Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 09:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hiraga 20W (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 122
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg er i tvivl om hvad en (umodificeret, aldrig repareret) original 20W Hiraga effekt må koste, den står jo i en butik på Frederiksberg til 11K!!!! Men jeg har en på hånden til 9K, jeg syntes dog at det er rigtig mange penge for en forstærker med 25 år på bagen, som man tilmed ikke kan få originale transer til hvis nu uheldet skulle være ude

Det skal dog siges at den spiller rigtig rigtig godt, men...men...men... er det alligevel ikke for dyrt

Håber på lidt kommentare, hjælp, og råd...

Hilsen

Allan  

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

vis det er den der står nede i Audio Consult så er det ikke unomalt at tingene koster det det koster der, og vis det er den kan jeg kun sige at den står som orginalen, den enste der er skifted på den er fono bøsningerne og ikke anet, så de 11000 kilo kan sikkert godt bankes ned til 10000 kilo, husk at mange butikker sætter altid prisen højer op på deres vare for at få det de ville have for deres vare, købmans teknik, det samme gør private da også
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg er den særdeles velforsynet med ladelytter, vist nok omkring 200 000 micro farel. Bliver sådan nogle ikke trætte
med tiden?
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask
 
Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 360
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

gask skrev:
Så vidt jeg er den særdeles velforsynet med ladelytter, vist nok omkring 200 000 micro farel. Bliver
sådan nogle ikke trætte
med tiden?


Det tror jeg ikke gør det. Jeg havde engang en original godt nok en Hiraga 30, der sad husker ikke lige antallet men
store flotte røde lytter på 1.5 Farad og stak op af plinten lige som rør. Så mon ikke 20 eren også kommer derop af.

Mvh.
Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hej Allan.

Hvis det er den som kan ses på fotoet på Audio Consults hjemmeside, så er det altså ikke en 20w, uanset hvad Anders skriver. Den afbillede forstærker er den senere 30w. (20w har et andet chassis, og der er låg på kabinettet. 20 har til gengæld IKKE låg over printene og ved tilledningerne til udgangstransistorerne). Jeg spiller selv på en en Hiraga kopi som startede som 20w, og som jeg senere ombyggede til 30w. Alle som har hørt min forstærker både før og efter modifikationen, er enige om at 30w er langt mere velspillende end 20w udgaven.

Der er derfor efter min mening tale om den mest attraktive udgave af forstærkeren. Det er ikke rigtigt at der ikke kan skaffes transistorer til den længere. Det er dog både besværligt og ikke mindst dyrt.

Hvorvidt prisen er den rigtige eller ej, kommer jo an på hvor gerne du vil have den. For noget tid siden var der en tilsvarende forstærker til salg for ca. det halve (Den var til salg i LANG tid til den pris). Den havde dog fået nye lytter (Rifa). Den så rigtig flot ud, og hvis jeg havde haft pengene på det tidspunkt havde jeg nok snuppet den. Om den er det dobbelte værd med originale lytter tvivler jeg på, vi ved jo ikke hvor lang tid der er tilbage i dem. Endelig skal du lige være opmærksom på at forstærkeren også blev solgt som byggesæt. Der er stadig mange af dem rundt omkring, og de plejer at være ret billige. Du skal dog helst have lidt forstand på elektronik hvis du skal købe sådan een, de er ikke lavet lige godt alle sammen. Jeg ville nok foreslå at du istedet finder en velbygget kopi til en meget lavere pris, og så lytter lidt til den, inden du går ud og bruger så mange penge på en forstærker, som på trods af dens mange kvaliteter, trods alt også har nogle begrænsninger.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 122
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Tak for svar

Prisen er 9k, fornemmer jeg at i syntes prisen er ok?

Har det da været din Hiraga som står i Audio Comsult nhj4?

204.000uF pr kanal!!! "Store" lytter holder som regel meget længe hvis det er ordentlig kvalitet, jeg har flere Siemens Sikorel 10.000uF fra 1987 som måler 14.800uF...

Ved måling af kapaciteten har jeg tilsluttet en tonegenerator direkte til elektrolytterne. Generatoren er indstillet til at gengive 50Hz firkantgengivelse ved maksimum amplitude, som er 20Vpp, og dens udgangsimpedans er 50Ω. Derved bliver strømmen elektrolytten bliver op-og afladet med 200mA.       I=Up/R > 10V/50Ohm = 200mA

 

Dermed kan man beregne værdien på de tilsluttede lytter ved at aflæse på oscilloskopet, hvor stor en spænding generatoren kan nå at op- (og aflade) kapaciteten til med de 200mA ved den aktuelle frekvens.   C = I x (aflæst)t / (aflæst)U > 200mA x 9,8mS/31,25mV = 62720uF

Eksemplet oven over er måling udført på nogle 15 år gamle Spraque opgivet til 67.000uF +5-10% så de holder jo også kapaciteten fint...

Lydmæssigt er Hiraga'en mange klasser bedre end f.eks Pathos tt rr og i mine ører også bedre end Sugden Master Class, men alligevel det er sku' mange penge for en "gammel" forstærker...

Eller hvad???

Kan man få bare noget nær 9K ind igen, hvis det nu viser sig at den alligevel ikke var "guldet"??? (selvom den er det lige nu)

Hilsen

Allan

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*
 
*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 122
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Tak for dit svar, du nåede at skrive mens jeg svarede de andre.

Det er da rart at høre at transerne stadig er til at opdrive hvis de skulle dø på et tidspunkt.

Ja, jeg så godt da Dyna Max havde en til salg med Rifa lytter (derfor købte jeg den ikke) til 5,5K tror jeg det var.

Jeg er ikke sikker på at det er en 30W'er fordi alle lytterene er lige høje og på 68.000uF pr stk. Mener at have læst at 30W'eren har 133.000uF på alle de bagereste lytter og "kun" 68.000uF på de 2 foran.

Ja der er vel nogle velbygget versioner af selvbyg udgaven, men en klon som der jo er flest af gider jeg ikke købe. Så kan jeg ligeså godt selv bygge en forstærker (igen), jeg er elektroniktekniker og har konstrueret indtil flere forstærkere.

Ja alle forstærkere har begrænsninger, spørgsmålet er blot om man kan leve med de "fejl" en forstærker nu besidder. 

Hilsen

Allan  

 

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

*allan* skrev:

Har det da været din Hiraga som står i Audio Comsult nhj4? nej, men jeg har hørt den og har fået en snak med den tidelig ejer af den, og han er ok

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil blot tilføje, at den nævnte første version af Hiraga, er målt til kun 16 pr kanal i 8ohm. Men det er godt nok 16 muskuløse watt, der er tale om. På senere udgaver kan man så håbe på, at diskanten er mindre grov. Bas og mellemtone, er til ug.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

sæt støjspoler mellem ensretter og lytter,så får du rettet op på den elendige øvre mellemtone/diskant
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi
 
*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 122
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan oplyse at versionen jeg har er 20W'eren, det står på undersiden af printet. Om den så "kun" reelt er på 16W er for mig ligegyldigt, da det jo er lyden der kommer ud af dyret som er vigtig 

Men alligevel giver det lidt mening med de "kun" 16W, da jeg syntes at køleareal + trafo og varmeafgivelse peger i den retning, jeg har tidligere haft en Hiraga byg selv version (ved ikke om det var en 20W eller 30W) den blev noget varmere og jeg har også haft en Classe DR-3 2x25W den blev også rigtig rigtig varm og uha den savner jeg godt nok lyden fra. En 2x50W single-ended ren Klasse A med reguleret strømforsyning som jeg selv konstruerede høvlede 1000W af kontinuerligt (vinter forstærker) behøver vel ikke at sig at den blev VARM  og var umulig at håndtere da den vejede 100kg

Men jeg må sige at sammenlignet med de Klasse A konstruktioner som jeg tidligere har haft så mangler Hiraga'en råstyrke og dynamik... Men finesse og indlevelse samt overblik har den i rigt mål.

Som jeg har det lige nu ryger den tilbage, jeg må kunne støve noget billigere op som er ligeså godt...

Tak for input  

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*
 
mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  


køb en singleended rørslæde istedet 
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi
 
Doxa70SE
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 November 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

*allan* skrev:

Men jeg må sige at sammenlignet med de Klasse A konstruktioner som jeg tidligere har haft så mangler Hiraga'en råstyrke og dynamik...

Her er vi enige...

En vej ud af dette er at fjerne den seriemodstand der sidder i strømforsyningen, den ødelægger nemlig typisk dynamik og råstyrke...

Iøvrigt mener jeg både 9 og 11k er alt for dyrt for den gamle sag

Til top Vis Doxa70SE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doxa70SE
 
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Uden at have hørt den pågældende forstærker vil jeg også tillade mig at være lidt skeptisk. Selv har jeg en Zapsolute mk4 der
kører klasse A, og den er jeg sikker på kan spille Hiragaen ned under brædderne. Køb sådan en brugt, så er du bedre kørende
for under halvdelen af prisen.
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

nu skal man jo også huske den har ikke mange wat at gøre godt med vis man giver den en højttaler under 90db, den har det lige som rør der gerne vi have en så høj følsom hed, je har en gang hørt denne model på et par Jealvox Sound Monitor og der gik det godt
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke gå lidt ud fra, at alle de lytter tilsammen giver en lidt høj udgangs impedans, som er med til at give den mindre kontrol i diskanten?. Det er jo lige som om den ikke har så mange kræfter netop her, at den er lidt grov. Men det er jo også lige meget nu, da trådstarter vælger noget andet.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Det er lige omvendt, når man parallel kobler kondensatoren i PSU får man en Lav udgangs impedans, så  har forstærkernen meget nemmere ved, at spille BASS.

mvh

Audiohagel

 

Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted
 
velo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Det er en fin forstærker

Jeg havde en original & umodificeret i 4-5 år.

Man skal ikke forvente mere end en 16-18 Watt fra bæstet.

Den skal ha' massere af plads ovenover for at komme af med varmen.

Min opfattelse er at man ikke skal købe dem hvis transistorene har været skiftet.

Det er rigtigt at de kan skaffes MEN de originale var udmålte og at anskaffe en samling til at sortre i, er en voldsom udskrivning.

Lytterne skal være de røde. Jeg har ikke hørt de hvide men det siges altså.

Alt over 8.000 er efter min overbevisning i overkanten. Det kan du også få den for. 

Til top Vis velo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velo
 
Doxa70SE
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 November 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hvis den står hos en forhandler til 11k og den samme forhandler ikke kan tilbyde noget bedre til samme pris, eller noget mindst lige så godt til langt under prisen....så ville jeg glemme den "forhandler"

 

Seriøsiteten skal bedømmes på de handlinger med laver...

Til top Vis Doxa70SE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doxa70SE
 
*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 122
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Nu havde jeg jo egentlig afsluttet denne tråd troede jeg  

Jeg er klar over at grunden til at prisen overhovedet kan ligge og ringe helt oppe på 9K er at forstærkeren stadig har de originale komponenter hele vejen igennem (åbenbart undtaget RCA bøsningerne) men spørgsmålet er (var) jo egentlig også bare om prisen ikke stadigvæk er noget i overkanten (originaliteten til trods).

Der vil altid være ligeså mange meninger om lydkvaliteten, som der er mennesker der lytter. Det er muligt at forhandleren kan tilbyde noget bedre til samme pris, men jeg har altså hørt den direkte mod Sugden Master Class og som jeg skrev tidligere var Hiraga'en bedre i mine øre. Man skal lade være med at lade sig narre af flotte "kasser" og nyt er bedre end gammelt. Jeg har haft mindst 50 forskellige forstærkere igennem mit anlæg over mange år (nyt og gammelt) og pris/lyd hænger sjældent sammen det gør pris/design der imod hver gang.

Jeg har lige fravalgt en Pathos tt rr (hold da k... den lød dårligt) frem for en gammel Sansui som man kan få til rimelige penge. Men det kan selvfølgelig være mig der ikke kan høre  dog er jeg da heldigvis ikke alene om det, da jeg har talt med flere om netop Pathos som havde samme indtryk.

Med hensyn til at modificere en ellers original Hiraga, så syntes jeg det ville være for dumt og langt smartere at anskaffe en klon og så modificere den.

Igen tak for de mange svar, det har styrket mig i min beslutning   

 

   

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes