Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 12:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Den bedste DAB Radio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AChristensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 22 Oktober 2014 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Hvilken DAB Radio mener I, er den bedste? Jeg er selv ret glad for min OXX Clip Pocket, fordi den er nemt at have med sig, dog er
den ikke med super god lyd..

Jeg kunne godt tænke mig en lidt større og bedre, så jeg vil lige høre, hvad I anbefaler..
Til top Vis AChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AChristensen
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 22 Oktober 2014 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

DAB Radio er mp2 "kvalitet". Det vil sige ikke en gang så godt som mp3 (som heller ikke er "kvalitet"). Der er heller ikke noget at hente på FM, DR
har digitaliseret det hele til ukendelighed. Bortset fra direkte udsendelser fra DRKoncerthuset som lyder acceptabelt på FM.
Der går altid "ged" i det når politikerne blander sig i driften/teknikken i et "mediehus" som DR. Man vil absolut have kvantitet (mange kanaler) frem
for kvalitet. Det var Pioneer som "opfandt" DAB radio for +25 år siden og selv droppede det grundet elendig lyd! CD lyd var for år tilbage "godt nok",
sådan da. Grundet "loudness-wars" er det løb kørt.
Ikke meget hjælp fra min side! Hvad med at downloade såkaldt "loss-less"?
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 22 Oktober 2014 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Er det ikke bare at finde den nærmeste El-Gigant, Fona eller Expert og lytte til udvalget ?

__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 22 Oktober 2014 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

hej AChristensen
Måske ved du det, men du skal have en DAB+ radio fra slut 2014
DAB+ i DK


hullevad jeg kan kun give dig 100% ret i det du skriver!!
Målet har aldrig været god klang, men mulighed for lyd i bilen osv




__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 28 November 2014 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er imponeret over, hvis du kan få en OXX Clip pocket til at modtage noget som helst overhovedet. Vil det ikke give betydeligt mere mening at prøve med netradio via mobilt bredbånd? Det plejer at gå nogenlunde. DAB giver ingen mening.
Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 28 November 2014 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Mon ikke DAB det står for Dead And Buried
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 28 November 2014 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Der findes mange gode DAB radioer. Selv har jeg en Pure Tempus 1 køkkenradio og en Denon TU 1800DAB kombineret DAB og FM
tuner. Begge virker perfekt selv om jeg har haft dem længe. For DAB er et fint system og det er kun på DAB båndet du kan høre DR Beat
og DR Jazz. Men mine to DAB radioer kan IKKE tage DAB+

Overgangen til DAB+ er udskudt nogle år, og det er uvist hvornår det kommer. Så hvis du vil købe nyt skal DAB+ nok være inkluderet,
da det system nok overtager pladsen på et tidspunkt istedet for både DAB og FM. Hvis det er en køkkenbordsradio du vil have har Pure
audio en række modeller som alle er i god kvalitet lyd og betjeningsmæssigt, samtidig er de solide og stabile. og de har både DAB, DAB+
og FM.

Hvis du vil have ny en stationær tuner må du finde en med DAB+ hvis du vil være klar til det. Men det var nok bedre at købe f.eks en
Denon tu 1800DAB og så se tiden an om DAB+ bliver til noget. Nyprisen på den var 3000 kr og den har også kvalitets FM del. og så er
den mulig at finde i den blå for under 1000 kroner. Jeg ville købe den og se tiden an, for et skifte til DAB+ vil betyde at mindst
halvdelen af alle DAB bliver ubrugelige, og det skifte tror jeg ikke de tager, så vi fortsætter nok med DAB og FM.

Der er en billig en i den blå, hvis du bor tæt på København

http://www.dba.dk/dab-radio-denon-tu-1800-k/id-1009160983/

Husk at få DAB antennen med hvis du køber brugt.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 28 November 2014 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

DR udsender i så ringe kvalitet så det enligt er ligegyldigt hvilke modtager der er bedst, og set med mine øjne så ville det være total tåbelig at invester ret meget i en Tuner desuden ved man jo aldrig om det bliver DAB+ i fremtiden, der kan jo ske så meget. og hvis ikke DR ændre på deres komprimering så kan det enligt også være lige meget om de indføre DAB+
Du kommer jo heller ikke hurtigere frem på din cykel, selv om du køre på motorvejen vel ?    

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 28 November 2014 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Når det nok er usikkert om DAB+ overhovedet kommer er det nok fordi:

   1. det er allerede blevet udskudt minimum 2 gange
   2. en stor del af radiolytningen idag er via streaming
   3. det virker urealistisk at have 3 forskellige radiosystemer FM, DAB og DAB+ sideløbende når streaming andelen nok er større end 50 %

Så enten skifter vi nok både FM og DAB ud med DAB+ eller også er interessen så lille at vi fortsætter som nu, vil jeg mene.

Med hensyn til kvaliteten af hanholdsvis DAB og FM, så vil jeg mene det er nøjagtigt det samme signal der sendes ud i æteren. Jeg kan
modtage FM via Yousee kabel og DAB via stue antenne. Min DAB radio modtager i praksis altid et 100 % perfekt signal og det samme
gælder Yousee kabel. I praksis bruger jeg dog kun DAB delen i tuneren, selv om Yousee har lagt DR's DAB kanaler ind på FM båndet også.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 28 November 2014 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
DR udsender i så ringe kvalitet så det enligt er ligegyldigt hvilke modtager der er bedst, og set med mine øjne
så ville det være total tåbelig at invester ret meget i en Tuner desuden ved man jo aldrig om det bliver DAB+ i fremtiden, der kan jo ske så
meget. og hvis ikke DR ændre på deres komprimering så kan det enligt også være lige meget om de indføre DAB+
Du kommer jo heller ikke hurtigere frem på din cykel, selv om du køre på motorvejen vel ?    


Systemet er muligvis ikke perfekt, men radioen har givet mange timers god radiolytning igennem årene. Og vi bruger fortsat både Pure
køkkenradioen og den stationære tuner hver eneste uge. Og tuneren er vel ikke et kvalitets medie som en CD eller LP, men snarere noget
der høres mens man laver andet. Og derfor er kvaliteten i praksis helt OK på både FM og DAB. Så det er noget vrøvl du skriver Søren. !!!

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6266
Sendt: 28 November 2014 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Nej Hermann, det er noget vrøvl DU skriver. Du går automatisk ud fra, at radiolytning er baggrundsstøj, fordi der er det DU bruger det til. Andre kan have en anden tilgang til radiolytning, mere indlevelse i evt. programmer, og derved irriteres over den høje kompression og derved generelt dårlige kvalitet. De sidder i smørhullet foran deres lyttealter, og skuffes gang på gang over, hvor godt det kunne have været, og hvor dårligt det lyder

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 28 November 2014 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:

Du kommer jo heller ikke hurtigere frem på din cykel, selv om du køre på motorvejen vel ?    


Vel talt!

Signalet er nok godt nok. I en fjern fortid kunne man lytte direkte udsendelser på FM i en kvalitet der efterlod underkæben helt nede på knæene.... (F.eks. torsdagskoncert). Hvis DAB+ kunne hjælpe på, at man vil sende mindre hårdt komprimeret, ville det være glædeligt. Hvorfor man dog ikke gør det på netradio.... Tror man, at alle er ligeglade? Desværre er vi jo nok ekstremt få, der har en virkelig god FM tuner - der er jo heller snart ikke mange udsendelser at høre på den...
Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 28 November 2014 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Hermann, der var engang hvor kvaliteten fra DR endda kunne overgå CD kvalitet bla. ved direkte udsendelse fra deres koncertsal, den tid er over i dag, det samme er gældende for alt andet de udsender, i dag er kompressionen så latterlig høj at alt dynamik og fine nuancer går tabt og sådan har det altså ikke altid været.
Derfor hjælper det jo ikke at man spørger efter "den bedste Radio" for materialet der udsendes er i dag, er af så ringe kvalitet, at det ville være spild af gode penge at invester i den bedste tuner, desuden syntes jeg at det er ret uinteressant at diskuter måden det sendes på (FM,DAB - DAB+) så længe man ikke har interesse i at sende i højre kvalitet ja så kan det komme ud på et hvilke af overstående metoder der anvendes, da de alle kan klare opgaven.

Desuden mener jeg det er forkert at DR sådan "bare" kan ændre på et media, det svare jo til at kunstudstillingerne dækker 2/3 af kunstrenes værker, tror du det ville gå ?


__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
amorte
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 328
Sendt: 28 November 2014 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Nu er det hele tiden DR, der nævnes. Hvordan er FM kvaliteten fra lokalradio stationerne anno 2014?
Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 28 November 2014 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
DAB Radio er mp2 "kvalitet". Det vil sige ikke en gang så godt som mp3 (som heller ikke er "kvalitet"). Der er heller ikke noget
at hente på FM, DR
har digitaliseret det hele til ukendelighed. Bortset fra direkte udsendelser fra DRKoncerthuset som lyder acceptabelt på FM.
Der går altid "ged" i det når politikerne blander sig i driften/teknikken i et "mediehus" som DR. Man vil absolut have kvantitet (mange kanaler) frem
for kvalitet. Det var Pioneer som "opfandt" DAB radio for +25 år siden og selv droppede det grundet elendig lyd! CD lyd var for år tilbage "godt nok",
sådan da. Grundet "loudness-wars" er det løb kørt.
Ikke meget hjælp fra min side! Hvad med at downloade såkaldt "loss-less"?


Tvivler på at de færreste - med undtagelse af hifi-entusiaster - går op i lydkvaliteten af den radio 99,9% af befolkningen hører på en slatten bilradio,
eller køkkenmodel, så hvorfor spilde ressourcer på den slags?

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 28 November 2014 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Nej Hermann, det er noget vrøvl DU skriver. Du går automatisk ud fra, at radiolytning er baggrundsstøj, fordi der er
det DU bruger det til. Andre kan have en anden tilgang til radiolytning, mere indlevelse i evt. programmer, og derved irriteres over den
høje kompression og derved generelt dårlige kvalitet. De sidder i smørhullet foran deres lyttealter, og skuffes gang på gang over, hvor
godt det kunne have været, og hvor dårligt det lyder


Jeg tror ikke det er noget vrøvl, for jeg kan ikke komme i tanke om nogen jeg har mødt rent fysisk der synes kvaliteten er for dårlig, hvis
modtageforholdene er OK. Jeg synes at kompressionen af musikken kan være et problem ved visse CDer, men dem indkøber langt de
fleste nok også med et andet formål end en tuner. Og man kan vel have stor glæde af at høre musik i ro og mag fra en LP eller CD,
ligesom man kan have stor glæde af at høre radio om eftermiddagen, på motorvejen eller til madlavningen. Det ene udelukker vel ikke
det andet.

Men det er da en overvejelse værd om der skal skiftes til DAB+, et format som ingen af mine radioer kan modtage. Men hvis det
besluttes at satse på det format må vi jo købe nye tunere og transistorradioer. Og det må da være iorden, fuldstændig som det var
iorden da vi skulle opgradere tv udstyret til MPEG4 digital tv, så må vi jo bare håbe, at det også på radioområdet bliver et bedre system.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 28 November 2014 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Lige præcis i dette forum burde man vel netop kræve at der "spildes" ressourcer på god lydkvalitet. Ellers har jeg lidt svært ved at se meningen med hele. Så kan man da lige så godt gå ud bag ved og skyde sig selv?
Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 28 November 2014 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger sådan en Lumatron til dagligt, men har fornyligt, købt en OXX Clip Pocket, men har ikke startet den op endnu. Er spændt på, hvorden den lyder i forhold til Lumatron. Den spiller ganske godt, især på FM.    



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 28 November 2014 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Herman du har sikkert ret et langt stykke ad vejen, men jeg og sikkert en del andre syntes nok det er ærgerligt at DR har valg at forringe kvaliteten trods det at teknologien sikkert kunne gøre det modsatte, meget andet inden for billede og lyd er blevet bedre og bedre (tænker især på billede delen) da en del ældre hifi udstyr sagtens kan hamle op mod nutidens produkter. det jeg kunne ønske var at man sendte i samme kvalitet som man gjorde engang.
Det er muligt at radioen typisk køre i køknet eller bilen som baggrunds "støj" men selv om man ikke sidder og lytter kritisk så kan man sagtens høre forskel på kvalitet og skod lyd.



__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 29 November 2014 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

For at vende tilbage til spørgsmålet i starten så har Hifiklubben faktisk en lille billig lille DAB / DAB+ modtager, se linket:

https://www.hifiklubben.dk/stereo/radioer/argon--dab-tuner/

Med hensyn til lydkvaliteten, så har jeg boet i Grenaa, som ligger i de 2% af Danmark hvor man ifølge DR ikke kan modtage FM
kanalerne. Det var ihvertfald nærmest var umuligt at modtage FM via antenne og dengang havde Grenaa et kommunalt antenne anlæg
som var elendigt. Resultatet var at DAB allerede i midt 90erne havde flertallet af lyttere. Jeg var ihvertfald rigtig godt tilfreds, for
dengang betød skiftet til DAB en kæmpemæssig lydfremgang, selv om det nok skyldtes at kvaliteten af FM var så ringe at det var
uanvendeligt, og byantennen finindstillede ikke signalerne.

Så jeg er vant tid DAB gennem flere timers ugentlig lytning gennem mere end 10 år, så jeg mener at kunne sige at lydkvaliteten er
bedre end rygtet siger. Og man er fri for atmosfærisk sus på signalet. Så derfor kunne der da være muligheder ved et DAB+ system,
som den lille tuner i linket kan tage, men jeg tvivler måske på det kommer for så vil halvdelen af alle DAB radioer være kassable, og vil
kunderne så købe nye ??

Det er derudover væsentligt at lydkvaliteten i DAB i meget høj grad også afhænger af antennesignalets kvalitet, Hvis fejlkorrektionen i
apparatet skal køre bliver kvaliteten markant ringere, og hvis udfaldene når 30 % virker det reelt ikke længere, (f.eks under torden.)

Men nu har jeg perfekt signal på begge systemer, men jeg har forlængst skiftet system til DAB, så hvis jeg skulle købe nyt ville jeg
absolut overveje den lille DAB radio i linket, og ihvertfald give den et lyt.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes