Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 08:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nyt setup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 12 Februar 2016 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er for nyligt flyttet ind i en bætte 1 værelses lejlighed med min kæreste (Studerende). I den forbindelse kunne jeg godt overveje, at skifte mit gamle
setup ud (2x Jamo Classic 10 + Marantz SR8500), da det fylder utroligt meget. Jeg har ikke lyst til sådan et kæmpe anlæg længere, da jeg mener, at jeg
sagtens vil kunne få stor glæde at et par højtalere på standere. Ligeledes skal der jo en mindre forstærker til, da jeg slet ikke kan bruge sådan en
kæmpe forstærker til en mindre 2.0 stander setup..

Jeg har selv kigget på noget B&W 602 S3 - Da jeg også synes de er pæne! Hvilket også har en form for faktorer, da lejligheden er lille, og derfor "fylder"
meget i rummet. Men jeg er dog stadig i vilreden, i sær når det kommer til forstærkeren.

Min idé er, at bruge et sted imellem 5-7000 kr på det. Hvor jeg har følgende, som jeg gerne vil have smidt på:
- Argon Stream 2
- Marantz CD5001
- Playstation 4
- Apple TV 1
- TV

Så jeg tænker at skulle have følgende:
2x Stander højtalere inkl. standere
2.0 Forstærker
DAC(?)

Jeg tænker at købe det brugt.. Da man får lidt mere value for pengene.

Håber i har nogle gode inputs. :)

Hilsen
Anders
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 12 Februar 2016 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

B&W 602 S3 er ikke nogen ringe højtaler. Tilpas stor til at give ok bas, især i et mindre rum. Eller er der rigtig mange i den klasse til
salg. Er selv ret vild med 2 vejs....osse 805 Matrix..hvis man er til den mere monitor-agtige lyd. Der er ret mange inte.forstærkere
til salg her på sitet?....ex. http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?
id=304902

Men...det er svært at råde på det grundlag....køb evt. en DAC der rykker...
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 12 Februar 2016 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Et sæt B&W Cdm-1 er også en mulighed. En glimrende lille ht som spiller fint tæt på bagvæggen.

En forstærker kan ikke blive for stor til en højttaler - tværtimod vil det blot give bedre lyd og er langt at foretrække fremfor en "for lille forstærker".
Så du kunne beholde din forstærker i første omgang og satse på en god DAC.

Skal Marantz'en væk pga. pladsmangel så ville jeg vælge en integreret forstærker med indbygget DAC. Et bud kunne være MicroMega MyAmp som
spiller naturstridigt godt i forhold til sin størrelse - og den har masser af tilslutnings-muligheder for dine apparater.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 12 Februar 2016 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Du vil få mest lyd for pengene og slippe for en separat forstærker, ved at vælge et sæt aktive Dynaudio Xeo3 højttalere.
Der er et brugt sæt til salg for 6.500,- inkl. standere..

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hmm, synes det er lidt et svært valg.. Jeg tænker at smide 5-7 tusinde efter det, da jeg mener at den sum penge, burde kunne give et system der holder et par år endnu. ;-)
Så tænker lidt, efter at hørt jeres kommentarer, så beholder jeg min Marantz SR8500, den er dog kæmpe stor.. Men vil det bedste valg så være, at bruge ca. 3-4 tusinde på højtalere, og så 2-3 tusinde på en DAC?

Jeg er lidt vild med udseendet på B&W højtalere, men hvilke andre modeller vil i kunne anbefale til de 3-4 tusinde? De skal helst også være pæne. ;-)

Og hvad angår DAC, så har jeg hørt meget godt om DAC Magic+, men skal jeg måske smide lidt flere i en DAC?

Hvad angår aktive højtalere, så vil jeg helst ud i passive.. Det er lidt sjovere.

Tak for hjælpen i hvert fald!
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Bamse58
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Januar 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er passive sjovere end aktive? Et sæt Dynaudio xeo 3 vil lyde langt bedre end nævnte B&W modeller.
Til top Vis Bamse58's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bamse58
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Vælger man aktive højttalere er man låst - du kan ikke opgradere forstærker/DAC/højttaler hver for sig. Ellers er jeg ikke uenig i at lydkvaliteten er
høj med et sæt Xeo 3 - men kan der forbindes 5 apparater til dem på en gang - tror jeg næppe!!

Højttaleren er jo lydgengiveren og dermed den mest afgørende for lyden. Så jeg ville prioritere dem højest. Da alle apparater lyder bedst forbundet
via DACen er den dog også vigtig. Vil mene din prioritering er ok.

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest, så er jeg ret usikker på, hvilke højtalere jeg skal gå efter.. Synes virkeligt at det er en jungle. Mange af højtalere virker for det meste som for højt prissat, og så ved jeg slet ikke, hvad jeg skal vælge..

Tog lige et hurtigt kig, og fandt disse B&W, som både er pæne, men sikkert spiller renere end de 602 s3?

Men hvilke mærker, modeller, osv. burde jeg holde øje med?

Det samme med DAC's, så er det eneste der lige falder i mine øjne en DACmagic, men hvor gode er de samlignet med så meget andet i samme prisklasse?
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Bamse58
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Januar 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Forstår ikke hvorfor du ikke bare tager de aktive Dynaudio Xeo 3. Tror du vil blive overrasket over hvor godt de spiller:)
Til top Vis Bamse58's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bamse58
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg ikke vil have aktive højtalere er, at jeg  godt kan lide idéen om, at kunne finde den  rette forstærker/dac kombination til mit setup. Også det, at jeg  vil kunne vælge mig et par pæne højtalere,  hvor jeg efterfølgende kan  opgradere i forstærker delen og ikke højtaleren.

Når, men jeg har lavet lidt research.
Jeg har fundet følgende  til  ca. 6,5 kilo, som kan købes nær mig (KBH).

B&W 705 - 4500 kr.
DACmagic plus+ - 2000 kr.

Hvordan ville dette setup være, i forhold til mit tidligere Jamo Classic 10 + Maratnz Sr8400?
Håber da det vil kunne give en lidt finere lyd.

Jeg har dog læst lidt på nettet om, at de 705 er lidt bass sky, hvilket skræmmer mig lidt. Min nyeste hovedtelefons erhvervelse  er et sæt Beyerdynamic T1, som er til den noget lyse side, hvor bassen er meget sky! Jeg kan  godt lide dem, men  søger  noget lidt mørkere, hvis det skal være mit  stue setup.. :)
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Nå, men jeg har søgt og søgt og søgt i rimelig langtid nu, og har fundet nogle interessant bud, af hjælp fra andre.

Vil dog gerne lige have jeres mening om dem, da det er mærker, som jeg slet ikke er kendt med, eller har hørt om.

Det ene er et sæt Vienna Haydn Grand, som jeg kan få for 5800 kr. inkl. stander. Har læst godt om dem, og så blev de godkendt af damen til at måtte stå i stuen. ;-)

Dernæst har jeg en der har et par B&W 705 til salg, for en 45-5000 kr. inkl. stander. Har læst godt om dem, men at de skulle være lidt bass sky, som nævnt i andet indlæg.

Har så også kigget på et sæt Buchardt S300, men de er godt nok svære at finde brugt.. Fandt et par herinde til en fornuftig pris, men han fjernede annoncen kort efter jeg skrev til ham..

Skal siges at jeg er blevet fortalt, at jeg burde bruge hele beløber på ét sæt højtalere, og så opgradere min forstærker på et senere tidspunkt, til en dedikeret stereo forstærker. Da DAC'en i min Marantz skulle være ganske udmærket.

Håber i kan hjælpe mig. :)

Hilsen
Anders
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
asa11
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men her står Vienna Haydn Grand i stuen - ca. 30 kvm.
De gør ikke meget forkert, meget 'pæne' i lyden uden at være lukkede.
Opstilling er godt fri fra vægge i et rum med mange møbler mm - altså meget dæmpning.
Trækkes af Naim Nait 5i - jeg er sikker på at mange hifi-purister vil mene at kombinationen af dæmpet rum, Naim og Vienna
Haydn Grand er langt ude, måske med ord som farvet mørk lyd og mangel på detaljer. Jeg indgår ikke i diskussion, har spillet
på det i nogle år og på trods af anfald af lyst til noget nyt/anderledes står det stadig i stuen. Jeg ved ikke om de er basstærke
nok til dig, måske kan andre bidrage med erfaringer.
Held og lykke med at finde det, der passer dig!


__________________
asa
Til top Vis asa11's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af asa11
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Spændende! Bliver mere og mere tiltrukket af de Vienna Haydn Grand..!
Jeg søger faktisk ikke så meget bass i denne omgang, da jeg stadig bor i en lille et-værelses studie bolig.. :) Havde mine gamle Jamo Classic 10, som
havde rigeligt med bass, men er måske ikke det jeg søger så meget længere. Efter mit køb af Beyerdynamic T70, så er jeg faktisk blevet lidt mere glad
for en mere fyldig mellemtone, og en diskant der ikke skriger mig ind i hovedet, men stadig kan bidrage tilstrækkeligt! 
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Lige et update...

Blev inviteret hjem til en fra Facebook, for at høre hans Vienna Haydn Grand... Og jeg må indrømme, de overraskede mig utroligt meget. Så jeg blev
nødt til at snuppe et par. Fik dem dog lidt billigere, så nu skal jeg ud at lave mig nogle kabler for de sparede kroner!
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 11 April 2016 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Lige for at genoplive min gamle tråd, i stedet for at lave en ny..

Så kom jeg til at kigge på lidt brugte forstærkere, og kan allerede onde min pengepung.. Men altså, jeg sidder jo på nuværende tidspunkt, med
min dejlige, men UTROLIGT store Marantz SR-8500. Den levere en lyd, som jeg faktisk er ganske tilfreds med, men den er simpelthen for stor.
Jeg har nemlig i nærmere fremtid tænkt mig, at anskaffe mig et nyt TV-bord, som skal være mindre, og får derfor ikke plads til min Marantz..

Jeg kiggede derfor lidt på noget Thule, da jeg har hørt, at de skulle være gode til prisen brugt, og at bas niveauet ligger noget nær Marantz?
Men jeg har en Thule IA100 i kiggerten, som jeg tænker kunne være et pragtfuldt supplement til mine Vienna Haydn Grand.

Det eneste problem jeg så lige kommer i, er at jeg liiige skal ud at anskaffe mig en DAC.. ;-)

Nogen indvendiger om mit valg af Thule? Tænker ikke jeg behøver at gå op i 150'eren, da det trossalt kun er stander højtalere. :)

Hilsen
Anders
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 11 April 2016 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Personligt turde jeg ikke kaste penge efter Thule! Der er alt for mange af dem, som går i stykker.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 11 April 2016 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Troede faktisk det var noget der ville holde! Hvad er årsagen til de går i stykker da? Varme, dårlige komponenter eller hvordan og hvorledes?
Men hvad med lydmæssigt, for jeg tænker alt andet lige, så må de da kunne levere bedre lyd end min snurrerundt forstærker..
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 11 April 2016 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ville beholde min store, dejlige Marantz...

Så ville jeg bruge pengene på en bedre DAC..


Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 11 April 2016 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Den er bare alt for stor desværre. Jeg bor i en lille 40 kvm lejlighed, så plads er der ikke nok af.
Derfor jeg tænkte på, at skaffe noget tilsvarende min marantz mht. lyden, men ren stereo og meget mindre.
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 15 April 2016 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Nååå, men altså jeg har overvejet og tænkt, drøftet det med damen.. Og bliver simpelthen til at få noget bedre! Nu hvor jeg har købt mig nogle Vienna Haydn Grand, synes jeg ikke kun at bruge 2 kilo på en ny forstærker.. Så derfor jeg vil jeg gerne bruge lidt mere.. Overvejer at smide maks. 5 kilo efter det, men ved ikke om jeg måske skal smide 5 kilo efter en forstærker, og så senere hen tilkøbe en ordentlig DAC.

Har stadig Thule i hovedet, men samtidigt Holfi. Jeg fik et lyt på en bekendts anlæg, som havde Holfi Integra 8 og hans Vienna Haydn Grand, og det lød altså ganske fornuftigt! Det er bare ikke så nemt at finde Holfi.. Har fundet noget brugt Holfi og Thule. Synes Thule sættet er UTROLIGT flot, hvilket nok er det der fanger min opmærksomhed mest! For så får jeg lov til at stille det OVENPÅ mit TV-møbel. ;-)

Hvad synes om min idé, og det jeg har fundet? Skal siges at de også skal være pæne, for det betyder også MEGET for mig, at de ting jeg har stående, ser pæne ud! :)

På forhånd tak.

Hilsen
Anders
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes