Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. april 2024 | 19:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Stream vs CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 04 November 2016 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har i lang tid primært afspillet fra squeezebox Touch, med en bedre strømforsyning. Lyden synes jeg er ganske fin, men efter jeg for et par uger siden havde et mindre shoppingspree i den lokale Accord butik, og fandt en del gamle og savnede CD'er, så har jeg benyttet min CD-afspiller rigtig meget.

Og det lyder bare bedre, hvilet overrasker mig. Jeg hører mere musik på den måde og sessionerne er længere. en god test hjeme hos mig, er hvor højt jeg kan spille , før kæresten beder mig skrue ned og med Cd kan lyden bare være højere, mens vi tusser rundt i hjemmet.

Det skal siges at musikken fra Squeezebox på afspilles i FLAC fra Nas over netværk. Jeg gider ikke mere besværlige løsninger med en harddisk og Wav-filer, som nogle mener giver bedre lyd. Jeg har 5 Sb enheder i hjemmet, Så det skal ligge på NAS.

Det er jeg er ude efter er ideer og råd til hvordan jeg får Squeezeboxen til at lyde bedre. Det eneste oeg selv skal til at lave er at kable squeezeboxen, med en switch lige før min SB touch, den er bitperfekt indtil lige før boxen. Switchen skal under alle omstændigheder tilsluttes, da jeg har andre enheder der skal kables.

Min kæde ser således ud:
Kilder: SBtouch eller Sony XE30ES
Forforstærker: Rotel RC-980BX
Effekt: Crown Powertech 2.1
højttalere: Dynaudio Audience 82

Både CD og Squeezebox er analogt tilkoblet til min Rotel, så forskellen ligger måske i forskellige DACs. jeg håber dog stadig der er tricks til at forbedre lyden fra Squeezebox.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 04 November 2016 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Mit bedste råd:
Alt hvad du gør før din afspiller, har indflydelse på det endelige resultat. Jeg spiller fra Tidal HiFi, min NAS er indtil videre på stand-by. Det der har givet størst forbedring:
1) Fjernet trådløse netværk fra internetmodem, så det kun er funktionen modem og router det skal klare. Switch og trådløs er lagt ud på enheder kun til dette.
2) Bedre netværkskabler.
3) Liniære regulerede strømforsyninger til modem og switch.

Og flere ting skal på testbænken.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 04 November 2016 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Min oplevelse med SB Touch er, at den indbyggede DAC ikke lyder voldsomt fantastisk. Den lyder OK, men altså...

Så umiddelbart vil jeg anbefale en god DAC mellem SB Touch og Rotel RC-980BX

Jeg har selv testet en hel del streaming vs. CD afspiller, og når man har to afspillere i samme prisklasse fra samme mærke, så vinder streameren altså som regel.

Det er ikke fordi CD lyder dårligt, men streameren lyder som regel lige en anelse bedre, og så får man jo mulighed for at afspille 24bit, som jeg mener er rigtig godt. Jeg ved der er mange der er uenige og siger at hi-res musik er ren placebo, men adskillige blindtests fortæller mig noget andet.

Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 04 November 2016 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Den havde jeg overset, ja en DAC mangler!

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 04 November 2016 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg ikke ud og have en Dac. Ikke flere enheder til mig tak.

Det er dog planen at jeg på et tidspunkt vil skifte min rotel ud med en forforstærker med digitale (og analoge) indgange, så derfor er jeg mest ude efter de tweaks der kan gør min SB bedre. Jeg kan godt se at det bliver svært hvis det er den DAC der sidder i SB, som er det svageste led.

En anden løsning jeg har overvejet er at skaffe mig en logitech transporter, men det er det dyre alternativ.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 04 November 2016 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Transporteren lyder markant bedre end Touch.

Hvis du vil beholde din Touch og ikke opgradere med en ekstern DAC, eller evt. en preamp med DAC, så er jeg bange for at du kaster penge forgæves efter diverse tweaks. Bevares nogle af disse giver lige det sidste, men ændrer jo ikke på at DACdelen i Touch er flaskehals.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 04 November 2016 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Du har PM sunmusic.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 04 November 2016 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Yes en DAC vil hjælpe MEGET men der er faktisk mange tråde om tips til Touch :-) Og jeg kører stadig med min Touch selv om jeg har en del andet
streaming udstyr ;-)
F.eks. her http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83891
Du skal tænde for PCM på serveren (sqeeze box serveren)
Du skal bruge LAN (slukke WIFI på touch'en)
Man kan tænde for 24/192 digital ud på USB udgangen til extern DAC
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?94512-Announce- Enhanced-Digital-Output-app-USB-Dac-and-192k-Digital-Ouput
osv. osv. :-) Der er mange muligheder
Alt sammen hjælper men er nok lidt svært for NON it brugere
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 04 November 2016 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

@rotelman

Jeg takker for de gode råd.

LAN har jeg planlagt

Jeg har ikke gennemlæst dine links endnu. Er det ligetil at slukke for wifi og tænde for PCM på serveren?
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 04 November 2016 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Yes det med at sende i PCM (WAV) istedet f.eks. FLAC er nemt. man skal bare ændre det i server opsætning (squeezebox server) for hver audio format
Her er en gamle text guide til en masse forslag
http://soundcheck-audio.blogspot.dk/2011/11/touch-toolbox-hw -and-network.html

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 04 November 2016 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du kører gennem samme DAC er din sammenligning ikke ret meget værd. Den analoge udgang på din touch er næppe stort bedre end den er på min Squeezebox Reciever og du kan kaste alle de pange og tweaks efter det du gider - det bliver næppe ret meget bedre. Find en lille DAC du kan gemme væk. Man kan komme langt i forhold til hvad du har nu for 1000-1500 kr.

Derudover: En Raspberry Pi til 35 GBP lyder temmelig meget bedre end de gamle SB-enheder. Med lidt snilde kan man endda bygge en touch-skærm på.

Jeg kan ikke se hvad man skal med fysisk netværkskabling - Wifi kan sagtens trække det, hvis det er lavet ordentligt. En smule musik kræver altså ikke det store af netværket, og wifi har den store fordel at du slipper for direkte fysisk forbindelse til støjende strømforsyninger på nettet.
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 05 November 2016 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:
Yes det med at sende i PCM (WAV) istedet f.eks. FLAC er nemt. man skal bare ændre det i server opsætning (squeezebox
server) for hver audio formatHer er en gamle text guide til en masse forslag http://soundcheck-audio.blogspot.dk/2011/11/touch-toolbox-hw -
and-network.html



det virker til at man ikke kan sende PCM fra og med LMS 7.8 opgraderingen....
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 05 November 2016 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

MHt til en Dac, så har jeg både overvejet en preamp med digital indgang, men også en Audiolab 8200CDQ.

Jeg kan se min CD-afspiller sælges for 2500 og op, så det bliver ikke den vilde eksraudgift
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes