Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er 3-vejs bedre end andet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 15 September 2017 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Kan man generelt sige, at en 3-vejs højtaler er bedre end en f.eks. 2,5- eller 2-vejs osv.? Hvis ikke, hvad er så fordele og ulemper ved at have det ene frem for det andet?
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 15 September 2017 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

En korrekt konstrueret 3-vejs højtaler kan være bedre, ja. Men så koster de som regel også lidt mere, end de fleste vil betale.

Men er prisen et issue, så vil jeg nok holde mig til 2- eller 2½-vejs højtalere. Det er "simplere" konstruktioner, og dermed ofte billigere at producere.

Men jeg har både hørt gode 3-vejs højtalere til 24.000,- sættet, og rigtig, rigtig gode 2½-vejs til 60.000,- sættet, så der er ingen facitliste.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 15 September 2017 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv mest til trevejs. Af de højttalere jeg har haft, har de været de mest dynamiske. Jeg har også haft 2.5 vejs, de har ofte, en mellemtone/bas og en basenhed der kun spiller bas. Ofte er enhederne identiske. Af de 2 vejs jeg har haft, har jeg ofte benyttet dem til surround kanaler, jeg har dog spillet på dem i stereo også. De fleste 2 vejs, mangler lidt bas. Jeg har dog hørt Dynaudio, der kunne lidt i det dybeste register. Ofte er det at vælge en trevejs for mere bas, men en 2.5 kan også, i den rigtige konstruktion. Selv hvis pengene er til det, ville jeg vælge en trevejs. En 2.5 af det jeg har hørt, mangler lidt saft i det dybeste. Jeg er selv til 3 vejs, jeg har haft Dynaudio, JBL, og Meridian og en trevejs, har været vejen frem hos mig. Jeg har lyttet til blandt andet Graham, Dynaudio, Revel, JBL, Audio Pro, System Audio, KEF i 2 vejs, der var gode, men jeg kunne ikke finde mig til rette med dem. De manglede fylde og bund. Jeg ville personligt selv gå efter en trevejs og en 2.5 vejs, hvis de kunne det samme som en trevejs. Det er givet godt ud, en enhed der kun spiller mellemtone. Selv har jeg et par aktive, Meridian DSP 5500 2 stk. 8 tommer basser og en 7'' mellemtone og samme diskant som DSP 5000. Alt det jeg savnede ved modellen mindre, var her. Bedre forstærker, bedre delefrekvens, mere udstrakt mellemtone, en bedre diskant gengivelse. Skyldes nok i den DSP aktive processering og bedre komponenter og ikke mindst de er trevejs. Den lille model DSP3100, havde en anden diskant en anden bas/mellemtone, de var dedikeret til at spille med subwoofer, jeg havde 2 stk. subwoofere. Det spilledes godt, men manglede det sidste, samme tonale karakter. Jeg fik det til at spille okay. Jeg vil sige, du kan få en god gengivelse med 2 vejs, manglende det dybe, fra fx Dynudio, en 2.5 vejs, ikke min kop the, men trevejs, det er vejen frem, jeg synes der går på meget på kompromis med 2.5 vejs, dog ikke sagt, de ikke kande lyde formidabel, men du må ud at lytte, hvad du foretrækker og ikke mindst højttaleren. Et par JBL LS 80 er virkelig guf, eller et par Revel. Det samme med Dynaudio. Selv foretrækker jeg mig mine egne højttalere. Hvis du vil ud at ofte + 1 million, er Mark Levinson og Revel nok vejen frem. Det lyder i hvert fald godt, eller et par af de helt tunge liga af JBL. Infinity's top model, lyder eminent. Ellers tag et kig på Meridian lukkede system, det lyder mindst ligeså godt når vi er oppe i DSP72000SE. Det er dog mere, end jeg vil ofte, på et par nye højttalere, men søg brugt og du vil finde, noget der ikke lige er det nyeste, men ofte, bedre gengivelse, end middel klassen.



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 September 2017 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved en flervejs højttalere, er typisk at man kan opdele frekvensområdet i mindre "bidder", så den enkelte enhed kan vælge til optimale ydelse for dette specifikke område.
Diameteren på en enhed bestemmer groft set hvor dybt og hvor højt den kan spille. Så ganske kort og forenklet, så kan en enhed med f.eks 5" i diameter, spille ca ned til 280hz uden de store problemer med forvrængning, fordi den her stadig er inden for sin optimale slagslængde/vandring og heller ikke forvrænger for meget. Det er ca bølgelængden divideret med 10, som giver diameteren på enheden ,som angiver den dybeste frekvens, man optimalt kan spille. Selvfølgelig kan man spille højere og dybere, men det bliver bare et kompromis, som man må acceptere mere eller mindre.
Spille du for højt i frekvens med en given enhed. Så begynder der at være plads til en given bølgelængde, mere end én gang på membranen - hvilket kan lede til forvrængning - hvilket igen er uønsket under optimale betingelser.
Groft set går man efter at en enhed dækker ca 3 oktaver - hvilket også er derfor at jeg typisk fortrækker minimum 3 vejs. Ikke fordi 2½ og 2 ikke spiller godt i mange sammenhænge - men super godt bliver det bare aldrig - det mangler hele tiden enten det dybe, niveauet eller opløsning/detaljer. Og det er der sådan set heller ikke noget mystisk i - vi rammer bare hurtigere de fysiske begrænsninger med små højttalere, på trods af at de umiddelbart er mindre komplicerede end de større konstruktioner.
Problemet med de mindre enheder, er også at de ikke formår at spille god dyb bas - simpelthen fordi de ikke kan flytte luften på samme måde, som en større enhed. Hvilket helt simpelt skyldes at luften let kan "flygte" væk fra enheden. Så selv om en 8" bevæger sig dobbelt så meget, som en enhed med dobbelt så stort membranareal - så vil den store enhed have en anden akustisk impedans og derved flytte luften mere effektivt og typisk også spille dybere og kraftigere under optimale forhold.
Vi er dog væsentlig mere tolerante overfor forvrængning i de dybe oktaver og det er derfor stadig mere vigtigt at vi har styr på ikke at have for mange unoder(dyk og hæv) - hvis altså bassen på nogen måde skal bedømmes, som værende god.
F.eks kan en given højttalere, sagtens bedømmes som værende fantastisk i dit lytterum, hvis den lige præcis ikke anslår nogle bas-problemer, som lige præcis dit lytterum har. Og da vi i stor grad bedømmer en højttalers kvalitet ud fra bassens kvalitet, så er det svært at sige på frohånd om en given konstruktion, vil spille perfekt i dit lytterum.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 15 September 2017 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for de gode svar
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 15 September 2017 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

for mig vil en 2 vejs være alt for kedeligt at lytte på. som de to sidste også har beskrevet fornuftigt , der mangler for meget. 3 vejs eller 4 vejs. Der er fordele samt ulemper ved de begge. Fordelen ved en 3 vejs frem for en 4 vejs, er at der dele en gang mindre. jeg ser ulempen i en 3vejs, at man er tvunget til at hæve bassen op i den lave del af mellemtone området, der ser jeg som en ulempe.  4 vejs her kan du holde bassen helt væk fra den lave del af mellemtone området. som giver flere detaljer i musikken. Det er min mening, der er sikkert noget om ikke er enig


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 15 September 2017 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

En 3 vejs højttaler har også den fordel, at de 3 enheder kan vælges i den størrelse, der også giver den bedste ensartede spredning, pga diameter i forhold til bølgelængden. En 2 eller 2.5 vejs, vil altid gå lidt på kompromis her.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 15 September 2017 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Men 3- og 4-vejs osv. har også den ulempe, at filtrene er mere komplicerede, og at det derfor er en dyrere løsning. De kan også nemmere lave fasefejl, når der skal deles både op- og nedefter. Her skal konstruktøren holde tænderne lige i munden, og måle grundigt efter.

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 15 September 2017 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

du har helt ret i at der skal måles meget mere, og de nemt bliver meget dyre at lave. men man skal bare huske på, at enhederne ikke bliver belastet på samme måde, som i en 2 vejs. det handler jo i bund og grund om at flytte den rigtige mængde luft på den rigtige måde.

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 15 September 2017 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Det korte svar er nej! Jeg har været heldig at prøve mange spændende konstruktioner og kan egentlig begejstres for både 2, 2.5, 3 vejs osv. Alt afhængig af hvad formålet er, hvilket rum de skal spille i samt musikstil man er til. Selv er jeg nu landet med et sæt 3.5 vejs illuminator-4 Troels Gravesen konstruktion. De banker alt andet jeg har hørt indtil videre i alle henseender...

Men emnet er subjektivt og for andre er nirvana et sæt earplugs til 100kr. Check eventuelt Troels' hjemmeside og læs hans artikler om delefiltre og beaming. Det giver et meget godt billede af hvorfor kompromiser opstår (og er helt nødvendige).

God læselyst - det er et heftigt emne



__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 15 September 2017 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Er absolut med Lobo her. Har hørt mange fantastiske 1 og 2 vejs. For tiden er nirvana for mig en så simle konstruktion som muligt.
Måske har jeg det lidt svært med for mange komponenter i signalvejen.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 September 2017 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Det er en ganske klassisk tankegang, hvilket der ikke er noget galt med. Men så længe det du indfører i signalvejen bidrager mere, end det fjerner. Så ser jeg ikke det store problem. Det gælder jo om at vælge de kompromisser, som man kan leve med, for at opnå de resultater man ønsker. Jeg spiller selv med et 4 vejs system, og kunne nok lave det anderledes, men bare ikke i det rum jeg har nu, da pladsen ikke tillader det at ville virke optimalt. Desuden syntes jeg at mindre højttalere er alt for underlegende i deres basydelse, så jeg tager gerne udfordringen op med den mere komplicerede konstruktion for at opnå den langt bedre basydelse, som et større system kan levere. Ja det tager tid, ja det koster lidt mere og ja jeg er nødt til at sætte mig ind i nogle detaljer og teorier for at komme tættere og tættere på den gode lyd - men det er nu en gang det jeg ønsker og intet jeg nogensinde har hørt uanset pris har endnu kunnet trodse de helt grundlæggende regler for fysikkens begrænsninger.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 16 September 2017 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Det er jo det der er det fede ved vores hobby, forskellige meninger. Der er selvfølgelig noget drengerøv over et fullrange system,
som på mange måder er det optimale (?). Især hvis man har pladsen, som du er inde på. Hvem vil ikke gerne have bas til 17 hz.
Selvom der ikke er meget af det på vores medier. Clegg skal vel bare have en 3-vejs hvis han lyster?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 16 September 2017 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Enig. At nå ned til 17hz er heller ikke helt nødvendigt. Bare at komme ned til 25hz med fuldt niveau, kontrol og lav forvrængning, samtidig med og nok også allervigtigst at have tæt på linær - i mit tilfælde ca +/-5dB op til ca 90hz, fordelt næsten jævnt i lytterummet.

Trådstarter skal fremlægge et budget, pladskrav musiksmag osv. og ud og lytte på lidt forskelligt, så han kan få lidt inspiration og få vendt nogle af de ideer og tanker han tumler rundt med. Det er det alle vi andre gør. Vi kan guide sådan ca ud fra teoretiske beregninger, men en del subjektive holdninger og lyster, er derimod svære at bidrage med via lidt tekst på internettet.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 16 September 2017 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

 jeg ned på 24-25 hz det er jeg fint tilfreds med. men hvis man skal have fornuftig dynamisk ved lidt høj lydtryk kræver det at der bliver flytte meget luft.  her skal der større enheder til . 12" og opefter. Det nytter jo ikke noget med en lille 8"  den skal flytte sig alt for meget. benytter selv 2x15 fra 80 og ned. og en 15 fra 80 til 500 hz . her er der masser af dynamisk




__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 16 September 2017 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Er en 4x4 bedre end en sportsvogn....? I sidste ende kommer det vel an på behovet.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
 jeg ned på 24-25 hz det er jeg fint tilfreds med. men hvis man skal have fornuftig dynamisk ved lidt høj lydtryk kræver det at der bliver flytte meget luft.  her skal der større enheder til . 12" og opefter. Det nytter jo ikke noget med en lille 8"  den skal flytte sig alt for meget. benytter selv 2x15 fra 80 og ned. og en 15 fra 80 til 500 hz . her er der masser af dynamisk


Det er ikke korrekt, det du skriver. Jeg mangler ingen dynamik og benytter to 8" i hver højttaler. Jeg kan spille tordnende højt, hvis jeg lyster. En større enhed, sætter større krav til forstærkeren. Desuden er dynamik, i min verden, andet end at kunne spille højt. En god transient gengivelse, forskel mellem højt og lavt. Dynamik er at kunne gengive fx. en klassisk koncert, både dybt og højere frekvenser. Der ligger mange informationer i mellemtone og ikke mindst diskant. Et anlæg med god opløsning, transient gengivelse, fuld frekvens med en helt ubesværet gengivelse. Luft og detalje rigdom.

Dynamik er mere, end at kunne spille højt.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 16 September 2017 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Ja jo.... for dynamik er forskellen imellem et lavt støjgulv og et højt lydtryk. Så hvis dit anlæg er helt tyst, når musikken stopper og kan levere alt promte og uanstrengt med fuldt niveau ved alle frekvenser, når musikken kræver det, så har du et anlæg der er dynamisk.

2 x 8" kan sagtens tilfredstille de fleste og kan korrekt opsat og benyttet - levere en ganske imponerende oplevelse. Men det ville bare aldrig være nok til mig - især fordi jeg ikke længere kan se mig tilfreds med klassiske højttalere og fraværet af flere gode subwoofere.

Men lad det nu ligge - det er jo mine præference og ikke det som trådstarter ønsker. Så lad os nu ikke hi-jacke hans tråd med vores ønsker  vi kan sikkert også finde en anden tråd at debatere dynamik, dyb bas og øret følsomhed ved forskellige frekvenser osv.

Jeg vil råde trådsstarter til at komme med et budget, en grov skitse over hans lytterum, alt hans udstyr(også streamer, tv osv), hans drømme og tanker om sit anlæg samt musiksmag.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 16 September 2017 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
lille_smed skrev:
 jeg ned på 24-25 hz det er jeg fint tilfreds med. men hvis man skal have fornuftig dynamisk ved lidt høj lydtryk kræver det at der bliver flytte meget luft.  her skal der større enheder til . 12" og opefter. Det nytter jo ikke noget med en lille 8"  den skal flytte sig alt for meget. benytter selv 2x15 fra 80 og ned. og en 15 fra 80 til 500 hz . her er der masser af dynamisk


Det er ikke korrekt, det du skriver. Jeg mangler ingen dynamik og benytter to 8" i hver højttaler. Jeg kan spille tordnende højt, hvis jeg lyster. En større enhed, sætter større krav til forstærkeren. Desuden er dynamik, i min verden, andet end at kunne spille højt. En god transient gengivelse, forskel mellem højt og lavt. Dynamik er at kunne gengive fx. en klassisk koncert, både dybt og højere frekvenser. Der ligger mange informationer i mellemtone og ikke mindst diskant. Et anlæg med god opløsning, transient gengivelse, fuld frekvens med en helt ubesværet gengivelse. Luft og
detalje rigdom.

Dynamik er mere, end at kunne spille højt.


du har helt ret i at det ikke kun handler om at spille højt. Men når en højtaler har overskud til at spille højt har det også mere styr på det hele når der spilles lavt... Det er jo helt fint hvis du er tilfreds med 8" men det er jeg ikke. men da jeg kan se du ikke er bosat så lang væk fra mig, kan du jo komme forbi en dag. og selv ligge øre til.

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Mine højttalere leverer i lytteposition, ingen dyk i frekvens. Ved højere end normalt lydtryk, et par dB ved 30Hz. Jeg benytter selv 2 stk. subwoofer til film og koncerter til BD/DVD. Og til ren stereo, foretrækker jeg højttalere alene. Han spørger jo til trevejs og de gode leverer med Equalizition, ikke noget nævneværdig dyk i frekvens ved dybe toner. Store enheder er ofte langsomme, derfor benyttes der ofte ikke 15" til musik. JBL Everest har god gengivelse, men der skal noget effekt bag. Pro store enheder skal der ofte stejl, korrigering til og er ideelle til højere lydtryk. Lyd er subjektivt. Selv foretrækker jeg en ufarvet gengivelse. Et par JBL LS80, et par Dynaudio kunne, være en god højttaler til trådsstarter.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes