Sendt: 09 November 2017 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
HCSKOTT skrev:
Det er ikke ofte at man ser trykkammerhøjttalere, hverken her på vintage siden eller på markedet. Jeg har i mange år nydt et par formidable meget små men også meget tunge KOSS M80 i solid amerikansk valnød. De leverer stadig fin lyd og overraskende præcis og vellydende bas størrelsen taget i betragtning. Jeg husker fra halvfjerdserne at der var mange højttalerproducenter som havde trykkammerhøjttalere på programmet. I dag er der tilsyneladende kun store amerikanske 100.000$ trykkammerhøjttaler på markedet. Er det for svært eller for dyrt at producere eller er forbrugerne blevet basdøve og foretrækker bullerbas? |
|
|
Ikke at forglemme de gode gamle AR højtalere, jeg tænker AR3a mv. Disse kunne typisk placeres øverst i det for datidens typiske reolsystem og spille uberørt i årtier. Man kan altid diskutere om der reelt har været nogen fordelagtig og væsentlig udvikling på højtalerfronten de seneste 30, 40, 50 år, tænk på Quad 57, Yamaha NS1000, Rogers LS3/5a. Disse er stadigvæk iblandt referencerne. Bevares der findes da gode nyere højtalere 9 ud af 10 portede højtalere af idag behøver placering væk fra bagvæg eller møblering og mange af dem buldrer alligevel. Åbenbart det folk vil ha' De fleste lukkede kabinet højtalere præsterer bedre bas definition men går måske knap så dybt Efter min mening er portede højtalere samt biwire the evil til musikgengivelse,! Læg dertil majoriteten af blik produceres i Kina Der findes heldigvis stadig seriøse højtalere uden port Ofte diskuteret emne på Britiske fora Seneste skud på stammen er den (tilsyneladende) succesrige Proac Tablette 10
|