Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Nu er "dyret" varmt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 848
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hej Alle, især Slips og Pihl.

I denne tråd vil jeg gerne rejse en debat om opvarmnings tider på digitalt udstyr foranlediget af en meningsudveksling jeg havde med Ikke Slipsefyr (Slips) og Pihl, hvor ”Slips” startede det hele med at skrive: ” Hvis jeg har haft strømafbrydelse f.eks. har jeg sjovt nok altid en bedre lyd på anlægget bagefter. Det værste er cd maskinen der skal varme op et par døgn før den køre optimalt, men tricket virker sku.” Essensen af det hele er det der er fremhævet med skrå skrift, hvorefter at jeg farede i blækhuset og pippede noget om at der  da vist var noget galt med Slips’s  CD afspiller. Det skulle jeg imidlertid aldrig have skrevet, for de to herre bedyrede at jeg vist aldrig havde hørt hvad en CD-afspiller kunne præstere hvis der blev slukket for den hver aften, jeg lovede at vende tilbage med et første hånds lytteindtryk så snart CD’eren (Advantage CD1) havde varmet i 2 døgn, og det har den godt og vel nu, så her kommer det :

Jeg må fra starten sige at det har virket, der er simpelthen mere musik (uden dog at ville puste til den altid sindsoprivende debat Musik/HiFi) men i HiFi termer, der er mere sammenhæng, lydbilledet er større, bredere mere plastisk, det er simpelthen nemmere at lytte til, der er ligesom blevet skruet ned for kontrasten i diskanten, den er stadig klar men med knapt så mange ”takker” og bassen (siger han med julelys i øjnene) den rækker bare helt der ned hvor jord begynder at hedde undergrund. Ved at ofre et par Kilo Watt Timer har jeg fået en CD-afspiller der er 100% bedre, før sagde den lyde, nu spiller den musik, det bedste Tweak jeg har prøvet. Jeg vil lige tilføje at også forforstærkeren har stået tændt hele tiden, jeg er dog for nærig til at lade effektforstærkeren stå og brænde kalorier, men det skal da prøves engang ved lejlighed. Lad mig komme med min egen private konklusion : Afbryder knapper på både CD og forforstærker er ganske overflødige, tryk dem ”ON” og glem så de er der.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

 Der laves faktisk cd afspillere uden afbryderknap og der laves også nogen hvor afbryderknappen sidder bagpå.

 

Godt at høre at det også virker hos dig, det ville også være mærkelig andet.

Med hensyn til dit effektrin, er virkingen her heller ikke så stor som på de andre apparater, men jeg vil nu nok tro at du sagtens ville kunne høre en lille forskel hvis den har stået tændt  over 24 timer. Jeg selv har altid min stående med fuld power på i weekenden hvor jeg spiller meget. Til daglig hvor jeg går på arbejde står den på standby (halvt strømforbrug).



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 848
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej Slips

Min har også afbryderen bagpå men det forhindrede mig da ikke i pligtopfyldende at gøre brug af den hver aften, altså lige indtil nu.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse
 
jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hvad med en blindtest, hvor den ene cd-afspiller har varmet op i 2 døgn og den anden har været tændt kun 1 time. Har nogen prøvet en sådan blindtest. Begge cd-afspillere skal naturligvis være ens

Jeg tror faktisk ikke på den med at det tager flere dage før en cdafspiller, en forstærker, osv bliver varmet op.

Faktisk kunne det være spændende at forske lidt i emnet, f.eks kunne man simpelthen ved hjælp af et termometer tage temperaturen forskellige steder på testobjektet og således få noget dokumentation for, hvor lang tid der skal til før en cdafspiller/forstærker er varmet op.



__________________
I am always right, unless I´m wrong.
Til top Vis jack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jack
 
jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

F.eks et grafikkort i en pc bliver ret varmt på ganske få minutter.

__________________
I am always right, unless I´m wrong.
Til top Vis jack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jack
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Nogen ide om hvorfor det forholder sig sådan?

Jeg lader selv min cd-afspiller og mit effekttrin stå tændt altid. cd-spillen har on/off på bagsiden hvor det ikke er meningen man skal pille, og effekttrinet har en omskifter foran til at skifte mellem bias A og bias A/B, så man kan lade den stå tændt i A/B mode med kun et lille strømforbrug.

Min forforstærker slukker jeg dog for at spare på rørene.

Jeg har ikke experimenteret med at slukke for cd-spillen, så jeg skal ikke kunne sige hvor meget det giver, men effekttrinet bliver klart bedre efter at have stået tændt i AB mode i et døgns tid. Når man så skifter over i kl. A mode, tager det ca. 20 minutter før den er varm, og lyden bliver bedre i løbet af den første time. Efter en time kan jeg ikke fornemme nogen ændring mere.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hej Hansen

jeg har mit tændt næsten hele tiden, udelukkende fordi jeg har læst mange steder, at man aldrig skal slukke for anlægget(undtagen rør).

Men helt ærligt, hvor lang tid kan det tage før en cdafspiller er varmet op. Næppe mere end et par timer. Men jeg har altså ikke undersøgt det til bunds.



__________________
I am always right, unless I´m wrong.
Til top Vis jack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jack
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Slips

Min har også afbryderen bagpå men det forhindrede mig da ikke i pligtopfyldende at gøre brug af den hver aften, altså lige indtil nu.

Den sidder jo netop deromme for at man ikke skal pille.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
lasse skrev:

Hej Slips

Min har også afbryderen bagpå men det forhindrede mig da ikke i pligtopfyldende at gøre brug af den hver aften, altså lige indtil nu.

Den sidder jo netop deromme for at man ikke skal pille.

Hehe, det kunne være de skulle til at sætte den i bunden, så pligtopfyldende brugere som Lasse, skal få endnu større problemer med at slukke den...

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.
 
Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2130
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Er det så derfor at pigerne har monteret alt det sjove foran 

Ej seriøst

skal højttalere også spilles varme eller er det for at de ikke er tilspillet ordentligt endnu?

min forstærker og cd står altid tændt,men efter en ½-1 times lytning ændre både perspektivet og lyden sig gradvist til det bedre.



__________________
Hilsen Finn / Finn29

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

jack skrev:
F.eks et grafikkort i en pc bliver ret varmt på ganske få minutter.

Hvordan i alverden kan man finde på at sammenligne et grafikkort med en cd-afspiller??. Ved du overhovedet hvad du taler om.??

Du skal iøvrigt være velkommen til at foretage en blindtest, jeg har leget med hi-fi over 20 år nu, jeg ved det forholder sig sådan og det har der også været skrevet til hudløshed i alle hi--fi tidskrifter at cd afspillere spiller bedst når de står tændt altid og de spiller først optimalt efter ca.48 timer.

Det har noget med temperaturen inde i apparatet at gøre,nogen komponeter har det best ved en vis temperatur.

Hvis man ikke kan høre forskel på cd-afspiller der lige er blevet tændt og een der har stået tændt et par døgn, så skal man altså finde sig en anden interesse efter min mening (sorry)



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Hvad med en blindtest, hvor den ene cd-afspiller har varmet op i 2 døgn og den anden har været tændt kun 1 time. Har nogen prøvet en sådan blindtest. Begge cd-afspillere skal naturligvis være ens

Jeg tror faktisk ikke på den med at det tager flere dage før en cdafspiller, en forstærker, osv bliver varmet op.

Faktisk kunne det være spændende at forske lidt i emnet, f.eks kunne man simpelthen ved hjælp af et termometer tage temperaturen forskellige steder på testobjektet og således få noget dokumentation for, hvor lang tid der skal til før en cdafspiller/forstærker er varmet op.

En time  .... 48 timer mindst. Prøv det og du vil blive meget klogere.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

<FONT face="Times New Roman" color=#ff0000 size=4>Hvis man ikke kan høre forskel på cd-afspiller der lige er blevet tændt og een der har stået tændt et par døgn, så skal man altså finde sig en anden interesse efter min mening (sorry)



Slap da af og lad være med det skrigeri
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Hvis man ikke kan høre forskel på cd-afspiller der lige er blevet tændt og een der har stået tændt et par døgn, så skal man altså finde sig en anden interesse efter min mening (sorry)

Godt du sagde efter din mening. Ellers havde jeg været nødt til at smide en smiley efter dig...

Man kan da stadig godt gå op i at have god lyd, selvom man ikke kan høre forskel på to cd-afspillere!! Det afhænger da bare hvad ens definition af god lyd er.

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.
 
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 848
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Kim F. skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
lasse skrev:

Hej Slips

Min har også afbryderen bagpå men det forhindrede mig da ikke i pligtopfyldende at gøre brug af den hver aften, altså lige indtil nu.

Den sidder jo netop deromme for at man ikke skal pille.

Hehe, det kunne være de skulle til at sætte den i bunden, så pligtopfyldende brugere som Lasse, skal få endnu større problemer med at slukke den...

Tænkte bare at den havde brug for motionen for ikke at sætte sig fast, jeg hader at have noget der ikke virker

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Kim F. skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Hvis man ikke kan høre forskel på cd-afspiller der lige er blevet tændt og een der har stået tændt et par døgn, så skal man altså finde sig en anden interesse efter min mening (sorry)

Godt du sagde efter din mening. Ellers havde jeg været nødt til at smide en smiley efter dig...

Man kan da stadig godt gå op i at have god lyd, selvom man ikke kan høre forskel på to cd-afspillere!! Det afhænger da bare hvad ens definition af god lyd er.

Nej , det er altså noget vrøvl, forskellen på en cd-maskine der har stået tændt i en time og en der har stået tændt i 48 timer er så stor at hvis ikke man kan høre det..........jamen så kan man sku da heller ikke høre forskel på et anlæg fra bilka og et seriøs high-end anlæg også forstår jeg ikke hvis man bruger en masse penge på dyrt hi-fi grej.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 848
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Hvad med en blindtest, hvor den ene cd-afspiller har varmet op i 2 døgn og den anden har været tændt kun 1 time. Har nogen prøvet en sådan blindtest. Begge cd-afspillere skal naturligvis være ens

Jeg tror faktisk ikke på den med at det tager flere dage før en cdafspiller, en forstærker, osv bliver varmet op.

Faktisk kunne det være spændende at forske lidt i emnet, f.eks kunne man simpelthen ved hjælp af et termometer tage temperaturen forskellige steder på testobjektet og således få noget dokumentation for, hvor lang tid der skal til før en cdafspiller/forstærker er varmet op.

Ja det kunne da være vældigt interessant, men nu er det jo ikke alle der i den grad er tilsmilet af Fru.Fortuna så de har mulighed for at smide +20 kilo og købe en dublet.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

<FONT face="Times New Roman" color=#ff0000 size=4>Hvis man ikke kan høre forskel på cd-afspiller der lige er blevet tændt og een der har stået tændt et par døgn, så skal man altså finde sig en anden interesse efter min mening (sorry)



Slap da af og lad være med det skrigeri

Jeg skriger ikke, jeg syntes bare det noget frygelig vås Jack skriver. 



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Nej , det er altså noget vrøvl, forskellen på en cd-maskine der har stået tændt i en time og en der har stået tændt i 48 timer er så stor at hvis ikke man kan høre det..........jamen så kan man sku da heller ikke høre forskel på et anlæg fra bilka og et seriøs high-end anlæg også forstår jeg ikke hvis man bruger en masse penge på dyrt hi-fi grej.

Men hvad nu hvis ens definition af god lyd netop er et anlæg som mit til 13.000 kr.? Jeg synes det er rigtig god lyd, selvom nogle herinde nok vil brække sig over det, men for mig er det god lyd, også selvom jeg ikke kan høre forskel på to cd-afspillere.

Nå det jeg egentlig ville med det indlæg har jeg glemt, og jeg kan ikke lige komme på en anden måde at forklare det, det kan være jeg vender tilbage senere med en bedre kommentar senere.. Det er sq ikke sådan når hjernen bliver ældre, og man ikke kan huske hvad man skal huske 

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.
 
MOUSEL
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hej Jack, og andre!

Jeg har en Sony scd xb940. Hvis jeg har haft den slukket er den meget skarp i klangen de første mange timer. Efter en 30-40 timer er den blevet mere blød og varm og generelt mere naturlig i klangen. Der sker også en forbedring i dybden af lydbilledet.

Dette stemmer godt overens med det at slips skrev i det forrige indlæg om at Sony var lang tid om at varme op (ind til 2-3 døgn), det er også min erfaring.

Mvh Mousel

Til top Vis MOUSEL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MOUSEL
 

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes