Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 02:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio Focus 340/380 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Kan det gå an at købe enten et sæt Dynaudio Focus 340 eller 380 til en kun 13 m2 lille stue uden nogen akustiske forbedringer? 

Har haft et sæt Excite X32 i 5 år efterhånden, og dem er jeg glad for.
Bruger dem sammen med en B&W ASW610XP subwoofer og en Denon surroundreceiver X4100W med et godt resultat.
Men jeg er fristet mht. en af de to nævnte Focus højttalere, som begge er til salg lige nu.
Tilmed bor sælgeren af 380'erne få hundrede meter fra mig! Men det er jo nogle ordentlige krabater, og han bor på 4., så det med at høre dem herhjemme uden at kunne garantere et salg for ham, er jo sin sag.
Hvad tænker I?
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 118
Sendt: 07 Juni 2016 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Vil mene at 1) rummet er for småt, 2) Din Denon er måske ikke stærk nok til at få udbytte af dem.
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro
 
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 07 Juni 2016 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Om de fungere i dit rum bliver noget vildt gæt uden grundlag... Vi skal vide lidt mere om det?

Etagebyggeri? Beton vægge/gulve? Gips? Parket gulv? Gulvtæppe?

Møbleret med fornuftige møbler og nok af dem eller minimalistisk?
Til top Vis Morell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morell
 
Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 630
Sendt: 07 Juni 2016 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Køb en god stander, det vil være det bedste.


__________________
Stupidity is not a talent
Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 07 Juni 2016 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Kan det gå an at købe enten et sæt Dynaudio Focus 340 eller 380 til en kun 13 m2 lille stue uden nogen akustiske forbedringer? 

Har haft et sæt Excite X32 i 5 år efterhånden, og dem er jeg glad for.

Hvis du har spillet med X32, så kan du sagtens spille med Focus 340 el. 380... små rum er ikke ensbetydende med små højtalere.

Jeg har selv et lytterum, som kun er en anelse større end dit rum, og her er der lige flyttet et par STORE højtalere ind.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 12 Juni 2016 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Tak for de fine svar, beklager den sene respons.
Har eksperimenteret lidt med først at bruge mine Dynaudio x14 standerhøjttalere som fronter til stereolytning - så lytte til numre, jeg kender og ved,
hvordan skal lyde - så skifte tilbage til x32 og lytte til dem - og så videre frem og tilbage nogle gange.
Konklusionen blev ret hurtigt, at jeg har gået og lyttet til dårligt defineret bas fra x32'erne indtil nu pga. dårlig akustik i fht. gulvhøjttalere.
Standerhøjttalerne lød langt bedre, også selv om mine x32 står 50 cm. inde i rummet.
Så prøvede jeg at lukke portene omme bag på x32, hvilket hjalp enormt, så nu lyder de mere henad x14 mht. klarhed i basområdet.
Min stue har parketgulv, ingen tæpper (upraktisk da jeg har kat) og endnu intet på nogen af væggene. Ville gerne have nogle GIK akustikplader op,
men det er så igen ikke lige sagen pga. katten. Den skal bare sætte kløerne i frontstoffet på sådan nogle plader én gang....!
Men altså, gulvhøjttalere er ikke optimalt i min stue, og derfor overvejer jeg køb af standerhøjttalere i stedet for x32 som fronter.
Derfor:

Vil jeg i virkeligheden være bedst tjent med at droppe Dynaudio, og i stedet få mig nogle (stander)højttalere med frontport? (B&W, ATC, ProAc ell.
lign.)
Altså så de kan stå tættere op ad bagvæggen, tænker jeg.
Som det er nu, er mine fronter en anelse i vejen sådan optimalt set, men det kan sagtens gå an.
Hvad tænker I om det?
Er der nogle fordele rent akustik-mæssigt mht. frontportede højttalere?
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 12 Juni 2016 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Du giver alt for hurtigt op... og giver katten skyld for meget, som er nemt at afhjælpe

X32'erne skal have et par flotte granitfliser, at stå på, så bassen ikke vandrer ned i gulvet. Det hjælper svært på tingene. Parketgulv er akustisk set noget møg, der gerne fungerer som en stor slavebas-membran.

Et tæppe er et must, så du får dæmpet refleksionen i gulvet, kat eller ej. Jeg har selv katte i privaten, og uden løse tæpper er akustikken ganske frygteligt, bare ved almindelig samtale. I lytterummet er der også et løst tæppe på gulvet, plus anden akustisk dæmpning.

Og apropos akustikplader på væggene, og en kat der evt. kradser i dem, så kan et ordentligt kradsebræt/træ til katten løse det! En kat foretrækker faktisk et kradsebræt/træ frem for dine møbler...!! I naturen bruger katte træstammer, når de hvæsser klør, og vil derfor gerne have noget der minder om det, f.eks. hjørnerne på dine møbler

Så ind i kampen igen



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 12 Juni 2016 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hehe!
Nu fik du gjort mig så nysgerrig mht. nemme og billige løsninger mht. forbedring af akustik, at jeg sad med iPaden og surfede under fodboldkampen imellem Tyrkiet og Kroatien (som jeg ellers havde glædet mig til at se!)

Det med akustik er da helt vildt spændende. Jeg kan godt se, at man kan komme et godt stykke med bare nogle få ændringer mht. indretning osv. Men jeg vil nu stadigvæk gerne overgå til standerhøjttalere som fronter i stedet for som nu med gulvhøjttalere.

Hvordan ligger det mht. frontportede højttalere, er de alt andet lige ikke at foretrække, når pladsen er trang? Her mener jeg spm sagt både rent praktisk/indretningsmæssigt, fordi de kan stå tættere op imod væggen, men også når man tænker god akustik?

Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 12 Juni 2016 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Placeringsmæssigt er det absolut en fordel, at porten sidder foran. Omvendt vil nogen så mene, at det er noget skidt, da bastonerne fra porten i princippet er i modfase, og derfor kan gøre bassen mindre præcis. Men det har jeg nu ikke oplevet.

Og ja, det behøver ikke være dyrt, at forbedre akustikken i sin stue



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 12 Juni 2016 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Ok! Er der nogle højttalere med frontport, som egner sig særligt godt til klassisk musik?
Jeg tænker umiddelbart noget med en dejlig naturlig, fyldig mellemtone, så f.eks. oboer, klarinetter m.v. lyder livstro.
Ved godt, at det også afhænger af, hvilken forstærker, man parrer højttalerne med.
En rørforstærker er at foretrække i den sammenhæng måske?
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 12 Juni 2016 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

I forhold til afstand til bagvæg, så har jeg selv et sæt Focus 160 og de står vel 40-45 cm fra bagvæggen og jeg oplever ikke noget negativt ved bassen og lydbilledet som helhed. Jeg har ikke sat skumgummiplugs i refleksporten, for jeg prøvede og det spiller meget bedre uden. At dynaudio har udviklet højtalere til og anbefaler, at de er placeret længere fra bagvæg er ikke grund til at vælge dem fra på forhånd.

Behold de højtalere du har, de spiller skønt, og opgrader på indretningen i stedet. Gode standere og god afkobling til gulv og så bare fyld op med møbler, tæpper, billeder, planter og hvad du ellers kan komme på.
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 13 Juni 2016 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Det var et godt råd, Luggelaj, tak for det 
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes