Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Audio Classic Riaa (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 10 August 2015 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  


I min opgraderingsfase, blev det så tid til at få noget mere liv i min AC Riaa.

Mangler nogle oprindelige billeder, men her kommer nogle fra sidste år.

Disse er med en upgraderet udglatning med Panasonic EET-HD Caps som desværre nu er end of life.



Et mere Closeup i hvad der skal ned og pilles i.



Da jeg er den heldige ejer af et sæt perfekte telefunken ECC803S, er det oplagt at finde ud af hvilket potentiale, man kan nå
med en rør RIAA, med kun et rør pr kanal.

Der skete bare "for lidt" i den oprindelige riaa, som ikke engang mine telefunken ECC803S kunne afhjælpe.


Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 10 August 2015 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  


Som med så meget andet, vil det lige være på plads med et diagram. Da denne RIAA er meget meget simpel er der også
en relativ kort signalvej som lyden skal igennem. Diagrammet Ligger sjovt nok også flere steder ude på nettet.

Diagram baseret på 283 v og 220K anode fald modstand.


Frekvensresponse med 220K anode fald modstand.


Frekvensresponse med 180K anode fald modstand.


Som det kan ses, sker der ikke rigtigt noget med RIAA frekvens gang om vi vælger at fyre lidt op i
vores ECC83 rør.

En udskiftning fra de 220K til 180K vil hæve anode spændingen fra ca 165v til 183v , hvilket på mine
ECC803C er meget sjovere. Husk på de kan klare op til 250V DC.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 10 August 2015 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  


Så skal der så lige bygges lidt om, dvs vi skifter ALT ud på diagrammet, dog beholder jeg lige mine afkoblingscaps
og R9 som jo er min bleeder modstand.

Igen lige et nærbillede. Det er for folk med små arme.


Som den vågne kan se, så er den "gamle" opgraderet med Elna Silmic II, hvilket dengang var min favorit katode caps.
Efter mine tweaks i min AC 2A3'er de det nu Panasonic Oscon som jeg bedst kan lige.




Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 10 August 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  


Og når man så går i gang så skal vi bare lige have nogle bedre stik i.

Og hvad er mere sjort end at skulle bore op i rustfri fra 10mm til 11mm.


Så kom der nye stik i med isolator, det er jo en RIAA.


Takman REY bruger jeg som modstande. Her er så loddet Oscon Caps over katode modstanden. Der bygges
så R-RC-C leddet med 1% film modstande.



Færdig billede. Tæt med det går fint.


Her er der mine Svetlana test rør i. Anoden ligger så på ca 179 Volt


Der er så lige hvad der skulle skiftes. Det er en del.


Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 10 August 2015 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  


Nå efter de første 10-15 timer, bliver man så noget mere modig, og tager og satser lidt men nogle Cree Z-rec Dioder.

Cree Z-rec og bedre Caps Panasonic FC og en ordenligt multi turn trimmer til glød.


Da jeg alligevel skulle have udskiftet den "latterlige trimmer" som kunne flytte sig i spænding bare man flyttede rundt
på ens RIAA "Er bedre i de nyere AC udgaver", kunne jeg jo ligeså godt få nogle ordetlige dioder i.

Jeg ved at det kan give nogle seriøse øretæver i starten, men jeg ved også at det går over efter en 50 timer.

PS! Desværre ville skæbnen at tiden var kommet til at jeg skulle skifte rør i min 4P1L'er, det ene rør gik ned i gain, så
to nye i.
Så jeg er lige nød til at have noget burnin på det hele nu.


Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 10 August 2015 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Michael.....
De små trimmere er noget l**t, bli´r ustabile med tiden. Gør dig selv en tjeneste. Når du har justeret gøden helt perfekt, så mål værdien/værdierne på potmetret og udskift til faste modstande. Så skrider spændingen ikke

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 10 August 2015 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Michael.....De små trimmere er noget l**t, bli´r ustabile med tiden. Gør dig selv en tjeneste. Når du har
justeret gøden helt perfekt, så mål værdien/værdierne på potmetret og udskift til faste modstande. Så skrider spændingen
ikke


Hej Boydk.

Du har helt ret i at faste modstande vil være bedre, problemet er bare der Skal ændres lidt på min glød her 6.3 volt
når jeg skifter rør. Jeg bruges selv disse "meget dyre" trimmer i min 4P1L som regulator i min gyrator, og igår da jer måtte
skifte rør (det ene var ikke godt mere) , kunne jeg konstantere at de 103 volt som jeg havde sat som spænding til jul, var på
103.2 v.. Det styres af en trimmer.

Igen det her er modeller til 15-20 Dkr hos mouser som bruges. Ikke kina affald til 1-2 dKr. Så jeg er ganske rolig her

PS! Jeg ved at i er nogle som er ved at bygge den store Diy AR PH3 Riaa. Var du ikke i gang med dette projekt ?

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 10 August 2015 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  


Lige lidt follow up på de trimmer som jeg bruger. Det er Vishay/Sfernice 250V 100Pm 23 turns.

Link Mouser.
http://dk.mouser.com/Search/ProductDetail.aspx?R=T93XB472KT2 0virtualkey61330000virtualkey75-T93XB4.7K10%25D06

Datablad.
Vishay Trimmer

Så fik vi nogle tekniske ting vi kan diskutere...

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 10 August 2015 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  


Okay hvis jeg igennem de første 100 Timer levende, skal anode spændingen lige lidt ned, da der er for meget
Nyt at høre på.

Fik et lettere Chok på Vivaldi's De fire årstider, var lidt for meget på de 183 Volt.

Så nu køres der lige lidt mere moderat på 155 Volt de næste ca 100 Timer. De der Cree Z-rec skal lige lidt ned i
Styrke..



Men hvor er der da kommet hul igennem, hvilket var det jeg virkeligt savnede.



Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 17 August 2015 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Så kom en vens AC RIAA forbi, som fik samme tur, bemærk der sidder for over 5000 DKr V-Caps i den.



Fik lige et lyt på den, den skal dog udvikles mere ved burn-in, men den pladserer bare min med
Clarity MR tilbage i børnehaven

V-caps og han har også et sæt Telefunken ECC803S, så bliver der fest...



Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes