ikke Zenith kan sammenlignes de tre punkter Azimuth, vta og hta
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger zenith... Når jeg har en teodolit, og der skal "skydes" et punkt lodret over hvor jeg står... Meget anvendeligt i forbindelse med
elementmontage... Så hvis I tager ordet med i opstilling af en pickup, så må det mene at nål og fane er centreret i forhold til rille og pick up
hus...
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Men hvorfor overhovedet inddrage begrebet, når det gælder justering af pu'er?!?

Det er et geometrisk imaginært punkt, som i praksis nok er uanvendeligt i forhold til justering af pu'er (og derfor dybest set også lettere meningsløst i
den sammenhæng). I modsætning til de øvrige gængse justeringsmuligheder som VTA/SRA, overhang, azimuth og nålefanens/diamantens parallelitet
i forhold til pladerillens længderetning. Det er altsammen geometriske punkter, som det praktisk/fysisk er muligt at måle på.

Det næste bliver vel, at vi også skal inddrage nadir i drøftelsen
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ud og finde en ny pick-up. Nu er tråden ellers ved at blive sjov.

exrumpyt

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hvilket prisleje havde du forestillet dig - et astronomisk

Nej, spøg til side. Den skal sidde på din Scorpio-arm (er det i øvrigt en MK I, II eller III?), ikke sandt?

Hvor meget vil du kaste efter en ny pu (i kroner og øre, forstås)?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

I fleste tilfælde tror jeg, Zenith bruge istedet for Azimuth. (når solen står i Zenith, er den lige over hoved).

Men som A-mand skriver, er der fine og let forståelige begreber, for hver enkelte justerings-mulighed.

Hvad a-mand kalder: "Nålefanens parallelitet i forhold til pladerillens længderetning" er jo bare det samme som jeg betegner "hta,
horisontal sporingsvinkel", kort, godt og simpelt .
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kunne sagtens have benyttet forkortelsen HTA, men som med så mange forkortelser, giver den jo kun mening for de indviede. Så derfor min
ordrige forklaring.

YMMV
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige tilføje, at zenit (og nadir) er det imaginære geometriske punkt, der opstår, når alle øvrige justeringspunkter er fundet/kendes.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Jeg bruger zenith... Når jeg har en teodolit, og der skal "skydes" et punkt lodret over hvor jeg står... Meget anvendeligt i forbindelse med
elementmontage... Så hvis I tager ordet med i opstilling af en pickup, så må det mene at nål og fane er centreret i forhold til rille og pick up
hus...
Mvh
Birger


Ja - men rillen er jo ikke skåret lodret - men 15 grader - som når en høvl tager en spån

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd... Nu er vi inde over snedker og tømrerfaget men nemlig, en Plade rille er ikke med lodrette sider, men pickuppen skal stadig
helst centreres... I rillen.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Hvilket prisleje havde du forestillet dig - et astronomisk

Nej, spøg til side. Den skal sidde på din Scorpio-arm (er det i øvrigt en MK I, II eller III?), ikke sandt?

Hvor meget vil du kaste efter en ny pu (i kroner og øre, forstås)?


Hej igen. Med hensyn til astronomiske beløb, i forhold til en ny PU. må kriteriet være at den som minimun kan afspille "kloderenes-kamp" i fejlfri
HI-FI Stereo... Tø-hø..

Som tidligere radiobranche-rotte vil jeg forsøge om jeg kan handle til en fornuftig pris vha. tidligere leverandørkontakter.
Men som beboer i det absolutte udkants-Danmark (stomipose-danmark...?) må jeg vel nok støtte vor lokale pick-up fabrik i Nakskov.

Budget 3-4KKr. Måske havner jeg igen på en MC3'er. Skal dog også lige kikke Hr.G's seneste PU. anmeldelser i gennem igen.

For at tvære en ekstra gang i den astronomiske begrebs-forvirring: Zenith er justeringen af et tonehovedes hældning forover/bagover. ellers har
Hr. Juul-Nielsen sagt noget forkert en gang i start-firserene, på Selandia Radio's Værksted, finmekanisk afd.

Forsat god VTA herfra.

exrumpyt

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Zenith eller horisontal sporingsvinkel
Dette parameter er nært sammenhængende med offset og hvor tæt vi kan komme på det perfekt i forhold til den tangentiale linie. Det nytter
selvfølgelig ikke noget at armen er justeret 100% korrekt, hvis pick-up’en sidder skævt i huset. Med "skævt" menes her om den er drejet i forhold til
den optimale offset vinkel. Dette illustreres bedst, hvis vi forestiller os pick-up’en set oppefra eller nedefra. Ideelt bør selve nålearmen (på engelsk
cantilever) flugte med de lige linier vi har ved de 2 nulpunkter der skærer tangenten (se Fig. 3). For det meste er det tilstrækkeligt at indstilles vinklen
ved hjælp af pick-up husets sider - hvis ellers de er nogenlunde vinkelrette. Det vi ønsker er faktisk, at selve nålen rammer de 2 sider af rillen i en
præcis vinkel på 90 grader. Den eneste måde at sikre sig en 100% korrekt justering er et oscilloscop koblet til de 2 kanaler på en monoplade. Når de 2
kanaler er 100% i medfase er justeringen korrekt (men kun disse 2 steder på pladen). Jeg kender dog ikke nogen, som går til disse yderligheder, og
en rent visuel justering er tilstrækkelig.
Ovenstående er lånt fra pladespilleren.dk

Ellers er Zenith også et ældre mærke indenfor pladespillere og nåle fra USA.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

JEG SKAL NOK LADE VÆR' MED AT SIGE, TÆNKE ELLER STAVE "ZENITH" MERE.   ALDRIG...

- nu vil jeg snuppe en flydende nervepille med højt humle og Ahhh... vitamin indhold.

exrumpyt.

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes