Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 16:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: 16 vs 24bit (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 27 August 2017 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hej gutter og gutinder :D

Jeg har været så heldig at købe en ny lille usb dac til min bærbar. Den lyder VIRKELIGT fremragende i mit setup. (3 x rotels pre-poweramp) i lodret biamping. Jeg har en alienware 15 bærbar med indbygget Klipsch lydkort og det lyder bestem ikke dårligt heller, men en usb-dac har vist sig at være vejen frem.

Den er så kun 16 bit i windows og ikke 24 bit som efterhånden er standard. Men sikke mange detaljer der træder frem nu og forbliver adskilldt uden grød og sovs. I forvejen spidsbelaster jeg nok mine revel f12 concerta, ikke på volumen, ja faktisk aldrig, men det er store lydbilleder jeg udsætter systemet for: Carpark North, Dream Theater, Skid Row, Iron Maiden og HIM (finsk goth metal til dem som ikke kender dem...endnu.. :D)

Sidstnævnte har ikke generelt gode lydbilleder eller studiegrej som Iron Maiden eller Dream Theater fx. men jeg kan nu høre alle de detaljer og effektlyde der svirrer i lyden. Også Carpark North's The Last End fra 2003 Midsommer soundtrack er fantastisk nu.

Jeg har set lidt youtube med folk der "modder/hacker" denne DAC til endnu større højder. Det er en PCM2704 chip, fra Sabre? Signstek som den hedder findes også i en udgave med navnet MUSE, hvis det ringer flere klokker på vores forum?

Fortsat god lytte-søndag. Håber dog på at kunne blive anbefalet en endnu bedre DAC end mit selvproklamerede røverkøb :D
/hygge

Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 27 August 2017 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Som du ser, IKKE fra Sabre

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/pcm2706.pdf

Sabre`s dac´s starter typisk med ES***

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 28 August 2017 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

OK,
tak :-)

Jeg fatter mig lige i korthed, hvis indlægget var for detaljeret:
Kan man høre forskel på 16bit og 24 bit. Men vel ikke hvis det er rippet fra en CD?
Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 28 August 2017 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Nogle CDafspillere upsampler 16 bit til 24bit andre ikke.
Man kan ikke sige om det ene er bedre end det andet - det kommer an på konstruktionen og I sidste ende er det dine ører der skal
afgøre hvad der lyder bedst
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Mr.Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 28 August 2017 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

THIS77 skrev:
Kan man høre forskel på 16bit og 24 bit. Men vel ikke hvis det er rippet fra en CD?

En musik CD's lyddata er normalt lagret i 16bit, så det vil ikke give mening at rippe i 24bit.
Til top Vis Mr.Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Andersen
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 29 August 2017 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

PCM2704 har en SNR på 98 dB. 24 bit er det samme som 16 bit på den.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 29 August 2017 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

tak for tips, info og inputs - vi kan jo lade den stå lidt?
men tilbage er der vel kun den psykoakustik vi alle er tvangsindlagte til
Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 29 August 2017 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Det er IKKE 16 eller 24 bit der afgør kvaliteten, men kildematerialet !
Der findes god og dårlig lyd i begge lejre !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 29 August 2017 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Som du selv siger er det meget bedre nu, hovedsageligt tror jeg det er lydkortet i din AW der ikke er godt.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 29 August 2017 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

ja det i computeren er noget soundblaster værk, skod, men jeg glemte i indlægget at skrive at jeg sammenligner med et studie llydkort, 24bit, som ikke
lyder bedre end Steinteks lille kort - det spiller tilgengæld så meget højere.

det er som om hvert instrument har deres plads i stuen og stå flot og klart uden skinger.
Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 29 August 2017 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Studielydkortet jeg refererer til er et lille simpelt et fra Line6 GX1 - det er USB powered også kun.
Lydkort i øverste indlæg er onboard - det er højtalerne i bærbaren som er Klipsch.
Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 29 August 2017 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

16 bit er teoretisk fuldt ud i stand til at gengive musikken i hele frekvensspektret. 24 eller 32bit, bruges dog med fordel, når der skal mixes eller andet studiebrug - fordi der så er lidt af tage af. Men til afspilning, er det rigeligt, som allerede nævnt - er det indspilningens kvalitet der i sidste ende er langt den mest afgørende faktor.

Selvfølgelig er det blæret med seje specs og store tal, men det hjælper bare ikke nødvendigvis på lydkvaliteten. Hvis du nu f.eks får mere støj, grunden den større kompleksitet, der nogle gange følger med når man skruer op for alle de "fine" tal. Så er det hele jo tabt alligevel.

Grunden til at du eventuelt får et større lydniveau - det spiller højere. Kan lige så vel være fordi at det ene lydkort har et større udgangsniveau end det andet. Husker selv hvordan et gammel soundblaster, spillede væsentligt højere end det, der typisk sidder på et motherboard i dag, netop pga af den mere klassiske opbygning med lidt mere power i udgangen - mange år siden

Dine højttalere er nogle helt fine klassiske 3vejs, som til og med har lidt tør nørdet udvikling i bagagen. Så længe du ikke spiller så højt at det lyder grimt, så handler det mere om at du skal forsøge dig lidt frem hvordan de står i rummet - akustikken bestemmer næsten alt, uanset hvor dyre eller vilde dine højttalere er. Det er bare sådan en kedelig naturlov, som du ikke bare lige uden videre kommer uden om

Hvis du ikke spiller drønhøjt, så er det et glimrende valg at du har en 3vejs, fordi din dedikerede mellemtone, hjælper med at frigøre din diskant for den øvre mellemtone og dine basser holder sig under ca 575hz, hvor en 8" høre hjemme. Revel har desuden brugt et højere ordens filter, som igen hjælper til med at sørge for at enhederne holder sig i det område hvor de ikke bliver presset til at gøre "dumme" ting - forvrængning f.eks.

Kompleksitet i musikken har meget med akustikken at gøre. Hvis dit lytterum er meget bart og "klingende", så kan man let blive lyttetræt og reflektionerne fra alle de bare flader, vil forstyrre den direkte lyd fra højttalerne. Dette medføre at især at 16 vs 24bit debatten, bliver fuldstændig ligegyldigt. Husk også på at du høre dårligere når du lige har spist eller drukket, samt at det ofte lyder anderledes at hører et givent nummer 2 eller flere gange i træk, fordi din hørelse har en tendens til at "justere" lydstyrken i forhold til især høje lyde - hvilket snildt kan ændre den totale opfattelse af om noget lyder godt, skidt eller bare anderledes.

Langtidstest, hvor især lyttetræthed tages med, som paramete, er en noget bedre indikation til at bedømme eller vurdere om noget er godt eller skidt. Så derfor skal man passe på med at falde bagover af begejstring, hvis noget lyder meget åbent og detaljeret. Det kan typisk skyldes en for aggressiv betoning af højttalerens frekvensgang eller tilsluttet udstyr, som absolut ikke er sjov at lytte på i længden.

Dine højttaler måler glimrende og har kun nogle ganske få detaljer at bekymre sig om, hvis man altså skal være ganske kritisk. Så prøv at arbejde lidt med dit lytterum og placeringen af højttalerne, så burde du kunne få en ret fed lyd, på alle punkter

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 29 August 2017 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Bit dybden har intet med frekvensspektret at gøre.
Bit dybden har at gøre med amplitude/dynamik/signal støj, altså niveau.
Frekvensspektret er bestemt af sample frekvensen.
En bit dybde på 24 bit giver kun mening under indspilning.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 29 August 2017 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Ups - min fejl Jeg var lidt for hurtigt med at spille klog der
Olepro - har med rette, rettet mig
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 29 August 2017 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Fedt med så mange gode svar - det er rart I giver jer tid til at hjælpe og oplyse etc.:-)

Man kan vel også sige selv det højeste bitrate er en downsampling af et oprindeligt analogt signal, sinur-kurve /hz om man vil?
Derfor vinylentusiasterne også tyr til den teknologi stadig - og at andre er hoppet med på vognen, inkl. mig selv.
Jeg vil dog mene alsidighed er vigtigst. Nup ipod nano med på løbeturen, hør mp3 på arbejde og forkæl dine weekend-aftentrætte analoge ører med
noget vinyl og en god øl. Ikke noget som alkohol der kan kalibrere dit anlæg endnu mere?...

Så DTS HD Master Audio er komprimeret men kan tilgengæld lave surround.
Selv et 8K TV er også en nedskalering af et oprindeligt lærred-format fra biograferne? Men kan tilgengæld lave naturtro farver - OLED?

offtopic... Jeg synes titlen på tråden: 16 vs. 24 bit skal jeg prøve at holde mig til

Go aften derude
Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 29 August 2017 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Begreberne bliver igen blandet sammen :)
En samplefrekvens på 44,1 khz (Cd kvalitet) genskaber en 20.000 hz sinus kurve perfekt, helt uden digitale hakker
Digitale myter
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 29 August 2017 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Denne video forklarer dejlig tydeligt om hvorfor der ikke er hakker i et digitalt signal og om bits
Se her
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 30 August 2017 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
Begreberne bliver igen blandet sammen :) En samplefrekvens på 44,1 khz (Cd kvalitet) genskaber en 20.000 hz sinus kurve perfekt, helt uden digitale hakker Digitale myter


Fedt link. 👍
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 30 August 2017 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

fedt link, Ole :-) takker

I den grafiske branche har man fastsat en formel på en opløsning på 300 dpi /dots pr. inch til tryksager, for mange mange år siden. (læs: i forrige årtusinde!!) FORDI alt andet er spild og dit øje ikke kan opfatte det selv med monoklen helt tæt på - og hvem gør det og hvad vil de bruge det til? Musikpolitiet vil måske kunne bruge det til noget i deres korslagte arme bagerst til venstre i koncertsalen, hvor lyden altid er til 2 stjerner max.

Full HD er til tryk sølle ca. 2 MPixels, og kan med nød og næppe godt bruges til en konfirmations-sanghæfte. Til sammenligning så er en reklamebrochure i standard A4 trykformat hele 2455 x 3508 px og 32,9Mb fil str. osv. osv. Til store plakater og bannere kan man sagtens gå ned i dpi (læs opløsning) FORDI man er længere væk fra betragtningen. Det samme med lyd? Eller klarer lyd det helt selv? Kan man ikke snakke båndbredde i lyd, som det er med data som har flaskehalse og derfor ikke performer 100%.
Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 31 August 2017 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Min erfaring, er der skal et godt sammensat anlæg, til at vise forskellene, med det sagt, kan det siges at indspilning og arbejdet i studiet med Master
til overførsel til medie, har langt mere at sige. Jeg har haft Tidal High resolution og synes, ikke det var de ekstra penge mere værd.

Om det er cd, streamer, computer - DAC, eller LP. Har kvaliteter af ens afspiller, langt mere at sige og resten af kæden, end formatet. Den frigivne,
luftige, detaljerede, naturlige, dynamiske gengivelse kommer ikke af om det er 16 bit, eller 24 bit, mere af ens afspiller kæde.

Bare fordi, det er er 24 bit, er det ikke nødvendigvis, bedre, der findes, flere udgivelser, der er direkte dårligere end original udgivelsen i 16 bit.

Prøv en en Meridian streamere, mest gennemtænkte vellydene løsning, skal der ledes længe efter. Den lyder bare godt. Den får det bedste frem i
musikken, virkelig en lækker lyd.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes