Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 22:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Marantz PM64 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 15 December 2016 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har en fin ca 30 år gammel Marantz PM64 som spiller skide godt. Elsker den varme fyldige lyd og den måde lyden bringes ud i lokalet på. Langt bedre end nyere forstærkere (som jeg har råd til) Den falder nogle gange ud i kanalerne, nogle gange i den ene side, nogle gange i den anden, men kommer tilbage hvis man piller lidt ved tape-monitorknapperne. Jeg går ud fra den skal renses. Er det noget jeg selv skal give mig i kast med eller skal jeg sende den til et eftersyn hos en radiomekaniker? Jeg er ferm på fingrene, men har ikke rodet med sådan en før og vil ikke ødelægge den

Ville desuden gerne have noget teknisk dokumentation på den. Hvor kan jeg mon finde det?

Jeg har spillet på den i mange år. Min far købte den da jeg var dreng og jeg har senere slæbt den med til diverse store fester hvor den nemt kunne spille et kæmpe lokale op på hjemmebyggede højtalere. Et Dansk Audio Teknik byggesæt med 4x 8" Beyma basser og noget peerless horn diskant i hver højtaler jeg byggede da jeg var knægt
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 15 December 2016 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  



Jeg spiller i øjeblikket på nogle ældre System Audio 1070, men hvis I kan anbefale nogle federe til denne forstærker så sig endelig til :-)
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 15 December 2016 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Ja - jeg er ret enig i, at de gamle Marantz'er spiller fedt - specielt på den fede måde Når man taler om ældre elektronik, så er det tit dårlige lodninger, og kontakter og potmetre - som stort set ikke har været brugt gennem lang tid. Hvis jeg var dig, så ville jeg rense og smører alle kontakterne og pot metrene (ikke smøre på de punkter, hvor der skal være forbindelse - kun aksler/stave) - og så lodde alle potmetre, kontakter og stik efter. Når du har gang i kolben - så kan du også lodde de store lodde ø'er efter - og hvor ellers det kunne se ud til at trænge til lidt tin - når du er igang Hvis du har noget gammelt elektronik, som du kan øve dig i at lodde på (hvis ikke du føler dig sikker) - så er det en ret nem måde at komme igang på. Husk blot ikke for høj temperatur - og ikke varm for længe af gangen. Så kan du vurdere om du føler dig sikker på at lodde i forstærkeren Du kan ofte finde teknisk dokumentation på hifiengine.com
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 22 December 2016 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv tidligere ejer af en PM-84II (dens storebror), og jeg giver dig helt ret mht. charmen ved den

Jeg ville nok, før du begynder med loddekolbe mm., åbne låget på den og sprøjte kontaktrens (fås billigt i spraydåseform) i alle potentiometre og ved alle de bevægelige dele, du synes giver knas. Det er ikke småting, det kan gøre, hvis du ikke har gjort det før.

Held og lykke med den!
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 22 December 2016 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres input. Den har ikke før været serviceret på nogen måde, så jeg tror jeg starter med en gang kontakt-rens. :-)

Er ved at se om jeg kan støve en pm64 mere op.

Ønskemodellen må være PM94, men den er nok umulig at støve op.
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 22 December 2016 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

PM-94 er også en fed Integreret forstærker, men den kørtes ret hårdt med sit Quarter-A kredsløb, og der var ret mange af disse der brændte af på
grund af varme, de kørte jo nærmest altid i klasse A, den er opgivet til 150W (altså cirka 37,5W i kl. A).
PM-94 er grundlæggende en PM84 på steroider.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 22 December 2016 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Det er ikke altid at kontaktrens gør det.
Somme tider er potmetre simpelt hen slidt op, og så skal de skiftes.

Det er en fin lille forstærker du har.
Men det der med at i gamle dage... Tjah.. den holder ikke altid i byretten.
Der bliver faktisk stadig lavet gode forstærkere, der sagtens kan konkurrere, også på pris.

Men charmen ved de gamle forstærkere er en værdi i sig selv.


Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 25 December 2016 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop en Marantz PM84-2 stående jeg har købt for at renovere. Den har lidt knitrende i højre kanal, når man skruer op og ned for lyden.

Har kort kigget på den, og regner ikke med at det er potmetret som er synderen. Det kan godt være stk kredsen som sidder som forforstærker. Ja - der sidder en stk kreds, hvilket jeg var lidt overrasket over i sådan en kaliber forstærker.

Har læst et sted et det oftest er den som kan give denne knitrende lyd når man ændre på indgangs signalet. Men om det holder må tiden vise sig. Har under alle omstændigheder tænkt mig at skifte alle lytter i forstærkeren og gå den efter.



http://www.thevintageknob.org/marantz-PM-84.html
Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
vtrib
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2009
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 25 December 2016 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har en PM 64 ll stående som back-up.
Min første rigtige forstærker var netop sådan en og da jeg faldt over en til en fornuftig pris kunne jeg ikke lade være med at købe den.

I sin tid spillede den over et sæt Audiovector 4 som den gjorde det fint med,
Nu er det Audiovector 5 og dem kan jeg klart anbefale.

Og God jul herfra

Ib


__________________
-Den dag jeg kan etablerer sourround Electrostat-højtalere kan vi tale om det igen ;o)
Til top Vis vtrib's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vtrib
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes