Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 01:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pioneer PL-12D vs. Thorens TD-318 MK (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
esbena
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Juni 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg overvejer enten at købe en Pioneer PL-12D eller en Thorens TD-318 MKIII med flydende ophæng.
Dog ved jeg ikke helt hvad jeg hælder til endnu.

Kan nogen herinde sige noget for og imod disse to ?

Mvh Esben

__________________
esben axelgaard
Til top Vis esbena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af esbena
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hej Esben.
Efter min mening er det et let valg.
Pioneer PL-12D er en discountpladespiller fra midt i 70´erne. Et ikke særlig godt værk, med en ringe arm, som tilmed har alt for høj effektiv masse.
Thorens TD 318 er ca 10-15 år nyere. Den var fra den billigere ende af Thorens program, men der var et par modeller under den. Den har et ganske glimrende værk, med en nogenlunde fornuftig tonearm. Så alt i alt en markant bedre pladespiller. Samtidig vil det være rimelig let, at montere en bedre arm på TD 318, hvis du skulle få lyst til at blive seriøs.
Så ingen tvivl, hvis de koster nogenlunde det samme, Thorens vinder.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
esbena
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Juni 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Tak for svar.

Imellemtiden har jeg fundet en Lenco L75 som jeg også ser på pt.

Hvad tænker du/I ift. en sådan en ?

Mvh


__________________
esben axelgaard
Til top Vis esbena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af esbena
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
En Lenco L75 er i standartudførelse efter min mening endnu ringere end Pioneer PL-12D. L75 værket er i standartudfærelse ikke særlig godt, og armen er virkelig ringe.
Der er nogle mennesker som modificerer dem ret kraftigt (De vildeste bygger nærmest en ny pladespiller, google er din ven). Modificerede Lenco´er skulle angiveligt være rigtig gode. Jeg har ikke nogen erfaringer med dette, og har derfor heller ikke nogen mening om det.
Jeg vil hævde, at de to oplagte muligheder, hvis man vil have en billig pladespiller, som er rimelig, og som er til at finde til en fornuftig pris, er enten Rega P3 (Som jeg ikke bryder mig om) eller Thorens TD 318, eller måske med lidt held en TD320. I begge tilfælde, er det vigtigt at det er en mk III, da de tidligere udgaver har den gamle TP11/TP16 tonearm, som ikke er voldsomt god. I nogenlunde samme prisklasse, kan man undertiden finde Systemdek II med Helius Scorpio arm. Der er ikke altid nogen af dem til salg, men det er min favorit, da det er den eneste af omtalte pladespillere som efter min mening ikke har desperat brug for en bedre arm.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1403
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

En Lenco L75 er som standard ikke noget specielt, men er et godt objekt for ombygning.
Jeg har bygget flere af disse Lenco pladespillere om, og de kan blive helt vildt gode,
det kræver dog en del ombygning, og en anden arm.
Så er du en god DIY'er så kan du godt vælge en Lenco, men vil du bare bruge den som den er,
så vil jeg også forslå dig Thorens pladespilleren, eller måske endda forslå dig en Rega pladespiller.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Det råd Highmass giver er helt OK. Thorens TD 320 mk. ll & mk. lll har dog begge TP 90-tonearm!
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Ja, Mulle har ret, og jeg tog fejl.
TD 320/II har TP 90 armen. Den har ry for at være ganske god, om end lidt til den tunge side. Jeg har dog ikke nogen erfaringer med den. Det har jeg derimod med TP 16, som sad på 320/I. Den bør efter min mening undgås. Den er dog stadig klasser bedre end Pioneer eller Lenco.
En hurtig google afslører at jeg også tog fejl på 318, idet ingen af 318 varianterne bruger TP 11. De bruger i stedet TP 21 (MK I), TP 28 (MK II) eller TP 50 (MK III). TD 316 som er næsten samme pladespiller som TD 318 (Og som derfor også bør være med i dine overvejelser) bruger samme arme som de samtidige 318 varianter. Jeg har ingen erfaringer med nogen af de tre arme, men jeg ved at TP 50 har lidt højere effektiv masse end de to forgængere. Den er derfor sandsynligvis det bedste valg hvis du skal køre med en stift ophængt mc pu. Hvis du derimod vil køre med en blødere ophængt pu, så er TP 21 eller TP 28 sandsynligvis et bedre valg.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes