Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 05:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD-afspilning via dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
whatwhat
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 29 November 2015 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige dobbeltchecke noget, så hjælp mig lige.

Mit setup er således: Jeg har en supergod DAC. Min DACer slået til min PC med et optisk kabel. Min DAC er videre forbundet med min forstærker. Men min PC har ikke noget drev, der kan læse CD'er, DVD'er eller andet lignende. Og jeg mangler en måde at afspille CD'er.

Mit spørgsmål er: Er det ikke rigtigt, at jeg kan anskaffe mig et billigt (eksternt USB) drev til min PC for at læse mine CD'er og så bruge min supergode DAC til at høre CD'er? Jeg vil kunne åbne CD'en som kilde i min yndlingsafspiller på PC'en og bruge DAC'en til at lave det om til dejlig lyd.  Det er der

Og vil sådan en løsning ikke umiddelbart være smartere end en løsning, der indebar at anskaffe sig en dedikeret CD-afspiller? For den eventulle CD-afspiller måtte skulle være bedre end min nuværende dedikerede DAC for at det gav mening. Og denne ville være dyrere end et eksternt USB drev til ca. 300-500,-
Til top Vis whatwhat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatwhat
 
whatwhat
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 29 November 2015 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

whatwhat skrev:

Mit spørgsmål er: Er det ikke rigtigt, at jeg kan anskaffe mig et billigt (eksternt USB) drev til min PC for at læse mine CD'er og så bruge min supergode DAC til at høre CD'er? Jeg vil kunne åbne CD'en som kilde i min yndlingsafspiller på PC'en og bruge DAC'en til at lave det om til dejlig lyd.  Det er der

... ikke noget teknisk i vejen for, og på den måde vil jeg udnytte min eksisterende DAC til at spille CD'er. Korrekt?
Til top Vis whatwhat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatwhat
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 29 November 2015 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej. Det er der ikke ben i. Det kan du . Mit råd invester i en bedre brænder Cd maskine , da du så senere hen lige kan lave en kopi til dig selv. Endvidere kan du jo rippe dine cd til flac filer over på ekstern harddisc og have et bibliotek , som du så passende kan afspille på pc. der er mange software programmer , der er gode afspillere ig til, at rippe. Nogle koster penge , andre gratis . Køb ikke for billig CD brænder , da den gerne skulle holde i lang tid. Helst i metal, så får du noget der virker i længden.
Der er mange herinde , der har erfaring med software til afspilning , dem spørger du bare . Personligt har jeg MediaMonkey, den passer mig , men ikke sikkert den passer dig. Den fås i en gratis og i en købe. Sidstnævnte er bedst .
Håber du fik lidt ud af mit svar . mvh Space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
whatwhat
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 29 November 2015 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar.

Men altså, hvis man bruger penge på en bedre brænder, som du foreslår, så er det ikke noget, der vil påvirke min afspilning eller oplevelsen af at høre CD'er, vel? Her tænker jeg på risikoen for jitter, som er begrænset til DAC'en, hvis jeg forstår det rigtigt. Det er udelukket ud fra et hensyn til at bedre hardware, som holder længere.

Hvis det er rigtigt forstået, så kan jeg forstå dit pointe, men jeg kommer ikke til bruge tid på at brænde CD'er. Jeg hælder mest til at minimere antallet af løse, digitale medier. Jeg har før prøvet at lave et kartotek af brændte CD'er, men jeg oplevede ikke, at de brændte CD'er var investeringen af tid og energi værd.

Spaceman_2 skrev:
Hej. Det er der ikke ben i. Det kan du . Mit råd invester i en bedre brænder Cd maskine , da du så senere hen lige kan lave en kopi til dig selv. Endvidere kan du jo rippe dine cd til flac filer over på ekstern harddisc og have et bibliotek , som du så passende kan afspille på pc. der er mange software programmer , der er gode afspillere ig til, at rippe. Nogle koster penge , andre gratis . Køb ikke for billig CD brænder , da den gerne skulle holde i lang tid. Helst i metal, så får du noget der virker i længden.
Der er mange herinde , der har erfaring med software til afspilning , dem spørger du bare . Personligt har jeg MediaMonkey, den passer mig , men ikke sikkert den passer dig. Den fås i en gratis og i en købe. Sidstnævnte er bedst .
Håber du fik lidt ud af mit svar . mvh Space
Til top Vis whatwhat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatwhat
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1173
Sendt: 29 November 2015 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

I vore dage bruger man ikke cdafspiller, man ripper cd'en til harddisk med AccurateRip, så man er sikker på at alle nuller og ettaller er læst korrekt.

Cd'en er en temmelig gammel opfindelse, fra et tidspunkt hvor computere var meget eksotiske, så fejlretningssystemet er temmeligt ringe (DVD er
nyere og meget bedre). Ved læsning/afspilning af cd'er er der normalt 50 til 100 fejllæsninger i sekundet, hvoraf de fleste heldigvis rettes korrekt
med det primitive fejlretningssystem, resten bliver rekonstrueret/isat vha. interpolation. Så korrekt afspilning kræver korrekt ripning - med
AccurateRip!

Jeg anvender dBpoweramp til ripning, det koster lidt, men pengene er godt givet ud:-)

(Du kan "bare" købe et eksternt cddrev til ripningen)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes