Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 21:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: SHM-SACD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 29 Januar 2021 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

For et stykke tid siden stødte jeg på et format der hedder SHM-SACD, da jeg ledte efter Dire Straits debut CD. Der skulle være tale om en
forbedring af SACD'en. Det er åbenbart selve materialet cd'er er lavet af der er opgraderet på forskellige måder. Det er dog en dyr
fornøjelse - ca 500 kr for skiven, der er produceret i Japan. Men jeg må nok sige at lyden var en stor overraskelse. Aldrig har jeg hørt Mark
Knpflers guitar lyde med et sådan attack og samtidig sprødhed. Undrer nig at han kan få den lyd på guitaren i betragtning af, at han spiller
uden plekter. Lydbilledet er langt større en jeg husker fra den oprindelige LP.

Nogen der har erfaringer med SHM-SACD formatet? Der står også SBM - Super-Bit-Mapping - på Dire Straits skiven. En teknik Sony
lancerede for mange år siden.

Min spillekæde består af: Oppo 95 - Classé SSP800-Classé 3200-Energy Veritas 2.0- kabler fra MIT og Stealth.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 30 Januar 2021 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvilke sacdér det er du har fået fat i, jeg kender kun shm formatet fra alm cd medie, men hvis det er SBM master der er brugt på dem, så er
det en master helt tilbage fra 1996.

Så jeg kan varmt anbefale de her hybrid sacdér som også kan afspilles på alm cd maskine og lyder også rigtig godt her og fordelen her er at der tale om
helt nye master skåret fra den originale master. Uanset hvad så har jeg aldrig hørt bedre lyd på Dire Straits, så de er alle små 400 kroner værd.

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 30 Januar 2021 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Glemte lige linket :

https://imusic.dk/page/search?query=dire+straits+sacd



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 30 Januar 2021 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har Brothers in arms hybrid SACD og alm CD fra 2005. Og der er forskel, men den er godt nok ikke stor, faktisk så lille at det ikke
betyder ret meget. Er der meget mere at hente på de øvrige, for jeg har ellers alt Dire Straits.

Jeg kan se at Imusic også har en tredobbelt Dire straits CD: Transmission impossible og en : Down under. Ved du noget om kvaliteten af
disse. For det vil jeg mene umiddelbart er mere interessant end at købe Sacd når man har de oprindelige. Jeg har dog de fire Bijou CDer.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 30 Januar 2021 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har en del SHM-SACD'er i min samling efterhånden, og erfaringen er at det går op og ned mht. kvaliteten af masteren, der er
brugt.
Et eksempel er bl.a. Dire Straits albums. De er alle sammen, med undtagelse af On Every Street, udgivet på SHM-SACD formatet,
og de er rigtigt fint skårede lydmæssigt, måske en smule til den lyse side.
Brothers in Arms albummet i SHM-SACD formatet er klasser over den hybrid SACD udgave, man har kunnet købe mange steder.

Jeg ejer ovennævnte SHM-SACD udgaver, men også MoFi's udgaver af samme albums på SACD, og sidstnævnte er faktisk de bedst
lydende i mine ører.

Et eksempel på en rigtig dårlig SHM-SACD skive, er Tears for Fears - Songs From The Big Chair.
Ganske horribel indspilning, men tænker ikke man har haft adgang til en ordentlig master af det album.

Et andet eksempel er Queen's Greatest Hits II, som ikke produceres mere. Dette opsamlingsalbum er tidligere udgivet på SHM-
SACD formatet, og sælges brugt for skyhøje summer.
Jeg har hørt det til en messe, og det var en ret dårlig oplevelse. Jeg har den oprindelige udgivelse af dette opsamlingsalbum på CD,
og den lyder bedre.

SHM-SACD formatet sælges bl.a. på siden CDJapan, hvor jeg har handlet flere gange uden problemer.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 30 Januar 2021 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Jeg har Brothers in arms hybrid SACD og alm CD fra 2005. Og der er forskel, men den er godt nok ikke stor, faktisk så lille at det ikke betyder ret meget. Er der meget mere at hente på de øvrige, for jeg har ellers alt Dire Straits.

Jeg kan se at Imusic også har en tredobbelt Dire straits CD: Transmission impossible og en : Down under. Ved du noget om kvaliteten af disse. For det vil jeg mene umiddelbart er mere interessant end at købe Sacd når man har de oprindelige. Jeg har dog de fire Bijou CDer.


Dem jeg linker til gør en forskel også over for den fra 2005 du nævner, det er masteren der gør forskellen, ikke formatet som sådan. Cd mediet har gennem mange år blevet haglet ned af lp entusiaster, men det er er ikke cd mediets skyld, men dem der master der er nogle bønner, så når det bliver gjort ordentligt som her, så ville jeg ikke bytte med en LP. Du kan roligt købe dem, bare dynamikken får dig til at falde bagover. https://imusic.dk/page/search?query=dire+straits+sacd

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes