Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 22:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nyt, men hvilke? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LarsTThomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

Går og overvejer at udskifte mine B&W DM604 S2, men er dæleme i tvivl om til hvad? De skal spille med Primare I32 cog CD 32. Af kabler har jeg bl.a. Chord epic super twin ht kabler og nordost Heimdal balancerede.

Kredser om 3 sæt, men andre input er også velkomne.

Sonus Faber Venere 3.0
Audiovector s3 signature/super
Audiophysic Classic 30

For og imod samt ris/ros, Skyd løs.

Mvh Lars
Til top Vis LarsTThomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsTThomsen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Velkommen til

Med fare for at være ikke-konstruktiv i forhold til dit spørgsmål, så mener jeg, at der kun er en vej frem, hvis du vil have nye højttalere: Du skal finde nogle forhandlere, der vil hjemlåne, hvad du nu end finder frem til - det er den eneste (rigtige) måde at finde ud af, hvad der i dine ører spiller bedst på dit set-up og i din hjemmeakustik.

Det er hårdt og tidskrævende arbejde, men sådan er det vist desværre bare

Du kan jo i første omgang forsøge dig med de højttalere, som du allerede har udset (har ikke hørt nogen af dem, så ingen kommentarer hertil fra min side), og hvis det er til hjemlån fra forhandlere, så kan det jo også være, at den gode forhandler kan give dig lidt input og inspiration til, hvad der ellers er værd at lytte til i butikken.

Er du ude i et (brugt) privatkøb, så stiller tingene sig ofte noget anderledes, men forsøg alligevel om hjemlån ikke er muligt.

Held og lykke med processen/anskaffelsen.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Sonus Faber er den eneste jeg har hørt. Nok den mest uengagerede og kedelig højttaler jeg har hørt, helt død, et sæt Rega til en billgere pris dansede
let og elegant om den, engageret og levende.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
LarsTThomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Sonus Faber en enkelt gang og undrede mig også over hvorfor folk er så begejstrede for dem? Troede bestemt jeg bare havde en dårlig lyttedag. Men kan se der er en til der deler samme holdning.

Audiovector har jeg hørt på flere gange og syntes de spiller rigtigt godt, men derfor behøver man jo ikke udelukke andre.

Audiohysic er jeg blevet anbefalet, men har endnu tilgode selv at lytte på dem, de bruges ofte på demoer med netop Primare setup. Derfor også anbefalingen, men det kunne være rart at høre andres mening.

Ved godt at i sidste ende er det mig der betaler og mine ører der skal tilfredsstilles, men der kunne jo være nogen eller noget jeg havde overset?
Til top Vis LarsTThomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsTThomsen
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

@Lars
Jeg forstår godt dit ønske om råd og input fra andre, som har erfaring med de højtalere du har i kikkerten. Og specielt hvis der er nogle der også har erfaringer med samme forstærker i den forbindelse. Det er hyggeligt og givende at snakke om sin hobby med andre - udveksle erfaringer.
Men som Analoqueman skriver, kan man ikke købe/vælge højttalere uden at have hørt dem i sine egne omgivelser spændt efter eget grej. Jeg har selv haft et par håndfulde højttalere på prøve i min jagt efter den næste opgradering. Har oplevet, at jeg nogle gange ikke kan genkende alle observationer, som kan læses i magasinernes tests. Derfor er det vigtigt at prøve selv i hjemlige omgivelser.

@ Analoqueman
Hver gang - eller meget ofte - når spørgsmålet om valg af højttaler kommer op, bliver trådstarter mødt med: "du skal prøve selv". Det er også helt korrekt og den bedste fremgangsmåde, men måske ikke så brugbart hvis man ønsker lidt hjælp. Andres erfaringer kan godt indgå i paletten
af faktorer, der leder hen til det endelige valg.

En bøn til dem som har meget erfaring i valg af udstyr/højttalere: Har I nogle praktiske fremgangsmåder? Noterer i lytteoplevelser ned? Bruger I kun få eller ryger der mange numre på ved lytning? Jeg synes, at det er et problem, at der ofte går lang tid mellem lytning til de udvalgte modeller, der tages hjem på prøve. Så er det svært at sammenligne og huske, om den forrige nu var bedre end dén man sidder og lytter til nu. Hvordan håndteres dette problem bedst muligt?

Held og lykke Lars - håber du bliver glad for det du ender op med :-)
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer også at råde spørgere om selv at tage ud og lytte... Mig selv derimod, når jeg vælger nyt som brugt... Så er det tit på baggrund af hvad jeg googler mig til hvad andre har skrevet, og så hopper jeg ud i det... Sådan har det været med mine B&W DM 6, og jeg har aldrig fortrudt... Ligeledes med de B&W CM 9, dem lyttede jeg kort til i forretningen, men hjem det gik, og jeg syntes de spiller godt sammen med min Pioneer reciever... Har også et par Tannoy Eyris 1, som jeg lyttede til hos sælger, men en fantastisk og overset stander højttaler af en hamrende god kvalitet. Hvis man kan låne dem hjem til sig selv inden køb, så har man den fordel, at man kan høre den musik der oftest bliver spillet hos en selv på samme anlæg, og her kan man notere fordele som ulemper, således man kan huske hvilke parametre man nu lytter efter, hvad er godt, og hvad er not... Groft sagt, så hvis jeg kan lytte til samme højttaler i timevis, og stadig sidde med et smil fra øre til øre, så er det nok højttalerne for mig... ikke så mange dikkedarer

Mvh
Birger
Nå ja... Musiklytning sammen med en god ven og godt øl/vin er et must...
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

LarsTThomsen skrev:
Jeg har hørt Sonus Faber en enkelt gang og undrede mig også over hvorfor folk er så begejstrede for dem? Troede bestemt
jeg bare havde en dårlig lyttedag. Men kan se der er en til der deler samme holdning.


Fordi den er flot! Stor faktor i disse tider...
Og det er Sonus Faber, wuhuu, men lavet i Kina.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

@Birger

Alkohol er også det bedste middel mod lyttetræthed
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

lajst2, jeg er helt enig i dine bemærkninger både til Lars og til mig!

Det var bestemt ikke min mening at nedgøre Lars' anmodning om input og erfaringsudveksling - det vil jeg gerne undskylde, hvis jeg fik formuleret det på en sådan måde, at det kunne misforstås i den retning

Jeg synes stadigvæk, det er en god idé med en forhandlerrunde til forhandlere, der sælger en (eller flere?) af de foreslåede højttalere. Så kan man danne sig et indtryk af, hvordan de lyder og eventuelt få sammenlignet med, hvad forhandleren i øvrigt har stående og kan anbefale. Det er vel et udmærket udgangspunkt for et evt. hjemlån af et eller flere sæt højttalere.

Mine nuværende højttalere tog det meste af et år at vælge, og jeg var sågar i Stockholm for at lytte til nogle af de modeller, som jeg havde udset mig (de kunne - og kan - ikke fås i DK).

Happy hunting
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Analoqueman

Du formulerer dig altid til UG med kryds og slange (ingen ironi). Og der var intet nedgørende i dit indlæg.

Jeg forsøgte bare at fiske efter lidt praktiske værktøjer til alle dem/os, der er i processen med valg at nyt gear.
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

lajst2 skrev:
En bøn til dem som har meget erfaring i valg af udstyr/højttalere: Har I nogle praktiske fremgangsmåder? Noterer i lytteoplevelser ned? Bruger I
kun få eller ryger der mange numre på ved lytning?

Jeg lytter aldrig for længe ad gangen, da jeg er så koncentreret, når jeg lytter, at jeg hurtigt bliver "lyttetræt". Måske 1,5 - 2 timer max.

Så lytter jeg på flere forskellige dage med ikke alt for længe imellem. F.eks. en dag i én uge, og en dag i den efterfølgende uge.

Mht. musik tager jeg ikke ret meget med. Jeg vælger nogle plader, jeg kender til hudløshed, og som er spredt på flere forskellige stilarter (f.eks. metal, klassisk, pop, rock).

Jeg tager min iPad Mini med, som jeg bruger undervejs til at notere ting ned, især mht. hvad mit førstehåndsindtryk er af lyden på de forskellige ting, jeg tester.

Hvis det er højttalere, jeg skal købe, og forhandleren er fleksibel, prøver jeg at høre dem i to forskellige rum hos ham.

Endelig er det altid en god idé at tage sin egen forstærker + dac med, når man skal købe højttalere, da det endelige resultat rent lydmæssigt er en kombination af anlæg/højttalere. Man kan sagtens komme ud for, at højttalere som lyder knaldgodt på ét anlæg, lyder alt for "lyst" på ens eget anlæg hjemme i stuen. (har jeg f.eks. oplevet)

Men ellers er det klart en fordel at låne demo-modeller med hjem, så man kan teste hjemme hos sig selv i ro og mag + så man kan høre tingene i det rum, de skal spille i.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Mr.green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 April 2016
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej Lars Thomsen

Min mening er,

Uden at være sjov. Men Som Bruce Lee sagde. Så

Dont think, Feeeel.....

Kan se du er ude i at gå i sådan en slags nitpicking, Vurdering af alle mulige parametre, Google, Læs, notere ned, bekymre dig om ting du ikke kan huske osv. osv.

Når du er færdig med alt dette tænker du sikkert selv at du er den store ekspert og ved alt om dit valg. Det eneste du ikke har, og som ville være det mest logiske og som slår alt det du tænker og planlægger, nemlig at lytte til højtalerne, uden at overtænke når du lytter. Feel my friend, Det kan andre ikke gøre for dig.

Det er sjovt at høre hvad andre har følt når de har hørt en højtaler. Men din egen følelse kan du kun få hvis du bruger dine egne ører og ikke tænker så meget. Køb med hjertet, Så går det sjældent så galt.

Du ved udmærket, også efter lang tid, hvilken højtaler, som har Sat sig i dit hoved efter alle de demoer du skal til, eller bedst hjemlån, og det skal du så stole på og så købe, og netop ikke igen begynde at tænke og vurdere alt muligt.

Lad mig spørge. Har du allerede nu noget i dit hoved, du har hørt et eller andet sted som har facineret dig ? Hvis du har det så kig på det, Hvis du ikke har det, så find det.

__________________
Mr.Green
Til top Vis Mr.green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.green
 
LarsTThomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er med på at teste forskellige ht i eget lytterum på eget anlæg o.s.v.

Det jeg savner er input fra folk, der kender de nævnte højttalere, eller andre, der kunne være interessante. Og ikke mindst med et lignende setup som mit eget.

Jeg er desværre ikke så privilegeret at jeg kan tillade mig at smide 30 k + efter et fejlkøb og lave en ommer :-( desværre...

Jeg ved at i alle er velmenende i jeres indlæg og det er fedt at få hjælp. Men vi skal bare lige skære lidt dybere ind til benet end "få dem hjem i stuen og lyt".

Dette indlæg skal ikke opfattes negativt, tager mod alle råd med kyshånd
Til top Vis LarsTThomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsTThomsen
 
LarsTThomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Til mr. Green, ja jeg er lidt forelsket i Audiovector s3 Signature, men som jeg har skrevet før udelukker det ene ikke det andet.

Jeg er helt enig i at man skal købe med hjertet, men jeg bruger andres erfaringer som guide. Der kan jo være ting jeg har overset eller ikke opfanget. Derfor samler jeg også på folks erfaringer, som jeg så i sidste ende parrer med mine egne.

I sidste ende er det j mig der vælger, men ville være rigtigt træt af at vælge noget, som jeg så p.g.a uopmærksomhed hurtigt bliver træt af fordi jeg ikke undersøgte alle muligheder.

Om de højttalere bliver købt om et halvt, helt eller 2 år har ingen betydning, det der tæller er at jeg vælger rigtigt første gang.
Til top Vis LarsTThomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsTThomsen
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Nu nævner du 3 meget forskellige højttalere, rent lyd messigt.

Mit bedste råd er at finde ud af hvilke lyd præferencer du har og hvad der spiller godt sammen med det udstyr du har nu, for ellers ender du bare op med at skulle skifte det også

Men af de 3 du nævner, der gik jeg nok personligt efter AudioVector og det passer som regel også godt sammen med Primare og dit Chord ht-kabel vil heller ikke være et dårligt valg her.

Sonus Faberen er for mig for kedelig, der sker intet.
Audiophysic syntes jeg er lidt tyndbenet og mangler mellemtone og så syntes jeg de kan have en lidt for skinger diskant.

Men lån lidt forskelligt med hjem, det er tidskrævende, men sjovt og lærerigt 


__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Nej jeg mener ikke man skal købe med hjertet, man skal købe med ørene. Det er dem du lytter med. Tilgengæld skal det du så køber gengive musikken så det finder ind til dit hjerte. For mig er PRaT (Pace, Rythm and Timing) den aller vigtigste faktor. Uanset om det er dyrt eller billigt. Glem alt om detaljer, rum, musikalsk, lækker eller andre af de typiske hi-fi floskler. Hvis ikke din fod vipper, eller du danser rundt, dirigerer, eller skråler med, tuder eller griner, ja så kan det være lige meget så er det bare røv syg pling-plong hi-fi gengivelse, langt fra virkeligheden.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
LarsTThomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Pierre jeg er enig med dig i din vurdering af Sonus Faber, har som skrevet ikke hørt Audiophysic... Endnu, kun fået den anbefalet.

Altså skulle jeg vælge her og nu, uden nogen mulighed for at prøve andet, så blev det Audiovector. (der vipper foden nemlig)
Men jeg føler ikke min research er grundig nok endnu, til at foretage et valg.

Mit Primare anlæg, bliver ikke skiftet, det er jeg utroligt glad for, og mine B&W spiller eminent på det anlæg, men kunne godt tænke mig en opgradering, det er jo trods alt ved at være nogle ældre sager og der er jo sket meget på ht fronten. Både skidt og godt.
Til top Vis LarsTThomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsTThomsen
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Lige et indskudt spørgsmål:

- Hvordan kan man karakterisere Audiovector's lyd (house sound)? Spiller deres højttalere generelt varmt, lyst, neutralt eller?
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
LarsTThomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Lajst2 om det er varmt, lyst eller neutralt, kan jeg ikke rigtigt sige. Men en ting er sikkert og vidst, de er utroligt detaljeret. Man hører fingrene på guitarstrengene ved bluesmusik, ved klassisk musik hører du tydeligt trianglen befinder sig 3 meter nede bagved strygerne.

Stemmerne ved kor, kan man placere i rummet. Hører du Elvis og lukker øjnene, så står The King lige foran dig. Er du pige, er du klar til at smide dine våde trusser ud i stuen og håber han griber dem....

Kort sagt, det er meget virkelighedstro.
Til top Vis LarsTThomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsTThomsen
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 31 Januar 2017 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Lars TThomsen.

Det lyder sgu' indbydende

Lakmus testen må så være, om de også kan spille go' gedigen rock (og samtidig være til at høre på...). Her tænker jeg ikke metal, men på AC/DC, Deep Purple, Rob Tognoni, Van Halen etc. Ud over de dyder du nævner, skal mine næste højttalere også kunne levere rockmusikken, som det skal lyde.

Jeg synes tit, at højttalere der kan alt det du skriver, kommer lidt til kort med rockmusikken. Skal siges, at jeg ikke har hørt højttalere i plus 100.000 kr. klassen i eget hjem.
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes