Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 02:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: MiniDSP på effekttrin? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 04 Januar 2019 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hej,

Er der nogen der har erfaring med at forbinde en 2X4 miniDSP direkte på line-in på en effektblok der ikke var egen volumekontrol?, altså imellem forforstærker (Cambridge Azur 851N) og effektblokkene (Advance Acoustix X-A220) ?

Jeg spørger da jeg er lidt bange for uventetede signaler fra 2X4 miniDSPen går direkte ind i effekt blokkene og kunne ødelægge mine højtalere...

Hvad med støj fra 2X4 miniDSP'en, nogen erfaringer?....og er der erfaringer med om den nyere 2X4miniDSP-HD har lavere støj?

Hvad med signal styrke og overstyring fra Cambridgen til miniDSP'en.....er der noget jeg skal gøre....og er udgangs signalet fra miniDSP'en kraftigt nok til at drive X-A220'erne?

mvh
Martin
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 04 Januar 2019 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

mini dsp skal sætte imellem for og effektforstærkeren. det er det den er lavet til


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 04 Januar 2019 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Så jeg skal ikke være bange for crazy støj eller andet der kunne ødelægge mine højtalere nu hvor jeg ikke har nogen volume kontrol imellem minidsp'en og effektforstærkerne?
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 04 Januar 2019 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

@mtolesen.
Du er nødt til at komme med en lidt mere præcis beskrivelse af hvad du har af udstyr, hvad du har tænkt dig at købe og hvad du har tænkt dig at opnå.
Eller kommer vi for nemt til at vejlede i blinde
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 04 Januar 2019 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

@Digital_Thor, jamen det har jeg jo skrevet ;-)
Jeg har en Cambridge Audio 851N streamer, som jeg driver to Advance Acoustic X-A220 monotrin.
Volumekontrol foregår i Cambridgen.
Jeg påtænker at indsætte en minidsp mellem cambridgen og monotrinnene, men er nervøs for støj eller andet fordi det bliver
mini dsp`en der driver effekttrinene direkte..
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 04 Januar 2019 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
@mtolesen.
Du er nødt til at komme med en lidt mere præcis beskrivelse af hvad du har af udstyr, hvad du har tænkt dig at købe og hvad du har tænkt dig at opnå.


Det har han skrevet ! Det er fløjtene ligegyldigt hvilken efekt. han bruger, problemet er det samme.
Jeg ville IKKE sætte MiniDSP direkt til effekten.
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 04 Januar 2019 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

hvad er grunden til at du ikke vil det .???. det virker da fint...!!  den er jo ikke så anvendelig andre steder.  Og der er jo et dsp  delefilter


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 05 Januar 2019 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Jo men jeg vil helst have et pot-meter, imellem DSP og effekttrin.
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 05 Januar 2019 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

mtolesen skrev:
@Digital_Thor, jamen det har jeg jo skrevet ;-)
Jeg har en Cambridge Audio 851N streamer, som jeg driver to Advance Acoustic X-A220 monotrin.
Volumekontrol foregår i Cambridgen.
Jeg påtænker at indsætte en minidsp mellem cambridgen og monotrinnene, men er nervøs for støj eller andet fordi det bliver
mini dsp`en der driver effekttrinene direkte..


Jeg spørger ind til hvad du vil bruge minidsp'en til. Som korrektion generelt på et bi-amp'et system, eller som erstatning for et passivt filter i et sæt diy højttallere?
Den nye version fra minidsp har klart mindre støj, men det komme igen an på hvordan du bruger den, fordi den ekstra støj der er i den klassiske version fra minidsp, måske ikke ville blive hørt hvis du stadig bruger det passive filter i dine højttalere, grundet den potentielt lavere følsomhed.
Du kunne f.eks også bruge den ene forstærker til at trække en passivt delt top (mellemtone/diskant) sektion i en passiv 3 vejs højttalere og så bruge den anden forstærker til at trække en aktivt delt og korrigeret basektion på selv samme højttaler.
Der er mange muligheder og jeg syntes derfor at mit spørgsmål er helt legitimt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 05 Januar 2019 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Desuden er jeg i tvivl om hvorvidt at han allerede har købt en 2x4 minidsp. Altså om han stadig er i købefasen og derfor spørger ind til om han skal oppe sig til en nyere version før køb.
Han kunne også vælge at droppe Cambridgen og købe en minidsp med volumen og få fuld kontrol over effektrinnene.
Igen er det så nødvendigt for mig at vide hvilke indgange der kunne være nødvendige på forforstærkeren og hvilke højttalere der er påtænkt at skulle tilsluttes
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 05 Januar 2019 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej Digital Thor,
Jeg har allerede den klassiske 2x4 minidsp, men overvejer den nyere 2x4minidsp HD af to årsager:
1) event støj problemer med den klassiske minidsp.
2) købe HD versionen der inkludere DIRC room correctionpakken.

Min mission er overall room correction fra mine JBL L90 højtalere i min stue.

Det er altså ikke noget med digital delefiltre og biamping.

P.s, jeg overvejede faktisk at købe en minidsp SHD før Cambridgen, men valgte dog Cambridgen da den er et super lækkert
produkt.
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 05 Januar 2019 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

P.s.....de to forstærkere jeg har er monoblokke, så jeg har kun to kanaler til rådighed.
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Januar 2019 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt den klassiske MiniDSP på den måde og har brugt flere lydkort på samme måde. Jeg har endnu ikke brændt noget af.
Du har også delefilter i dine højttalere og de bør give beskyttelse. Det er primært diskanten der har behov for beskyttelse, og det har den så længe der
er et passivt filter på. Man anbefaler også en kondensator i serie med diskanten, hvis man køre med aktiv deling. Jeg har dog aldrig gjort dette, og har
endnu ikke brændt noget af. Jeg har en gang brændt en mellemtone af, men det var med helt ordinært passiv filter, og jeg spillede ganske enkelt for højt
med for lav deling og 1. ordens filter.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 05 Januar 2019 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen,
Tak for informationen.

Hvad med egenstøjen i den klassiske minidsp, jeg har jo ikke volume kontrol i mine effekttrin, tror du jeg vil få meget støj fra
minidsp`en?
Da du brugte minidsp`en var det også direkte på effekttrin uden volumekontrol?

Mhv
Martin
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Januar 2019 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Der er egenstøj men på et normalt setup er det ikke noget man hører. På effektive horn vil man måske høre for meget,
Ja, jeg brugte direkte på effekttrin. Da jeg gik over til åben baffel var der dog ikke headroom nok ift korrektion i bassen og jeg kunne ikke udstyre mine
forstærkere nok. Min MiniDSP havde 0,7 volt ud.

Husk at en minidsp som standard kun er en eq. Hvis der også er eq i din Cambridge så brug den. Hvis det er muligt at loope de digitale inputs og outputs
på din Cambridge, så ville jeg nok kigge på den mulighed ift at sløjfe en minidsp ind her, også bruge den analoge udgang på din Cambridge til effekt. På
den måde vil du opnå optimalt signal/støj niveau. Som du selv nævner, så er en MiniDSP med DIRAC nok den meste korrekt vej at gå ift optimal
rumkorrektion, da de arbejder både med frekvens og tidsdomæne.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 05 Januar 2019 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Ah... på den måde.
Jeg har omkring 23dB gain på mine forstærkere og du har 30. Så mit gæt er at du måske kan høre mere grundstøj end mig, hvis du sætter den direkte til effekttrinnet. Dog skal det siges at jeg kun har hørt deres forforstærker og ikke det lille filter.
Du burde ikke kunne skade noget, så det er da bare om at prøve at tilslutte bæstet og høre efter om du syntes at den støjer for meget.
Med mindre du har brug for streamings delen i Cambridgen. Så havde jeg da købt SHD'en i stedet. Et produkt ser måske lækkert ud, men der er ikke meget der overgår mulighederne i en DSP.
Men som sagt, prøv minidsp'en og hør efter om den støjer i dit setup.
Bare husk at tænke over hvad du gør med en DSP. Med mindre du sidder meget stille, lige præcis der hvor du måler og har hovedet. Så kan det simpelthen ikke lade sig gøre at korrigere for rummet over ca 300hz i de fleste rum. Tidsforsinkelsen imellem den direkte lyd fra højttaleren og de refleksioner du har fra vægge, lofte og gulve, vil være for kort og derfor vil en korrektion i et lille punkt, desværre ændre på din frekvenskurve alle andre steder og omvendt. Så prøv dig endelig frem med korrektioner under ca 300hz, men ret kun på din højttaler over ca 300hz, ud fra en gated måling(tidsvindue), som du skal måle dig til, ca 1 meters penge foran din højttaler i et så refleksionsfrit område, som muligt - altså gerne på en stander ca. midt  i rummet.
Du kan måske få et nogenlunde resultat, hvis du laver flere målinger, flere forskellige steder omkring din lytteposition og kun korrigere ud fra en middelværdi af de forskellige målinger. Men dette bliver så bare aldrig helt præcist, eftersom at det jo kun er en middelværdi og man samtidig ignorere akustikkens regler - mere eller mindre.
Håber det hjælper og at du får prøvet din minidsp af

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 06 Januar 2019 kl. 06:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft forskellige minidspversioner der har været sat til ret mange forskellige effekttrin gennem tiderne uden at jeg har
oplevet støj eller har brændt højttalerenheder af. hvis man rænker sig om virker det fint. havde på et tidspunkt et setup hvor jeg
oplevede at minidspen gav et lille knald i højttalerne når jeg tog strømmen på den hvilket jeg gjorde ret tit, da den havde
tendens til at miste usbforbindelsen. har nu den nyeste version med Dirac og har købt en fjernbetjening til volumen da det er
træls at skulle rejse sig op for at justere volumen. Jeg har også haft forskellige preamps forsn miniDsp`en og det kan man
sagtens, hviss man mangler indgange eller Riaa.
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 06 Januar 2019 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen,
Mange tak for jeres uddybende input, en fornøjelse at kunne trække på ekspert erfaring her i dette forum.

Mit dilemma er at jeg bruger Cambridgen til at streame, dens analoge output er siper godt, der sidder vist nogle høj kvalitets
DAC`er i den og det signal føder mine effekttrin.
Problemet er så at jeg nu "spolere" dette fine rene analog signal ved at køre det igennem minidsp`en.........men nu må vi se
hvorgalt det går......i sidste ende er det jo et spørgsmål om hvad jeg kan høre.

Heine Dupont, jeg påtænker også minidsp løsningen med Diac og flernbetjening, er du tilfreds med den løsning, har det hjulpet
på din rum arkustik, og kan du anbefale produktet?

Mvh
Martin
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 06 Januar 2019 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Den nye 2X4miniDSP-HD er på alle måder et bedre produkt end den oprindelige. Du har ikke skrevet hvilke højttalere du har, men hvis de har under 90
dB i følsomhed (det har langt de fleste højttalere), så tror jeg ikke du vil opleve det som noget problem.

Hvis du skal bruge den gamle 2x4, skal der optimalt set volumenkontrol efter modulet. Det med at man bare skal sætte den mellem pre og
effektforstærker - Det er den slet ikke designet til...Det betyder ikke du ikke kan gøre det - Men du ender potentielt med grundstøj og dårligt signal
støjforhold.

Uanset hvad du vælger, skal du indregne en mikrofon - Den fra miniDSP kan alt man nogensinde får brug for...

Hvis du gerne vil prøve Dirac - Så er der vel stadigvæk en gratis trial til PC ?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 06 Januar 2019 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

@Roky.
Han bruger et sæt JBL L90

Der er faktisk 2 sæt terminaler på JBL'erne. Så du kunne få en ekstra forstærker til at trække basserne og "nøjes" med at sætte mindsp'en på dem. Det er alligevel i bassen at man skal fokusere sin rumkorrektion - i lyttepositionen. Det kunne dog være en fordel at rette på toppen også.
Men, som Roky er inde på - der skal måles

Som sagt før - der er mange muligheder
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes