Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gode råd til sub projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 20 Marts 2020 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Hej Alle på Hifi4all.

Jeg behøver lidt hjælp/råd. Sagen er den at jeg har fået impuls indkøbt to stk subwoofere som er som følger.

2 stk subs, med 10" peerless p830668 enheder. Kabinettet er lavet i noget krydsfiner plade (siderne hele vejen rundt er ca. 8mm krydsfiner. For og bagplade ved jeg ikke tykkelsen på, men gætter på 16 mm, glemte at måle dem da jeg havde en af enhederne ude). De er meget stumme når man banker på dem. Kabinettet har målene B 81 cm * H 32 cm * D 32 cm og er i et lukket kabinet. De er fyldt til bristepunktet med rockwool, dvs. at når man piller en af enhederne ud, så har rockwoolen form efter enhederne. Der er ikke noget delfilter i dem overhovedet.

Mit setup i dag består i...
Forstærker : COPLAND CTA-402
Pladespiller: TECHNICS SL-1210 MK2
Cdafspiller : SONY XA20ES
Højtalere : JBL ATX 30 (skal i nærmeste fremtid udbyttes til noget LANGT bedre.)

Her er så mine spørgsmål/ting jeg vil have hjælp til.

1. Udregning af et low pass filter (eller skal jeg evt. prøve at købe et her og i så fald hvilket+)

2. Hjælp med udregning til at lave dem om til basreflex med en eller to porte.? og evt. bedst placering af portene.? For/bagside?

3. Evt. fordel ved at flå alt rockwoolen ud, og erstatte det med alm. højtaler dæmpe filt/uld.? evt. pille noget af rockwoolen ud, da jeg føler at der er alt for meget i dem.

4. Andre gode råd.? pt lyder de af HT, da jeg jo kun kan give dem fuld frekvens. Jeg fik dem meget billigt ( læs 280 dkr for begge!), og tænker derfor de kunne være sjove at "lege" lidt med nogle forskellige løsninger. evt. en portet og en uden. osv.

En anden tanke jeg går og leger med er at.

1. købe et aktivt 2/3 vejs delfilter til PA brug og så en PA/hifi/highend effekt forstærker til at drive dem. (grunden til PA forstærker, er at jeg også kan bruge den PA forstærker og delfilter til andre projekter i fremtiden.)

eller

2. købe en DSPeaker Anti-Mode 8033 SII og så evt. en forstærker til denne eller hvad der nu skal til?

Jeg takker på forhånd for alle de råd og idéer i har.


Med Venlig Hilsen

Henning Petersen      

Til top Vis bitnissen2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen2
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 20 Marts 2020 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Den er ikke så let.... med de simuleringer jeg kan lave ser det ud til at dine subs bliver meeeget store hvis de skal gå dybt... det
er vanskeligt direkte at anbefale noget fra min side.
Dog ville jeg selv indkøbe Hypex FA501 plate amps til projektet. Her er der mulighed for at lave filtre og PEQ til at booste
enheden lidt i bunden. De har yderligere den fordel, at de ikke kræver at din forstærker har dedikeret sub udgang. De er dermed
ret fleksible. Det vil så kræve, at du har en målemikrofon og eksempelvis downloader et program til at foretage målinger af
resultatet - eksempelvis Room EQ Wizard.
Forstærkerne findes også i en lidt mindre og billigere udgave.


__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 20 Marts 2020 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hej Lobo

Ja jeg ved det kan blive svært, også derfor jeg ville vælge et aktivt delfilter så jeg kunne prøve mig frem.

Men det må prøves.
Til top Vis bitnissen2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen2
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 Marts 2020 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ville slet ikke have nævneværdigt dæmpemateriale i subben, så længe kabinettet er stift nok. Så heller sikre dig at kabinettet er godt stærkt og solidt, frem for dæmpemateriale der i grove træk dæmpe enhedens basformåen.
Du kan få en PA forstærker med DSP til 1700kr, som har ca 300W i 4 ohm. Jeg kan dog ikke regne ud om du har 2 subwoofer med 2 enheder i hver.... eller?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 21 Marts 2020 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Hej Digital_Thor

Jeg tænker jo også at de er FOR dæmpet, det er ikke mange subs jeg har haft der har haft dæmpe uld i.



Sådan ser de ud. 1 stk 10" i hver. og som sagt de er MEGET stumme når man banker på dem. Men det kan jo ændre sig når jeg flår alt det rockwool ud.

Skal se om jeg under dagen, kan tage et billede uden en enhed i.
Til top Vis bitnissen2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen2
 
bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 21 Marts 2020 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Så kom der lidt flere billeder til jer.

som i kan se så er de pænt! pakket med rockwool









Til top Vis bitnissen2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen2
 
bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 21 Marts 2020 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

så første del er at de skal skilles ad og slibes og males sorte. og så skal alle skruer erstattes med maskin skruer og "møtrikker" indvendigt.

Til Digital_Thor

Hvad var det for en PA forstærker du havde fundet med DSP til 1700 kr???

P.S. Front bafflen er 18 mm tyk.
Til top Vis bitnissen2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen2
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 Marts 2020 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Det var bare den billigste Behringer jeg kunne finde med forstærker og DSP på Thomann, eftersom at jeg ikke ved hvad dit budget er og ville starte blidt.
Isoleringen har måske været tiltænkt at skulle øge volumen, så kabinettet ikke skulle være så stort. Problemet er blot at det samtidig kan "æde" bassen i for stor grad. Så det er klart mere fordelagtigt at sørge for at kabinettet er stift og filter/forstærker sørger for at subwooferen kun spiller det, som den skal. Dette giver i sidste ende mest effekt.

Jeg ville finde et par praktiske placeringer til dine subwoofere, som samtidig gør at den ene helst står i et hjørne bag den ene front højttaler og at den anden subwoofer står mere frit, f.eks i midten af den diagonalt modsatte væg. Pointen med dette, er at du skal få subwoofere og højttalere til - i samarbejde - at skabe flest mulige "hæv" og færrest mulige "dyk". Herefter benytter du DSP'en til kun lige at dæmpe disse "hæv". Allerede ved hjælp at denne fremgangsmåde, vil du få en meget bedre bas i rummet.
Husk også at du nok skal skrue en del ned for subwooferne. De skal indstilles til en slags harmoni med dine fronter og ikke dominere for meget
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 21 Marts 2020 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor.

Det lyder som en god løsning det vil jeg prøve. jeg kan se at kasserne er "stacket" på kryds og tværs. så afstivet det er de i stor stil.

Da jeg satte dem til med fuld frekvenskurve. der lyd de jo meget "dæmpet" i lyden. hvilket jeg jo så mistænkte var fordi de var fyldte med dæmpe
materiale. Så det bliver plukket ud, og gemt... i tilfælde af at de skal have lidt af det tilbage igen...

Så er det bare om jeg skal lave dem portet.? men tror jeg vil tage og prøve med en dsp forstærker og så se hvordan de reagere.
Til top Vis bitnissen2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen2
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 Marts 2020 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Jeg fortrækker klart en lukket subwoofer i forhold til en portet. Det kan sådan set godt lade sig gøre med en portet. Men typisk får man en nemmere konstruktion at arbejde med, når den er lukket. Den vil også kun rulle af med 12dB i stedet for 24dB under den nedre grænse, når den er lukket. Så hele besværet med at finde den korrekte tuning og tilpasning med porten - er efter min mening slet ikke det værd i normale sammenhænge.
Det er rigtig godt at de er stivet godt af. De skal sådan set bare være solidt bygget - så betyder det lidt mindre hvordan eller af hvilket materiale. Altså - jo - det betyder da lidt, men ikke i nærheden af hvor vigtigt det er at få justeret filteret og have en god solid forstærker spændt foran.
I de dybe frekvenser er det hovedsageligt et spørgsmål om at få en rimelig jævn frekvensgengivelse. Når du måler for at eftervise dine justeringer af filteret. Så husk at du under omkring 150hz, måler en kompleks sammenblanding af direkte lyd og en helt utrolig masse refleksioner. Så derfor skal du sådan set mest finde den rumresonans der dominere lydbilledet - typisk mellem 35 og 55hz og få den dæmpet. grunden til at du skal sigte efter at dine subwoofere er justeret og placeret, så de mest laver "hæv" og ikke "dyk". Er fordi dine enheder meget hurtigt mister X-max og din forstærker også meget hurtigt løber tør for power - hvis du prøver at "booste" dig ud af et "dyk", som faktisk i virkeligheden er en udfasning. Og netop fordi det er en udfaning - så kan du stort set ikke fylde "hullet" ud - da det i sagens natur blot vil udfase, lige meget hvor meget power du hælder i. Faktisk kan det komme til at lyde meget presset og dårligt, hvis du booster. Derfor helst kun dæmpning
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes