Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 06:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilken forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Micki
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 21 September 2016 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg har netop fået bygget mig et effekttrin bestående af Hypex UcD400HG og SMPS1200A400, som har til hensigt at blæse noget mere liv i mine
Dali 40, som i øvrigt er i perfekt original stand med den korrekte Audax diskant i.

Situationen er at jeg mangler en rigtig god anbefaling til en forforstærker.
Jeg lytter 99% af tiden til FLAC format musik fra min PC, som bliver streamet gennem en DAC i optisk forbindelse med computeren.

Hvad vil folket anbefale af forforstærkere, og hvorfor?
Alle gode råd vil blive modtaget med stor ydmyg og tak.
Vh. Micki



Til top Vis Micki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micki
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 21 September 2016 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen specifikke anbefalinger, men siden du er frisk på selv at bygge så kig ind på DIY Audio, hvor der er masser af konstruktioner, af alle
typer



DIY Audio
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Micki
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 21 September 2016 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Hej Tweaker.

Jeg er som sådan heller ikke frisk på at bygge selv.
Sagen er den at jeg har en gammel NAD forforstærker. Jeg er lidt i vildrede med valg af ny.
Eftersom jeg kan se at nogen mener at Hypex modulerne giver en speciel klang, som en evt. forforstærker ville gå godt i spænd med?
Jeg hører kort sagt alt slags musik, så det må gerne være alsidigt.
Til top Vis Micki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micki
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 21 September 2016 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Okay. Jeg har ingen bud på, eller erfaring med, hvad der vil spille godt sammen med Hypex. Men der skal nok komme nogle bud på sagen.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 22 September 2016 kl. 05:39 | IP-adresse registreret  

Håber du rammer noget godt!


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 22 September 2016 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Micki skrev:
Jeg har netop fået bygget mig et effekttrin bestående af Hypex UcD400HG og SMPS1200A400, som har til hensigt at blæse noget mere liv i mine Dali 40...

Dali 40 kræver ikke bare mange watt... de forlanger meget strøm og energi (ampere/joules)! En ting som kl.D ikke besidder qua sin konstruktion. Du skal over i et kl.A/B effekttrin før, du får liv i dine Dali 40



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 22 September 2016 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Vil du ikke uddybe lidt eller henvise til en kilde. Det gælder både at der er nogle hæjttalere der ikke ka. Trækkes af klasse d og lkdt mere om teorien bag ampere/joules

På forhånd tak
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Micki
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 22 September 2016 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kan som bonus info til det Mikkel G skrev, at jeg før havde tilsluttet en NAD 218THX som nok læner sig mere op af teorien med ampere/joules, som du beskriver.
Dog synes jeg at det føles som om at Hypex modulerne har væsentlig bedre fat i dem - især ved høj volume, der er bassen stadigvæk som øksehug, hvor 218'eren havde tendens til bulder - i mine ører.
Til top Vis Micki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micki
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 22 September 2016 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Vil du ikke uddybe lidt eller henvise til en kilde. Det gælder både at der er nogle hæjttalere der ikke ka. Trækkes af klasse d og lkdt mere om teorien bag ampere/joules

På forhånd tak

Ud over mine år i Audioscan/Hifi Klubben, så har jeg ikke lige nogen kilde om Dali 40, da min udsagn er baseret på ren arbejdserfaring... og så ved testarbejde af både her og på Hifi & Elektronik

Og det er min erfaring, at kl.D ofte spiller meget stram og ren bas, så længe belastningen er nem. Men begynder højtaleren først at være drilsk, så mister de kontrollen, og detaljer/nuancering kommer til at lide under det.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 22 September 2016 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

spørgsmålet var egentligt ikke rettet mod Dali 40, som jeg slet ikke kender.

Det var mere den antagelse at Klasse D, ikke er så godt ved hård belastning. Min teoretiske viden er særlig høj, men hvis der er en god
strømforsyning i forbindelse med klasse D, så er det vel i orden?

Det andet jeg gerne vil have uddybet er joules eller energi. Normalt oplever jeg at der bliver talt om watt og strømforsyning i forbindelse med
forstærkning. hvor kommer joules.

jeg over selv at skifte forstærker. Deraf interessen.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 22 September 2016 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Joule betyder blot at du bruger/afsætter 1 watt i et 1 sekund:
https://da.wikipedia.org/wiki/Joule
En klasse D kan være lige så skidt og dårligt designet som en klass A/B. Men klasse D var jo hovedsageligt for at spare penge, på energi til både fremstilling, forbrug og fysisk størrelse i form af færre og billigere komponenter - især ved at undlade ringkerner og store ladelytter. Men da det er "ny" teknologi, kan den snildt blive solgt dyrere - så'n er det nu engang med teknologi - alt nyt er ikke nødvendigvis bedre - men heller ikke omvendt.
Som jeg har forstået det, så er der i ældre og dårligt designede klasse D effektrin, en opbygning af udgangen, som gør dem mindre egnede til lave impedanser = typisk store basenheder der får tæv, men eventuelt også et dårligt designet passivt filter, der dykker ned i impedans og derved trækker for stor en strøm i et kort øjeblik, hvilket får forstærkeren ud i tovene - måske med forvrængning eller lignende til følge.
Jeg er også tilhænger af kraftige A/B trin, som også af egen erfaring ikke nødvendigvis behøver at være dyre i strømforbrug. Har selv en klasse H der vælter ca 700W af sig i 8ohm til mine subs. Det er ikke noget jeg bruger tit, men det kan høres at der er kontrol over den dybe bas i det korte øjeblik lydtrykket er nødvendigt, til især dynamisk musik. Og her er mine teori at den dynamiske effekt er vigtig. Effektrinnet skal simpelthen evne at levere varen med det samme og uden tøven - ellers opleves det ganske enkelt ikke som godt nok. Trækker mine 4 x 12" i 2 ohm - hvilket ville få mange forstærkere til at klynke. Det veldesignede effektrin levere promte kontrol uden at blive tømt for energi - hvilket jeg har oplevet, som øget niveau og dybere, samt mere kontant basformåen, der samtidig kan leve op til resten af anlæggets kvaliteter, så lydbilledet hænger sammen - hvilket også er utroligt vigtigt. I mit tilfælde er det ikke kun et spørgsmål om kvantitet - men derimod et spørgsmål om at kunne få ydergrænserne med, så musikken ikke bliver amputeret i samme grad, som det i mine øre er tilfældet med mindre højttalere, som godt nok psykoakustisk kan lyde godt, men ikke fysisk formår at flytte luften. Og at flytte luft kræver power, som skal være i en passende kvalitet for at give mening i den totale sammenhæng.
Håber det giver mening ellers spørg. Er ikke ekspert, men konstant i udvikling
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 22 September 2016 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Tak Thor

det giver lidt mening, men kan det passe at klasse D som grundregel ikke kan håndtere lave impedanser? Jeg har i øjeblikket masser af
traditionel effekt, men savner ofte den meget sprøde lyd jeg tidligere har haft med klasse D, som i øvrigt røg videre da det netop forvrængede
vhis der skulle lidt tryk på. Det var en billig panasonic xr59..

Jeg forestiller mig stadig at ordenligt designet klasse D kan klare det meste. Jeg overvejer en lyngdorf tdai 2200, og forventer at den kan klare
det meste.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 22 September 2016 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej Sunmusic

Du må endelig ikke sammenligne et reelt effekttrin med en lille surroundreceiver. Klasse A/B, D, H osv er konstruktionsprincipper - og ikke en tydelig indikator for om en given forstærker vil være god eller dårlig til dit ønskede formål. Med mindre du udelukkende fokusere på fysisk størrelse, varme og forbrug.
Du skal konkret til at forholde dig til ønsket lydtryk, hvor svær din højttaler er at trække, pengepungens størrelse osv. Desuden kan dine behov sikkert opfyldes uden lang tung teoretisk vidensdeling. Det bedste er nemlig at opleve noget og så søge forklaring og oplysning, hvis mere af dette ønskes. Lyngdorf er fine produkter og korrekt opstilling i dit lytterum, samt dettes akustik vil i mange tilfælde gøre større forskel, med mindre noget er helt galt.
Men syntes ikke vi skal hijacke Micki's tråd om effekt når manden ønsker en forforstærker, som er en lidt andet snak
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes