Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 16:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Skrattende Dali højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hunden Falkor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 19 Juli 2016 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har et sæt Dali højttalere model 505, hvoraf den ene skratter. På fronten sidder øverst midterfrekvenser, midterst diskant og nederst basfrekvenser. Det er den øverste udgang med midterfrekvenserne, hvis tynde, skrattende lyd volder mig problemer.

Mit spørgsmål er, om det er muligt og ikke for dyrt at skifte dele på den, eller om det bedst kan svare sig, at finde et par nye højttalere? Højttalerne er ca 10 år gamle og det er først nu, at jeg oplever problemer med lydkvaliteten.

Jeg har billeder, hvis dette kan være til en hjælp, men jeg kan tilsyneladende ikke vedhæfte dem her.
Jeg håber I kan hjælpe mig og evt, hvis dette spørgsmål har været oppe mange gange før, henvise mig til en anden tråd :).

Mvh
Sune
Til top Vis Hunden Falkor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hunden Falkor
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1063
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Det er lidt kryptisk de du skriver; er det den øverste enhed, mellemtonen, der skratter? Det kan være en defekt i delefilteret eller
enheden. HiFi klubben kan sikkert hjælpe dig. Måske har de enda dele på lager. Da det er den ene højtaler der er defekt, kunne du
jo bytte den om med den i den anden højtaler. På den måde kunne du finde ud af, om det er enheden eller delefilteret det er galt
med. Hvis den spiller fint der, er det nok delefilteret.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om du har spille højt, og svingspolen derfor er banket i bund og blevet skæv.
Prøv at slukke for forstærkeren, og forsigtigt skubbe membranen indad på den enhed der driller. Prøv evt også på den anden højtaler og bemærk
om der er forskel.
hvis svingspolen er slået skæv, vil du typisk kunne høre/mærke det.

Er det tilfældet, skal enheden skiftes. Hvad DALI vil være bekendt at tage for en ny enhed, tør jeg ikke spå om. Men det er relativt billige enheder i
505'eren.
Du bør dog ikke lade dig friste af alverdens små højtaler-butikker, der lige kan hjælpe med en "erstatnings-enhed" der passer i hullet om som de
siger er lige så god. Enten skal du sætte en original i, ellers får du ikke samme lyd igen.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Hunden Falkor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Tak for begge jeres svar. Jeg har meget forsigtigt forsøgt at skubbe membranen indad, som du foreslog, CubeLTD, og der er en tydelig forskel på enhederne. Den defekte venstre gav hørbar modstand næsten med det samme, mens den højre, der virker fint, ikke ydede modstand det første stykke. Der kan vel ikke være tvivl om at det er enheden (dvs. svingspolen), der er i stykker?

Jeg må vist prøve at købe en ny original enhed eller et par nye højttalere.. Tak for hjælpen!
Til top Vis Hunden Falkor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hunden Falkor
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1063
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Dali 505 fås til næsten ingen penge brugt?...så køb et sæt og du har dele til en næste lange tid!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes