Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ingen bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Master_F
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Efter lang tids opbevaring fik jeg endelig taget mig sammen til at finde mine Cerwin Vega AL 1000 frem. Nu har jeg jo også endelig fået en forstærker der rent faktisk kan drive dem. (Hegel H160). Men min skuffelse var stor. De spiller overraskende rent efter flere års pause og de spiller også morderligt højt.
MEN BASSEN ER VÆK! Alle enhederne spiller, også bassen, men der er stort set ingen bas i lyden overhovedet. Er det et delefilter der er gået så? Og hvor får jeg fat i noget der kan bruges som erstatning?

__________________
//If it's too loud you'r too old!
Til top Vis Master_F's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Master_F Besøg Master_F's Websted
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

De er måske bare forbundet i modfase. Dvs. at når den ene basenhed bevæger sig ud, så bevæger den anden sig ind - og ophæver dermed hinandens basbidrag. Det samme sker i princippet ved højere frekvenser, hvor problemet dog ikke bliver så udtalt pga. den kortere bølgelængde.

Ta' ledningerne fra oppe ved forstærkeren til den ene højttaler. Er der pludselig ca. lige så meget bas som der skal være, fra den højttaler, der spiller, så har du måske fundet årsagen. Så skal du bare være mere omhyggelig med at forbinde kablerne rigtigt: På højttalerkablet er der oftest to ledere - den ene vil være markeret med skrift eller en farvet streg. Den leder forbinder du til den røde terminal på forstærkeren og igen på højttalerne - den anden leder til de sorte terminaler. Det vigtigste er at du gør det ens for begge højttalere. Når begge højttalere er forbundet helt ens, så burde der være bas igen.

Hvis dette tip ikke hjælper, så skriv igen.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på, at det er en defekt? Hvor gamle er højtalerne? Måske spiller de bare med hifi-agtigt? (renere, rigtigere)......hvad
bruger du som kilde?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

kig evt. hvordan din Hifi setup er sat op. måske har du EQ. bassen væk ved en fejl.

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Master_F
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Har prøvet kun med en højttaler ad gangen.
De spiller som nævnt på min Helgel H160 og den har ingen EQ indstillinger.
Jeg kan flytte kabler direkte tilbage i mine B&W og så spiller det fint igen.

Undrer mig dog at de begge er gået hvis det er det men det er jo ikke umuligt.
De er jo nok omkring 20 år gamle.

__________________
//If it's too loud you'r too old!
Til top Vis Master_F's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Master_F Besøg Master_F's Websted
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Men du nævnte jo i det oprindelige indlæg, at også basserne spiller?

Nu aner jeg ikke noget om de anvendte bas-enheder, men kan det så være kantophæng og/eller svingspolestyr, der er blevet stive?

(det spørgsmål er i højere grad henvendt til andre forum-brugere, for at høre om andre har haft lignende erfaringer med ældre højttalere (har selv lige bygget højttalere med mine gamle Scanspeak 18W papir/carbon, der også er 20+ og har været opbevaret i mindst 10 år, uden mistanke til problemer)).
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Master_F
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Ja jeg kan jo mærke på dem at de er i live.
Men der bass er ikke eksisterende.

__________________
//If it's too loud you'r too old!
Til top Vis Master_F's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Master_F Besøg Master_F's Websted
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo en halvstor mellemtone der sidder i... Du er sikker på, at det ikke bare er kabinet-vibrationer, eller tryk fra et utæt mellemtone-kammer, du kan mærke i basmembranen?
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hvis du læser lidt på andre fora, er der bred enighed om, at lige præcis AL-1000 IKKE spiller samme, kraftige bas som alle andre CV modeller. Måske er det bare tilvænning???

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Master_F
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Ja måske. Men jeg har trods alt eget de her højttalere i rigtig mange år men tidligere spillet dem på små skodforstærkere og der har de performet helt
anderledes og drevet mangt en underbo til selvskadelige tilstande.

__________________
//If it's too loud you'r too old!
Til top Vis Master_F's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Master_F Besøg Master_F's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 11 Juli 2017 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tror bare at du skal spille på dem nogle dage med noget musik med god bas. Efter at de har stået stille i så mange år skal de måske bare "spilles til" igen. Så bare giv den gas.
      carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 12 Juli 2017 kl. 04:22 | IP-adresse registreret  

Jeg ejede AL 2002 i næsten 10 år. Når man spillede ved lav volumen kunne man faktisk næsten ikke høre bassen, men hvis du ikke kan høre den ved pænt høje lydtryk, er der sandsynligvis noget galt. De kan/skal levere et højt bastryk når der skrues op.

__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Master_F
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 14 Juli 2017 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen alle sammen.

Mange af jer har faktisk ret i de ting i siger.

Konklusionen er nemlig at de skal nurses en hel del for at komme til at sige noget. Kuren er i hvert fals som følger:

Min 20k+ Hegel forstærker er for meget forfinet hifi for dem åbenbart med alt for netrualt et output (Og ingen EQ muligheder).
Nu er de sat til min gamle Harman Kardon forstærker på magtfulde 2x55W på fronthøjttalerne og skruet EQ bass op på +10 og så sker der noget.
Plus før stod de ude midt i min store stue og nu står de på et værelse tæt på væggen og det gør også en kæmpe forskel.

Så det er en kæmpe højttaler der trives bedst med billige forstærkere og små rum!
Nå nogen gange skal man bare ikke gense fortidens helte. Tid til at komme videre.

__________________
//If it's too loud you'r too old!
Til top Vis Master_F's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Master_F Besøg Master_F's Websted
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 14 Juli 2017 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Ikke for at fornærme dig, det er sikkert mig der misforstår dit projekt her, men jeg fatter faktisk ikke hvad du laver med sådan en seriøs forstærker som Hegel H160, hvis det eneste du bare vil have er en masse useriøs bulderbas ??   

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Master_F
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 16 Juli 2017 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo netop ren leg. Da jeg var en stor knægt og flyttede hjemmefra så købte jeg bulderbasserne. Men de sidste mange år har de bare stået i
opbevaring. Men jeg har tømt ud i opbevaringen og så tænkte jeg at de skulle da lige med hjem og prøves af på en ordentlig forstærker. For ja, jeg er da
kommet meget videre siden. Nu er det Hegel, B&W, Audiovector og Rega pladespiller jeg nyder i stuen. Ikke Kenwood, Cerwin Vega og 96kb MP3. :)

__________________
//If it's too loud you'r too old!
Til top Vis Master_F's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Master_F Besøg Master_F's Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 16 Juli 2017 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig hørt CV kan levere ægte tunefuld bas

Bulder brag og larm, ja men rigtig musik, nej

Flyt dem helt tæt på bagvæg evt
Og jeg tvivler faktisk på din fine forstærker matcher, find en gammel Kenwood, måske Harman K eller tilsvarende hvis du vil lege videre
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

kunne forestille mig at Hegel`en er så tilpas kraftig og holder cv`erne i et bedre jerngreb, samt tilmed ikke har EQ mulighed, at du
får mere mellemtone/diskant og samtidigt mere dyb mellemtone fra bassen... da filtret ikke er designet til at gå i den dybe ende
som standard, for at få en kraftfuld lyd generelt i hele spektret, at du så føler, grundet den bedre forstærkning, bassen forsvinder,
da bulderbassen (pga. dårlig forstærkning), før dominerede meget, da den helt simpelt ikke kunne følge med.. . det hele er nu i et
FOR kraftigt jerngreb, UDEN mulighed for EQ.

Det er jo nærmest fortalt i andre indlæg, prøver bare at præcisere, el. forklare på en anden måde, om end ikke andet.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Så iøvrigt ikke du nævnte placering ift. væg og det er om noget, en vigtig detalje selvfølgelig
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes