Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 08:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Beolab 5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at skifte mine fronter ud til Beolab 5 eller Beolab 9. Det er et setup som nok vil få de fleste B&O purister til kigge lidt skævt til mig. Jeg kan se at Beolab 5 har 2 coax indgange og en analog indgang. Jeg forventer at tilslutte Squeezebox og CD via hver sin coax og har så en preamp hvor jeg kan skifte mellem pladespiller og når højttalerne skal fungere som fronter i surround. Jeg ved godt det ikke ligefrem er den mest elegante løsning og det kan være jeg senere vil på en beosound løsning….

Og så skal det hele godkendes af indretningsarkitekten og økonomiministeren. Her tror jeg det vil være lidt nemmere at få Beolab 9 gennem nåleøjet, så det kan være det er den vej jeg ender med at gå.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

nå. nu har beslutningsprocessen været gennem det første filter. Beolab 5 er både for grimme og for dyre, så det må blive beolab 9. jeg er lidt i tvivl mht til basoutputtet og hele processen med at udskifte setuppet er lidt besværlig. Tror lige jeg skal forbi en B&O butik....
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil dele med os, hvad dit nuværende setup består af, så kan vi måske komme med nogle indspark, som kæresten/konen bedre kan leve med  Kom også gerne med nogle beskrivelser af hvorfor du lige vil have B&O og hvad der er godt og skidt ved det system du har nu.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Rotel rc980bx -> crown powertech 2.1/Densen B-305/ Dynaudio Audience 82

Jeg vil ikke specifikt have B&O, men vil gerne have det lidt mere simpelt og synes jeg vil prøve nogle aktive højttalere. Beolab 5 og 9 har fået
ganske udmærket omtale, så jeg tager bare springet og ser om det er noget for mig. Nogle gange skal der bare prøves noget helt andet.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Vil du f.eks bygge selv?
Uanset om du går efter aktive eller passive, så overvej også et sæt subwoofere. De behøver ikke være kæmpe store eller synlige for den sags skyld - de kan evt. skjules bag en sofa eller forklædes som en bord. Men 2 subwoofere + et sæt fine fronthøjttalere, giver bare en langt bedre bas - når det er tunet på plads selvfølgelig
Og fordelen ved et par subwoofere, er at du kan vælge en lidt mere slank og placeringsvenlig højttaler, som fruen sikkert også vil syntes bedre om
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 11 Februar 2018 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg skal absolut ikke bygge selv. Jeg bor i lejlighed og har ikke faciliteterne til det og er desuden forsynet med 10 tommelfingre.
Det er også mit indtryk at det er svært at komme af med selvbyg.

Subwoofere er ikke en mulighed for mig. En sub har jeg ikke gode erfaringer med (stående bølger) og 2 subs vil jeg ikke lave plads til. DEt er
også vores dagligstue og selv om der er et musikalter, så må det godt være lidt diskret når musikken ikke spiller.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 Februar 2018 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Helt fair - jeg sprøger blot for at klargøre hvilke muligheder vi har for at råde dig.
Alt er et kompromis - både med hensyn til parforhold og hifi. Hvis dit hifi ikke er prioriteret højere end det er nu, så er det helt ok - men du må så også forvente at lyden aldrig kan blive bedre end de forhold du har eller vælger at have til rådighed.
Med indkobling af subwoofer, så kan du opnå langt bedre bas end det normalt er muligt med 2 højttalere, uanset pris og størrelse - stort set - hvis det indstillet ordenligt. Men det vil jeg lade være med at trampe mere rundt i multiple subs, da det ikke er noget du ønsker

Mit råd er at finde nogle fornuftige højttalere, som spreder godt og er neutrale. Så får du nemlig en højttalere, der nogenlunde til at placere og leve med i de fleste lytterum.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 12 Februar 2018 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Det var egentligt det med bastilpasningen der var med til at få mig til at kigge på Beolab 5. Det virker umiddelbart til at det er nemt og
effektivt at sætte op.

Jeg har haft en Subwoofer sat godt op, men de stående bølger kunne jeg ikke leve med. Rykkede jeg hovedet 50 cm, så stod jeg midt i en
pukkel. Jeg synes egentligt min nuværende ht gør det glimrende og gør at jeg ikke føler at jeg skal spændes fast i sweetspot for at kunne
nyde musikken.Specielt med min crown amp er der god baskontrol.

Jeg har aldrig været typen der gider nørde for vildt med kabler og har synes det giver meget mere at skifte andre dele. Kan selvfølgelig
godt sabne nogle af de ht jeg har haft med en lidt mere fremtrædende imponatormellemtone, jeg ender alligevel altid med at falde tilbage
på et lidt mere neutralt setup.

Jeg hører alle typer musik, men ofte den samme type musik i perioder. Jeg har ikke hørt Beolab 5/9, men i den gennemgående omtale af
dem bliver de beskrevet som neutrale og det er derfor det er noget jeg overvejer. Hvis man skal tage testen af Beolab 9 her på siden i
betragtning, så synes jeg også det er billigt at købe brugte Beolab 9, i forhold hvad man traditionel får at ht + forstærkning + dac for ca.
20000
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 Februar 2018 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Nu du selv nævner det - så hjælper det netop ikke med 1 subwoofer. Her har du stadig alle problemerne med at du ikke må flytte hovedet særlig meget så snart den er "tunet" ind.
Så snart du har 2 subwoofer, eller flere - jeg har 4. Så kan du flytte hovedet rundt i hele rummet, uden at bassen ændre sig voldsomt 
Den sidste jeg hørte var Beolab 90, som jeg syntes var fed - men i forhold til 5'eren, så er det jo også en helt anden verden.
Kabler er stort set lige meget og bestemt noget af det sidste man skal lege med. Det er langt vigtigere at få fat i nogle gode højttalere og placere dem fornuftigt i rummet - samt lyttepositionen.
Jeg har f.eks også været med til at teste selv meget billige forstærkere på højttalere der koster omtrent det samme som en mindre hus. Og igen var det vigtigste at få styr på bassen og vælge en forstærker med nok effektformåen og evne til at magte lavere impedanser - end noget med prisen.
Selvfølgelig er der nogle dyre forstærkere, som kan lidt mere. Men i forhold til hvor meget det betyder at dine højttalere står korrekt placeret - så ville jeg give dig ret i at din Crown sikker er helt fin

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes