Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 09:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Trådløs 2,5 vejs ht (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Trinkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Hej HIFI4ALL
Så er det vist tiden til at dele vores projekt med jer
Jeg har tidligere lagt emnet ind men der var ikke så god tid til at beskrive og ligge billeder ind.
Men nu er tiden kommet hvor jeg gerne deler lidt med jer hen ad vejen.

Min kammerat og jeg har over længere tid været igang med to sæt DIY aktive trådløse højtalere.

Kort beskrevet er der tale om to forskellige sæt gulv 3/2,5 vejs ht. delt aktivt med Mini DSP og indbygget forstærker
4x300watt class D. Trådløst menes streaming til ht. via dlna/airplay. Dette vil jeg gerne uddybe senere i tråden her.

Kabineterne er bygget/designet forskelligt hvoraf det ene skiller sig lidt ud da dette er bygget i en sandwich konstruktion på
front og bag baffel og buedesider bestånde af 3 lag 9mm bøjelig mdf. Fron og bag er der anvendt en 19mm. fibergips plade
og der næst en 19mm. mdf.
Fibergips/gulvgips er en meget lyddød og tung plade og derved to gode egenskaber i mine øjne.

Det andet sæt er et mere traditionelt design ala Phonar.

Til at starte med vil jeg vise billeder og prøve at beskrive projektet med de buede kabinetter.
Jeg vil tage lidt af gangen da der jo går en rum tid med dette og tid er ikke det der er mest af med alt det arbejde., det tar
meget af ens fritid


Her fræses afstivningsringe til det buede kabinet

Her ses de omtalte Fibergips plader klar til at blive skåret ud og opmærkning til fræsning af spor til limning af afstivningsringe. Afstivnings ringe og for og bag baffel limes sammen med epoxylim så ved man det holder Vis man kikker kan man se at der er fræset spor i fiber pladerne for at gøre sammen limningen nemmere at styre samt bedre styrke. Så er der en grundform. Her er der gjort klar til at lime sider på disse består af 3 lag 9mm. rillet mdf. her limes også med Epoy lim.
 


Siderne holdes i pres med båndstrammere. 

Alle indvendige hjørne sikres med en lille hulkile af Epoxy 


2. lag mdf. klargøres til limning her anvendes igen masser af Epoxy23_000038_byg015.jpg">
Igen lægges pres med masser af båndstrammere, plastikken er for at undgå at strammerne sider fast da Epoxy holder alt. 


Lim processen fortsætter sådan og det tar tiiiiiiid

3. lag mdf er endelig limet og det overskydende skal nu fræses væk. 
 
Så skal der fræses
 

Fræse, fræse, fræse jo jo det går der også lige 5 min. med
 

Sådan færdig på arbejde klar til at lime front og bag plade samme med fiber pladerne.

Nå.. nu blev det senge tid.. Håber vi ses til næste kapitel
Til top Vis Trinkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trinkjaer Besøg Trinkjaer's Websted
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 06:42 | IP-adresse registreret  

spændende.
Synes det er fedt når folk kaster sig ud i andet end firkantede kasser.
Jeg selv er igang med at formbøje 6mm krydsfiner - det skal nok blive godt.


Hvad skal du have i af enheder?
Får mellemtonen sit eget kammer eller hvordan bliver det??

MVH

Ulrik
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
Trinkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hej Ulrik.

Nå ja hva enheder skal der i?
Begge projekter er baseret lidt på oprydning i gemmerne. For dette sæt er der tale om følgende enheder.

Jeg havde sådan to her liggende til bas.
http://wavecor.com/html/sw182bd01_02.html

Til mellemtone faldt valget så på denne for at hlde dem "ens"
http://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04.html

Diskant til diskant skulle der ScanSpeak til da jeg er ret vil med det danske kvali..
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004-660000.pdf

Hvad angår kammer som du spørger om så for de et stort fælles kammer bas/mellem tone med en vol. på 40l. med en 3"
port.


Til top Vis Trinkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trinkjaer Besøg Trinkjaer's Websted
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Øh, jeg vil da mene det går galt, hvis ikke du sætter mellemtonen i eget kabinet. Basenheden vil nærmest blæse
mellemtonens membran ud.


Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Trinkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

her er så lidt flere billeder. Jeg der er detsvære gået en del billeder tabt under byggeprocessen. Her er front og bagplade
limet til fiber pladerne og der er fræset ud til enhederne og port. Porten er på fronten da det jo er en aktiv ht. kommer der et
teknik rum på bagsiden til forstærker, dsp, strømforsyning osv.

Jeg har affaset den indvendige side på fiberpladen for at undgå tunnelvirkning. Jeg har ikke selv afprøvet dette men har set
flere gøre det. Da fronten er relativt tyk tænkte jeg at dette var en god ide. fordybningen her i toppen er til sand for at give
lidt vægt og ekstra død. der er ligeledes lavet i bunden bare 7cm. I top kun 2,5cm.

top og bund lukkes til sidst med en 16mm. mdf plade.

Jeg syntes da jeg var nået så langt at der manglede noget og blev så enig med mig selv om at jeg ville affase hjørnerne på
front for at opnå et lidt mere slim look da jeg syntes de måske var blevet lidt voldsomme at se på. Så det var igang med
sliberen og ud i det gode vejr.

Føj det støver. Men jeg syntes det var det vær
">
Til top Vis Trinkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trinkjaer Besøg Trinkjaer's Websted
 
Trinkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

svendborg@email
Nej det er nu ikke tilfældet det er sådan at de begge sublere hindanden den ene er bare delt lidt dybere end den anden..
Projektet her er ala denne særdeles vellydende ht. med den vildeste bund alt taget i betragtning.
http://frequence-shop.dk/upload_dir/shop/rib-18-floor-draw.p df

Vi har nu også haft hul igennem til en hurtig lytte test og der var smil på læben og enighed om at der var potentiale at bygge
videre på.
Til top Vis Trinkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trinkjaer Besøg Trinkjaer's Websted
 
MWB1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Øh, jeg vil da mene det går galt, hvis ikke du sætter mellemtonen i eget kabinet. Basenheden vil
nærmest blæse
mellemtonens membran ud.



Det bare en standard 2,5vejs.
Til top Vis MWB1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MWB1977
 
Trinkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Ja det er det det er mig det er en torsk
Men som jeg også skriver lidt tidligere i tråden er det to projekter 3/2,5 vejs.
I starten var der lidt tvivl hvad vi skulle vælge men det faldt så på 2,5vejs på dem begge.

Så UNDSKYLD overskriften
Til top Vis Trinkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trinkjaer Besøg Trinkjaer's Websted
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

:-)
Ja så kan jeg også bedre forstå det :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Trinkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Da dette jo bliver en aktiv ht. syntes jeg også at der skal være mulighed for at se om denne er tændt.
Her er jeg kommet på den ide at lave lys i soklen. Dette gøres ved at der fræses 3 plader, 2 stk. 9mm. mdf samt 1 stk. 2mm
akryl. Akryl ligges så mellem mdf pladerne og der sættes så lys bag akrylen.
Her er alle 3 plader fræset ud og boret huller til fastgørelse op i bunden på ht.
Det aflange hul er til LED strip.


yderligere er der monteret indslagmøtrikker til evt. spikes.


Her ses bunden af ht. hvor der er fræst en rille ind til teknikrummet så led strip kan skubbes ned mellem bunden og
sokkelen. De 3 store "huller" der ses i bunden her er fra da jeg fyldte sand i bunden af kabinettet her gik en rum tid med at
fylde fint sand i og stoppe med et stykke rundjern og banke lidt på siden med en plastik hammer og sådan blev jeg ved til
der ikke kunne stoppes mere i og hullerne blev lukke med varmelim. 
Sokkelen er nu prøve monteret


Her ses ht med sokkel og og udfræsning bag på til teknik rum 
Lige en lille test af lys effekten. Jeg syntes det er super cool. det er lavet sådan et man kanskifte LED strip fra
teknikrummet så man ikke skal skille sokkelen ad og der kan der ved frit vælges farve på lyset eller man kan evt. lave en
standby belysning og en power belysning
Til top Vis Trinkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trinkjaer Besøg Trinkjaer's Websted
 
Trinkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 28 Oktober 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Så kom der Aluminiums plader hjem fra laser skæring til amp´s/ teknik rum. 8mm. tykke.
Jeg har en god kammerat der ligger inde med en fin lille cnc fræser så han kunne fræse div. chassis stik i det bliver rigtigt
lækkert bedøm selv.
 

her fræses der riller for udluftning i top og bund.

Huller lang kanten til fastgørelse i kabinet 

Her er de så færdig fræset. Det er lavet en undersænkning til 1 stk power supply og 1 stk. Neutrik spaekon som bruges til
den overskydende kanal i forstærkeren til evt. at forsynde en sub. Og yderligere 1 stk. Neutrik USB til styring af Minidsp.
 
 


Lige en lille prøve af gitter i udluftnings hullerne
Til top Vis Trinkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trinkjaer Besøg Trinkjaer's Websted
 
Trinkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 28 Oktober 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Status pt på projektet er at vi har fået en lille test lytter godt nok nok med den ene ht. altså ikke stereo. Dette var for at se og
lytte om der var portentiale til at fortsætte og det blev vi enige om at der absolut var. her er lidt fra prøve setup.
Kabinetterne er nu sendt til maler for at blive grundet og derefter ryger de hjem for at tørre rigtigt godt igennem ved god
varme.


Til top Vis Trinkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trinkjaer Besøg Trinkjaer's Websted
 
Trinkjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2013
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 28 Oktober 2013 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Der er også gjort lidt klar til front stof. Ik at jeg er sikker på at det skal på men muligheden skal da være der..   Der er tilskåret
et stykke 9mm. mdf og fræset huller for enhederne samt boret huller til magneter til at holde gitteret på plads i stedet for de
der kedelige standart dibedutter
pladerne er affaset med samme vinkel som på kabintterne.
   
 
Magneterne limes i kabinetter med polyester det hærder så dejligt hurtigt og så holder det


Her er magneter limet i og slebet

Til top Vis Trinkjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trinkjaer Besøg Trinkjaer's Websted
 
simon_ABC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 September 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 84
Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Det er da noget af et projekt! Kabinetterne ser virkeligt flotte ud. Sjovt at foelge med i. Good luck med resten :-)
Til top Vis simon_ABC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simon_ABC
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hej,

Følger spændt med, rigtigt flot projekt

Dejligt solidt, og flot arbejde indtil videre

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes