Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 17:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til KEF 105 Reference (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TorbenLJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2020
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 27 Juni 2021 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hej folkens,

Jeg er så heldig, at jeg har fået fingrene i et sæt KEF 105 Reference højttalere, som er i rigtig fin og flot stand.

Indtil videre har jeg drevet dem med mit Rotel forstærkersæt, som er en effektforstærker og en forforstærker, der henholdsvis hedder rb-870bx og rc-870bx. Jeg er ikke sådan rigtig helt tilfreds med lyden, som jeg tænker godt kan blive mere fyldig, varm og lækker. Jeg synes, at min lyd pt. er en smule skinger - altså, uden at det er noget overdrevet... Jeg har blot en fornemmelse af, at KEF 105´erne kan lyde bedre, end de gør nu her.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er mere power, jeg skal kigge efter, eller om det er noget andet?!

Jeg har kig på en LUXMAN 5L15, som jeg har mulighed for at "prøvelytte" på mine højttalere inde et eventuelt køb.

Er der mon nogen af jer, der kender til denne LUXMAN forstærkers stærke og svage sider? Jeg kan fortælle, at ejeren af forstærkeren fortalte mig, at der er skiftet nogle "dimser", som jeg ikke kan huske, hvad hedder, i forstærkeren. Jeg har læst lidt på det, og jeg tænker, at der er tale om "DML units: DML-01 and DML-02", da det åbenbart er dem, som SKAL være skiftet, så vidt jeg kan se på nettet.

Jeg ser frem til at høre fra jer, da det kunne være lidt spændende at høre om, der er nogen, som har erfaringer med KEF, Rotel og/eller LUXMAN...

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen Torben :)
Til top Vis TorbenLJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TorbenLJ
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 29 Juni 2021 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

KEF var jo den gang de kom frem og flere modeller senere, kendt for en slank lyd og den model du har, er jo også et lukket bas
system, så bassen står strammere. Du kan evt prøve med nogle Sony's ES forstærker serie fra tidlig 90'serne, disse har god varme og
pondus i bas og nedre mellemtone. De kunne være et godt match til de KEF.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
tidl straffet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2021
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 29 Juni 2021 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Kef 105 ref kræver en vældig god og strømstærk forstærker samt måske.., og endnu værre, en gennemgribende service-repr.
(recone + diskantolie)
En gammel 5L15 er mest vintage fashionabel.
Til top Vis tidl straffet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tidl straffet
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 02 Juli 2021 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Måske en HK 990. Den har lidt kræfter og en smule EQ til at tæmme klassiske rum-problemer.
Læs evt mere om KEF her:

KEF er ret dygtige til af få bearbejdet deres konstruktioner på en ret gennemført måde. Men de har stadig mange af de samme udfordringer, som alle andre højttalere.
Som allerede nævnt, så er der måske lidt service påkrævet, før højttaleren spiller optimalt igen.

Desuden så er det meget vigtigt at du med placering, dæmpning og EQ, får tilpasset bassen i systemet, før du bedømmer om højttaleren er mere eller mindre slank. KEF er typisk neutrale, som du også kan se i deres white-papers. Men det dækker kun området fra omking 500hz og opefter. Alt under ca. 500hz bør tilpasses den givens opstilling og kan påvirke lydbilledet drastisk. Al hvad du søger af varme, fylde og fundament i lyden, foregår hovedsageligt under 500hz... hvor man i lægmands termer, kan forvandle en højttaler fra slank og kedelig til rungende og buldrende - simpelthen ved hjælp af en lille smule EQ eller placeringen/lyttepositionen.
En bedre og kraftigere forstærkere kan forbedre kontrollen og potentiel "stramhed" i bassen. Men den kan aldrig ændre på unoderne i rummet, med hensyn til placering, konstruktion og rummet beskaffenhed. Bløde gulve og åbne rum, kan "stjæle" lidt af bassen. Hvorimod et hårdt firkantet og lukket rum med støbte gulve, kan fremhæve bassen og øge rungen og buldren.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 02 Juli 2021 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft KEF 105.2.

Selvom lydhukommelse er en svær ting, husker jeg dem som varme og bløde og utroligt homogene.
Jeg kan faktisk, ind imellem, savne lyden, fra netop KEF 105.2

Jeg læste et sted om en gut, der havde lavet bassystemet aktivt, med EQ. Det tror jeg, der kunne komme noget godt ud af.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 02 Juli 2021 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Tænker at du skal have mere en de 80 watt over de Kef's. Enig med dichael, oplever dem som rare at lytte til. Måske er det du
oplever som skingert, noget som kommer fra et andet led i kæden? De fremhæver måske noget du ikke har hørt før med anden
højtaler?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 02 Juli 2021 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Nakamichi PA-7, basta.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 03 Juli 2021 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 03 Juli 2021 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Torben, jeg er jo så gammel, at jeg kender Luxmans Lab serie, da den var “frisk”

Nu siger jeg lige en ting, som tager romantikkenn fuldstændig væk fra den serie: jeg havde 5M21 og 5C50, og det lød ikke
særlig gdt.
Lyden fra forstærkeren var tynd og de kunne ikke trække højttalerne ordentligt.

5L15 er jo et ekstrakt af “storebror”, så jeg ville kigge efter noget andet.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 04 Juli 2021 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Nakamichi PA-7, basta.


Ja, den går man ikke galt i byen med. Accuphase P260 er også
glimrende eller denon POA 3000Z
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes