Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 14:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD og HDD optagere
 HIFI4ALL Forum : DVD og HDD optagere
Emne Emne: HI End DVD kontra Blu-ray (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er lidt i tvivl

Hvad vil give mig det bedste billede og lyd, hvis den skal bruges både som både film og musik afspiller?

En 5 år gammel HI end dvd afspiller (nypris 10000-12000 kr) brugt ca 3000 kr, eller en ny Blu-ray afspiller til ca 3000 kr ??

(Jeg har en panasonic pt-ae 700 projector).

Til top Vis Cpede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cpede
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvad du afspiller.

DVD billede vil nok være bedst på den brugte dvdafspiller, men kan jo ikke afspille BluRay som ville have et langt bedre billede end dvd.



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Ja selvfølgelig har Blu-ray et bedre billede end dvd, men vil det også være et bedre billede på min pana 700, som jo kun kører 1280 x 720? og hvordan vil den stå som cd afspiller?

Til top Vis Cpede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cpede
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

At dit tv "kun" er 720 har ikke den store betydning, med mindre skærmen er over 50".

Hvad angår cdafspilning, skal jeg ikke udtale mig om andet end jeg ville anbefale en stand alone cdafspiller.



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Cpede skrev:

Ja selvfølgelig har Blu-ray et bedre billede end dvd, men vil det også være et bedre billede på min pana 700, som jo kun kører 1280 x 720? og hvordan vil den stå som cd afspiller?

Jeg tror det er svært at generalisere omkring, da det afhænger af hvilken high-end afspiller vi taler om. Der findes nogle ret dyre DVD-afspillere på markedet, der har decideret ringe billede. Men hvis vi taler om en GOD afspiller (Denon f.eks.), så vil jeg sige det sådan: BD vil alt andet lige _altid_ stå bedre end DVD, uanset hvor god en DVD du bruger, også på din 720P projektor. Ved DVD-afspilning er det meget sandsynligt at du kan få bedre kvalitet med en ældre DVD-afspiller, som sagt alt efter hvilken der er tale om. Nogle dyre DVD-afspillere er meget fokuserede på lydkvalitet, andre (f.eks. Denon) har lagt stor vægt på høj billedkvalitet. Som CD-afspiller vil jeg næsten garantere at du får bedre lyd med en ældre DVD end med en ny BD, i hvert fald med de afspillere jeg har hørt. Men hvis dét er væsentligt, så skal der altså ikke ret mange penge på bordet for en ren CD-afspiller, før du har overgået en 10.000,-s DVD...

Den behøver iøvrigt ikke være 5 år gammel, Denon 2930'ere går vist ret billigt for øjeblikket.

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

At dit tv "kun" er 720 har ikke den store betydning, med mindre skærmen er over 50".

Hvad angår cdafspilning, skal jeg ikke udtale mig om andet end jeg ville anbefale en stand alone cdafspiller.

Jeg ser film på en panasonic pt-ae 700 projektor i 80" , så en vis størrelse er det da

Til top Vis Cpede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cpede
 
Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Cpede skrev:

Ja selvfølgelig har Blu-ray et bedre billede end dvd, men vil det også være et bedre billede på min pana 700, som jo kun kører 1280 x 720? og hvordan vil den stå som cd afspiller?

Jeg tror det er svært at generalisere omkring, da det afhænger af hvilken high-end afspiller vi taler om. Der findes nogle ret dyre DVD-afspillere på markedet, der har decideret ringe billede. Men hvis vi taler om en GOD afspiller (Denon f.eks.), så vil jeg sige det sådan: BD vil alt andet lige _altid_ stå bedre end DVD, uanset hvor god en DVD du bruger, også på din 720P projektor. Ved DVD-afspilning er det meget sandsynligt at du kan få bedre kvalitet med en ældre DVD-afspiller, som sagt alt efter hvilken der er tale om. Nogle dyre DVD-afspillere er meget fokuserede på lydkvalitet, andre (f.eks. Denon) har lagt stor vægt på høj billedkvalitet. Som CD-afspiller vil jeg næsten garantere at du får bedre lyd med en ældre DVD end med en ny BD, i hvert fald med de afspillere jeg har hørt. Men hvis dét er væsentligt, så skal der altså ikke ret mange penge på bordet for en ren CD-afspiller, før du har overgået en 10.000,-s DVD...

Den behøver iøvrigt ikke være 5 år gammel, Denon 2930'ere går vist ret billigt for øjeblikket.

 

Helt specifik tænker jeg på evt Denon 3910 kontra hvad jeg kan få af Blu-ray til samme pris (ca 3000,-)

Til top Vis Cpede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cpede
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Er lige i gang med at varme min loddekolbe op og falder så over denne tråd  

Vedr. det med at en forholdsvis billig CD afspiller yder bedre end en "High End" DVD som eks. Denon DVD-3910 er et faktum, du bør ikke anskaffe dig en DVD-3910 for dens evner til at aftaste alm. "red book" cd'er, jeg udtaler mig så direkte fordi jeg selv har en i mit stereo benyttet som dedikeret SACD/DVD/MP3 afspiller, om dens ydelse ? så er den god på SACD og relativt set mod de forskellige mediers potentialer, faktisk endnu bedre på DVD-V lyd, på MP3 kan den fra og med 192K lave mirakler..., jeg har desværre ikke fået taget mig samment til at købe så meget som en enkelt DVD-A skive så den standard det kan jeg desværre ikke udtale mig om 

En oplysning som du bør vide er at jeg har mod'et min Denon's strømforsyning og det lokale strømforsyninger på "main" audio printe..., udskiftet udgangs-lyt til polypropylene kond. mm. det gav en hel del, men desværre er den stadig en simpel "musak" afspiller på alm. CD'er 

I det at dens ydelse som sagt er god! på andre medier end CD'er så har jeg har derfor indkøbt National LME49860 som er "high End" op-amps for at udskifte de originale op-amps som er af typen NMJ2068,  den og mange andre japanske op-amps lyder for at sige det direkte aht! men det er ikke mærkeligt i det at den representere en ca. 20-25 år gamle teknologi.

Originale op-amps:

http://semicon.njr.co.jp/njr/hp/fileDownloadMedia.do?_mediaI d=117

National "High End" op-amp:

http://www.national.com/ds/LM/LME49860.pdf

Jeg skal nok meddele hvad resultatet bliver vedr. om CD ydelsen mirakuløst er i orden,

med de nye op-amps 



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Ps. har opgraderet min Sony CDP-X505ES med de samme op-amps ..., de yder viiiildt godt .., National's op-amps er simpelthen "rent" guld!  

__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Cpede skrev:
AV Precision skrev:
Cpede skrev:

Ja selvfølgelig har Blu-ray et bedre billede end dvd, men vil det også være et bedre billede på min pana 700, som jo kun kører 1280 x 720? og hvordan vil den stå som cd afspiller?

Jeg tror det er svært at generalisere omkring, da det afhænger af hvilken high-end afspiller vi taler om. Der findes nogle ret dyre DVD-afspillere på markedet, der har decideret ringe billede. Men hvis vi taler om en GOD afspiller (Denon f.eks.), så vil jeg sige det sådan: BD vil alt andet lige _altid_ stå bedre end DVD, uanset hvor god en DVD du bruger, også på din 720P projektor. Ved DVD-afspilning er det meget sandsynligt at du kan få bedre kvalitet med en ældre DVD-afspiller, som sagt alt efter hvilken der er tale om. Nogle dyre DVD-afspillere er meget fokuserede på lydkvalitet, andre (f.eks. Denon) har lagt stor vægt på høj billedkvalitet. Som CD-afspiller vil jeg næsten garantere at du får bedre lyd med en ældre DVD end med en ny BD, i hvert fald med de afspillere jeg har hørt. Men hvis dét er væsentligt, så skal der altså ikke ret mange penge på bordet for en ren CD-afspiller, før du har overgået en 10.000,-s DVD...

Den behøver iøvrigt ikke være 5 år gammel, Denon 2930'ere går vist ret billigt for øjeblikket.

 

Helt specifik tænker jeg på evt Denon 3910 kontra hvad jeg kan få af Blu-ray til samme pris (ca 3000,-)

de nyere og mindre denon 2930 er en bedre afspiller (på billedsiden) end 3910 og kan nok erhverves for nogenlunde samme pris.



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Er dvd afspillere uden indbygget Harddisk ikke ved at være forældede. Køb en blueray, hvis du ikke lægger vægt på den indbyggede brænder/harddiskrecorder. Brugte DVDer uden harddisk er billige, for de skiftes i stor stil ud med DVD med brænder/harddisk eller blueray afsp. Jeg så lige at elgiganten har en philips Blueray afspiller for 995 kr.

Og det kan ikke vare længe inden der begynder at komme Blueray med Brænder/harddisk recordere på markedet. Jeg skal først have Blueray når der er recorder med og de koste under 5000 kr.

Til CDer må du have en ren Cd afspiller



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Cpede skrev:

Hej.

Jeg er lidt i tvivl

Hvad vil give mig det bedste billede og lyd, hvis den skal bruges både som både film og musik afspiller?

En 5 år gammel HI end dvd afspiller (nypris 10000-12000 kr) brugt ca 3000 kr, eller en ny Blu-ray afspiller til ca 3000 kr ??

(Jeg har en panasonic pt-ae 700 projector).

Kig da på de ultra vilde modeller som kostede 20-30000 fra ny de performer på alle variable bedre end de dvd afspillere der er blevet nævnt her i tråden om deres brugt pris ligger ikke meget højere ca 4-5000. Særligt på lydsiden er de ekstra gode.

Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Jeg sad selv med samme hovedpine for ikke så længe siden.
Da jeg ikke umiddelbart havde finans eller lyst til at hoppe på full hd vognen(som jeg synes man skal hvis man nu vælger BD) valgte jeg at købe en brugt 2930, og jeg kan kun sige god for den.

Billedet er intet mindre en suverænt til prisen(2100 i mit tilfælde) og lyden, tja altså hvis man ikke er intresseret i at have alt for mange afspillere, så gør den det efter min mening ganske hæderligt, selv med alm. cd'er. Lyden fra DVD synes jeg også er uovertruffen, specielt til prisen.

alt i alt, så er det ikke et dårligt valg med de større denon, jeg synes i hvert fald, det var et af årets bedste køb for mig.
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Ok  hvis ikke jeg var i tvivl før, så blev jeg det da nu!  Men ellers tak for de mange gode svar.

Så må jeg lige overveje hvad jeg gør

 

Til top Vis Cpede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cpede
 
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1037
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

 Lytter osse med...men kunne I ikke sætte lidt bedre

 tegn i jeres indlæg....synd med alle de gode råd....ka sgu

 ikke forstå ,hvad der skrives.....

 

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Meget! interessant med Denon DVD-3910 opgraderet til LME49860 op-amps 

SACD/DVD-V lyden i en helt anden klasse nu..., love it!

CD ydelsen er ligeledes et meget STORT! skridt fremad, for nu er der "hul i gennem" & spillen er blevet dynamisk! perspektivet har fået mere "højde" i forhold til ydelsen med std. NJM2068 op-amps..., men det er ikke alene løsningen ..,problemmet er at ambiance slet ikke er nær det som CDP-X505ES præstere, ydermere er lydbilledet positivt forbedret i midten af lydbilledet mht. stabilitet, men "spillen" kan ikke fastholde detaljer som ligger i sidderne med den stabilitet som program matrialet besidder, dette tilskrives klart med de nye op-amps at switchmode psu'en slet ikke er egnet til lyd.

Løsning! konventionel analog reg. strømforsyning skal implanteres til "main" DAC/Analog printet, Hvis det gøres så er SACD ydelsen ægte "High End"

Takker for at i tilgiver mig, at jeg "spamme" denne tråd

Tanker & inspiration vedr. et produkt leder ofte til den løsning som er målet  



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:

Ved godt hva jeg ville vælge her:

http://www.hifi4all.dk/ksb/soegresultat.asp?annoncetype=& ; ;produkttype=DVD%2Dafspiller&fritekst=&lokalitet=&am p;am p;prismin=2000&prismax=6000

Ja. Mon ikke du ville vælge Onkyo´en



__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 446
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Jeg anbefaler helt klart Blueray, den vil efter min overbevisning give et væsentligt bedre billede uanset hvilket HD materiel (1080i/p eller 720p), der afspilles. Den lille HD opløsning (720p) kræver ingen konventering og det bliver pænere at nedskalere fra 1080i/p end, når de 576 linier skal laves til 720 (selvom dette også kan gøres nydeligt).

Du får gankse enkelt flere detaljer i billedet med blueray.

DVD vil formentligt være en anelse bedre til DVD'er og CD'er, men det er langt fra sikkert, at du ville kunne bemærke forskellen.

Så vedmindre du kun ser film en gang om året og hører musik dagligt, så gå efter BD'en.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Intrassant havd ville det koste af opgrade en 3910 og hvem ville kunne gørre det prof. ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes