Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ikke-Windows flac løsning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 09 Oktober 2018 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Sagen er den at jeg har et HAV af flac-filer liggende, og mp3 og lidt andet ape men langt det meste er flac. Det er jo digital komprimeret musik, som sådan set bare kræver en windows maskine med en eller anden tilfældig medieplayer for at virke. Jeg har altid haft det indtryk/erfaring at mediefiler såsom blu-ray film, Youtube, musikfiler såsom mp3 og flac, videoklip, og spil feks Call Of Duty osv altid er bedst på en dedikeret maskine/hardware der feks kører på linux eller xbox(hvilket styresystem de end kører med pt).

Windows er sådan en god allround løsning hvor rigtigt meget kan køre på, MEN jeg er 100% overbevist om at musik har bedst af at køre på noget dedikeret hardware. Mange har cd-afspiller, stream-service osv. Men det jeg vil frem til, til musikafspilning hvad er så allerbedste og stabile løsning pt? Roon labs Nucleus https://darko.audio/2018/08/roon-labs-nucleus-review/ er det en god løsning tror i? Roon har jeg læst en del om, og den organiserer og indexerer rigtigt godt dine musikfiler du har liggende. Og så er det roons eget OS der kører på linux, så kommer jeg væk fra windows og evige problemer med alverdens kernel problemer osv.

Eksisterer der bedre digitale musik-løsninger pt på dedikeret hardware der kan betale sig, som kører bitperfect og afvikler alle formater og højopløste filer DSD feks? Hvilke løsninger har de professionelle feks radiostationer og tv-medier osv kørt med feks? Er det ikke dedikeret hardware med digitale fil-afspilninger i en eller anden professionel form? Synes ofte man kan lære af de professionelle hvilke løsninger de kører med(selvom de sikkert ofte koster en bondegård), og blive inspireret. Ligesom digitale biografer også kører med en form for HTPC dog totalt specialbygget til en biografs professionelle behov.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 10 Oktober 2018 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være til menneske penge Yamaha Music Cast og hvis lidt bedre Meridian Sooloos. Jeg går og overvejer at kombinere de to, for at gøre mit
Sooloos trådløst.

Jeg ville glemme alt om Roon, hvis dine penge da ikke brænder i lommerne, da det er betalings software, der ikke ligefrem kan kaldes billigt. De
hovedansvarlige hos Roon, har været med til at udvikle Sooloos for Meridian. Meridian Sooloos systemet, er lidt mere simpelt grafisk og med lidt færre
albums indormartions oplysninger, men til gengæld lyder det formidabel og der skal ikke betales månedligt for et stykke software. Begge systemer er
udviklet til du har en core og der kan benyttes NAS-server til lagring. Tidal er også en mulighed.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 10 Oktober 2018 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Selve softwaren dvs roon årsabonnement og Roon O/S synes jeg rigtigt godt om, og det er kun 119$ pr år for roon og deres O/S er så gratis. Nucleus og Nucleus+ er RIGTIGT dyrt ift hvad man får, og vi snakker sikkert en overpris hos den danske forhandler på 50-60% ift hvad den ville koste DIY. 13.500 for den lille og 22.500 for plus versionen er ALT for meget, men så får man en alt i en løsning(eller en NUC i en lidt mere specialbygget version). Den store version er den jeg selvfølgelig helst vil have, men er ikke helt så villig til at betale 22.500 så nøjes nok med den lille til 13,5K.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 10 Oktober 2018 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Mener at plug-ins som Wasabi og Asio tilsidesætter windows lydmixer, så maskinen ikke har ret meget andet at lave end at afvikle fil-afspilning med
sådant plug-in. Om DSD filer ved jeg ikke.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 10 Oktober 2018 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Det har jeg også installeret i forvejen i Foobar. Men jeg vil gerne have en dedikeret maskine, det er der ingen vej udenom. Først tænkte jeg en streamer som feks Naim. Uden at have undersøgt det så forestiller jeg mig at en streamer er en Dac og musikmellemled mellem musik-filen og forstærker. Men Roon Nucleus vil så være en hardwareløsning en mini-pc, og jeg har Dac indbygget i min forstærker i forvejen, så skal sådan set bare have signalet fra musik-filen sendt til min Rotel RA-1592 integreret forstærker.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 10 Oktober 2018 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du er begejstret for Roon, så prøv at tjekke Elac Discovery. Den har Roon Essentials indbygget, så du slipper for månedlige betalinger.

Tjek disse to reviews. Det sidste er med opdateringen.

Elac Review

Elac Discovery Update
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 10 Oktober 2018 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Søg på "Allo digione". Det er en prisbillig og rigtig fin løsning, som virker glimrende. Jeg tænker slet ikke på dyre løsninger mere og da slet ikke til over 10K, efter jeg har fået en Allo ind af døren 
Jeg har så lagt et andet stykke software på fra picoreplayer, fordi jeg godt kan lide at bruge logitechs gamle squeezebox-system sammen med mit NAS.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 10 Oktober 2018 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Du kan også prøve at kigge på Bluesound
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 11 Oktober 2018 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

kan også anbefale "allo digione signature"... en meget nørdet løsning men spiller også på batterier og den har mange streaming løsninger som
andre RPI løsninger
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
PerBerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 12 Oktober 2018 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

En anden mulighed kunne være en brugt Squeezebox Touch og en lille NAS som supportere Logitech Medie Server.

Jeg har selv en Squeezebox Touch og en Synology NAS med LMS. Det fungere perfekt.


__________________
Per
Til top Vis PerBerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerBerg
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 12 Oktober 2018 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil undgå en computer er der jo Auralic eller Aurender !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
kummefryseren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 12 Oktober 2018 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

En mulighed kan være Logitech Media Server og SqueezeLite. Det kan køre på både Windows og Linux, og kan også afspille DSD filer. Betjeningen kan foregå fra f.eks. ipads med Squeezepad eller Ipeng
Til top Vis kummefryseren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kummefryseren
 
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 13 Oktober 2018 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Eller en gammel bærbar M/USB DAC og en Daphile installation. (prøv at google det) Det virker fint hos mig
Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 13 Oktober 2018 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Hvis du vil undgå en computer er der jo Auralic eller Aurender !


Jeg ville nok spørge ind til trådstarters budget.
Så vidt jeg husker er dine 2 forslag, nemlig ekstremt dyre løsninger, som ikke nødvendigvis yder bedre end de andre forslag der er kommet op.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 13 Oktober 2018 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hertil vil jeg nøjes med at sige at de andre forslag HAR jeg prøvet da jeg startede streaming deriblandt J River og mange andre ..... god jagt
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes