Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. marts 2024 | 03:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Modfase på enhed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ilgawo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 05 Juli 2018 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg købte for nogle år siden et par højtalere, brugt, ganskevist. Jeg har hele tiden haft lidt tvivl om de på et tidspunkt har været
under reparation da jeg på et tidspunkt fik lavet et rigtigt setup af dem med x-spot lytteposition osv...

Nu bliver jeg ved med at høre det som om at mellemtonen spiller modfase.

Er der en eller anden test jeg selv kan foretage hvor jeg tjekker hver enkelt enhed ud, at de spiller samme fase i begge
højtalere?

Det er altså ikke et spørsmål om at vende højtalerkablet om i blot den ene side. Det er kun den enkelte enhed jeg ønsker at test
i forhold til H/V.

Håber virkelig nogle har et bud!
Til top Vis ilgawo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ilgawo
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 05 Juli 2018 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

ilgawo skrev:
Er der en eller anden test jeg selv kan foretage hvor jeg tjekker hver enkelt enhed ud, at de spiller samme fase i begge
højtalere?


Find et tonegeneratorprogram - sæt højttalerne på tæt mod hinanden ................

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 408
Sendt: 05 Juli 2018 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

1.5 volt batteri
Nu er der sikkert nogle der råber meget højt om fare for både det ene og andet, jeg har dog brugt metoden i snart 50 år uden der er sket noget
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 287
Sendt: 05 Juli 2018 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Rigtig hvad Max skriver!
Vil lige supplere at plus på batteri til plus på højttaler får enhederne til at gå frem
det gælder dem alle så er de i fase
Mvh
PS Minus pol til minus højttaler
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
Dyrholm
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dyrholm Design Audio

Bruger siden: 15 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 05 Juli 2018 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nok at måle fasen på alle enheder. Alt efter hvordan filteret er udformet er det ikke sikkert at alle enhederne skal forbindes med + på enheden til + på forstærkeren.

Det er faktisk nødvendig med en måling af frekvensgangen på højttaleren for at være sikker på at enhederne er forbundet korrekt. Er en enhed forbundet forkert vil der typisk være en udfasning ved delefrekvensen.


Du kan selvfølgelig måle om højre og venstre højttaler er ens med batterimetoden, men ikke om de er faset rigtig.

__________________
John Dyrholm
Til top Vis Dyrholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrholm Besøg Dyrholm's Websted
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 05 Juli 2018 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Vil det ikke være lettest at åbne op og se efter om ledninger til/fra delefilteret er monteret korrekt - og ens - i de to højttalere?

Hvis du er heldig kan du se det straks du tager enheden ud. "+" og "-" er markeret på ledninger og enheder - hvis markeringerne ikke matcher så har du fundet fejlen.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 05 Juli 2018 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Nogle højtaler har mellemtone og diskant i modfase , alt efter filtertype .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2690
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 06:39 | IP-adresse registreret  

Kontrol af fase ved hjælp af batteri kan kun anvendes hvor der er DC forbindelse til enhederne. Til mellemtone og
diskantenheder er der altid en eller flere kondensatorer i serie. Derved er DC forbindelsen afbrudt.

Jan Stevns ide med at placere de to højttalere front mod front med få centimeters afstand, forbinde de to højttalere i fase til
forstærkeren og sende et langsomt frekvenssweep (monosignal) gennem begge højttalere. Det vil afsløre om de er i fase eller
modfase. Er en enhed i modfase vil signalet fra de to højttalere i højttalerenhedens frekvensområde annullere hinanden. I
praksis bliver lyden meget svag, ideelt helt forsvinde i frekvensområdet den forkert forbundne enhed arbejder.

Som et kuriosum er metoden en af testmetoderne KEF anvendte til deres bedste referencemodeller. Ved i den sammenhæng at
tilslutte to komplet monterede højttalere i modfase kunne man annullere lyden, selv om højttalerne spillede (de ophæver
hinandens lyd. Tilbage er lyden fra eventuelle fejl såsom forkert montage såvel fysisk som elektrisk. Uanset om det er fejl i
delefilter, enheder eller fysisk montage afslører det sig omgående.

Er alle højttalerenheder frontmonterede og gør man præcis som KEF kan man kontrollere om alt er intakt. To højttalere opstillet
face to face med få centimeters afstand tilsluttet forstærkeren I MODFASE, begge tilført et monosignal (musik eller et
tonesweep), afgiver ingen lyd. Hvis de er i orden!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
ilgawo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svar alle sammen. Jeg har heldigvis snart et par fridage så jeg kan
kigge på det.
Til top Vis ilgawo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ilgawo
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2887
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
ilgawo skrev:
Er der en eller anden test jeg selv kan foretage hvor jeg tjekker hver enkelt enhed ud, at de spiller
samme fase i begge
højtalere?


Find et tonegeneratorprogram - sæt højttalerne på tæt mod hinanden ................



Du får svaret her.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
......at placere de to højttalere front mod front med få centimeters afstand, forbinde de to højttalere i fase til
forstærkeren og sende et langsomt frekvenssweep (monosignal) gennem begge højttalere. Det vil afsløre om de er i fase eller
modfase. Er en enhed i modfase vil signalet fra de to højttalere i højttalerenhedens frekvensområde annullere hinanden. I
praksis bliver lyden meget svag, ideelt helt forsvinde i frekvensområdet den forkert forbundne enhed arbejder.


Programmet Audio Sweepgen er faktisk rimeligt vaks til dette trick



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2690
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Thumbs Up! Der er jo alt til formålet. Og man kan nøjes med at tilslutte højttalerne normalt til forstærkeren og vende polariteten i softwaren. Fase- modfase. Det dur!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes