Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mosfet forstærkere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Går og overveje om min næste forstærker skal være baseret på MOSFET.
Har I nogle bud på gode MOSFET forstærkere, som yder 75-150 watt @ 8 ohm i prisklassen 10-25k.

I må også gerne dele hvis i nogle erfaring vedr. "teknologien"/forstærkeren.

har selv fundet:
PERREAUX i80
Yamaha AS-1100/2100
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Der er en gut her, som laver en ret seriøs gennemgang og kommer frem til samme konklusion, som jeg vil fremlægge.
http://www.paulallenengineering.com/blog/the-humble-class-a- amplifier-and-bjt-vs-jfet
Nemlig at det er langt vigtigere at det hele er bygget og designet ordenligt, frem for at der benyttes en given transistortype. Klasse D, H, A/B og A er også typisk oppe og vende. Og selv man kan sige mange generelle ting om de enkelte principper, så er det langt vigtigere at du har styr på hvad du kobler sammen. F.eks om det er store effektive højttalere med over 100dB følsomhed eller en kompliceret sag med 15kg passivt delefilter og en følsomhed på 82dB og impedansdyk på 2-3ohm.
Jeg vil råde dig til at lægge kortene på bordet og fortælle om dit anlæg, dit budget og dine forventninger til musiklytning og om du f.eks vil lytte mest musik eller se mest film
Kan du se hvor jeg bevæger mig hen imod
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Principielt vil jeg give Digital Thor ret - hvad skal forstærkeren bruges til?

Accuphase laver MOS-FET forstærkere, men det er nok over dit budget, med mindre du kan finde noget brugt.

Personligt kan jeg anbefale HOLTON PRECISION fra Australien. Det er primært byggesæt, men de sælger også færdige forstærkere. Hvis du kan svinge loddekolben selv, er der meget at spare. De har alt fra små klasse A til kæmpeforstærkere på flere 100 watt.

HOLTON

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Den skal bruges til at spille musik ;) 85db/watt, 8 ohm rimelig stabilt - 75-150 watt ønskes.

Det er klart, at en dårlig implementering af xx type forstærker højest tænkelig er dårligere end en god yy type forstærker.
Det er derfor jeg spørger om I kan nævne nogle gode MOSFET forstærkere..
Den skal have fokus på neutral/korrekt gengivelse af lyden, rum fornemmelse, detaljer osv.

Accuphase er hermed på min liste - tak.
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Zwonkie....
Hvis du ikke er bange for noget Tysk-udviklet, der er produceret i Kina, så er dette en kampvogn indenfor det, du ønsker.

Cayin H80-A.

De koster ca. 30K fra nye, men er en sjælden gang imellem til at finde brugte for omkring 14-16.000,-     Hybrid rør-linietrin og mosfet KL-A udgang.

Billede:



Review: http://www.audiodirect.com.au/pdf/audio_&_video_lifestyl e_%27audition%27_cayin_h-80a.pdf



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Noget brugt fra Sonys ES serie i den lidt dyrere ende fra sidst i
90'erne i form af deres effekttrin, kunne måske være noget.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Cyan med dual mono er bestemt ikke u-interessant, men ville helst undgår rør-preamp.
Min vincent SV-226 mkII gør det godt, men vil gerne prøve noget uden rør.

Hm.. HEGEL, det er kun deres poweramp der bruger mosfet? H20,H30?!
Har hørt deres H80 og den gør det bestemt godt til prisen.. men syntes den "sugarcoated" dårlig optagelser. De siger selv deres audioengine kan finde på
at rettet på signalet, hvis det er dårligt.
Den var god til baggrundsmusik, men jeg kunne ikke leve mig ind i musikken når det gjaldt.
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 28 Juli 2017 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Denon er mosfet baseret forstærkere. Den nyeste hedder PMA-2500NE, med deres egen dac og rimlig audiofil mc/mm riaa indgang
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 29 Juli 2017 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Zwonkie skrev:
Den skal bruges til at spille musik ;) 85db/watt, 8 ohm rimelig stabilt - 75-150 watt ønskes.

Det er klart, at en dårlig implementering af xx type forstærker højest tænkelig er dårligere end en god yy type forstærker.
Det er derfor jeg spørger om I kan nævne nogle gode MOSFET forstærkere..
Den skal have fokus på neutral/korrekt gengivelse af lyden, rum fornemmelse, detaljer osv.

Accuphase er hermed på min liste - tak.


neutral/korrekt gengivelse af lyden, øhh, så skal du nok nærmere holde dig fra Mos-fet, hvis det er dine præferencer.
. Men ellers bruger de fleste Japser forstærkere Mos-Fet. Vær opmærksom på at de fleste Mos-Fet fortærkere ikke er specielt strøstærke.

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 29 Juli 2017 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

Tak, PMA-2500NE virker også interessant.

Ja, umiddelbart vil jeg også sige at MOSFET er kendt for diverse x-harmoniske forvrængninger. (altså ikke ultra præcise/korrekte).

Men, når man så eksempelvis, læser reviews af NORMA IPA140 (her på siden) og ATC SAI2-150 (fra et firma som værdsætter korrekt gengivelse).
Ja, så vækker det interesse.
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 29 Juli 2017 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Sirius/GamuT D200 bruger 2 stk MOSFET pr side. Har en rigtig god og medrivende lyd.
Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 29 Juli 2017 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Sidste år købte jeg en Denon PMA-2500NE. Den er helt klart den bedste forstærker, jeg har hørt til under 20k.(til mit anlæg).
At sige noget generelt negativt om MOS-FET i dag er helt hen i vejret. Tænk på Accuphase & Marantz.
M.h.t. effekt måler den i flere test 120w/8 ohm & 200w/4 ohm. Max Amp. 210A.
Men læs de 5 test på forhandlerens hjemmeside.(nederst på siden)
Jeg kunne sagtens låne en med hjem et par dage; så prøv den!
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 29 Juli 2017 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Uanset pris på de 2 mærker du nævner der, så er i hvert fald Marantz da bestemt heller ikke neutralt spillende. Jeg bryder mig ikke om japser fortærkere og deres Mos-fet lyd, så derfor er jeg i mine gode ret til at kritisere dem.

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 29 Juli 2017 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har de sidste 12 år kørt med en Audio Research 100.2 effektforstærker, denne er med J-Fet transistorer i indgangen og nogle ret
overdimmensionerede MosFet udgangs transistorer.
Jeg må sige det er en af de mest vellydende effekforstærkere jeg har haft forbi, den er meget musikalsk, dynamisk, muskuløs og alligevel ret neutral i
lyden, farver ikke lyden i nogen retning i mit setup.
Jeg har haft en del andre effekter forbi, men de har ikke taget pladsen fra min ARC 100.2 effekt, uanset om det var MosFet eller andet.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 29 Juli 2017 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvis man syntes det lyder godt, så gør det jo nok det,
for mit vedkommende er Audio Research langt fra mine egne
præferencer. Det overrasker mig dog slet ikke at de bruger
mos-fet, da de jo også laver rør forstærkere.

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du jo at det er langt væk fra dine præferencer, og det er det måske også. Men jeg vil nu påstå min 100.2 effekt ikke lyder som en røreffekt, dem har jeg også lyttet til. Du skriver også at MosFet ikke er strømstærke, det må da vist være en udtalelse på din egen regning, da MosFet transistorer fåes fra 6A til over 80A, Mosfet håndterer også effekten mere effektivt (mindre tab = Varme), samtidigt kan mange af Mosfet transistorerne holde til høje spændinger, hvilket giver god effekt (Hexfet = Power Mosfet). Yderlig er Mosfet også tolerant for højere temperatur.

Igen lyder konstruktioner af Effektforstærker ret forskelligt, men jeg syntes ikke det primært er på grund af transistoren, men mere konstruktionen.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Jeg skal være ærlig, det er efterhånden mange år siden jeg har ejet en mos-fet forstærker, så der kan da sagtens være sket en udvikling,, ens for de
fortærkere jeg har haft (og dem jeg har hørt ) med mos-fet er for meget fløde til kaffen

Så min verden har de sidste 15 år bestået af Mark Levison og nu Hegel og der bliver jeg.


__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Som tidligere nævnt, så har implementeringen nok mere at sige en selve "teknologien".
Der kan også være relativ stor forskel på forskellige DACs der bruger samme chipsæt.

Jeg byder alles erfaringer velkommen, og de kritiske.

Hvilken HEGEL model er du endt med, slipsefyr?
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Årsagen til at sammenligne MOSFET (power FET) med rør er at de begge er spændingsstyrede. Modsat bipolare transistorer, som er strømstyrede. Det medførte at man i brugen af power FET forenklede drivertrinnene til langt mindre strømkapacitet. For hvad skulle man bruge strøm til når de kun havde brug for spænding?

Man er i mellemtiden blevet klogere. Det man overså - og stadig i visse tilfælde overser - er at power FET har stor indgangskapacitet, som i takt med stigende frekvens kræver stigende strøm !!! for at overvinde kapacitetens belastning af drivertrinnene. Der hvor dette blev overset var resultatet ikke imponerende. Så, ja der findes mindre heldige resultater.

Modsat de der har taget de beskrevne egenskaber med i deres konstruktionslayout. De laver mindst lige så fine MOSFET (power FET) forstærkere, som de der udelukkende anvender bipolare transistorer. Men de kommer aldrig til at lyde som en rørforstærker, som markedsføringsafdelingerne i tidligere tider fremførte som salgsargument for "de fantastiske nye komponenter". Hitachi førte an. 2SK150 og 2SJ50 og deres lignende søskende er sikkert ikke ukendt. Der startede lavinen med POWER FET i alle deres afskygninger.

At de ikke bliver så varme ....... jo det gør de. I en almindelg analog konstrueret forstærker gør de. Men i en klasse D udgave af en forstærker, gør de ikke. Fordi de der arbejder ved hele tiden at skifte mellem at lede strøm og ikke lede strøm. De er skiftevis ON eller OFF. Uden at gå i detaljer reducerer det varmetabet, da effektafsættelsen er spænding over transistoren ganget med strømstyrken gennem dem. Så varmen afhænger af konstruktionen og sammenhængen den anvendes i.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Bare lige for at holde komplementærsættet ved dets rette navn, var det Hitachi 2SJ50/2SK135.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes