Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 03:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stenalder design af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 23 September 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan det være at højtalere stadig designes så de yder optimalt hvis de er ophængt i en 20 meter høj flagstang, og måles med en mikrofon og ikke måles med et øre i en stue?

Nu har konen fået en funky smark Pure DAB radio, og den lyder som står den i en plastic spand.

Jeg har skrevet et blogindlæg om det her:

http://trustrelations.dk/konens-nye-radio-viser-kompleksitet sreduktions-tyraniet/

Det var egentligt en historie i forbindelse med nogle pointer til Supply Chain Management, men der er jo heldigvis stadig nogle her, der går op i god lyd.

Ellers ville jeg anbefale at tage en tur forbi

http://www.linkwitzlab.com/

Han har lige opdateret sin Orion til 3.2, udelukkende ved at understøtte, ikke den rette frekvensgang, men det som understøtter vores kognition og illusion bedst muligt.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 23 September 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Argumentet er forståeligt (det med flagstangen), men i praksis næppe så enkelt. Problemet er, at idealhjemmet/stuen ikke findes, så f.eks. en højtalerdesigner/fabrikant er nødt til at prøve at ramme bredere. På den anden side skal der være en slags reference, og så bliver flagstangen ofte resultatet.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 24 September 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke helt det teknisk er så svært. Vi husker jo f.eks. dali liniar directivity som giver liniær respons 15% off axis, som lille bitte tilnærmelse til problemet. B&O linse er også et supert eksemple på at løse en del af problemet.

Problemet ligger såmænd mere ved anmelderne og målingerne og meget konservativ industri. Det er jo ikke ligefrem fordi det rykker på feltet.

Prøv at stille en almindelig boxed basreflekshøjtaler i din stue og mål på den der. Hvad er resultatet? - og liniariteten er i øvrigt den mindste del af problemet.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 24 September 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Det er jo nok ikke fordi den er tunet i en flagstang, at din kones nye DAB-radio lyder som om den står i en plasticspand. Der er nok nogle andre faktorer som spiller ind...

Der findes jo ikke nogen normale forhold for room-gain, så hvis ht skal kunne tunes til det enkelte øre i et givent rum, vil det kræve en mulighed for equalisering. Der findes jo systemer med indbygget EQ. Men lyder disse bedre, end de traditionelle "stenalderkonstruktioner" ???

Da det er svært at definere gennemsnitlige akustiske forhold, vælger mange producenter at bruge en reference, hvor der er så få reflektioner som muligt.

 

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 24 September 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kun producenten der er problemet i det her game.. Mit indtryk er også at hifi folk er så stok konservative så det slet ikke forslår.. Der skal være en effekt forstærker der driver et sæt passive højttalere så man lige kan fifle lidt med hvilket kabel man skal forbinde de to enheder sammen med.. Det er en billig løsning men den er langt fra god.. Der er mange grunde til at denne løsning ikke er god.. Der er meget unødigt tab i filteret. Det er uhyre svært at lave et optimalt filter der passer alle lytte rum. hvis filteret skal være af en god kvalitet bliver det ganske dyrt. osv. osv

Jeg er selv stor fan af Aktive højttalere herved forstået at der er en forstærker til vær enhed i højttaleren og at man i stedet deler i signal vejen hvor strømmen er yderst beskeden.. det gør det meget nemmere at lave et filter der er vellydende da man undgår en masse bøvl.. ydermere skal vær forstærker kanal ikke bruge kræfter på andet end det område denne er tildelt.. Der findes flere eksempler på aktive højttalere der ude.. genelec Dynaudio Adam samt mange flere.. Men købere er meget sjældent modtagelige over for disse bud da de netop fjerne muligheden for at tweake med hvilke forstærkere kabler og enheder der i deres øre giver det bedste sammen spild.. Skønt rummet med størst sandsynlighed er deres største problem.. Her giver den aktive højttaler en kæmpe force da man kan justere vær enkelt enhed i systemet, så er der for meget bas kan denne dæmpes ved at justere den forstærker kanal.. Dette er i høj grad med til at gøre det muligt at placere en højttaler i et normalt dansk hjem uden at højttaleren bliver omdrejnings punkt for indretningen.. Man kommer naturligvis aldrig ud over hvordan højttaleren spreder off axis men er der for lidt diskant fordi man er kommer for langt væk fra off axis kan man hæve denne.. Men der er ingen tvivl om at placering stadig er noget man skal arbejde meget med for at få den optimale oplevelse ud af sine aktive højttalere.. Der er bare nogle midler der kan hjælpe en på vej hvor en passiv højttaler måtte se sig slået.. Alle der har rodet lidt med elektronik ved også at en forstærker forvrænger markant mindre når den ikke bliver presset her kommer der atter en fordel på banen med de aktive højttalere da alt effekten går til at drive enheden og ikke går til varme i et delefilter så med samme 10 watt på en højttaler vil den aktive spilde meget højere hvilket betyder at du ikke behøves at tilføre denne så stor effekt for at opnå samme lyd tryk.. Ja listen er lang jeg kunne forsætte mange sider op og ned men i stedet for vil jeg meget heller slæbe et sæt med til et hifi træf hvor der er tid til at demonstrer fordelene ved den aktive drift.. Det handler jo om lyd og ikke ord…

 

 

 

 

 

 



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 24 September 2010 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

jeg overvejer faktisk også at hoppe på den aktive vogn, med et 4vejs aktivt filter.

Et fedt alternativ til det traditionelle passive filter og en effektforstærker, er fx denne Coolback, som er beregnet til indbygning i ht'en. Selvbyggere som vil bygge en 3vejs, bør overveje om dette kunne være en løsning for dem...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 24 September 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hej Fin lytteren..

 

Hvis du skal kigge efter aktive filter så kig andet sted hen end hifi verden da de stadig er på stenalder stadigt i forhold til pro audio markedet..  Kig efter Zilica eller XTA eller evt. hvis du kan finde et brugt lake contour filter disse er desværre solgt til lab audio så disse kan kun købes indbygget i lab forstærkere nu om stunder.. Men ellers Xilica filterne er yderst vellydende og har et hav af features..

 

http://www.xilica.com/

 



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 24 September 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej!

Det er dette 4vejs filter jeg referede til. Det styres af dette software. Det er udviklet af en tidligere DJ.

Jeg har snakket med forhandleren om en demo, men han har endnu ikke vendt tilbage med en åbning i hans kalender. Har du evt. hørt GS og kan beskrive hvordan det spiller?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 24 September 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har desvære ikke hørt Ground Sounds produkter.. men må medgive at de ser spæende ud.. Men har desvære ingen erfaringer med disse..

__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 24 September 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Hmm nu downloadede jeg hans software og rode lidt med det.. Det skal vidst ikke være nogen hemmelighed at du får betydeligt flere faciliteter i et xilica filter.. Jeg kender lyden i et xilica filter den er ganske enkelt sublim når man køber deres største variant.. Men det er ikke helt så idiot sikkert som ground sound så man skal bruge en god stund på at læse manualen og forstå hvad de forskellige ting gør... Så mit valg ville nok stadig være en xilica processor og løse forstærkere her ud over..'

http://xilica.com/?c=75&cat=60&subcat=69

 

Så kan du også rode lidt med xilica softwaren..



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 26 September 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:

Det er ikke kun producenten der er problemet i det her game.. Mit indtryk er også at hifi folk er så stok konservative så det slet ikke forslår.. Der skal være en effekt forstærker der driver et sæt passive højttalere så man lige kan fifle lidt med hvilket kabel man skal forbinde de to enheder sammen med..

Jeg er fuldstændig enig med den konservatisme. Det er jo vandvittigt hvad det giver sig udslag i.

Jeg kan huske de sidste at mine mere traditionelle dele. Højtaleren havde en delefilter på størrelse med en dukkevogn med papir olie kondensatorer på størrelse med øldåser. Og for at kunne drive den meget vanskelige højtaler med sindsyge fasedrej, var der endnu større lytter i effektforstærkeren - de kom dælme fra svejseudstyr. ROLF. Det er jo fuldstændig gak-gak.

Fremover vil udviklingen komme fra de professionelle og fra andre brancher. Hifibranchen er gået op i dyrt grej uden nogen synderlig virkning.

Noget af de spændende er ganske rigtigt noget af den software vi kan få nu. Det skal nok sætte gang i noget interessant. Og få folk til at fokusere på det der gør en forskel.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 
jsj1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 26 September 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg følger denne  tråd, og har et spørgsmål til jer ang. aktive højttalere, Kan det tænkes at man vil få en "bedre" lyd ud af eks. et sæt Beolab 1 højttalere, hvis man lader dem styre fra en highend surround processor, end vis man "bare" bruger en af B&O´s forstækere? Jeg er lidt hooked på Beolab 1, og har hørt dem, men kun via et ældre Beovision avant tv.... synes der var lidt for meget mellemtone fra dem. Ved at der i forstærkerne i bunden af højttaleren er 3 stk potentiometre til at justere bas, mellemtone og diskant, men det kan vel også gøres med en processor...? 
Til top Vis jsj1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jsj1
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 26 September 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Personligt synes jeg der gås på for mange kompromiser, i forhold til det designmæssige aspekt ved B&O.

Hvis du gerne vil forbedre nogle ht, synes jeg der er nærmest uendeligt mange bedre udgangspunkter end B&O.

Når vi snakker aktive delefiltre, vil det sige at man skrotter effektforstærkeren og højtalerens delefilter, og erstatter det med et digitalt delefilter som sender de delte signaler til separate forstærkere, som så trækker hver deres "vej". Fx bas eller diskant...

I det digitale delefilter kan man fx indstille delefrekvenser, stejlhed, niveau og delay. Så der er nærmest uendelige mange indstillingsmuligheder.

Surroundprocessorer er ikke min stærke side. Der må andre på banen... 

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
jsj1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 27 September 2010 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

hej finlytteren, tak for dit input, kan så forstå at heller ikke du er til B&O højttalere.... :-), men alligevel synes jeg det er spændende at lytte til jer ekspeter på området.  
Til top Vis jsj1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jsj1
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 27 September 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal foreslå nogle alternativer til Beolab 1, hvor der også er fokuseret på designet, kan det fx være store B&W, Gamut, Eben, Focal...

Alternativt kan man bestille ht, efter eget ønske. Dette er måske ikke den billigste løsning, men man kan til gengæld få det som man vil have det. Hvis man vil have en smal aktiv delt (indbygget forstærker og delefilter) ht i stil med B&O, men med topklasse enheder og kabinet, kan det bestilles.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
jsj1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 27 September 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Ja ok, har dog også læst en del om eks. B&W cm9, men ikke været heldig at høre dem endnu.... lyder ellers spændende med sådan et sæt "selv designede" ht, hvem laver sådan nogle, ?
Til top Vis jsj1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jsj1
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 27 September 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Angående snakken om hvorfor at højttalere typisk altid måles i et lyddødt rum, kan jeg nævne at det er desværre en yderst billig og nem løsning for producenterne. Peter Snell Udviklede alle sine højttalere i noget, der lå tæt op ad en normal dagligstue. Derfor lyder disse højttalere altid godt i de fleste hjem. Højttalere i dag er for meget ht programmer og akustisk lyddøde målerum. Måden Snell i sin tid lavede højttalere på gør, at som sagt både målte og lød godt der hvor de nu en gang skal stå og spille,- i et normalt beboelsesrum. De besidder en meget stor spredning i hele toneområdet de arbejder i. Også hjemme i en stue. Det vil dog sikkert blive meget dyrt for de fleste producenter, at lave højttalere the Peter Snell way og så lukker de fleste af dem.

Hilsen Allanowich. 

Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 27 September 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Aktive højtalere har bestemt mange fordele, men lutter lagkage er det jo ikke. De er mindre fleksible, og dyrere end almindelige højtalere. Det er ikke noget tilfælde, at de klassiske passive konstruktioner stadig er i front.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 27 September 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Mollecon du må meget gerne uddybe hvad det er der gør den aktive højttaler mindre fleksibel?? Jeg kan kun se at denne er meget mere fleksibel da du kan tilpasse lyden bedre efter dit lytte rum end du kan med en passiv højttaler.. Bevares du kan ikke lege rundt med højttaler kabler og effekt trin efter eget ønske osv. men det er nok næppe der folk søger fleksibilitet hvis målet er den gode lyd.. Personligt bruger jeg selv aktive højttalere i mit setup der står en cd afspiller en pre amp og højttaleren og nix vider det gør en ting formidler musik.. Jeg har overvejet at købe en Nagra cd afspiller med indbygget pre så jeg er helt nede i cd afspiller og aktive højttalere for at holden signal vejen så kort som muligt..

Hvorfor den klassiske passive højttaler er i front.. Dels fordi folk er konservative.. De er stadig nemmere at sælge brugt folk kan bibeholde deres eksisterende effekt forstærker så der er en ting mindre at sælge/erstate med en pre..

Aktive højttalere er dyre.. Nu skal du huske at sammenligne pære og bananer rigtigt.. Korrekt hvis jeg tager en gulv højttaler fra Adam der er passiv og sammen holder den med en der er aktiv ja så er den aktive dyre.. Men du skal jo også lige købe en effekt forstærker til de passive for at få lyd ud af dem.. Uanset hvad du gør, vil jeg garantere dig at du aldrig får lige så god lyd ud af de passive som de aktive...



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 27 September 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

måske der bliver snakket forbi hinanden her?
måske mente mollecon indbygget forstærker og passivt filter, da han nævnte aktive ht?

For jeg synes nu fleksibiliteten i et passivt filter er begrænset, når filteret først er loddet sammen. Nogle ht fx Mahler har switches bagpå til bas og diskant. Men ellers er man vist ret låst i forhold til at koble et usb-stik til ht'en og ændre på delefrekvens, stejlhed, gain, delay mm. ved et tryk på enter.

 

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes