Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ny reolhøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 10 Maj 2018 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har gennem lidt tid overvejet om jeg skulle skifte højttalere ud. Egentlig er jeg fint tilfreds med mine gamle QLN 606, men til tider ka det godt blive for tilbagelænet, og kan savne detaljer og åbenhed i diskant og mellemtone.

Ved et tilfælde fik jeg fat i et par gamle Blue Room Minipods til meget billige penge, egentlig købt for sjov grundet designet og da jeg mindes da de kom frem i 90'erne, men ikke noget jeg har tænkt kunne præstere god hifilyd. Da jeg endelig fik sat dem til viste det sig til min overraskelse at de spiller overraskende godt i min kombination med min Primare i20 og DAD DAC06, sammenlignet med mine QLN'er, specielt i mellemtonen hvor stemmer lyder ganske godt og hvor bassen virker fint fyldig og slagkraftig for størrelsen, og faktisk befriende fri for det ekstra boost i bassen gulvhøjttalerne giver i min relativt lille stue. Diskanten er så ikke superdetaljeret men heller ikke aggressiv.

Så måske jeg skulle droppe gulvhøjttalere og tage skridtet og investere i en god reolhøjttaler istedet, gerne med en klang i samme retning, men selvfølgelig med mere hul igennem og endelig ikke med for lidt niveau i basområdet. Nogle der har gode forslag til hvilke der kunne være interessante?

Jeg lytter primært til elektronisk musik, så en god formidling af rytme og dynamik har stor prioritering

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 10 Maj 2018 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå at lytte til B&W 805n eller 805s...
De er til at få brugt, i perfekt stand, til omkring 10.000.
En forrygende højtaler.
Du burde lytte på den, inden du afviser den.

Den har været kåret som den bedste stativhøjtaler overhovedet af flere anmeldere...
Det kan dog diskuteres.
Men absolut værd at lytte til.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 10 Maj 2018 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Har overvejet B&W, dog ikke 800 serien som vel kræver en del mere end min I20'er kan præstere. Den nye 700 S2 serie syntes at lyde rigtig godt,
specielt 702 og 706 som jeg har hørt. En brugt udgave af ældre dato kunne dog være interessant, nogle der har erfaringer med CM serien?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 11 Maj 2018 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Må sige, at jeg ikke forstår at de små design ting kan nå dine QLN til sokkerne. Men smag og behag. Måske et alternativ kunne
være Elac, som har mange mindre modeller, ex. Elac BS-253 som spiller ganske forrygende. Gerne brugt? De har en klar åben lyd
som kunne passe til dig.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 11 Maj 2018 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Det fattede jeg jo heller ikke en meter af, har virkelig været glade for de QLN 606 der spillede helt enestående sammenlignet med andre QLN modeller og andre mærker for den sags skyld i prisklassen. Måske lyden bare er blevet lidt for tilbagelænet, mørkt og basbetonet i længden efter at have haft dem i snart 15 år

Elac kender jeg ikke og er generelt ikke så vild med tysk lyd, så tvivler på det er noget for mig. Overvejer til gengæld den franske Focal Aria 906, specielt nu hvor den større 926 længe har været på listen længe over potentielle emner hos mig, men hvor en lyttetest for nylig viste den har en særdeles heftig basgengivelse der simpelthen bliver for voldsom i min størrelse stue. Nåede aldrig at lytte til den mindre reolmodel, men må blive næste gang jeg kommer forbi

En anden højttaler jeg overvejer er Quad S-4 som pt sælges til en attraktiv pris fra ny. Godt nok er en smal gulvmodel, men skulle have en mere slank basgengivelse, og så sparer jeg også standerne

Nogle der har hørt disse to modeller og kan fortælle om deres indtryk af lyden?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 11 Maj 2018 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Kan det tænkes at de ældre Blue Room Minipods måske lyder bedre end de senere Scandyna versioner? Eller blev de produceret hos Scandyna allerede mens Blue Room stadig var ejere, så de to versioner rent faktisk er identiske? De står blot som "Made in the EC" og ikke "Made in England" på min Blue Room version, hvilket måske kunne indikere en produktion i Danmark
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 12 Maj 2018 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

QLN var ellers "bang for the buck"i sin tid. Hørte dem mange gange på et lille prisoverkommeligt anlæg bestående af Thule IA60, Yamaha CD493 og QLN 601 - Fy for s.... hvor kunne det spille MUSIK! Ren synergi.

B&W CDM1 er et andet bud. Jeg hørte et sæt hos en kammerat for 15 år siden - spændt for en Aura Vita - og det har jeg ikke glemt. Lige så imponerede CDM7 ved et led Holfis fremragende Pre/power 8.

Jeg har hørt 802, 3, 4, 5 ved flere lejligheder men de har ikke fanget mig - og for mig er der meget andet som er mere interessant til de penge.

Du må ud at lytte og nu hvor det er små 2-vejs du jagter - så er det jo let at låne et sæt med hjem. God jagt

PS: Prøv at lege lidt med opstillingen af dine 606er. Lidt mere luft til bag- og sidevæg bør dæmpe basbulder - og prøv også det gamle trick med en sok i basporten
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 12 Maj 2018 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hej i mit objektiv vil der kun være få muligheder. Køb højttaler i BBC segmenter, Rogers, Harbeth, Stirling og ikke mindst Graham Chartwell deres små LS3/5 er helt unikke. Læs evt test her på Hifi4all. De er dyre højttaler, men i forhold til lyden er de latterlige billige. Drop metervare produkter fra HIFi kæder, du bliver aldrig helt tilfreds. Rigtig mange hi-fi nørder ender med en højttaler fra BBC segmentet som sluthøjttaler, efter mange års søgen.

Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 12 Maj 2018 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
QLN var ellers "bang for the buck"i sin tid. Hørte dem mange gange på et lille prisoverkommeligt anlæg bestående af Thule IA60, Yamaha CD493 og QLN 601 - Fy for s.... hvor kunne det spille MUSIK! Ren synergi.

B&W CDM1 er et andet bud. Jeg hørte et sæt hos en kammerat for 15 år siden - spændt for en Aura Vita - og det har jeg ikke glemt. Lige så imponerede CDM7 ved et led Holfis fremragende Pre/power 8. Jeg har hørt 802, 3, 4, 5 ved flere lejligheder men de har ikke fanget mig - og for mig er der meget andet som er mere interessant til de penge.

Du må ud at lytte og nu hvor det er små 2-vejs du jagter - så er det jo let at låne et sæt med hjem. God jagt PS: Prøv at lege lidt med opstillingen af dine 606er. Lidt mere luft til bag- og sidevæg bør dæmpe basbulder - og prøv også det gamle trick med en sok i basporten



Kommer nu heller aikke til at sælge de QLN, det tog mig en tid at finde dem brugt efter de var udgået og måtte helt til Sverige. Får jeg lidt mere plads i stuen, så vil de også komme helt til sin ret. Mage til spilleglæde og magtfund basgengivelse skulle man ihvertfald dengang lede længe efter, jeg fandt aldrig et alternativ der matchede dem. En furunderlig detalje var at storebroderen QLN 612, en umiddelbart identisk model blot med stor sub på siden af kabinettet, på ingen måde brillierede som 606, heller ikke når det kom til basgengivelse :)

Sjovt du nævner CDM serien fra 90'erne. Var ikke imponeret af den mest solgte CDM 1, alt for gumpetung og kedelig, hvorimod den lille oversete CDM 2 spillede røven ud af bukserne på storebror og selv Matrix 805 når det kom til ren spilleglæde. Den er skam i tankerne, men der er pt kun SE versionen til salg brugt, og den kender jeg ikke.

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 12 Maj 2018 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Det er klart, at en mindre 2-vejs kan noget besnærende. Der er ikke noget der hedder tyskerlyd. Og engelsk lyd? Der er noget der
hedder god lyd, neutral lyd og mere farvet lyd. Men jeg er osse en succker for bånddiskanter. Findes osse i XTZ´s mindre modeller.
Her får man også meget for the bucks. Hvis du er frisk; JMR Bliss.......
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 12 Maj 2018 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Tror nu godt andre ved hvad jeg mener når der tales om tysk eller for den sags skyld engelsk lyd, men er ikke en diskussion tråden her skal
køres over i. Til gengæld har du ret i en lille 2 vejs reol har nogle styrker som større gulvmodeller ikke har, specielt 3-vejs eller derover, og
særligt i mindre rum. Det er netop den hurtige og friske lyd fra de små pods der kan noget de store og på papiret noget bedre QLN ikke kan.
Muligvis er det også bare forandringen der her og nu virker besnærende, men som måske ændrer sig igen over tid så jeg igen foretrækker
gulvhøjttalerne.
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 14 Maj 2018 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Dynaudio M10 med deres dejlige stofdiskant, Monitor Audios Bronze 2. Betalelige og med lyd af fremragende karakter. Har selv et sæt af Monitor Audio ht, af modellen før, der bliver trukket af en Audio Classic 2a3 forstærker på 3,5 watt med yderst tilfredsstillende resultat. 

Cambridge Audio Aeromax 2, der har et meget specielt diskantsystem, så delefrekvensen ligger på 250 hz!!!!! Ingen dum delefrekvens midt i mellemtonelejet. Jeg fandt mk.1 modellen for omkring 4 år siden og er rigtig tilfreds med dem. De kan spille alt og er let drevne. Lige velegnede til rock, jazz og klassisk.Driftseffekt 90 db i 8 ohm.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 14 Maj 2018 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Har netop læst lidt forskellige test af Emit M10, og den lyder bestemt interessant (og så er de "Made in Denmark"som jeg har en svaghed for, flot for så billig en højttaler og noget vi ser alt for lidt af i dag hvor alt åbenbart skal produceres i Kina ). Ser der er et sæt M20 til salg på brugtmarkedet til 3000 kr /sæt, de har så en større basenhed. Har du hørt de to i sammenligning, og er den bedre den store mode udover en mere magtfuld basgengivelse? Den skulle kræve en del af forstærkeren, så måske min Primare 70 watt'er er i underkanten så en M10 er et bedre valg?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 15 Maj 2018 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg vil så bruge en god sub, når pengene er der, og så "nøjes" så længe. Mon dog ikke 70 transistorwatt er nok? Du skal nok nærmere have en kraftig strømforsyning. For mange år siden trak jeg et par særdeles giftige B&W DM7 mk.2 med 60 watt i 8 ohm aldeles uden problemer.

Mit sæt skal trækkes af 23 rørwatt.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 16 Maj 2018 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Primaren er robust opbygget med bl.a 2 ringkernetrafoer, så tænker det er 70 gode watt :) Er ikke vild med tanken om en sub, dem jeg har hørt rumler
altid lidt og overgangen til mellemtonen er sjældent vellykket. Så hellere en gulvhøjttaler trods alt
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 16 Maj 2018 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Der er en ret slank gulvht. i samme serie, stadig med den dejlige diskant.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 16 Maj 2018 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Havde du hørt M20, og hvordan er den i sammenligning med den lille M10?

Det er M30 du tænker på, den har omtrent samme størrelse kabinet og enheder som min egen QLN, og ville jo gerne have en mindre dominerende
basgengivelse uden den dog mister fyldighed
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 16 Maj 2018 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo også starte med at lukke eller dæmpe bas reflex'en (hullet bag på) på dine QLN
og se om det er nok til at dæmpe bassen og få mellemtone diskandten til at stå lidt bedre frem
Det er gratis og nemt

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 16 Maj 2018 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Kunne jeg gøre ja. men det får ikke rigtigt mellemtonen mere frem i lydbilledet som jeg også ønsker
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 16 Maj 2018 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mulighed for at Monitor Audio Bronze 2, som er en meget homogen ht., med 61/2" bas eller Cambridges Audio Aeromax 2. De har bgge det tilfælles, at der sidder en frontport, så de kan stå tæt op ad væggen uden at skabe problemer.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes