Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 09:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: På med vinylen - 2. del (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 07 Juni 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel,

Glimrende anmeldelse af den nye Benz. Glæder mig at du har fået øjnene/ørerne op for hvad en ægte top MC kan præstere. Du skal dog ikke bliver alt for overrasket, for der findes nok også bedre pickupper "der ude". Benz må jo have en grund til at lave topmodellen LP-S.

Man skal nok ikke stirre sig blind på tal og data som bevægelig masse og intern impedans, selv om der nok er noget om det. LP-S har jo 0,35 mV ud og hele 36 ohm intern impedans (med mindre der findes en endnu nyere model, som jeg ikke kender).

Mht. til lavt output er det nok Audio Note Io Limited der har rekorden - 0,04 mV. Den anbefales da også brugt udelukkende med den passende AN trafo.  Den interne impedans har jeg ikke kunnet finde oplysninger på, men mon ikke den er lav? Den almindelige IO er med 0,05 mV kun en smule bedre.  LINK

Den gamle Ortofon MC 200 Concorde har 0,09 mV ud og er også noget kritisk på det område.

Rekorden i lav intern impedans tilhører Haniwa HCTR01 - 0,8 ohm. De laver en dedikeret RIAA som den passer perfekt med.   LINK

Mht. til den lave impedans har jeg også sporet nogle af de gode egenskaber du omtaler. Jeg tror nu ikke så meget det skyldes lav masse, selv om det også har betydning. En tyk tråd vil også give lav impedans men ikke nødvendigvis lav masse. Blandt de pickupper jeg råder over er der en del nede omkring de 3-4 ohm. De har også typisk lav output og skal belastes korrekt (evt. med en passende trafo). Jeg hælder mere til at de positive egenskaber skyldes langt mindre følsomhed for efterfølgende kapaciteter og andre unoder. Det kræver dog en "ren" signalvej fra pickup til RIAA. Især når vi snakker 1 ohm eller lavere.

Det er dog ikke alle producenter der går den vej. Den nye ATLAS fra Lyra og ANNA fra Ortofon har begge højere impedanser og tilsvarende højere output. Har endnu ikke hørt nogen af dem, men håber da det bliver muligt en dag. Benz LP-S er afgjort også en der står på ønskelisten lige som de større modeller fra ZYX og Dynavector.

Analog verden er spændende og der viser sig hele tiden nye oplevelser og muligheder. Den næste grænse, tror jeg vil åbenbare sig for dig, når du prøver en af de "rigtige" toparme.  Håber du får råd til den Benz Ebony TR!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 07 Juni 2012 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej Jan!

Tak for heads-up

Jeg ved faktisk ikke om LP-S er nyere end Ebony, men LP-modellerne deler motor med Ruby og Gullwing som benytter rubin anker med firkantede spoler. Ebony serien har kors/X som anker, og deler motor med Ace, Glider, Wood og Ref S. Hvad der kom først ved jeg ikke umiddelbart, da det er ret svært at finde info om Benz. De har bl.a. en meget "sparsom" hjemmeside

De pågældende pickup'er, du nævner, er sluppet uden om min research, og derfor konkluderede jeg at Benz havde rekorden... det er rettet i artiklen!

Grunden til at jeg konkluderer, at lav masse har sine fordele, skyldes dels mine erfaringer med London (Decca) som har ekstrem lav masse, da de hverken har bevægelig spoler, magnet eller jern... kun en magnetisk reaktiv foldet folie. Men også mine oplevelser med, at MC pickup'er generelt bliver mere "informative" jo lavere output/mindre spoler de har.

Og det er simpelthen første gang, jeg hører en pickup hive flere detaljer op af rillerne end London Jubilee. Og min forventning er, at LP-S nok ikke er bedre end Ebony TR. Snarere anderledes...

Jeg tror at årsagen til, at nogle producenter går mod højere output/impedans er, at det gør dem mere fleksible med det grej, de sættes sammen med. Ebony TR skal have en god trafo step-up, hvis den skal fungere optimalt. Jeg havde mulighed for at prøve mellem flere løsninger, mens Ebony TR spillede, og det var hver gang trafoerne der vandt.

Jeg får faktisk en ZYX ind i forbindelse med analog stor-testen. Og den er dyrere end Ebony TR, så jeg er ret spændt på udfaldet!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 07 Juni 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Heyy Mikkel,
Du har i hvert fald "tændt" lysten, så får vi se, hvornår der er 27.000,- til ST-80 og en Benz Micro Ebony TR.

Stor respekt for din beskrevne oplevelse, du bliver afkrævet udgiften, hvis det ikke holder i længden.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 07 Juni 2012 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Det holder!

Og du skal af med 28(!) af de store sedler...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 07 Juni 2012 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

AArrrrrhhh, vi prutter lidt, så går den nok med 27

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 07 Juni 2012 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Mindre kan også gøre det...

Den store MC test, jeg lavede for noget tid siden, viser, at man kan komme et meget langt stykke af vejen for væsentlig mindre. Det er de små forskelle, der koster 3-6 gange så meget.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2455&zoneid=3

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2495&zoneid=3

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2559&zoneid=3



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 07 Juni 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Har skam læst dem, med stor fornøjelse, men det virkede nu alligevel som om, at denne gang havde du ramt noget, der satte dig på plads, mere end du er vant til, ellers har jeg s´gu læst forkert mellem linierne.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 08 Juni 2012 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt, men det er jo "desværre" også i en prisklasse for de få 

Derfor henviser jeg til de andre testede pickup'er, for at vise andre der læser med, at man kan komme tæt på med mindre.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel.

Jeg har en HighPhonic HP-T7 trafo. Hvordan ville en Benz Micro Ebony TR køre sammen med sår'n én? Den kan køre med impedanser  mellem 10-40 ohm.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej Allanowich,

Sikkert en udmærket trafo, men alt for højimpedant. Du kan dog (måske) kommer ud over det ved at belaste den lavere på udgangen. De 10-40 ohm er jo med de typiske 47 kohm på udgangen. Sænker du belastningen til f.eks. 10 kohm, kommer du ned omkring de 2 til 8 ohm, hvilket nok vil passe bedre til en Benz med 1 ohm intern impedans.

Alternativt er (de fleste) Ortofon trafoer beregnet til pickupper med lav impedans og således mere velegnede. Kan du finde en T30 er den nærmest perfekt - lavet til 1 ohm! T2000, 3000 og 5000 er dog lydmæssigt nok at foretrække.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Så allanowich..... Ortofon ST-80 Kom igang

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Tak for den info Jan. Det er jo en pæn slat penge den Benz koster, så det ville da være super HP-T7 kunne bruges. At begynde, at lodde i min Acurus P10, er jeg ikke så meget for. Så der skal anden trafo til.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Så allanowich..... Ortofon ST-80 Kom igang
....ska' nok.......ska' nok........

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

De gamle T3000 og T5000 har faktisk også de flotte kraftige "tårne" - de gemmer dem bare internt.
Her er det en T5000 lukket op.



Umiddelbart føles de to tårne nærmest massive. De kan pilles af, men de sidder godt fast med hver 3 stk. unbrako .... så de fik lov til at blive der.  Næsten synd at pakke dem ind. Forstår godt at Ortofon har lavet den nye åbne konstruktion.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Ja, den er ret flot den ST-80.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Hej Allanowich,

Sikkert en udmærket trafo, men alt for højimpedant. Du kan dog (måske) kommer ud over det ved at belaste den lavere på udgangen. De 10-40 ohm er jo med de typiske 47 kohm på udgangen. Sænker du belastningen til f.eks. 10 kohm, kommer du ned omkring de 2 til 8 ohm, hvilket nok vil passe bedre til en Benz med 1 ohm intern impedans.

Alternativt er (de fleste) Ortofon trafoer beregnet til pickupper med lav impedans og således mere velegnede. Kan du finde en T30 er den nærmest perfekt - lavet til 1 ohm! T2000, 3000 og 5000 er dog lydmæssigt nok at foretrække.

Rent faktisk, så er Ortofon ST-80SE lavet til at spille sammen med pickup'er med højere impedans end Ebony TR, men den klarer sig helt perfekt sammen med denne alligevel.

Under testen havde jeg en Miyajima ETR-800 step-up med, som også blev prøvet sammen med Ebony TR. Miyajima'en er speciel ved, at den kan skifte mellem høj(20-40) og lav(2-20) impedans (pickup'ens!). Og den lød pudsigt nok bedst sammen med Ebony TR når den stod på høj.

Så en ting er teori, noget andet er praksis. Og jeg kan sagtens følge, at man skal have teorien med, inden man sætter tingene sammen. Men nogen gange er ting anderledes, når man prøver det i praksis.

Så Allanowich, prøv du bare en Ebony TR med din trafo, og skulle det ikke matche, så må du have en anden trafo



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Jeg må jo prøve det, for Benz'en kan jo ikke returneres, når først den er i hus. Så må jeg jo bare i banken igen. Tak for svar.  



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Ja, normalt kan man ikke låne pickup'er før man køber.

Men jeg ved, at AB Audio forhandler Benz, og han er lidt anderledes med udlån af pickup'er, så prøv at høre hos ham  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Nåhe ja, han er jo ikke så langt fra mig. Men om han gør det i den pris klasse, er jo et spørgsmål. Men vi får af se.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Jeg ved, at han låner Miyajima ud i den prisklasse... så måske også Benz?!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes