Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 22:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mentor vokal, skal jeg købe? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 06 August 2011 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Har fået et tilbud på en vokal til mine mentor fronter efter alt det makværk med fronterne og fejlene på dem.( se tråd om lak/bobler på mentor 6
Le) Skal jeg hoppe på den vogn og udskifte min concept center til dette vidunder? ( efter mine øjne vidunder).
Er lidt begrænset med film lige pt. Men vil nu rigtig gerne ha fat i den center alligevel. 7.5 klik.

Mvh.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1950
Sendt: 06 August 2011 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

I betragtning af at Mentor Vokal i bund og grund er en Mentor 6 som ligger ned, så er en udskiftning af din Concept vel nødvendig, selv om Mentor Vokal ikke er i hvid som dine Mentor 6LE.

__________________
"Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"


Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo
 
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 928
Sendt: 06 August 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

ellers kunne mentor lcr være et alternativ den fås i hvid. ellers skal du have omlakeret vokalen men det er også lidt dyrt
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 06 August 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Ja lyden skal jo passe sammen. Og den er sku også lidt lækker den vokal. Spørgsmålet er måske mere om den er pengene værd. Den er jo ej
heller billig kontra den skal bruges til vokal primært. LCR er måske bedre til formålet som denon4life er inde på.
Men kan mentor vokal nu give ekstra fut i bas området på film og generelt kan gå til en 25kvm stue (indtil videre), så synes jeg den er pengene
værd. Tror liiige den kan ligge på Hifi alteret. Og kontra de 2500 kr jeg vil spare i LCR modellen, synes jeg også selv jeg hellere vil invistere i
vokal. Men igen, kan og vil den give mere i bas området og vel lidt af det samme, meget mere lækker dynamik end det LCR kan klare?? Vil self.
Sætte vokal som "large" på receiveren og derfor er det vel et mere el. Mindre krav, at den samtidig med skal levere "vokal", også skal kunne gå
dybt, uden den buldrer for meget i stemmer når jeg ser film.

Er lidt hooked på den.. Men det ER mange penge.

Mvh.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 07 August 2011 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Nogle gode råd?
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 928
Sendt: 07 August 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

der skulle være en del forskel mellem lcr´ern og vokalen da vokalen er en liggende model af mentor lidt hen af en mentor 5 så
den kommer jo tættere på mentor 6 frem for vokalen, men den er bygget til en stor hjemmebio det er i hvert falde det jeg fik
afvide af hifiklubben i århus. fordi jeg overvejede nemlig selv mentor 6 le men valget faldt på noget andet

men jeg vil sige at hvis du er mest hooked på den vokal så ville jeg tage den frem for lcr hvis du altså feks har en tv-bænk den
evt kunne ligge inde på en hylde så ligger man jo kun mærke til fronten af den. ellers skal den omlakers i hvis satin men kan
også gøres billigt hvis det er i jyske dollars
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 10 August 2011 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Er hoppet på VOKAL!!  får den om et par dage. Når den kommer vil der så sandelig komme et par billeder af dyret
Den er lige stor nok i min nuværende stue, men man flytter jo måske til større en dag og så har jeg den og er fri for at købe nyt der. Er super
glad for mentor 6 LE. så de fortjener jo centeren dertil.. Så er det kun nabo problemet der skal løses. Da jeg fik hørt mentor 6 le de første par
dage fra købet viste det sig at de spillede meget mere dybt end forventet af 2 6,5" enheder.. Ned til 32hz er altså heller ikke dårligt taget i
betragtning af membran størrelse.. De flytter virkelig luft og meget mere end de gamle concept 10, så blir rigtig spændende med VOKAL i stuen
også. Hele lejligheden kommer jo til at bevæge sig.

Dog kommer VOKAL til at spille på Denon receiveren alene til ag starte med, ved folk herinde siger Denon og Dali spiller meget lyst sammen,
specielt må det være tilfældet med mentor Vokal, den har meget at gi af i diskant, så hvordan kompensere jeg bedst for den lyse diskant, når jeg
indtil videre kommer til at køre den sammen med Denon'en som effekt? ( overvejer senere en ekstra NAD c272 til at køre fem effekt til centeren),
ved dog ikke om det er for mange penge at smide i bioen, el. Om det er bedre og godt nok med Denon som effekt til Vokalen ?


Mvh.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 10 August 2011 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  


Du kunne evt. vælge nogle højttalerkabler, der farver lyden en smule.
Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 10 August 2011 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

;) har du et godt bud på et "farvet" kabel? :D

Mvh.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 10 August 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Denon og Dali, en Avr-2105 til at trække en Suite c0.8 og det lyder helt fint. Dog spiller jeg ikke så højt, så om lyden bliver hidsig ved højere lydniveau ved jeg ikke.

Jeg tror det er en god idé at sætte centeren til, og så lige finde lyden, og se om der overhovedet skal gøres noget. Alternativt kunne jo være en ældre, mindre effektblok som brokobles hvis der mangler noget kontrol, eller en ændring af lyden.

Og så tillykke med den. Det gav mig et pænt løft at gå fra små 5" enheder til nogle 6½" og en bedre diskant
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 928
Sendt: 10 August 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

okay det lyder spændende, den er helt klart også det bedste af dem så skal du vel have malet den i satin hvid. men du kan evt bruge et xindak højtalerkabel til den da det vil tage noget af det lyse hvis det ønskes. men jeg tror ik at du vil høre nogen forskel i surround med vokalen tilsluttet til din 3808. der er mange der kun har effekt til fronterne. jeg syntes at denon og dali er en godt blanding medmindre det er concept serien så vil det blive meget skingert
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 11 August 2011 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. ;)
Indtil videre bruger jeg det gamle tara labs prism kabel jeg har brugt hidtil på gamle concept center. Tror jeg venter med andet kabel, til jeg får en
ekstra effekt måske! Men spørgsmålet er om nuværende kabel "prism", retfærdiggør den nye center når den kommer? Kan jeg self. Selv vurdere,
men har ingen andre kabler at teste med. Vil aller helst have centeren bi amped også, så måske det er bedre at vente og se om der kan findes
penge til en mere effekt til det formål.
Kan jeg egentlig biampe centeren med Denon'en alene? Kører med 7.1 nu, men front terminalerne på Denon er self fri da NADerne bruges i preout
til mentor 6 LE. Kan jeg bruge front terminalerne som center output og derved biampe på Denon'en?

Mvh.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 11 August 2011 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Tænker også lidt at: hvorfor bruge 12k på en receiver og kun lade den køre som processor og som tilslutningsfly muligheder og kun lader effekten
køre på bagkanaler.. Så skal den i hvert fald have rigtig rigtig god surround processor. Måske meget bedre at afvente nogle år og opgradere til
bedre receiver. Overvejer onkyos grimme design som jeg alligevel er faldet lidt for.. Men til den tid er jeg måske blevet klogere og finder mig en
seriøs surround processor og kører med ren effekt blokke til alle kanaler.
Så hvilke rigtig gode muligheder er der som udgangspunkt til det formål hvis det er i realistiske priser for alm. Lønmodtager? ;)
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 11 August 2011 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Hej Chromosome

Nu har jeg fulgt lidt med i denne tråd, da jeg fornemmer at den drejer lidt hen i retningen af den problemstilling jeg selv er
ved at befinde mig i...

hvad er et realistik budget? snakker vi 10-20K, eller 20-30K...???
de forslag jeg kommer med, har jeg ikke selv hørt, men har læst en del om dem, både reviews og forumtråde. Så de er
mere ment som en lille opdatering af hvad der er muligt...

Marantz laver en processor der har fået gode ord med på vejen - av7005. den koster en 12K. Marantz har fokus på musik
såvel som surround. Derfor har jeg selv overvejet denne kraftigt, da jeg ikke vil gå alt for meget på krompromis med
musikdelen.

Onkyo har deres flagskib til en 18000kr. den hedder Onkyo PR-SC 5508. Den har alle mulige tilslutningsmuligheder, og er
derfor nogenlunde fremtidssikret og der er derfor plads til at den kan blive en fast del af dit setup, hvis du skulle opgradere
på effektfronten...

De to ovenstående modeller kører begge med XLR udgange til effektforstærkerne, og man sikrer derfor en total adskillelse
af kanalerne.

Og så er der Anthem. Deres processorer er dog prissat rimelig højt, den billigste starter ved 50K. Men derimod synes jeg du
skal kigge på deres MRX300. Det er deres mindste av-receiver til 10k. Men den har Pre-out til effekt. Så derfor vil de 80wx5
vel ikke betyde det helt store. Også her, er der lagt væk på god lyd og især strømforsyningen er en vigtig del. Hvad jeg
synes der er fedt ved deres MRX serie, er at de, direkte,vhar nedarvet Anthem Room Correction som anses af mange for at
være noget af det bedste...

Disse tre kandidater, er hvad jeg er nået frem til i min søgning.
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985
 
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 928
Sendt: 11 August 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

jeg mener ikke du kan bruge din denon til biamping ved centerkanaler. hvad med feks en pioneer lx-81 den er en super fed
reciever med masser af muligheder og de går også godt med dali
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 12 August 2011 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 12 August 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 12 August 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Ikke så megen lytte indtryk endnu. Men ingen tvivl om at den kan spille godt og højt den nye Mentor VOKAL!!. Kæmpe center højttaler, noget af en lækkerbisken og udfylder jo lige resten af tv alteret, super!! 

Flere billeder kommer en af dagene, der vil også komme nye billeder af hele hjemmebioen i rette forum. Billeder bliver dog taget med en iPhone 4, så de bliver ikke i nærheden af så skarpe som de fortjener.

Mvh. en glad ejer af Mentor VOKAL.

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 12 August 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
Hej Chromosome

Nu har jeg fulgt lidt med i denne tråd, da jeg fornemmer at den drejer lidt hen i retningen af den problemstilling jeg selv er
ved at befinde mig i...

hvad er et realistik budget? snakker vi 10-20K, eller 20-30K...???
de forslag jeg kommer med, har jeg ikke selv hørt, men har læst en del om dem, både reviews og forumtråde. Så de er
mere ment som en lille opdatering af hvad der er muligt...

Marantz laver en processor der har fået gode ord med på vejen - av7005. den koster en 12K. Marantz har fokus på musik
såvel som surround. Derfor har jeg selv overvejet denne kraftigt, da jeg ikke vil gå alt for meget på krompromis med
musikdelen.

Onkyo har deres flagskib til en 18000kr. den hedder Onkyo PR-SC 5508. Den har alle mulige tilslutningsmuligheder, og er
derfor nogenlunde fremtidssikret og der er derfor plads til at den kan blive en fast del af dit setup, hvis du skulle opgradere
på effektfronten...

De to ovenstående modeller kører begge med XLR udgange til effektforstærkerne, og man sikrer derfor en total adskillelse
af kanalerne.

Og så er der Anthem. Deres processorer er dog prissat rimelig højt, den billigste starter ved 50K. Men derimod synes jeg du
skal kigge på deres MRX300. Det er deres mindste av-receiver til 10k. Men den har Pre-out til effekt. Så derfor vil de 80wx5
vel ikke betyde det helt store. Også her, er der lagt væk på god lyd og især strømforsyningen er en vigtig del. Hvad jeg
synes der er fedt ved deres MRX serie, er at de, direkte,vhar nedarvet Anthem Room Correction som anses af mange for at
være noget af det bedste...

Disse tre kandidater, er hvad jeg er nået frem til i min søgning.

Tak for det informative indlæg, vil jeg huske på, venter dog med at opgradere med forstærker og lign. Fokuis er mere på et ordentligt kabel til centeren. Dog vil jeg rigtig gerne senere hen opgradere på forstærkerdelen og mangler også en decideret cd-afspiller og har en mindre forkærlighed for vinyl, så en pladespiller er også i sinde, men der går nok et godt stykke tid inden det ønskle bliver indfriet. Allerførst kabel til center og forhåbentligt snart en større stue..

 

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 928
Sendt: 12 August 2011 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

det ser lækkert ud. så du bare have den i givet den samme farve evt noget hvid folie
du skal vel have samme kabel som du bruger til fronterne, det ville give en mere ens lyd. din denon er da også god nok som
kontrolcenter og den har de formater der skal til minus 3d. og nu har du jo masser af power i dine blokke. så hellere en god
stereo forforstærker og en god riaa, bare et forslag det overvejer jeg selv når jeg får en effekt
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes