Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 09:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller vs PC/dac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 24 December 2014 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

hej

min fætter og jeg kom til at snakke om. hvor meget men, endelig skal bruge på en pladespiller,riaa og pu. for at opnå samme lydkvalitet på lp, som man kan opnå ved at afspille flac filer fra pc og en kvalitet dac..

for vi var begge enige om,at lyd kvaliteten kan være lige så god på begge medier. og at pladespiller nok vil være den dyre del..

 hvad siger i her inde.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 24 December 2014 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Det er svært at svare på, de 2 medier har jo forskellige lydkvaliteter. Hvis man for sjovt skyld skulle afbillede de 2 medier grafisk i et (penge-kvalitet) diagram, kunne man sagtens forestille sig at de 2 kurver har mere end et skæringspunkt.

Grundlæggende tror jeg at de 2 kurver følger hinanden meget godt, et lang stykke af vejen. I forhold til pris på flac + dac, så kræver det jo også en PC. De fleste vil nok antage at alle har en PC, og derfor undlader at inddrage alle udgifterne forbundet ved sådan en.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 24 December 2014 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

.....samtidigt kommer det jo også an på, hvad man personligt opfatter som værende rigtig god lyd på begge medier. Så jukuluff har ret i. at det er ret svært at svare på.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 24 December 2014 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

i sidste uge købte jeg en defekt Micro Seiki RX 2000. der var lige nogle små ting som skulle kigges på .. og nu køre den igen ..

der er en Ortofon lm 30 pu på den og har riaa i min advance 506da..  men syntes slet ikke at der er nok hul igennem.. den lyder kedelig... så er det lige hvad skal der til for at få den til at yde meget medre end den gør.arm MICRO SEIKI MA 505 mk III, straight arm

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 24 December 2014 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hvad har du af plader, du kan spille på den? Disse skal jo også være af fin indspille kvalitet. Ortofon LM30 er nu ikke så ringe, men helt åben og klar er den dog ikke. Det er dog muligt, at RIAA'en i din Advance ikke er så højt prioriteret fra fabrikkens side.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 24 December 2014 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  


stort set alle med Metallica, dire straits , eagels .. sko /torp .. lidt dansk .. ikke så mange men kommer hvis jeg beholder den .. det ved jeg ikke helt om jeg gør


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 24 December 2014 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Du giver heller ikke pladespilleren ret mange chancer med den Ortofon LM30 PU, det er en lidt kedelig PU, og samtidigt så ved du heller
ikke hvor gammel og slidt den er hvis den fulgte med pladespilleren. Så hvis du vil sammenligne med dit Digitale setup skal du nok ofre
mellem 2500 og 5000,-kr. på en bedre PU.
Så er der din Riaa, jeg ved ikke hvor god den indbyggede i Advancen er, men her er der ofte meget lyd at hente, jeg har selv været
gennem flere Riaa'er, og der er sindsygt stor forskel lige fra kedeligt til imponerende.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 24 December 2014 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Der er ingen sammenligning, pladespilleren vinder
Men syntes du skal prøve en moderne pick-up og en god riaa, det behøver ikke være kanon dyrt, men giv det de rette betingelser, der er sket meget de seneste år på den front.
Det kan være en Ortofon 2M xxx, eller lignende (der er sikkert mange bud) og en riaa der kan indstilles til flere slags pu vil være rigtig godt.
Prøv så igen, tror at værk og arm er ganske fornuftigt. Evt. nogle nye tråde i armen, men det kan jo komme senere.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 24 December 2014 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

jeg har to andre arme til at ligge ..  så den kan da komme på hvis de er bedre end den der er på den ..rega rb 300  og hadcock gh 220




__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 24 December 2014 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Efter min erfaring (Ja, alle har jo en mening ) så kan man sagtens få en grammofon til at lyde godt.
Det kræver typisk et dæk, arm, pickup og RIAA til en 50-70.000 eller mere. Derefter er det min erfaring at dem der
virkelig er lykkes med at få en god lyd frem af deres LP'er, har brugt år på at fintrimme alle detaljer, og timer
hver gang der lyttes på at børste støv, aflade statisk elektricitet, og pakke LP'er ind og ud.
Mange har også flere pickupper, som flittigt udskiftes for at optimere i forhold til valget af musik, humør osv.
Jo det er faktisk ikke så tosset, og en glimrende interesse efter min mening. Men man skal virkelig gå op i det..

Derimod tror jeg ikke så meget på den der forestilling om at man bare skal gå ned i den lokale og købe en grammofon til
5.000 med det hele og USB indbygget, så spiller det straks bedre end alverdens digitale medier, fordi det er "Vinyl". Den
holder slet ikke.

Efter min erfaring så kan digitale medier, f.eks. Wimp Hifi og især CD'en bringes op på et særdeles højt niveau,
og jeg mener det er lidt naivt at påstå at "Vinyl" i udgangspunktet giver den bedste lyd. Med mindre man selvfølgelig lever
af at sælge grammofoner og pickupper.

__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 24 December 2014 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

tak for din mening .. jeg kan heller ikke helt selv finde ud af om jeg ønsker at bruge så meget tid på at trimme, og trimme , eller om jeg godt kan nøjes med den lidt nemmer udgave..   har ikke brugt den i den jeg fik den hjem i sidste uge .. fik den op at køre .. og nu er den sat til side nu er den ikke sjov mere ..,  nu virker den jo ..


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 24 December 2014 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ofte, at det kan være meget bøvlet, at få sat streaming op, så det fungerer problemfrit. Ofte sværere end en pladespiller!

Men når det først er sat op, så fungerer det også fejlfrit i lang tid, forudsat at komponenterne er af en vis kvalitet... præcis som en god pladespiller!

Men streaming har en fordel, og det er, at man blot behøver en Dac. Og dermed kan det gøres billigerere end en CD-afspiller, eller pladespiller, hvor man er afhængig af præcis mekanik til aflæsningen... og det koster!

Men Dac's har samme "handicap" som en CD-afspiller. De spiller præcist og korrekt selv fra lave priser, men hvis de skal spille musik på samme måde som vinyl, så bliver det dyrt! Og omvendt bliver pladespillere dyre, hvis de skal spille præcist og korrekt, men de spiller altid musikalsk.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 December 2014 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Ville tro at hvis man bruge det samme antal penge på et vinyl og digital opsætning, ville man i sidste enden opnår præcis den samme lyd kvalitet, så det er ikke et spørgsmål om vinyl mod digital men om både og.

Og hvis man tænke tilbage på de talrig high end messer, her er det altid både og, og nogle forhandle eller procenter har tit en vinyl og digital opsætning (gerne i en høj prisklasse) sat til deres anlæg, og der spille i flæng på disse to løsning.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 24 December 2014 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Det er da let - vælg det system du tror på og lad være med at høre på alternativerne, så er dit system jo perfekt.

Rigtig glædelig jul til jer alle - analog eller digital
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 December 2014 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Og i den virkelig verden, er det jo selve indspilning og kvalitet af denne der bestemmer om den skal lyttes på vinyl eller digital

Men nu til det vigtigste:

I ØNSKES EN GOD HIFI JUL OG ET RIGTIG GODT NYÅR

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 24 December 2014 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om at det er 10 af de store jeg minimum skal
bruge før det bliver bedre.. men mindre jeg skal have et andet
værk end mit rx2000

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 24 December 2014 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Tja, du må jo gøre op med dig selv om du 'gider' gøre arbejdet og investeringen, eller du blot ønsker den digitale verden. Hvis du også ønsker det første kræver det noget vilje fra dig og som nævnt nogle penge. Med det vil der åbne sig nogle muligheder der ikke umiddelbart er at finde i den digitale verden, også det rent lydmæssige. Om det vil lyde bedre er der kun dig selv der kan vurdere. Dit RX2000 værk hvis det teknisk er i orden, med en god arm, riaa og pick up sat op teknisk optimalt, vil give dig en hifi oplevelse på en anden måde end dit digitale, der vil være svært at undvære. Spørgsmålet er om du vil lade den chance gå fra dig?
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 24 December 2014 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
Det lyder som om at det er 10 af de store jeg minimum skal
bruge før det bliver bedre.. men mindre jeg skal have et andet
værk end mit rx2000


Dit værk fejler intet og jeg tror også armen er ok. Men en pick-up har en begrænset levetid, så du skal jo have en der er forholdsvis ny. Er
der rør i din riaa?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 25 December 2014 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

10k er ikke nødvendig 4-5k kan gøre det, prøv at låne an anden riaa først.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 25 December 2014 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Prøv en MC pickup. Du vil kunne høre forskellen fra første rille. Ortofon MC fra Ca. 2000,-Kr og du er godt i gang.




Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes