Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: ZU audio på godt og ondt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 27 November 2020 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Vi er et par stykker, der har anskaffet os ZU højttalere. I den anledning kan det da være godt også at høre, hvad I andre måtte have af kommentarer.

Hvis du har en otl-forstærker, er det en fordel med en højohmig højttaler. Da jeg købte en otl fra Audio Classic, solgte jeg mine gamle højtelskede Martin Logans og købte et sæt ZU Dirty Weekends. Sidstnævnte har en følsomhed på 97 db og en impedans på 12 ohm, hvor ML havde tilsvarende 89db og 4 ohm, med det berygtede impedansdyk til 1,2 ohm ved 20 khz. 

Efter at have tilspillet dem et par hundrede timer, var diskanten stadig overordentlig skinger, så til sidst bed jeg i det sure æble og købte et sæt Jupiter papir i voks, på 100 volt, jeg sprang med vilje Clarity MR over. Den kondensator, der var monteret, var en fornærmelse mod lytterne!

Nu har jeg virkelig fået et par højttalere, der spiller fantastisk dejligt. Velopløst diskant og mellemtone, og al den bas der er i indspilningen. Rigtig god til stemmer og orkestermusik, samt lyden fra små ensembler. Lækker til både jazz, klassisk og rock. Kan spille tordnende højt med en rørforstærker på 21 watt, og desuden er det første gang, jeg rigtig har fået hørt, hvad min 2a3 forstærker på 3 .5 watt duer til. Jeg fik i øvrigt monteret Duelund dca12 som nyt diskantkabel. Det oprindelige kabel var af samme kvalitet son kondensatoren, der var lidt tykkere end en cigaret.

Højttalerne er noget tidskrævende at indstille, både hvad frihøjde og toe in angår, men du kan nå langt ved at prøve dig frem.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 28 November 2020 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

ja de er lidt kritiske med opstillingen men de er også nogen lidt mærkelige og anderledes højttalere
men når først har fået sat dem op uuhada så bliver det rigtigt godt.
min model er omen def mk2 med to ti tommer fuldtone enheder plus en diskant til den øverst oktav så altså ingen delfilter på ti tommerne
det er direkte fra forstærkeren og ind på svingspolen der er ingenting til at dræbe signalet med.
der sidder en kondensator til diskanten som i mit tilfælde var en Claritycap MR som jo skulle være en temmelig god kondensator
men når først man har hør de der Jupiter copper foil wax & paper de er bare så meget bedre er der ingen vej tilbage
anbefaling hvis du kigger på zu højtalere så regn med at der skal sættes nye kondensatorer i.
med hensyn til kabler sidder der et sæt normale terminaler med der sidder også hvad zu kalder ZuB3
hvilket er Speakon Højttaler stik, 8-polet hvor af de 6 bruges til zu´s egne kabler
de hævder at det er bedre med Speakon stik end med normale terminaler det må komme an på en prøve tænkte jeg.
jeg kan rigtig godt lide Duelund DCA tin kobber kabler så jeg startede med at to sæt dca12 og et sæt dca20 der skal jo bruges 6 ledere
fordi det går videre i 6 ledere indvendigt højtalerne, men men det var alt for varmt i lyden selvom den øverste diskant var rigtig god
så jeg tog den ene 12dca af og satte et dca16 ind i stedet for wow så faldt det hele på plads så nu køre jeg med Duelund dca 12 16 20 tin kobber
over Speakon terminalerne.
jeg syndes at de i min opsætning er temmelig neutrale super hurtige med masser af dynamik og detaljer der er hul i gennem
jeg spiller klassisk rock jazz blus zuén spiller hvad der kommer ind, godt ind godt ud, dårlig ind dårligt ud. de er afslørende
sikkert fordi der ikke rigtigt er noget delfilter.
ud over zu omen def bruger jeg et sæt REl t9i subwoofere til den nederst oktav pas på med hvilken sub man bruge til zu de skal være hurtige og
præcise for at kunne følge med zuén.

jeg trækker zuén med en Audio Classic 811A single ended på 16 watt hvilket er mere end nok, de kan spiller højere end jeg bryder mig om
da de har en følsomhed på 101 db i 8 ohm
jeg har sat zuén på 30x30 beton flise med sd-fødder under det virker fint

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 29 November 2020 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Har hørt Jens-Bs højtalere fra han fik dem ind af døren. Da der kom jupiter kondensatorer i. Blev det en højtaler i en hel anden klasse. Det spiller rigtig
godt. Har også selv bestilt et par Zu audio dirty weekend.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
auhald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 September 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 02 December 2020 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Er endt med et sæt Omen mk2 og en Cayin CS-55A - jeg er super godt tilfreds. Lytter til rock,pop og lidt jazz, og nyder bare musikken nu, fremfor teknikken.

Havde egentlig bestilt Dirty Weekends, men efter demo af Omen mk2 - og have læst op på købernes erfaringer og upgrades, så valgte jeg at købe den "rigtige" Omen mk2, og i mine ører er det en fantastisk højttaler.

Jeg har haft lejlighed til at lytte på både CS-55A med EL34 og KT88 rør. Jeg foretrækker EL34 med flere længder, men det er helt sikkert op til folks personlige præferencer. Men synes EL34 er et super match med Zu.
Til top Vis auhald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af auhald
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 02 December 2020 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

det er lige det " nyder bare musikken nu, fremfor teknikken"

det kan anbefales at sætte de jupiter kondensatorer i de er væsentligt bedre en dem der sider i


__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes